(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 lipca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylającą dyrektywę Rady 84/253/EWG 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/1155 2 Komisja postanowiła, że do celów art. 46 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich właściwych organów Stanów Zjednoczonych Ameryki, a mianowicie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Securities and Exchange Commission) oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych (Public Company Accounting Oversight Board) należy uznać za spełniające wymogi równoważne z wymogami określonymi w art. 29, 30 i 32 tej dyrektywy. Decyzja wykonawcza (UE) 2016/1155 przestaje mieć zastosowanie dnia 31 lipca 2022 r. Należy zatem poddać ponownej ocenie równoważność tych systemów.
(2) Jeżeli spółka jest zarejestrowana w Stanach Zjednoczonych Ameryki i jej zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w którymkolwiek państwie członkowskim, ale nie są dopuszczone do obrotu w Stanach Zjednoczonych Ameryki, państwa członkowskie powinny zapewniać, aby wszystkie badania sprawozdań finansowych takich spółek podlegały ich systemom nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji. W przypadku gdy takie spółki są notowane w więcej niż jednym państwie członkowskim, zainteresowane państwa członkowskie powinny współpracować celem zapewnienia, aby badanie podlegało zakresowi jednego z ich systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji. Tego rodzaju ustalenia nie powinny uniemożliwiać państwom członkowskim zawierania porozumień o współpracy w zakresie kontroli zapewniania jakości między ich właściwymi organami a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(3) Wszelkie wnioski dotyczące równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji w państwie trzecim zgodnie z art. 46 ust. 2 dyrektywy 2006/43/WE nie przesądzają o decyzji, którą Komisja, zgodnie z art. 47 ust. 3 akapit pierwszy tej dyrektywy, może przyjąć w sprawie adekwatności wymogów spełnianych przez właściwe organy tego państwa trzeciego.
(4) Ostatecznym celem współpracy między właściwymi organami państw członkowskich a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki w dziedzinie systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich jest osiągnięcie wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron dzięki uznaniu ich równoważności.
(5) Zgodnie z amerykańską ustawą Sarbanes-Oxley Act z 2002 r. 3 w Stanach Zjednoczonych Ameryki Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych zatwierdza rejestrację zewnętrznych biegłych rewidentów i firm audytorskich i kontroluje audyty zarejestrowanych firm oraz ich systemy kontroli jakości. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd jest uprawniona do nadzorowania działalności Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd i Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych są odpowiedzialne za przyjmowanie standardów audytu oraz za prowadzenie dochodzeń i nakładanie sankcji na zarejestrowane publiczne firmy księgowe i powiązane z nimi osoby w związku z naruszeniem określonych zasad lub standardów zawodowych.
(6) Komitet Europejskich Organów Nadzoru Audytowego dokonał ponownej oceny, zgodnie z art. 30 ust. 7 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 4 , systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich w Stanach Zjednoczonych, na podstawie ustawy Sarbanes-Oxley Act z 2002 r., która to ocena nie zmieniła się zasadniczo od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2016/1155. Biorąc pod uwagę tę ocenę techniczną, systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i kar dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych nadal spełniają wymogi równoważne z wymogami określonymi w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE.
(7) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2016/1155 właściwe organy kilku państw członkowskich i właściwe organy Stanów Zjednoczonych zorganizowały wspólne kontrole. Niektóre właściwe organy państw członkowskich wdrożyły częściowe zaufanie, m.in. poprzez przeprowadzanie kontroli jakości, na których w pewnym stopniu polegała Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych, oraz poprzez podzielenie między sobą niektórych szczegółowych obszarów kontroli dokumentacji. Dla funkcjonowania rynków kapitałowych ważne jest, aby właściwe organy państw członkowskich i właściwe organy Stanów Zjednoczonych były w stanie kontynuować dobrą współpracę po dniu 31 lipca 2022 r. w celu osiągnięcia wzajemnego zaufania do swoich systemów nadzoru. Jednak wobec braku pełnego zaufania, biorąc pod uwagę, że odstępstwo przewidziane w art. 46 dyrektywy 2006/43/WE opiera się na zasadzie wzajemności, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie przez ograniczony okres.
(8) Niezależnie od ograniczenia czasowego Komisja, wspomagana przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Audytowego, będzie regularnie monitorować rozwój sytuacji na rynku, ewolucję ram nadzorczych i regulacyjnych oraz skuteczność i doświadczenie w zakresie współpracy nadzorczej, w tym postępy w osiąganiu wzajemnego zaufania do systemów nadzoru drugiej strony. W szczególności Komisja może przeprowadzić szczegółowy przegląd niniejszej decyzji w dowolnym momencie przed końcem okresu jej obowiązywania, w przypadku gdy rozwój sytuacji spowoduje konieczność ponownej oceny równoważności stwierdzonej na mocy niniejszej decyzji. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 48 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Mairead MCGUINNESS | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.196.138 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1298 w sprawie równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich właściwych organów w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z dyrektywą 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 22/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 25/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2022, 25/07/2022 |