Rozporządzenie wykonawcze 2022/1210 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014, w odniesieniu do formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych i ich aktualizacji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1210
z dnia 13 lipca 2022 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014, w odniesieniu do formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych i ich aktualizacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku), zmienione rozporządzeniem (UE) 2019/2115 w odniesieniu do promowania korzystania z rynków rozwoju MŚP, oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6 akapit szósty i art. 18 ust. 9 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 emitenci, uczestnicy rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjne, prowadzący aukcje i monitorujący aukcje lub wszelkie inne osoby działające w ich imieniu lub na ich rachunek są zobowiązane do sporządzania list osób mających dostęp do informacji poufnych (ang. insiders) i ich aktualizacji zgodnie z określonym formatem.

(2) Ustalenie określonego formatu, w tym stosowanie standardowych wzorów, powinno ułatwić jednolite stosowanie obowiązku sporządzania i aktualizacji list osób mających dostęp do informacji poufnych ustanowionego w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014. Powinno to również zapewnić, by właściwe organy otrzymywały informacje niezbędne do wykonywania zadań polegających na ochronie integralności rynków finansowych oraz badaniu możliwych nadużyć na rynku.

(3) Ponieważ w obrębie podmiotu może jednocześnie istnieć wiele różnych informacji poufnych, listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny dokładnie określać konkretne informacje poufne, do jakich mają dostęp osoby pracujące dla danego podmiotu. W związku z tym listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny określać, co stanowi konkretną informację poufną (która może obejmować informacje dotyczące np. transakcji, projektu, zdarzenia, w tym zdarzenia korporacyjnego lub finansowego, publikacji sprawozdania finansowego lub informacji o korekcie zysku). W tym celu listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny być podzielone na sekcje, z oddzielnymi sekcjami dla każdej konkretnej informacji poufnej. W każdej sekcji należy wymienić wszystkie osoby, które mają dostęp do danej konkretnej informacji poufnej.

(4) Aby uniknąć powielania wpisów danych osobowych tych samych osób w różnych sekcjach listy osób mających dostęp do informacji poufnych, powinna istnieć możliwość zamieszczenia tych danych osobowych w odrębnej sekcji listy osób mających dostęp do informacji poufnych, określonej jako sekcja dotycząca osób mających stały dostęp do informacji poufnych, niepowiązana z konkretną informacją poufną. Sekcja dotycząca osób mających stały dostęp do informacji poufnych powinna obejmować wyłącznie te osoby, które w związku z charakterem pełnionej przez nie funkcji lub zajmowanego przez nie stanowiska mają stały dostęp do wszystkich informacji poufnych w obrębie danego podmiotu.

(5) Rozporządzenie (UE) nr 596/2014 zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2115 2 , które wprowadziło mniej rygorystyczne wymogi dla emitentów, których instrumenty finansowe dopuszczono do obrotu na rynku rozwoju MŚP (emitenci na rynkach rozwoju MŚP), poprzez ograniczenie zakresu przedmiotowych list do jedynie tych osób, które w związku z charakterem pełnionej przez nie funkcji lub stanowiska zajmowanego u emitenta mają regularny dostęp do informacji poufnych.

