uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 26 akapit pierwszy lit. c), art. 60 ust. 4 akapit pierwszy lit. b), art. 75 i 92,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2021/2116 ustanowiono podstawowe zasady dotyczące m.in. obowiązków państw członkowskich w zakresie ochrony interesów finansowych Unii i składania sprawozdań z wyników polityki. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie nowych ram prawnych, należy przyjąć pewne przepisy dotyczące sprawozdań z oceny jakości trzech elementów (systemu identyfikacji działek rolnych, systemu wniosków geoprzestrzennych i systemu monitorowania obszarów) zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ("systemu zintegrowanego") oraz związanych z nimi działań naprawczych, wymogów dotyczących wniosków o przyznanie pomocy i systemu monitorowania obszarów, ram regulujących nabywanie danych satelitarnych do celów systemu monitorowania obszarów oraz kontroli zatwierdzonych organizacji międzybranżowych w odniesieniu do płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny. Nowe przepisy powinny zastąpić odpowiednie przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 2 .
(2) Sprawozdania z oceny jakości systemu identyfikacji działek rolnych, systemu wniosków geoprzestrzennych oraz systemu monitorowania obszarów powinny być kompleksowe, aby umożliwić ocenę wiarygodności informacji generowanych przez te elementy systemu zintegrowanego. Treść tych sprawozdań powinna również umożliwić stwierdzenie, czy zapewniono wystarczającą pewność co do jakości informacji wykorzystywanych w związku z obowiązkiem państwa członkowskiego w zakresie sprawozdawczości na temat realizacji celów w odniesieniu do wskaźników produktu i rezultatu interwencji obszarowych zarządzanych w ramach systemu zintegrowanego. W związku z tym sprawozdania te powinny w szczególności zawierać informacje na temat prac przeprowadzonych w ramach oceny jakości, wykrytych niedociągnięć, a także informacje diagnostyczne dotyczące potencjalnych pierwotnych przyczyn tych niedociągnięć. Sprawozdania powinny w szczególności zawierać informacje na temat danych i obrazów wykorzystywanych do oceny jakości, a także wyniki ich testów. Doświadczenie w zakresie wymiany informacji między państwami członkowskimi a Komisją w odniesieniu do oceny jakości systemu identyfikacji działek rolnych pokazuje, że szczególnie pomocne jest stosowanie specjalnych elektronicznych systemów informacyjnych. Aby ułatwić pracę państw członkowskich i komunikację z Komisją, takie systemy informacyjne powinny być nadal wykorzystywane i w razie potrzeby dalej rozwijane na potrzeby sprawozdań z trzech ocen jakości przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2021/2116.
(3) Aby osiągnąć cel polegający na dostarczaniu wiarygodnych danych na potrzeby rocznego sprawozdania z realizacji celów, należy połączyć wyniki trzech ocen jakości, w szczególności systemu wniosków geoprzestrzennych i systemu monitorowania obszarów, w celu oszacowania błędu obszarowego zgłoszonych danych dotyczących wskaźników produktu i rezultatu wynikających z niedociągnięć w systemach. Należy ustanowić przepisy dotyczące działań naprawczych, które mogą być konieczne do usunięcia niedociągnięć w określonym terminie. Ponadto sprawozdania przygotowane w odniesieniu do lat 2024 i 2026 powinny umożliwiać sprawdzenie, czy system monitorowania obszarów jest właściwie ustanowiony we wszystkich państwach członkowskich oraz czy stopniowe wdrażanie systemu monitorowania obszarów zakończyło się sukcesem, obejmując wszystkie warunki kwalifikowalności i interwencje, które można monitorować. W tym celu sprawozdania powinny zawierać wykaz wszystkich kryteriów kwa- lifikowalności dla wszystkich interwencji obszarowych w ramach systemu zintegrowanego wraz z informacjami dotyczącymi źródeł danych wykorzystywanych do analizy.
(4) Państwa członkowskie powinny wprowadzić niezawodny i nowoczesny system zarządzania wnioskami o przyznanie pomocy, umożliwiający komunikację drogą elektroniczną i działający w cyklu rocznym. Państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę uproszczenie dla beneficjentów i administracji krajowej, na przykład przewidując, że jeden wniosek może obejmować kilka interwencji lub kilku beneficjentów ubiegających się wspólnie lub że jeden wniosek na gospodarstwo jest rozpatrywany w danym roku w przypadku przekazania tego gospodarstwa. Państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki w celu zapewnienia właściwego zarządzania interwencjami, w przypadku gdy więcej niż jedna agencja płatnicza jest odpowiedzialna za tego samego beneficjenta.
(5) Państwa członkowskie powinny czerpać korzyści płynące z cyfryzacji, wykorzystując, co do zasady, środki elektroniczne do wszelkiej komunikacji z beneficjentami. Ponadto, aby zwiększyć uproszczenie, państwa członkowskie powinny w miarę możliwości pobierać informacje niezbędne do zarządzania interwencjami ze źródeł danych, którymi dysponuje administracja publiczna.
(6) Aby ułatwić proces składania wniosków o przyznanie pomocy, państwa członkowskie powinny dostarczyć wstępnie wypełnione formularze zawierające wszystkie informacje istotne dla beneficjentów oraz najnowsze zaktualizowane formularze. Państwa członkowskie powinny zapobiegać nieprawidłowościom, zezwalając na wprowadzanie zmian do wstępnie wypełnionych formularzy i udostępniając ostrzeżenia ze wskazówkami pomagające beneficjentowi w określeniu potencjalnych niezgodności i prawidłowym złożeniu wniosku. Państwa członkowskie powinny uwzględnić zmiany wprowadzone przez beneficjentów w celu aktualizacji informacji w bazach danych administracji krajowej. W celu zapewnienia równego traktowania beneficjentów, jeżeli państwo członkowskie postanowi stosować system wniosków automatycznych, powinien on zapewniać taki sam poziom szczegółowości, jaki wymagany jest w przypadku wniosku o przyznanie pomocy na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(7) Wnioski o przyznanie pomocy w ramach systemu zintegrowanego powinny w miarę możliwości zawierać wszelkie informacje niezbędne do właściwego i wiarygodnego zarządzania przedmiotowymi interwencjami oraz do prawidłowej sprawozdawczości w zakresie wskaźników produktu i rezultatu. W celu właściwego zarządzania interwencjami beneficjenci powinni pozostać odpowiedzialni za złożony wniosek o przyznanie pomocy, tak aby można było jednoznacznie przejąć wszystkie powiązane prawa i obowiązki.
(8) Zapobieganie nieprawidłowościom należy wprowadzić poprzez umożliwienie zmiany lub wycofania wniosków o przyznanie pomocy w określonym terminie. W przypadku gdy wszyscy beneficjenci danej interwencji są objęci kontrolami administracyjnymi lub systemem monitorowania obszarów, odstraszający skutek sankcji nie jest konieczny. W związku z tym zmiany lub wycofanie powinny być dozwolone w dowolnym momencie przed upływem terminu, który jest niezbędny do właściwego zarządzania interwencjami. Zmiany lub wycofanie nie powinny być jednak dozwolone w odniesieniu do niezgodności związanych z niemożliwymi do monitorowania warunkami kwalifikowalności ujawnionymi ze źródeł innych niż system monitorowania obszarów i kontrole administracyjne. W innych sytuacjach nie należy dopuszczać możliwości wprowadzania zmian lub wycofywania środków, jeśli beneficjent został poinformowany o planowanej kontroli na miejscu lub jeśli w wyniku takiej kontroli, choć niezapowiedzianej, wykryto już nieprawidłowości. Ponadto, aby zapewnić wiarygodność informacji niezbędnych do interwencji na podstawie art. 34 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3 w odniesieniu do bydła, owiec i kóz, termin na dokonanie zmian należy ustalić w taki sposób, aby umożliwić wprowadzanie zmian we wniosku o przyznanie pomocy oraz aktualizację komputerowej bazy danych zwierząt przed ustaloną przez państwo członkowskie datą spełnienia wymogu identyfikacji i rejestracji.
(9) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wniosek geoprzestrzenny zawierał informacje niezbędne do zarządzania interwencjami obszarowymi w ramach systemu zintegrowanego oraz, w niezbędnym zakresie, interwencjami obszarowymi w sektorze wina oraz wymogami w ramach warunkowości. Należy przedstawić niewyczerpu- jący wykaz elementów wniosku geoprzestrzennego, aby dostarczyć państwom członkowskim użyteczne wskazówki. W odniesieniu do informacji na temat stosowania środków ochrony roślin, które mają być przekazywane przez beneficjenta, w przypadku gdy mają one znaczenie dla interwencji w ramach systemy zintegrowanego, w odniesieniu do którego wnioskuje się o wsparcie w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR), państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o wykorzystaniu tych informacji w odniesieniu do obowiązku rejestracji stosowania tych produktów, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 4 .
(10) W celu właściwego zarządzania interwencjami z tytułu zwierząt należy ustanowić pewne zasady dotyczące treści odpowiednich wniosków o przyznanie pomocy. Dla zapewnienia przejrzystości i równego traktowania beneficjentów należy również wyjaśnić, że w przypadku stosowania systemu wniosków automatycznych wszystkie zwierzęta będące własnością beneficjenta i potencjalnie kwalifikujące się do otrzymania pomocy w ramach danej interwencji należy uznać za zgłoszone do tej interwencji.
(11) Rozporządzeniem (UE) 2021/2116 wprowadzono system monitorowania obszarów jako obowiązkowy element systemu zintegrowanego. Aby zapewnić właściwe wdrożenie tego obowiązku w jednolity sposób, system monitorowania obszarów powinien mieć taki sam zakres we wszystkich państwach członkowskich, a tym samym obejmować wszystkich beneficjentów i wszystkie interwencje obszarowe zarządzane w ramach systemu zintegrowanego i wszystkie możliwe do monitorowania warunki. Należy nadać priorytet automatyzacji analizy danych w ramach systemu monitorowania obszarów, aby wspierać przekrojowy cel modernizacji WPR. Z tych powodów należy stopniowo zwiększać liczbę warunków kwalifikowalności, które można uznać za możliwe do monitorowania na podstawie danych satelitarnych z satelitów Sentinel systemu Copernicus lub innych danych o co najmniej równoważnej wartości. W tym celu państwa członkowskie powinny zapewnić, aby w latach 2023 i 2024 wszystkie warunki kwa- lifikowalności, które można uznać za możliwe do monitorowania w drodze automatycznego przetwarzania danych z satelitów Sentinel systemu Copernicus, podlegały systemowi monitorowania obszarów. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować, czy te możliwe do monitorowania warunki kwalifikowalności są rzeczywiście spełniane poprzez przetwarzanie danych satelitarnych z satelitów Sentinel systemu Copernicus lub innych danych o co najmniej równoważnej wartości. Jeżeli warunków kwalifikowalności nie można uznać za możliwe do monitorowania za pośrednictwem danych satelitarnych z satelitów Sentinel systemu Copernicus, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o uwzględnieniu tych warunków poprzez przetwarzanie innych danych o co najmniej równoważnej wartości lub uznać je za niemożliwe do monitorowania. Począwszy od 2025 r. państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wszystkie warunki kwalifikowalności, które można uznać za możliwe do monitorowania poprzez automatyczne przetwarzanie danych satelitów Sentinel systemu Copernicus lub innych zdjęć geotagowanych, podlegały systemowi monitorowania obszaru. Biorąc jednak pod uwagę wysiłki i inwestycje niezbędne do włączenia zdjęć geotagowanych jako danych o co najmniej równoważnej wartości do systemu monitorowania obszarów, państwom członkowskim należy przyznać czas na przeprowadzenie niezbędnych prac przygotowawczych. Z tego względu państwa członkowskie muszą dopilnować, aby warunki kwalifikowalności, które można uznać za możliwe do monitorowania za pomocą zdjęć geotagowanych, były stopniowo uwzględniane w całym okresie programowania. Wysiłki te powinny zapewnić stałe tempo postępów począwszy od 2025 r. Państwa członkowskie powinny zdecydować, które warunki kwalifikowalności, które można uznać za możliwe do monitorowania za pomocą zdjęć geota- gowanych, podlegają co roku systemowi monitorowania obszarów. Ponadto, aby jeszcze bardziej ułatwić państwom członkowskim włączenie tej nowej technologii do systemu monitorowania obszarów, państwa członkowskie powinny objąć systemem monitorowania obszarów przed 1 stycznia 2027 r. co najmniej odsetek interwencji, w przypadku których warunki kwalifikowalności można uznać za możliwe do monitorowania jedynie za pomocą geotagowanych zdjęć. Państwa członkowskie powinny mieć swobodę decydowania o tym, które interwencje - przy spełnieniu co najmniej jednego warunku kwalifikowalności, monitorowanego geotagowanymi zdjęciami w ramach systemu monitorowania obszarów - są uwzględnione w tym odsetku. W swojej decyzji państwa członkowskie powinny jednak zapewnić objęcie wszystkich interwencji obszarowych systemem monitorowania obszarów zgodnie z wymogami art. 70 rozporządzenia (UE) 2021/2116.
