uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE. Produkty nawozowe UE zawierają materiały składowe należące do co najmniej jednej z kategorii wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1009 Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 44 w celu dostosowania załącznika II do postępu technicznego. Na podstawie art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1009 w związku z art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 Komisja może włączyć do kategorii materiałów składowych materiały, które przestają być odpadami w wyniku operacji odzysku, jeżeli takie materiały mają być wykorzystywane do szczególnych celów, mają istniejący rynek lub istnieje na nie popyt, a ich stosowanie nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych skutków dla środowiska lub zdrowia ludzkiego.
(3) Wspólne Centrum Badawcze Komisji ("JRC") zidentyfikowało pewne materiały o wysokiej czystości, które mogą być odzyskiwane z odpadów i wykorzystywane jako materiały składowe w produktach nawozowych UE 3 .
(4) Materiały o wysokiej czystości zidentyfikowane przez JRC to sole amonowe, siarczany, sole fosforanowe, siarka elementarna, węglan wapnia i tlenek wapnia. Wszystkie te materiały są objęte rozporządzeniem (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , istnieje na nie znaczny popyt na rynku i dowiedziono ich wysokiej wartości agronomicznej w długiej historii stosowania w terenie.
(5) Aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i efektywność agronomiczną w pierwszej kolejności należy ustanowić wymóg minimalnej czystości materiałów o wysokiej czystości. Zgodnie z informacjami dostępnymi w sprawozdaniu z oceny JRC poziom czystości w wysokości 95 %, wyrażony jako sucha masa materiału, zapewni wysoką efektywność agronomiczną przy niskim ryzyku dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Podczas gdy w przypadku niektórych materiałów ta wysoka czystość została ustalona na bardziej ambitnym poziomie niż poziom wymagany na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2003/2003, szacuje się, że taka większa czystość jest możliwa do osiągnięcia w oparciu o istniejące praktyki.
(6) Ponadto należy sprecyzować, że materiały o wysokiej czystości są odzyskiwane z odpadów w wyniku dwóch rodzajów procesów: procesów izolujących sole lub inne pierwiastki za pomocą (kombinacji) zaawansowanych metod oczyszczania, takich jak krystalizacja, odwirowanie lub ekstrakcja w układzie ciecz-ciecz, często stosowanych w przemyśle (petro)chemicznym; oraz procesów oczyszczania lub kontroli emisji gazów mających na celu usuwanie składników pokarmowych z gazów odlotowych.
(7) W związku z tym na podstawie sprawozdania z oceny JRC należy ograniczyć zawartość niektórych zanieczyszczeń i patogenów, które są charakterystyczne dla tych materiałów, lub zawartość węgla organicznego. Takie kryteria powinny mieć zastosowanie obok kryteriów bezpieczeństwa określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 dla odpowiedniej kategorii funkcji produktów i nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 5 .
(8) W związku z tym należy ustanowić dodatkowe wartości dopuszczalne dla zanieczyszczeń w postaci całkowitego chromu i talu. Niektóre z materiałów o wysokiej czystości mogą zawierać takie zanieczyszczenia z uwagi na rodzaj materiałów wsadowych i procesów, z których są one uzyskiwane. Proponowane wartości dopuszczalne dla tych zanieczyszczeń powinny zapewniać, aby stosowanie produktów nawozowych UE zawierających materiały o wysokiej czystości z takimi zanieczyszczeniami nie prowadziło do akumulacji tych zanieczyszczeń w glebie. Ponadto należy wprowadzić wymogi dotyczące zawartości patogenów w odniesieniu do wszystkich produktów nawozowych UE zawierających materiały o wysokiej czystości lub składających się z nich ze względu na dużą różnorodność procesów, z których można je uzyskać, i strumieni odpadów dozwolonych jako materiały wsadowe. Wartości dopuszczalne zarówno dla zanieczyszczeń, jak i patogenów, należy określić jako stężenie w produkcie końcowym, podobnie do wymogów określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1009. Jest to uzasadnione faktem, że kryteria bezpieczeństwa wprowadzone w odpowiedzi na szczególne zidentyfikowane zagrożenia dotyczą co do zasady produktu końcowego, a nie materiału składowego. Powinno to również ułatwić nadzór rynku takich produktów, ponieważ badania przeprowadza się wyłącznie na produkcie końcowym.
(9) Ponadto należy ustanowić dodatkowe kryteria bezpieczeństwa, aby ograniczyć zawartość 16 wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA16) 6 i polichlorowanych dibenzodioksyn i dibenzofuranów (PCDD/PCDF) 7 . W rozporządzeniu (UE) 2019/1021 ustanowiono redukcje uwalniania WWA16 i PCDD/PCDF jako substancji produkowanych w sposób niezamierzony w trakcie procesów produkcyjnych, ale nie wprowadzono wartości dopuszczalnej dla takich przypadków. Biorąc pod uwagę wysokie ryzyko związane z obecnością takich zanieczyszczeń w produktach nawozowych, uznaje się za właściwe wprowadzenie bardziej rygorystycznych wymogów niż wymogi określone w tym rozporządzeniu. Takie wartości dopuszczalne należy ustanowić na poziomie materiału składowego, a nie jako stężenie w produkcie końcowym, aby zapewnić spójność z rozporządzeniem (UE) 2019/1021.