(6) Na zasadzie odstępstwa od tego przepisu państwa członkowskie mogą zobowiązać emitentów na rynkach rozwoju MŚP do uwzględnienia na sporządzanych przez nich listach osób mających dostęp do informacji poufnych wszystkich osób, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 596/2014. Jednakże w świetle zasadniczo skromniejszych zasobów ludzkich i finansowych, jakimi dysponują MŚP, uznano, że w ich przypadku proporcjonalne będzie stosowanie formatu, który stanowi mniejsze obciążenie administracyjne w porównaniu z formatem list osób mających dostęp do informacji poufnych sporządzanych zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, oraz ograniczenie zawartości przedmiotowych list do tego, co jest absolutnie niezbędne do identyfikacji odpowiednich osób fizycznych. Rezygnacja z wymogu ujmowania przez emitentów, w sporządzanych przez nich listach osób mających dostęp do informacji poufnych, prywatnych danych kontaktowych tych osób powinna stanowić dla emitentów ułatwienie w gromadzeniu i aktualizowaniu danych tych osób, a jednocześnie nie pozbawia właściwych organów krajowych narzędzia umożliwiającego identyfikację osób przetwarzających informacje poufne i skontaktowanie się z nimi przy wykorzystaniu służbowych danych kontaktowych. Emitenci ci powinni mieć również możliwość zamieszczenia danych osobowych osób, które w związku z charakterem pełnionej przez nie funkcji lub zajmowanego przez nie stanowiska mają stały dostęp do wszystkich informacji poufnych, w sekcji dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych zamiast dodawania danych osobowych tych osób do każdej sekcji dotyczącej konkretnej transakcji lub konkretnego zdarzenia. Zawartość takich sekcji dotyczących osób mających stały dostęp do informacji poufnych powinna być ograniczona do tego, co jest absolutnie niezbędne do identyfikacji odpowiednich osób fizycznych.

(7) Lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna zawierać dane osobowe niezbędne do zidentyfikowania osób mających dostęp do informacji poufnych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych do celów sporządzania i przechowywania list osób mających dostęp do informacji poufnych, o których to listach mowa w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, powinno być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .

(8) Listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny również zawierać dane, które mogą pomóc właściwym organom w czynnościach wyjaśniających oraz w szybkim analizowaniu praktyk handlowych osób mających dostęp do informacji poufnych, w ustaleniu powiązań między osobami mającymi dostęp do informacji poufnych a osobami uczestniczącymi w podejrzanych praktykach handlowych oraz w identyfikacji kontaktów między nimi w krytycznych momentach. Z tego względu zasadnicze znaczenie mają numery telefonów, ponieważ pozwalają one właściwemu organowi szybko podjąć działania oraz, jeżeli to konieczne, zwrócić się o udostępnienie rejestrów przesyłu danych. Ponadto dane takie powinny być dostępne od samego początku, tak by integralność czynności wyjaśniających nie była zagrożona przez to, że właściwy organ w trakcie czynności wyjaśniających musi zwrócić się o dalsze informacje do emitenta, uczestnika rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjnej, prowadzącego aukcje lub monitorującego aukcje lub osoby mającej dostęp do informacji poufnych.

(9) Aby zapewnić, by listy osób mających dostęp do informacji poufnych mogły być na żądanie jak najszybciej udostępniane właściwemu organowi oraz by mogły one być w każdym momencie niezwłocznie aktualizowane, listy te należy sporządzać w formie elektronicznej. Forma elektroniczna powinna zapewniać zachowanie poufności informacji, które zawiera lista osób mających dostęp do informacji poufnych. Aby uniknąć nakładania nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego na emitentów na rynkach rozwoju MŚP, wymóg sporządzania listy osób mających dostęp do informacji poufnych w formie elektronicznej nie powinien mieć zastosowania do tych emitentów (aczkolwiek mogą oni sporządzać ją w tej formie), pod warunkiem że zapewniona jest kompletność, poufność i integralność informacji.

(10) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne związane z przekazywaniem list osób mających dostęp do informacji poufnych, właściwe organy powinny same określić konkretne środki elektroniczne na potrzeby takiego przekazywania, pod warunkiem że te środki elektroniczne umożliwiają zachowanie poufności tych list.

(11) Ze względów jasności i przejrzystości, a także ze względu na pewność prawa formaty wszystkich rodzajów list osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014, należy skonsolidować w jednym akcie prawnym. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zawierać format zarówno list osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 596/2014, jak i list osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w art. 18 ust. 6 tego rozporządzenia. W związku z tym należy uchylić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/347 4 .

(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 7 czerwca 2021 r. wydał swoją opinię.

