(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2022 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 4,
uwzględniając wkład Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Scentralizowana baza danych o papierach wartościowych (CSDB, Centralised Securities Database) jest pojedynczą infrastrukturą technologii informacyjnej prowadzoną wspólnie przez członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), w tym krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich, których walutą nie jest euro (zwane dalej "KBC spoza strefy euro"), które uczestniczą w prowadzeniu CSDB dobrowolnie. W CSDB przechowuje się dane zgodnie z metodą "pozycja po pozycji", w szczególności dane dotyczące papierów wartościowych, ich emitentów, cen i ratingów. Główne procesy działalności CSDB obejmują dostarczanie danych wejściowych, przetwarzanie tych danych wejściowych, zarządzanie jakością danych (DQM, data quality management) oraz tworzenie i rozpowszechnianie danych wyjściowych składających się z danych "pozycja po pozycji" oraz informacji zagregowanych. Szereg zmian w tych procesach wymaga przyjęcia nowych wytycznych w celu zapewnienia jasnych i pewnych zasad zarządzania CSDB. Ze względu na postulat pewności prawa należy uchylić wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2012/21 2 oraz wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/834 (EBC/2021/15) 3 , które do tej pory regulowały zasady zarządzania jakością danych w CSDB oraz przekazywania informacji statystycznych dotyczących emisji papierów wartościowych.
(2) W celu poprawy analiz w zakresie polityki pieniężnej oraz stabilności finansowej strefy euro i Unii, przyczynienia się do tworzenia statystyk wtórnych, realizacji obowiązków sprawozdawczych strefy euro w zakresie statystyki emisji dłużnych papierów wartościowych w kontekście inicjatywy G-20 dotyczącej luk w danych oraz oceny roli euro na międzynarodowych rynkach finansowych, miesięczne statystyki emisji papierów wartościowych obejmujące agregaty stanów i przepływów emisji papierów wartościowych (zwane dalej "zagregowaną statystyką CSEC") są tworzone na podstawie danych dotyczących poszczególnych pozycji w CSDB. W związku z tym zagregowana statystyka CSEC powinna być sporządzana w CSDB, a krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC") i Europejski Bank Centralny (EBC) powinny być odpowiedzialne za weryfikację zagregowanej statystyki CSEC oraz za zarządzanie jakością danych CSDB dla poszczególnych pozycji.
(3) Dostarczanie danych wejściowych na potrzeby CSDB wiąże się z gromadzeniem danych z różnych źródeł i przekazywaniem ich do EBC za pośrednictwem CSDB. Zbieranie tych danych przez EBC jest niezbędne do realizacji zadań ESBC, w szczególności w zakresie polityki pieniężnej i stabilności systemu finansowego. Źródła te obejmują KBC i KBC spoza strefy euro, źródła wewnętrzne EBC, niektóre komercyjne podmioty dostarczające dane, źródła administracyjne oraz domenę publiczną.
(4) Aby połączyć dane zebrane metodą "papier po papierze" z różnych źródeł oraz aby uniknąć powielania informacji, wszystkie papiery wartościowe przekazywane do CSDB powinny być jednoznacznie identyfikowane za pomocą międzynarodowego numeru identyfikacyjnego papierów wartościowych (kod ISIN). Aby zapewnić poprawne grupowanie danych wejściowych przekazywanych przez KBC oraz dokładne powiązanie danych CSDB z innymi informacjami statystycznymi ESBC, KBC powinny dostarczać w ramach swoich referencyjnych danych wejściowych dotyczących emitenta co najmniej jeden łączący identyfikator podmiotu, który jest zawarty w bazie danych rejestru instytucji i podmiotów powiązanych (RIAD). Ponadto, aby ułatwić prawidłowe grupowanie danych referencyjnych emitenta z różnych źródeł oraz dokładne powiązanie z innymi informacjami statystycznymi ESBC, należy przekazywać identyfikator podmiotu prawnego (LEI), jeżeli takowy jest dostępny.
