a także mając na uwadze, co następuje::(1) w rozporządzeniu (UE) 2021/2116 ustanowiono podstawowe zasady dotyczące między innymi zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ("system zintegrowany") oraz stosowania i obliczania wysokości kar administracyjnych w związku z warunkowością. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie nowych ram prawnych, należy przyjąć niektóre przepisy uzupełniające przepisy ustanowione we wspomnianym rozporządzeniu w przedmiotowych dziedzinach.
(2) Przepisy dotyczące systemu zintegrowanego oraz stosowania i obliczania wysokości kar administracyjnych w związku z warunkowością powinny zapewniać skuteczny system kontroli przepisów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie i beneficjentów w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR), a zatem powinny zostać określone w jednym akcie delegowanym. Nowe przepisy powinny zastąpić odpowiednie przepisy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 2 .
(3) W szczególności należy ustanowić przepisy uzupełniające niektóre inne niż istotne elementy rozporządzenia (UE) 2021/2116 w odniesieniu do funkcjonowania systemu zintegrowanego, o którym mowa w art. 65 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące oceny jakości, o których mowa w art. 68 ust. 3, art. 69 ust. 6 i art. 70 ust. 2 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące systemu identyfikacji działek rolnych, o których mowa w art. 68 tego rozporządzenia, oraz szczegółowe przepisy dotyczące stosowania i obliczania kar administracyjnych w związku warunkowością, o których mowa w art. 85 tego rozporządzenia.
(4) System identyfikacji działek rolnych ma dostarczać cennych, kompleksowych i wiarygodnych informacji istotnych dla sprawozdawczości na temat realizacji celów polityki, przyczyniając się do skutecznego wdrażania interwencji obszarowych, a także wspierając beneficjentów w składaniu prawidłowych wniosków o przyznanie pomocy. Aby zapewnić osiągnięcie tych celów, konieczne są przepisy precyzujące wymogi techniczne, których państwa członkowskie muszą przestrzegać, oraz sposób organizowania i aktualizowania dostępnych informacji.
(5) Aby umożliwić państwom członkowskim aktywne identyfikowanie ewentualnych niedociągnięć w systemie zintegrowanym oraz podejmowanie w razie potrzeby odpowiednich działań naprawczych, należy ustanowić przepisy dotyczące corocznej oceny jakości systemu identyfikacji działek rolnych, systemu wniosków geoprzestrzennych o przyznanie pomocy oraz systemu monitorowania obszarów. Doświadczenie w zakresie oceny jakości systemu identyfikacji działek rolnych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 640/2014 pokazuje, że opracowanie przez Komisję wytycznych technicznych jest szczególnie pomocne. Takie wytyczne techniczne pomagają państwom członkowskim w stosowaniu dostosowanej metody przeprowadzania ocen. Zważywszy na znaczenie ocen jakości dla prawidłowego funkcjonowania systemu zintegrowanego, który dostarcza wiarygodnych i weryfikowalnych danych w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów, Komisja powinna w podobny sposób wspierać państwa członkowskie w przeprowadzaniu ocen jakości przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2021/2116.
(6) Oceny jakości mają na celu ocenę, czy system zintegrowany spełnia swój cel polegający na dostarczaniu wiarygodnych i kompleksowych informacji istotnych dla rocznych sprawozdań z realizacji celów, zgodnie z wymogami art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116, w szczególności na temat prawidłowej liczby hektarów w odniesieniu do produktu oraz właściwego udziału obszarów w odniesieniu do wskaźników rezultatu interwencji obszarowych. Będzie to wymagało połączenia odpowiednich wyników oceny jakości systemu monitorowania obszarów i systemu wniosków geoprzestrzennych o przyznanie pomocy, tak aby uniknąć przeszacowania tego wpływu ze względu na obszary, w których wystąpiły zarówno błędy pomiaru, jak i nieprawidłowe decyzje dotyczące warunków kwalifikowalności. W tym celu weryfikacja zadeklarowanego obszaru w ramach oceny jakości systemu wniosków geoprzestrzennych o przyznanie pomocy powinna opierać się na tej samej próbie działek co w ocenie jakości systemu monitorowania obszarów.
(7) Ponadto ocena jakości związana z systemem monitorowania obszarów ma na celu zapewnienie porównywalności wyników we wszystkich państwach członkowskich, niezależnie od możliwości odroczenia wdrożenia w pełni operacyjnego systemu monitorowania obszarów. Ta ocena jakości powinna zatem obejmować wszystkie interwencje obszarowe i odpowiednie warunki kwalifikowalności, niezależnie od decyzji państwa członkowskiego o wprowadzeniu w pełni operacyjnego systemu monitorowania obszarów dopiero od dnia 1 stycznia 2024 r., o czym mowa w art. 70 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116. Ocena jakości systemu monitorowania obszarów powinna dostarczać informacji diagnostycznych zarówno na poziomie interwencji, jak i na poziomie warunków kwalifikowalności, na podstawie których państwa członkowskie powinny w razie potrzeby podjąć odpowiednie działania naprawcze.
(8) W celu zapewnienia jasności oraz w celu ustanowienia zharmonizowanej podstawy obliczania wysokości i stosowania kar administracyjnych w związku z warunkowością konieczne jest ustanowienie wspólnych definicji i ogólnych zasad dotyczących nieprzestrzegania przepisów.