(13) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(14) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Listy osób mających dostęp do informacji poufnych wymagane na podstawie art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014

1. 
Listy osób mających dostęp do informacji poufnych, wymagane na podstawie art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, zawierają odrębne sekcje dla poszczególnych informacji poufnych i sporządza się je przy użyciu formatu określonego we wzorze nr 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Dane osobowe osób, które w związku z charakterem pełnionej przez nie funkcji lub zajmowanego przez nie stanowiska mają stały dostęp do wszystkich informacji poufnych, mogą zostać zamieszczone odrębnie w sekcji listy osób mających dostęp do informacji poufnych dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych. Sekcję tę sporządza się przy użyciu formatu określonego we wzorze nr 2 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. W przypadku gdy sporządza się sekcję dotyczącą osób mających stały dostęp do informacji poufnych, danych osobowych osób mających stały dostęp do informacji poufnych nie zamieszcza się w odrębnych sekcjach listy osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w ust. 1.
3. 
Listy osób mających dostęp do informacji poufnych sporządza się w formie elektronicznej, która w każdym momencie gwarantuje, że:
a)
dostęp do list osób mających dostęp do informacji poufnych jest ograniczony do wyraźnie określonych osób, które potrzebują tego dostępu ze względu na charakter pełnionej przez nie funkcji lub zajmowanego przez nie stanowiska;
b)
zamieszczone informacje są dokładne;
c)
dostępne są poprzednie wersje listy osób mających dostęp do informacji poufnych.
4. 
Właściwy organ określa na swojej stronie internetowej środki elektroniczne, za pomocą których listy osób mających dostęp do informacji poufnych należy przekazywać właściwemu organowi. Te środki elektroniczne zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas ich przekazywania.
Artykuł  2

Listy osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w art. 18 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 596/2014

1. 
Lista osób mających dostęp do informacji poufnych, o której mowa w art. 18 ust. 6 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 596/2014, może zawierać wyłącznie dane osobowe osób mających regularny dostęp do informacji poufnych. Listę tę sporządza się przy użyciu formatu określonego w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Listy osób mających dostęp do informacji poufnych, wymagane przez państwa członkowskie na podstawie art. 18 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 596/2014, zawierają odrębne sekcje dla poszczególnych informacji poufnych i sporządza się je przy użyciu formatu określonego we wzorze nr 1 w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Dane osobowe osób, które w związku z charakterem pełnionej przez nie funkcji lub zajmowanego przez nie stanowiska mają stały dostęp do wszystkich informacji poufnych, mogą zostać zamieszczone odrębnie w sekcji listy osób mających dostęp do informacji poufnych dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych. Tę sekcję dotyczącą osób mających stały dostęp do informacji poufnych sporządza się przy użyciu formatu określonego we wzorze nr 2 w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. W przypadku gdy sporządza się sekcję dotyczącą osób mających stały dostęp do informacji poufnych, danych osobowych osób mających stały dostęp do informacji poufnych nie zamieszcza się w odrębnych sekcjach listy osób mających dostęp do informacji poufnych odpowiadających poszczególnym informacjom poufnym, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu.

3. 
Listy osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w ust. 1 i 2, sporządza się w dowolnej formie, która zapewnia zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji zawartych w tych listach w każdym momencie podczas przekazywania ich właściwemu organowi.
Artykuł  3

Uchylenie

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/347 traci moc. Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WZÓR NR 1

Format list osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w art. 1 ust. 1

Opis źródła konkretnej informacji poufnej:

Data i godzina utworzenia niniejszej sekcji (tj. kiedy konkretna informacja poufna została zidentyfikowana): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data i godzina (ostatnia aktualizacja): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data przekazania do właściwego organu: [rrrr-mm-dd]

