uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.
(3) Utrzymanie procedur bilateralnych w odniesieniu do transakcji rynku pieniężnego nie jest już uzasadnione, ponieważ doświadczenie pokazuje, że procedury przetargowe są skuteczne i zapewniają kwalifikowanym kontrahentom równy dostęp do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.
(4) Należy dokonać korekt kryteriów kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, aby wyraźnie wykluczyć aktywa generujące przepływy środków pieniężnych, które nie wiążą się z możliwością pełnego dochodzenia roszczeń od dłużników, oraz zwiększyć przejrzystość wymogów informacyjnych Eurosystemu dotyczących procesu oceny kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami.
(5) Należy dokonać pewnych korekt w celu zapewnienia większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwa- lifikowalności, należności kredytowych ze związanymi z kuponem ujemnymi bieżącymi przepływami pieniężnymi.
(6) W związku z decyzją Eurosystemu o zmianie wymogów sprawozdawczych w zakresie danych o poszczególnych kredytach zawartych w zasadach Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń w sposób zgodny z wymogami informacyjnymi określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 2 , konieczne są korekty wymogów sprawozdawczych w zakresie danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do nierynkowych instrumentów dłużnych zabezpieczonych kwalifikowanymi należnościami kredytowymi.
(7) Należy dokonać pewnych korekt w celu zapewnienia spójności zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń z odpowiednimi postanowieniami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 3 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 , w następstwie zmian wprowadzonych do tego rozporządzenia w odniesieniu do obligacji zabezpieczonych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2160 5 , które mają zastosowanie od dnia 8 lipca 2022 r.
(8) Liczba źródeł oceny kredytowej akceptowanych przez Eurosystem na potrzeby przekazywania należności kredytowych jako zabezpieczenia została zmniejszona z czterech do trzech w następstwie stopniowego wycofywania narzędzi ratingowych jako źródeł oceny kredytowej z ogólnych zasad. W celu odzwierciedlenia tej zmiany należy zaktualizować odpowiednie przepisy.
(9) Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Środki te obejmowały złagodzenie ograniczenia dotyczącego niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez instytucje kredytowe i podmioty z nimi blisko powiązane, które mogą być przedkładane lub wykorzystywane jako zabezpieczenie przez kontrahentów Eurosystemu. W przeglądzie tym uwzględniono a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 6 powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne. W tym kontekście w dniu 23 marca 2022 r. Rada Prezesów podjęła między innymi decyzję o przywróceniu poprzedniego limitu w odniesieniu do wyżej wymienionych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych w celu zmniejszenia ekspozycji Eurosystemu na ryzyko koncentracji. Powinno to zostać odzwierciedlone w odpowiednich postanowieniach wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
(10) Kwalifikowani kontrahenci, których dostęp do operacji polityki pieniężnej został ograniczony ze względu na wymogi ostrożności lub w związku z przypadkiem niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 158 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), mogą mieć dostęp do kredytu w banku centralnym na podstawie automatycznego wniosku w ramach procedury udzielania kredytu określonej w załączniku III do wytycznych EBC/2012/27 7 . Konieczne jest określenie sankcji mających zastosowanie w przypadku i w zakresie, w jakim określone limity zostaną przekroczone w wyniku skorzystania w takich okolicznościach z kredytu w banku centralnym.
(11) Konieczne jest zapewnienie większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwalifikowalności, referencyjnych stóp procentowych dla aktywów rynkowych i nierynkowych.
(12) Zgodnie z decyzją Rady Prezesów z dnia 17 lutego 2021 r. należy doprecyzować kryteria kwalifikacji zabezpieczeń stosowanych do obligacji związanych ze zrównoważonym rozwojem.
(13) Aktualizacje przepisów dotyczących kwalifikacji systemów rozrachunku papierów wartościowych i powiązań między nimi są konieczne, aby wyraźnie uwzględnić przypadek depozytów papierów wartościowych z siedzibą w państwach członkowskich, które przystępują do strefy euro, oraz aby odzwierciedlić fakt, że odniesienia do odpowiednich ram oceny użytkownika stały się zbędne wraz z zakończeniem procesu udzielania zezwoleń na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 8 .
(14) Utrzymanie nadzwyczajnych ram dotyczących zabezpieczeń zagranicznych nie jest już uzasadnione, biorąc pod uwagę obciążenie operacyjne związane z utrzymaniem tych ram, fakt, że ramy te nigdy nie zostały uruchomione, oraz prawdopodobną ograniczoną dostępność docelowych aktywów dla kontrahentów Eurosystemu w razie potrzeby.
(15) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) 9 w sprawie stosowania rezerw obowiązkowych zostało przekształcone i uchylone rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 10 . Zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) muszą zostać odzwierciedlone w przepisach dotyczących rezerw obowiązkowych zawartych w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
(16) Niektóre postanowienia wytycznych wymagają aktualizacji w celu odzwierciedlenia konsekwencji dla ram implementacji polityki pieniężnej oraz praw i obowiązków zainteresowanych podmiotów, w szczególności w odniesieniu do operacji otwartego rynku, zarządzania płynnością, operacji kredytowo-depozytowych, systemu sankcji, wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej oraz wynagrodzenia z tytułu rachunków bieżących w przypadku uruchomienia rozszerzonego rozwiązania awaryjnego (Enhanced Contingency Solution, ECONS) w ramach systemu TARGET2 oraz przedłużającego się zakłócenia w funkcjonowaniu systemu TARGET2 trwającego dłużej niż jeden dzień operacyjny.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.167.113 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2022/17 (2022/987) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) |
Data aktu: | 02/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 24/06/2022 |
Data wejścia w życie: | 08/07/2022 |