a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego, oraz w sprawie wprowadzenia specjalnych warunków regulujących wprowadzanie do Unii niektórych przesyłek żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami, oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w załącznikach do tego rozporządzenia wykonawczego podlegają przeglądowi w regularnych odstępach czasu nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji związanych z zagrożeniami dla zdrowia ludzi i niezgodnością z przepisami Unii, takich jak dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ("RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, a także dane i informacje dotyczące przesyłek oraz wyniki kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przekazane Komisji przez państwa członkowskie.
(3) Ostatnie powiadomienia za pośrednictwem systemu RASFF wskazują na istnienie poważnego, bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla zdrowia ludzkiego, związanego z niektórymi rodzajami żywności lub pasz. Ponadto kontrole urzędowe przeprowadzone w drugim półroczu 2021 r. przez państwa członkowskie w odniesieniu do niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wskazują, że należy zmienić wykazy określone w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w celu ochrony zdrowia ludzkiego w Unii.
(4) Niektóre przesyłki żywności i pasz niepochodzących od zwierząt są zwolnione z kontroli urzędowych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793, jeżeli ich masa nie przekracza 30 kg. Przesyłki takie obejmują próbki handlowe, próbki laboratoryjne, przedmioty wystawowe i przesyłki przeznaczone do celów naukowych. Na podstawie doświadczeń ze stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 państwa członkowskie stwierdziły, że w niektórych przypadkach masa takich przesyłek przekracza 30 kg. Ponieważ takie przesyłki nie są przeznaczone do wprowadzenia do obrotu, przeprowadzanie kontroli urzędowych takich przesyłek jest niepotrzebnie uciążliwe. W związku z tym limit wagowy do celów zwolnienia z kontroli urzędowych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 należy zwiększyć do 50 kg. Ponadto w przypadku gdy masa takich przesyłek przekracza 50 kg, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjęcia takich przesyłek, pod warunkiem że państwo członkowskie przeznaczenia wydało na nie uprzednio pozwolenie i wprowadzono odpowiednie mechanizmy kontroli w celu zapewnienia, aby przesyłki nie były wprowadzane do obrotu.
(5) Przesyłki żywności i pasz, które stanowią część bagażu osobistego pasażerów i są przeznaczone do konsumpcji osobistej lub do użytku własnego, oraz przesyłki o charakterze niehandlowym żywności lub pasz wysyłane do osób fizycznych i nieprzeznaczone do wprowadzenia do obrotu, są zwolnione z kontroli urzędowych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793, jeżeli ich masa nie przekracza 30 kg. Doświadczenie związane ze stosowaniem rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 pokazuje, że limit wagowy wynoszący 30 kg prowadzi do wykluczenia z takich kontroli szerokiej gamy przesyłek. Limit wagowy wynoszący 30 kg wykracza również poza standardowe limity bagażu w międzynarodowym transporcie pasażerskim. W przypadku przesyłek o charakterze niehandlowym o masie 30 kg wysyłanych do osób fizycznych trudno jest w drodze kontroli urzędowych zapewnić, aby części takich przesyłek nie były wprowadzane do obrotu. W związku z tym limit wagowy dla przesyłek stanowiących część bagażu osobistego pasażerów oraz dla przesyłek o charakterze niehandlowym wysyłanych do osób fizycznych powinien zostać zmniejszony do poziomu, który lepiej odzwierciedla zamierzone przeznaczenie przesyłek do użytku własnego i ich właściwości fizyczne.
(6) W przypadku gdy w odniesieniu do niektórych towarów przyznaje się zwolnienia z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, należy ustanowić warunki dotyczące tych zwolnień, takie jak odpowiednie ustalenia dotyczące kontroli, aby wprowadzanie takich towarów do Unii nie powodowało niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia ludzi i zwierząt.
(7) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 zawiera kilka definicji terminu "przesyłka", co prowadzi do niepewności i różnic w stosowaniu. Art. 3 pkt 37 rozporządzenia (UE) 2017/625 zawiera już definicję "przesyłki". W związku z tym, w celu zapewnienia jasności, należy skreślić dodatkowe definicje "przesyłki" zawarte w art. 2 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(8) Kody Nomenklatury scalonej ("CN") 2008 19 13 40 i 2008 19 93 40 można stosować wyłącznie do mieszanin zawierających migdały lub pistacje, ale nie w odniesieniu do mieszanin zawierających orzechy ziemne. Ponieważ tylko mieszanki zawierające orzechy ziemne mogą stwarzać ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, powyższe kody CN należy skreślić w odniesieniu do pozycji dotyczących Argentyny w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 oraz Egiptu, Ghany, Gambii, Indii i Sudanu w tabeli w pkt 1 załącznika II do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego.