Imię (imiona) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko (nazwiska) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko rodowe (nazwiska rodowe) osoby mającej dostęp do informacji poufnych (jeżeli różne) Numer(-y) telefonu służbowego (bezpośrednia linia telefoniczna w pracy i służbowy telefon komórkowy) Nazwa i adres przedsiębiorstwa Funkcja osoby mającej dostęp do informacji poufnych i powody, dla których osoba ta ma dostęp do informacji poufnych Dostęp uzyskano (data i godzina uzyskania przez daną osobę dostępu do informacji poufnych) Dostęp wygasł (data i godzina wygaśnięcia dostępu danej osoby do informacji poufnych) Krajowy numer identyfikacyjny (jeżeli dotyczy) Data urodzenia Prywatne numery telefonu (telefon domowy i prywatny telefon komórkowy) Pełny adres zamieszkania (nazwa ulicy, numer domu/ mieszkania, miejscowość, kod pocztowy, państwo)
[Tekst] [Tekst] [Tekst] [Numery (bez spacji)] [Adres emitenta/ uczestnika rynku uprawnień do emisji/platformy aukcyjnej/ prowadzącego aukcje/ monitorującego aukcje lub osoby działającej w ich imieniu lub na ich rzecz] [Tekst opisujący rolę, funkcję i powody umieszczenia na tej liście] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [Numer i/lub tekst] [rrrr-mm- dd] [Numery (bez spacji)] [Tekst]

WZÓR NR 2

Format sekcji dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych, o której mowa w art. 1 ust. 2

Data i godzina utworzenia niniejszej sekcji: [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data i godzina (ostatnia aktualizacja): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data przekazania do właściwego organu: [rrrr-mm-dd]

Imię (imiona) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko (nazwiska) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko rodowe (nazwiska rodowe) osoby mającej dostęp do informacji poufnych (jeżeli różne) Numer(-y) telefonu służbowego (bezpośrednia linia telefoniczna w pracy i służbowy telefon komórkowy) Nazwa i adres przedsiębiorstwa Funkcja osoby mającej dostęp do informacji poufnych i powody, dla których osoba ta ma dostęp do informacji poufnych Wpisanie do sekcji

(data i godzina wpisania danej osoby do sekcji dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych)

Krajowy numer identyfikacyjny (jeżeli dotyczy) Data urodzenia Pełny adres zamieszkania (nazwa ulicy, numer domu/mieszkania, miejscowość, kod pocztowy, państwo) (jeżeli dostępne w momencie wystosowania żądania przez właściwy organ) Prywatne numery telefonu (telefon domowy i prywatny telefon komórkowy)
[Tekst] [Tekst] [Tekst] [Numery (bez spacji)] [Adres emitenta lub osoby działającej w jego imieniu lub na jego rzecz] [Tekst opisujący rolę, funkcję i powody umieszczenia na tej liście] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [Numer i/lub tekst] [rrrr-mm-dd] [Tekst] [Numery (bez spacji)]

ZAŁĄCZNIK  II

Format listy zawierającej dane osobowe osób mających regularny dostęp do informacji poufnych, o której mowa w art. 2 ust. 1

Data i godzina stworzenia niniejszej listy osób mających dostęp do informacji poufnych: [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data i godzina (ostatnia aktualizacja): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data przekazania do właściwego organu: [rrrr-mm-dd]

Imię (imiona) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko (nazwiska) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko rodowe (nazwiska rodowe) osoby mającej dostęp do informacji poufnych (jeżeli różne) Numer(-y) telefonu służbowego (bezpośrednia linia telefoniczna w pracy i służbowy telefon komórkowy) Nazwa i adres przedsiębiorstwa Funkcja osoby mającej dostęp do informacji poufnych i powody, dla których osoba ta ma dostęp do informacji poufnych Dostęp uzyskano (data i godzina uzyskania przez daną osobę mającą dostęp do informacji poufnych regularnego dostępu do informacji poufnych) Dostęp wygasł (data i godzina wygaśnięcia regularnego dostępu do informacji poufnych danej osoby mającej dostęp do informacji poufnych) Krajowy numer identyfikacyjny (jeżeli dotyczy) lub (w przeciwnym przypadku) data urodzenia Pełny adres zamieszkania (nazwa ulicy, numer domu/mieszkania, miejscowość, kod pocztowy, państwo) (jeżeli dostępne w momencie wystosowania żądania przez właściwy organ) Prywatne numery telefonu

