uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 38 lit. c), e) i l),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ze względu na obecny kryzys spowodowany przez inwazję Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r., która rozpoczęła się wkrótce po kryzysie związanym z COVID-19, rolnicy we wszystkich państwach członkowskich borykają się z wyjątkowymi trudnościami. Problemy logistyczne sprawiły, że rolnicy w UE są narażeni na zakłócenia gospodarcze spowodowane tym kryzysem, a obecnie borykają się z trudnościami finansowymi i problemami z przepływem środków pieniężnych. W związku z trwającymi zakłóceniami na rynku i bezprecedensową kombinacją okoliczności rolnicy we wszystkich państwach członkowskich napotkali wyjątkowe trudności w planowaniu, wdrażaniu i realizacji programów pomocy określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013. Należy zatem złagodzić te trudności, wprowadzając odstępstwa od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 2 .
(2) Zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 do dnia 15 lutego roku następującego po roku, dla którego wnioskowana jest pomoc, organizacje producentów składają do właściwego organu państwa członkowskiego wnioski o przyznanie pomocy lub o jej wyrównanie, w odniesieniu do każdego programu operacyjnego będącego przedmiotem wniosku o pomoc. Zgodnie z art. 9 ust. 3 akapit pierwszy wspomnianego rozporządzenia wykonawczego wnioski o przyznanie pomocy mogą obejmować wydatki ujęte w programie, lecz nieponie- sione, w przypadku udowodnienia pewnych faktów. Należy m.in. wykazać, że danych operacji nie można było przeprowadzić do dnia 31 grudnia roku realizacji przedmiotowego programu operacyjnego z przyczyn niezależnych od danej organizacji producentów, oraz że operacje te można przeprowadzić do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, dla którego wnioskowana jest pomoc. W związku z inwazją Rosji na Ukrainę należy wprowadzić odstępstwo od art. 9 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) tego rozporządzenia wykonawczego i wprowadzić zapis, zgodnie z którym wnioski o przyznanie pomocy, które mają zostać złożone do dnia 15 lutego 2023 r., mogą obejmować wydatki na operacje zaplanowane na rok 2022, ale nieprzeprowadzone do dnia 31 grudnia 2022 r., jeżeli takie operacje można przeprowadzić do dnia 15 sierpnia 2023 r.
(3) Zgodnie z art. 11 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 wnioski o zaliczki mogą być składane w zależności od decyzji państwa członkowskiego albo co trzy miesiące - w styczniu, kwietniu, lipcu i październiku - albo co cztery miesiące - w styczniu, maju i we wrześniu. Zgodnie z art. 12 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego wnioski o płatności częściowe można składać w dowolnym momencie, ale nie częściej niż trzy razy w roku. Aby zapewnić elastyczność w zarządzaniu programami operacyjnymi przez uznane organizacje producentów, w tym w ich finansowaniu, należy wprowadzić odstępstwo od tych przepisów i przewidzieć, że wnioski o płatności zaliczkowe mogą być składane w dowolnym momencie w 2022 r., a wnioski o płatności częściowe można składać częściej niż trzy razy w 2022 r.
(4) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, Ponieważ programy operacyjne są wdrażane w ramach roku kalendarzowego, odstępstwa dotyczące wniosków o zaliczki i płatności częściowe przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.189.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1228 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 na 2022 r. w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy, a także wniosków o zaliczki i płatności częściowe w związku z kryzysem spowodowanym przez inwazję Rosji na Ukrainę |
Data aktu: | 14/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 18/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 19/07/2022 |