(10) Te wartości dopuszczalne mogą nie być istotne dla wszystkich materiałów o wysokiej czystości, które mają zostać włączone jako nowa kategoria materiałów składowych. W związku z tym producenci powinni mieć możliwość domniemania zgodności produktu nawozowego z danym wymogiem bez weryfikacji, np. w formie badań, w każdym przypadku, gdy zgodność z tym wymogiem wynika w sposób oczywisty i bezsprzeczny z charakteru lub procesu odzysku odpowiedniego materiału o wysokiej czystości lub procesu produkcji produktu nawozowego UE.
(11) Jako dodatkowy środek bezpieczeństwa materiały o wysokiej czystości powinny być rejestrowane na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 zgodnie ze szczegółowymi warunkami już określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1009 w odniesieniu do substancji chemicznych należących do innych kategorii materiałów składowych. Powinno to zapewnić uwzględnienie przez producentów stosowania jako produkt nawozowy na etapie przeprowadzania oceny ryzyka na podstawie tego rozporządzenia oraz rejestrowanie również materiałów o niskiej wielkości obrotu.
(12) Ponadto niektóre materiały o wysokiej czystości mogą być dostępne na rynkach lokalnych w ilościach przekraczających popyt. Aby zapewnić popyt rynkowy na materiały o wysokiej czystości oraz aby ich długoterminowe przechowywanie w nieoptymalnych warunkach nie prowadziło do niekorzystnego wpływu na środowisko, należy ograniczyć okres, w którym można je stosować jako materiały składowe produktów nawozowych UE po ich wytworzeniu. Producenci powinni być zobowiązani do podpisania deklaracji zgodności UE dla zawierającego wspomniany materiał produktu nawozowego UE w tym okresie.
(13) W związku z powyższym Komisja stwierdza, że materiały o wysokiej czystości, jeżeli są odzyskiwane zgodnie z zasadami odzysku zaproponowanymi w sprawozdaniu z oceny JRC, zapewniają efektywność agronomiczną w rozumieniu art. 42 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) 2019/1009. Ponadto spełniają one kryteria określone w art. 6 dyrektywy 2008/98/WE. Co więcej, jeżeli są one zgodne z innymi wymogami określonymi ogólnie w rozporządzeniu (UE) 2019/1009, a w szczególności w załączniku I do tego rozporządzenia, nie będą one stanowić zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt ani roślin, dla bezpieczeństwa ani dla środowiska w rozumieniu art. 42 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2019/1009. Takie materiały byłyby również użyteczne, ponieważ zastąpiłyby inne surowce wykorzystywane do produkcji produktów nawozowych UE. W związku z tym odzyskane materiały o wysokiej czystości należy włączyć do załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1009.
(14) Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że materiały o wysokiej czystości można uznać za odzyskane odpady w rozumieniu dyrektywy 2008/98/WE, należy je wyłączyć z kategorii materiałów składowych 1 i 11 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1009 na podstawie art. 42 ust. 1 akapit trzeci tego rozporządzenia.
(15) Niektóre z materiałów o wysokiej czystości mogą zawierać selen, który może być toksyczny, jeżeli występuje w wysokim stężeniu. Niektóre mogą również zawierać chlorek, co może budzić obawy co do zasolenia gleby. Ilekroć substancje te występują w stężeniach przekraczających określony poziom, ich zawartość powinna być wskazana na etykiecie, tak aby użytkownicy produktu nawozowego byli należycie poinformowani. Należy odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (UE) 2019/1009.
(16) Ważne jest zapewnienie, aby w przypadku gdy produkty nawozowe zawierają materiały o wysokiej czystości, podlegały one odpowiedniej procedurze oceny zgodności, w tym systemowi jakości ocenionemu i zatwierdzonemu przez jednostkę notyfikowaną. Należy zatem zmienić załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2019/1009, aby zapewnić ocenę zgodności odpowiednią dla takich produktów nawozowych.
(17) Biorąc pod uwagę, że wymogi określone w załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 oraz procedury oceny zgodności określone w załączniku IV do tego rozporządzenia mają być stosowane od dnia 16 lipca 2022 r., należy odroczyć do tego samego dnia stosowanie niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.183.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1171 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w celu dodania odzyskanych materiałów o wysokiej czystości jako kategorii materiałów składowych w produktach nawozowych UE |
Data aktu: | 22/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 16/07/2022, 28/07/2022 |