(telefon domowy i prywatny telefon komórkowy)

(jeżeli dostępne w momencie wystosowania żądania przez właściwy organ)

[Tekst] [Tekst] [Tekst] [Numery (bez spacji)] [Adres emitenta] [Tekst opisujący rolę, funkcję i powody umieszczenia na tej liście] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [Numer i/lub tekst lub rrrr- mm-dd w przypadku daty urodzenia] [Tekst] [Numery (bez spacji)]

ZAŁĄCZNIK  III

WZÓR NR 1

Format list osób mających dostęp do informacji poufnych, o których mowa w art. 2 ust. 2 akapit pierwszy

Opis źródła konkretnej informacji poufnej:

Data i godzina utworzenia niniejszej sekcji (tj. kiedy konkretna informacja poufna została zidentyfikowana): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data i godzina (ostatnia aktualizacja): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data przekazania do właściwego organu: [rrrr-mm-dd]

Imię (imiona) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko (nazwiska) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Numer(-y) telefonu służbowego (bezpośrednia linia telefoniczna w pracy i służbowy telefon komórkowy) Funkcja osoby mającej dostęp do informacji poufnych lub powody, dla których osoba ta ma dostęp do informacji poufnych Dostęp uzyskano (data i godzina uzyskania przez daną osobę dostępu do informacji poufnych) Dostęp wygasł

(data i godzina wygaśnięcia dostępu danej osoby do informacji poufnych)

Krajowy numer identyfikacyjny (jeżeli dotyczy) lub (w przeciwnym przypadku) data urodzenia
[Tekst] [Tekst] [Numery (bez spacji)] [Tekst opisujący rolę, funkcję lub powody umieszczenia na tej liście] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [Numer i/lub tekst lub rrrr-mm-dd w przypadku daty urodzenia]

WZÓR NR 2

Format sekcji dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych, o której mowa w art. 2 ust. 2 akapit drugi

Data i godzina utworzenia niniejszej sekcji: [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data i godzina (ostatnia aktualizacja): [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC (uniwersalny czas koordynowany)]

Data przekazania do właściwego organu: [rrrr-mm-dd]

Imię (imiona) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Nazwisko (nazwiska) osoby mającej dostęp do informacji poufnych Numer(-y) telefonu służbowego (bezpośrednia linia telefoniczna w pracy i służbowy telefon komórkowy) Nazwa i adres przedsiębiorstwa Funkcja osoby mającej dostęp do informacji poufnych i powody, dla których osoba ta ma dostęp do informacji poufnych Wpisanie do sekcji

(data i godzina wpisania danej osoby do sekcji dotyczącej osób mających stały dostęp do informacji poufnych)

Krajowy numer identyfikacyjny (jeżeli dotyczy) lub (w przeciwnym przypadku) data urodzenia
[Tekst] [Tekst] [Numery (bez spacji)] [Adres emitenta lub osoby działającej w jego imieniu lub na jego rzecz] [Tekst opisujący rolę, funkcję i powody umieszczenia na tej liście] [rrrr-mm-dd, hh:mm UTC] [Numer i/lub rrrr-mm-dd w przypadku daty urodzenia]
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2115 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniające dyrektywę 2014/65/UE oraz rozporządzenia (UE) nr 596/2014 i (UE) 2017/1129 w odniesieniu do promowania korzystania z rynków rozwoju MŚP (Dz.U. L 320 z 11.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/347 z dnia 10 marca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do określonego formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych i ich aktualizacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 65 z 11.3.2016, s. 49).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.187.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1210 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014, w odniesieniu do formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych i ich aktualizacji
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 14/07/2022
Data wejścia w życie: 03/08/2022