uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14,
(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 2 ustanowiono wspólne wymagania techniczne dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich zamontowane.
(2) Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące mają wdrożyć i utrzymywać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami określonymi w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu.
(3) Zgodnie z załącznikiem 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r. ("konwencja chicagowska") właściwe organy mogą żądać od zatwierdzonych organizacji projektujących i produkujących wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem.
(4) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/201 3 wprowadzono system zarządzania dla wszystkich organizacji projektujących i produkujących, objętych zakresem załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, w celu spełnienia wymagań międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ustanowionych w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/203 4 wprowadzono system zarządzania i systemy zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez właściwe organy.
(6) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/203 zmieniono odpowiednio art. 8 i 9 rozporządzenia (UE) nr 748/2012. Zmiany przewidywały okresy przejściowe do dnia 7 marca 2025 r. dla organizacji projektujących i organizacji produkujących w celu skorygowania wszelkich stwierdzonych niezgodności związanych z wymogami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.
(7) Przyjęty tekst zmieniający art. 9 rozporządzenia (UE) nr 748/2012, błędnie odwoływał się do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/203, zamiast odwoływać się do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/201.
(8) Ponadto w tekście zmieniającym art. 9 rozporządzenia (UE) nr 748/2012 nie uwzględniono faktu, że jedynie ograniczony zestaw wymogów wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201, głównie wymogi dotyczące zgłaszania zdarzeń i przechowywania dokumentacji, ma zastosowanie do organizacji, które produkują wyroby, części lub akcesoria bez certyfikatu zatwierdzenia posiadających zezwolenie, które to zezwolenie jest ważne jedynie przez ograniczony okres. Okres przejściowy do dnia 7 marca 2025 r. w celu skorygowania ustaleń dotyczących niezgodności związanych z wymogami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201, nie ma zatem znaczenia dla tych organizacji. W związku z tym, aby zapewnić spójność z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/201, organizacje posiadające zezwolenie wydane najpóźniej w dniu 7 marca 2023 r. nie powinny być zobowiązane do spełnienia wymogów wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201.
(9) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.191.45 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1253 w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do odstępstw od niektórych wymogów wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201 |
| Data aktu: | 19/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 20/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 07/03/2023, 09/08/2022 |