(5) Oceny ogólnej jakości poszczególnych pozycji danych w CSDB można dokonać jedynie na poziomie danych wyjściowych, nie zaś na poziomie pojedynczych zbiorów danych wejściowych. W celu zapewnienia kompletności, poprawności i spójności danych wyjściowych konieczne jest zdefiniowanie systemu zarządzania jakością danych, który będzie miał zastosowanie do produktów, które stanowią podzbiór danych wyjściowych, który może być wykorzystywany do tworzenia statystyk lub w innych celach.
(6) System zarządzania jakością danych CSDB powinien być stosowany do produktów niezależnie od źródła danych wejściowych. System ten powinien określać obowiązki KBC i EBC w zakresie jakości danych wyjściowych w CSDB. Zapewnienie wysokiej jakości produktów i zagregowanej statystyki CSEC oraz umożliwienie EBC terminowego przekazywania danych punktowych dla produktów oraz zagregowanej statystyki CSEC wymaga weryfikowania przez KBC i EBC danych wyjściowych i zagregowanej statystyki CSEC w określonym terminie.
(7) W celu zapewnienia wysokiej jakości danych dotyczących poszczególnych pozycji w CSDB oraz historycznej zagregowanej statystyki CSEC, a także w celu wsparcia ujednolicenia krajowych baz danych KBC "papier po papierze" i CSDB, KBC, które skorygowały swoje dane wejściowe, powinny przekazywać do CSDB skorygowane pliki danych wejściowych lub korzystać z systemu CSDB w celu skorygowania tych danych.
(8) Jako że CSDB jest prowadzona wspólnie przez wszystkich członków ESBC, wszyscy oni powinni dążyć do przestrzegania tych samych standardów zarządzania jakością danych. KBC, który zamierza przeprowadzić zarządzanie jakością danych znajdujących się w CSDB i dotyczących rezydentów innych krajów, powinien koordynować swoje działania z innymi KBC i KBC spoza strefy euro oraz, w stosownych przypadkach, z EBC, w celu jasnego określenia granic takiego zarządzania jakością danych. Ponadto KBC spoza strefy euro są w najbardziej dogodnej sytuacji, aby wykonywać zarządzanie jakością danych w odniesieniu do danych związanych z emitentami będącymi rezydentami ich państw członkowskich. Pomimo iż wytyczne przyjmowane przez EBC nie mogą być źródłem obowiązków dla KBC spoza strefy euro, art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego stosuje się zarówno do KBC, jak i KBC spoza strefy euro. Oznacza to, że KBC spoza strefy euro mają obowiązek opracowania i wdrożenia wszelkich środków, jakie uznają za stosowne, w celu wykonywania zarządzania jakością danych w odniesieniu do danych wyjściowych CSDB i zagregowanej statystyki CSEC zgodnie z niniejszymi wytycznymi. Ponadto, w celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu zbieranych informacji statystycznych oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz, krajowe banki centralne państw członkowskich spoza strefy euro, które przyjmują euro, powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie przez nie euro.
(9) W celu podwyższenia jakości danych wyjściowych niezbędne jest wykonywanie zarządzania źródłami danych, które powinno być ukierunkowane na identyfikację lub korektę powtarzalnych i strukturalnych błędów w danych wejściowych. Zarządzanie źródłami danych powinno być wykonywane przez EBC w odniesieniu do danych wejściowych przekazywanych przez komercyjne źródła danych oraz przez KBC w odniesieniu do ich własnych danych wejściowych.
(10) Należy ustanowić wspólne zasady publikowania przez KBC zagregowanych statystyk wykorzystujących dane CSDB w celu zapewnienia uporządkowanego udostępniania kluczowych powiązanych zmiennych.
(11) Niezbędne jest ustanowienie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załącznika do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze i obciążenia w zakresie zarządzania jakością danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.166.147 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2022/25 (2022/971) w sprawie scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych i tworzenia statystyki emisji papierów wartościowych oraz uchylające wytyczne EBC/2012/21 i wytyczne (UE) 2021/834 |
Data aktu: | 19/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 22/06/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/06/2022 |