(9) Rozporządzenie (UE) 2021/2116 stanowi, że kary administracyjne związane z warunkowością należy ustanowić z uwzględnieniem zasady proporcjonalności. W związku z tym zmniejszenia i wyłączenia należy klasyfikować według wagi niezgodności i powinny one obejmować całkowite wyłączenie beneficjenta ze wszystkich płatności i wsparcia, o których mowa w art. 83 ust. 1 lit. a), b) i c) tego rozporządzenia, w przypadku umyślnej niezgodności. Aby zagwarantować beneficjentom pewność prawa, należy ustanowić termin stosowania kar administracyjnych.
(10) Art. 85 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że wysokość kary administracyjnej w związku z warunkowością oblicza się na podstawie płatności, które zostały lub mają zostać przyznane danemu beneficjentowi w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność, które złożył lub złoży w roku kalendarzowym wystąpienia niezgodności. Dlatego aby zapewnić powiązanie między zachowaniem rolnika a karą i zagwarantować równe traktowanie rolników, należy przewidzieć, że w przypadku gdy ta sama niezgodność występuje w sposób ciągły przez kilka lat kalendarzowych, stosuje się karę administracyjną i oblicza jej wysokość za każdy rok kalendarzowy, w którym można stwierdzić, że dana niezgodność wystąpiła.
(11) Aby zagwarantować skuteczne stosowanie i przypisywanie kar administracyjnych, należy przewidzieć, że w przypadku gdy w roku kalendarzowym stwierdzenia niezgodności, kara przekracza całkowitą kwotę płatności, które zostały lub mają zostać przyznane beneficjentowi, lub gdy beneficjent nie złoży wniosku o przyznanie pomocy, karę tę należy zastosować lub przypisać w drodze żądania zwrotu.
(12) Zgodnie z art. 85 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2116, niezależnie od tego, czy niezgodność wykryto za pośrednictwem systemu monitorowania obszarów czy innych środków, nie nakłada się kar administracyjnych, jeżeli nieumyślna niezgodność nie wywiera konsekwencji lub wywiera jedynie nieistotne konsekwencje na osiągnięcie celu danej normy lub danego wymogu. Ze względu na nieznaczny charakter niezgodności, które nie wywierają żadnych konsekwencji lub wywierają jedynie nieistotne konsekwencje na osiągnięcie celu danej normy lub wymogu, a także w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego, takich niezgodności nie należy uwzględniać do celów stwierdzenia powtarzalności lub utrzymywania się niezgodności.
(13) Zgodnie z art. 85 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2116, jeżeli państwo członkowskie korzysta z systemu monitorowania obszarów w celu wykrywania przypadków niezgodności, może ono podjąć decyzję o zastosowaniu niższej wartości procentowej zmniejszenia. Należy ustalić minimalną wartość procentową zmniejszenia.
(14) Należy ustanowić przepisy dotyczące obliczania wysokości kar administracyjnych w przypadku kilku niezgodności w tym samym roku kalendarzowym, w którym wystąpiła niezgodność.
(15) Aby zapewnić sprawne przejście od przepisów przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 3 , uznaje się za właściwe ustanowienie przepisów przejściowych dotyczących stosowania art. 104 ust. 1 akapit drugi lit. a) pkt (iv) rozporządzenia (UE) 2021/2116 w celu uniknięcia nadmiernych kosztów i obciążeń administracyjnych związanych z kontrolami warunkowości i kontrolami wzajemnej zgodności stosowanymi wobec beneficjentów otrzymujących płatności obszarowe zarówno w ramach planu strategicznego WPR na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 4 , jak i programu rozwoju obszarów wiejskich wdrażanego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 5 do dnia 31 grudnia 2025 r. W tym celu należy uznać, że kontrole obszarowe dotyczące warunkowości obejmują również kontrole przestrzegania zasady wzajemnej zgodności, o których mowa w art. 96 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Jest to uzasadnione faktem, że w przypadku płatności obszarowych zasady warunkowości są zasadniczo surowsze niż zasady wzajemnej zgodności zarówno w odniesieniu do obowiązków, jak i kar. Można zatem założyć, że zasady wzajemnej zgodności są przestrzegane, jeżeli beneficjent wywiązuje się z obowiązków określonych w przepisach dotyczących warunkowości. Jeżeli jednak kontrole warunkowości wykażą niezgodności, państwo członkowskie nie może dłużej zakładać, że zasada wzajemnej zgodności jest przestrzegana, i w związku z tym powinno przeprowadzić kontrole, o których mowa w art. 96 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, i w tym kontekście stosować przepisy dotyczące obliczania wysokości i stosowania kar administracyjnych zgodnie z przepisami określonymi w tym rozporządzeniu.
(16) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 640/2014. Rozporządzenie to powinno jednak nadal mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie o płatności bezpośrednie złożonych przed 1 stycznia 2023 r., do wniosków o płatność złożonych w związku ze środkami wsparcia wdrażanymi na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz do systemu kontroli i kar administracyjnych w odniesieniu do przepisów dotyczących zasady wzajemnej zgodności.
(17) Uwzględniając art. 104 ust. 1 akapit drugi i art. 106 rozporządzenia (UE) 2021/2116, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do interwencji rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2023 r. i wdrażanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/2115.
(18) Ponadto w świetle pkt 31 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa Komisja uważa, że istnieje istotny związek między uprawnieniami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/2116 w odniesieniu do przepisów dotyczących systemu zintegrowanego oraz stosowania i obliczania wysokości kar administracyjnych w odniesieniu do warunkowości, a także istnieje między nimi wzajemne powiązanie. Należy zatem ustanowić te przepisy w tym samym akcie delegowanym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: