uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy wspólnotowejna podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2008-2013 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE 1 (zwaną dalej "umową wewnętrzną w sprawie 10. EFR"), w szczególności jej art. 1 ust. 5,
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 2 (zwaną dalej "umową wewnętrzną w sprawie 11. EFR"), w szczególności jej art. 1 ust. 4 i 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W następstwie prowadzonej przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie sytuacja w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie szybko się pogarsza, a wiele krajów dotkniętych tym problemem, to kraje najsłabiej rozwinięte lub kraje o niskim dochodzie dotknięte niedoborem żywności.
(2) Kwota 3 mld EUR jest już objęta programowaniem w ramach filaru geograficznego Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny wymiar Europy ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 3 . Z tej kwoty zaprogramowano 2,3 mld EUR na finansowanie działań w zakresie rolnictwa, żywienia, wody i infrastruktury sanitarnej w latach 2021-2024 w państwach Afryki, Karaibów i Pacyfiku. Biorąc pod uwagę skalę potrzeb i spodziewane skutki, należy uruchomić dodatkowe środki na wsparcie krajów partnerskich najbardziej dotkniętych kryzysem.
(3) Unia jest bliska pełnego wykonania początkowego budżetu na pomoc humanitarną na rzecz bezpieczeństwa żywnościowego i związanych z nim potrzeb w państwach AKP określonych przed rozpoczęciem prowadzonej przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Biorąc pod uwagę wyjątkowo trudną sytuację w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego w państwach Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), środki te należy uzupełnić odpowiednimi zasobami, aby odpowiedzieć na dalsze zwiększenie potrzeb humanitarnych i zapewnić ciągłość współpracy w okresie od rozpoczęcia kryzysu do osiągnięcia stabilnych warunków rozwoju.
(4) W konkluzjach z dni 24-25 marca 2022 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji, aby priorytetowo potraktowała prace nad globalnym bezpieczeństwem żywnościowym i globalną przystępnością cenową żywności, w szczególności poprzez wspieranie bezpieczeństwa żywnościowego i rolnictwa w Ukrainie oraz w najsłabszych i najbardziej zagrożonych państwach trzecich.
(5) W konkluzjach z dni 30-31 maja 2022 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji o zbadanie możliwości uruchomienia rezerw z Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) w celu wsparcia najbardziej dotkniętych krajów partnerskich.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 20 czerwca 2022 r. Rada poparła reakcję Drużyny Europy na globalny brak bezpieczeństwa żywnościowego i wezwała Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i państwa członkowskie, by nadały priorytet wsparciu finansowemu na rzecz globalnego bezpieczeństwa żywnościowego, w tym w zakresie najpilniejszych potrzeb humanitarnych - z uwzględnieniem w razie konieczności pomocy finansowej i technicznej dla państw będących importerami żywności - oraz systemów żywnościowych zrównoważonych średnio- i długoterminowo i zwiększonej produkcji lokalnej w celu zwiększenia odporności, uwzględniając przy tym wszelkie dostępne źródła finansowania, w tym uruchamiając rezerwy z EFR.
(7) Ponadto Rada podkreśliła znaczenie wykazania przez Unię głębokiej solidarności poprzez szybką i kompleksową reakcję opartą na skutecznym multilateralizmie, w oparciu o komunikat Komisji z dnia 23 marca 2022 r. pt. "Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększenie odporności systemów żywnościowych" oraz w oparciu o trzy filary - handel, solidarność i produkcję - misji na rzecz odporności żywnościowej i rolnej (FARM), co zostało przyjęte z zadowoleniem przez Radę Europejską i przy zapewnieniu pełnej zgodności z działaniami Globalnej Grupy Reagowania Kryzysowego Organizacji Narodów Zjednoczonych i innych stosownych inicjatyw międzynarodowych, w szczególności zainicjowanego przez grupę G-7 Globalnego Sojuszu na rzecz Bezpieczeństwa Żywnościowego.
(8) Biorąc pod uwagę skalę konsekwencji w różnych państwach AKP, nadzwyczajne uruchomienie umorzonych środków z projektów w ramach 10. i 11. EFR powinno umożliwić Unii i jej państwom członkowskim zintensyfikowanie ich działań stanowiących odpowiedź na kryzys, przy zwróceniu szczególnej uwagi na państwa AKP najbardziej podatne i narażone na zagrożenia.
(9) Ze środków tych należy finansować działania mające na celu zapewnienie wsparcia produkcji żywności i odporności systemów żywnościowych, pomoc humanitarną i wsparcie makroekonomiczne, aby zapewnić stabilność makroekonomiczną, pomóc odzyskać przestrzeń fiskalną i zwiększyć międzynarodowe rezerwy, w szczególności za pośrednictwem podmiotów wielostronnych. Środki te powinny obejmować wydatki pomocnicze, o których mowa w art. 6 umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR.
(10) Zgodnie z art. 153 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 nie można ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w tych środkach.
(11) Biorąc pod uwagę, że art. 14 ust. 3 umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR stanowi, że umowa ta pozostaje w mocy tak długo, jak będzie to konieczne do całkowitego wykonania wszelkich operacji finansowanych na podstawie umowy o partnerstwie AKP-UE, przepis ten interpretuje się w taki sposób, że obejmuje on obecne nadzwyczajne uruchomienie umorzonych środków z 10. i 11. EFR w celu finansowania działań podejmowanych w związku z kryzysem bezpieczeństwa żywnościowego i wstrząsem gospodarczym w państwach AKP w następstwie prowadzonej przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.
(12) Środki te powinny być wykorzystywane zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do 11. EFR, określonymi w rozporządzeniach Rady (UE) 2015/322 5 i (UE) 2018/1877 6 .
(13) Ponownie wykorzystywane środki z 10. EFR, które nie zostały wcześniej rozdysponowane zgodnie z art. 1 ust. 3 umowy wewnętrznej dotyczącej 11. EFR lub zostały umorzone zgodnie z art. 1 ust. 4 tej umowy, pozostają zasobami 10. EFR zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. a) umowy wewnętrznej w sprawie 10. EFR.
(14) Ponownie wykorzystywane środki z 11. EFR, które nie zostały wcześniej rozdysponowane lub zostały umorzone zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1877, pozostają zasobami 11. EFR zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. a) umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
Z. STANJURA |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.188.147 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/1223 w sprawie przydzielenia środków umorzonych z projektów w ramach 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju na finansowanie działań podejmowanych w związku z kryzysem bezpieczeństwa żywnościowego i wstrząsem gospodarczym w państwach Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) w następstwie prowadzonej przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie |
Data aktu: | 12/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 16/07/2022 |