(12) Ponadto należy również ustanowić wspólny zestaw wymogów w celu zapewnienia, aby obszary zgłoszone w ramach interwencji były wolne od niekwalifikujących się gruntów, niekwalifikujących się sposobów użytkowania gruntów i zmian w kategorii użytków rolnych, które mogłyby mieć wpływ na analizę specyficznych dla interwencji warunków kwalifikowalności przy użyciu systemu monitorowania obszarów. Przez cały rok składania wniosków wymogi te powinny być oceniane w odniesieniu do warunków kwalifikowalności interwencji zawartych w danym wniosku o przyznanie pomocy, tak aby umożliwić odpowiednią późniejszą analizę w ramach systemu monitorowania obszarów. Użytkowanie gruntów należy ocenić w obrębie wyznaczonego obszaru, aby stwierdzić, czy na podstawie danego wniosku o przyznanie pomocy i danej interwencji doszło do oczekiwanego zachowania przestrzennego lub czasowego. Przy opracowywaniu systemu monitorowania obszarów państwa członkowskie powinny w pełni korzystać z jego potencjału, wykorzystując dostępne informacje do aktualizacji systemu identyfikacji działek rolnych i komunikacji z beneficjentami, by umożliwić wprowadzanie zmian we wnioskach o przyznanie pomocy. W przypadku gdy państwo członkowskie musi poinformować beneficjenta o niezgodnościach wynikających z systemu monitorowania obszarów w przypadkach występowania obszarów niekwalifikowalnych lub niekwalifikowalnych sposobów użytkowania gruntów, informacje na temat niezgodności należy przekazywać niezwłocznie po jej wykryciu, aby umożliwić beneficjentowi jak najszybsze wprowadzenie zmian we wniosku o przyznanie pomocy oraz ponowne przeprowadzenie analizy systemu monitorowania obszarów w sposób znaczący i terminowy. Należy również wyjaśnić, w jaki sposób możliwość stopniowego wdrażania systemu ma zastosowanie w praktyce, określając interwencje, które należy uwzględnić w 2023 r.
(13) Aby system monitorowania obszarów był w stanie spełnić wszystkie warunki kwalifikowalności wszystkich interwencji obszarowych zarządzanych w ramach systemu zintegrowanego, które można monitorować za pomocą danych satelitarnych z satelitów Sentinel systemu Copernicus lub innych danych o co najmniej równoważnej wartości, konieczne jest rozszerzenie rodzajów danych i dostarczenie norm zapewniających równoważność tych danych z danymi satelitarnymi. Aby uniknąć luk w działaniach modernizacyjnych państw członkowskich, zdjęcia geotagowane należy traktować jako dane o co najmniej równoważnej wartości do celów systemu monitorowania obszarów.
(14) Należy ustanowić szczegółowe zasady obiektywnej i skutecznej procedury, zgodnie z którą ma być dokonywany zakup danych satelitarnych na potrzeby systemu monitorowania obszarów.
(15) W celu właściwego zarządzania interwencjami dotyczącymi bawełny należy ustanowić pewne przepisy dotyczące zakresu przeprowadzanych przez państwa członkowskie kontroli zatwierdzonych organizacji międzybranżowych.
(16) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014. Rozporządzenie to powinno jednak nadal mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy o płatności bezpośrednie złożonych przed 1 stycznia 2023 r. oraz do wniosków o płatność złożonych w związku ze środkami wsparcia wdrażanymi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 5 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych, Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej oraz Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.183.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1173 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli we wspólnej polityce rolnej |
Data aktu: | 31/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 09/07/2022 |