(9) W odniesieniu do przesyłek pomarańczy z Egiptu dane z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Egiptu. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(10) W odniesieniu do orzechów laskowych z Gruzji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto dużą częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do takich przesyłek, do 30 %.
(11) Olej palmowy z Ghany był przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia barwnikami Sudan od kwietnia 2016 r. Kontrole urzędowe tego towaru przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Kontrole te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego towaru do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(12) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu oleju palmowego z Ghany. W szczególności wszystkim przesyłkom oleju palmowego z Ghany powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z wymogami Unii. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą oleju palmowego z Ghany w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(13) W odniesieniu do przesyłek ryżu z Indii i Pakistanu dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Indii i Pakistanu. Towar ten należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 5 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(14) Potencjalne ryzyko dla zdrowia wynikające z zanieczyszczenia ryżu pochodzącego z Indii i Pakistanu aflatoksynami i ochratoksyną A nie ogranicza się do niektórych rodzajów ryżu objętych kodem CN 1006 10 79. W związku z tym, aby zapewnić skuteczną ochronę przed potencjalnym ryzykiem dla zdrowia wynikającym z zanieczyszczenia ryżu pochodzącego z Indii i Pakistanu aflatoksynami i ochratoksyną A, odpowiedni kod CN w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy rozszerzyć na wszystkie rodzaje ryżu. Ze względu na rozszerzenie kodu CN i wielkości obrotu oczekuje się, że obciążenie administracyjne państw członkowskich znacznie wzrośnie. W związku z tym częstotliwość kontroli należy zmniejszyć do 5 % przesyłek wprowadzanych do Unii, ponieważ taka częstotliwość zapewni wystarczające informacje do oceny ryzyka związanego z możliwym zanieczyszczeniem ryżu aflatoksynami i ochratoksyną A.
(15) W odniesieniu do przesyłek wspięgi chińskiej (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata) z Indii oraz guawy (Psidium guajava) z Indii, dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Indii. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(16) Od lipca 2019 r. gałka muszkatołowa z Indii, objęta kodami CN 0908 11 00 i 0908 12 00, jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Powyższe kontrole i informacje stanowią dowód na to, że wprowadzanie tego środka spożywczego do Unii nie stanowi już poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest już konieczne wymaganie, aby wszystkim przesyłkom gałki muszkatołowej z Indii, objętej kodami CN 0908 11 00 i 0908 12 00, towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 4 . Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Pozycję dotyczącą gałki muszkatołowej z Indii, objętej kodami CN 0908 11 00 i 0908 12 00, w tabeli w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika I do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego oraz określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 30 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(17) W odniesieniu do przesyłek papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum z Tajlandii w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto dużą częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(18) Niektóre kody CN nie odpowiadają towarom, o których mowa w niektórych pozycjach załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, w związku z czym są zbędne. W załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego należy skreślić następujące kody CN: kod CN ex 0807 19 00 70 w pozycji dotyczącej melonu Galia (C.melo var.reticulatus) z Hondurasu, kod CN ex 0709 99 90 25 w pozycji dotyczącej wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) ze Sri Lanki oraz kod CN 1211 90 86 10 w pozycji dotyczącej suszonego oregano z Turcji.
(19) Aby umożliwić dokładniejszą identyfikację towarów podlegających zwiększonym kontrolom urzędowym, w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy określić podpozycję TARIC dla kodu CN ex 0709 99 90 we wpisie dotyczącym moringi olejodajnej (Moringa oleifera) z Indii oraz dla kodu CN ex 1211 90 86 w pozycji dotyczącej wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) ze Sri Lanki.
(20) W odniesieniu do gałki muszkatołowej z Indonezji w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z tabelą w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto dużą częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do przesyłek wprowadzanych do Unii, do 30 %.
(21) Potencjalne zagrożenie dla zdrowia wynikające z zanieczyszczenia tlenkiem etylenu dotyczy mieszanin dodatków do żywności zawierających mączkę chleba świętojańskiego lub gumę guar. W związku z tym w kolumnach "Żywność i pasze (zamierzone zastosowanie)" i "Kod CN" w tabeli w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w pozycji dotyczącej Indii należy dodać kategorię "mieszaniny dodatków do żywności zawierające mączkę chleba świętojańskiego lub gumę guar" oraz odpowiednie kody CN dla mieszanin dodatków do żywności. Podobnie w pozycjach dotyczących Malezji i Turcji należy dodać kategorię "mieszaniny dodatków do żywności zawierające mączkę chleba świętojańskiego" oraz odpowiednie kody CN dla mieszanin dodatków do żywności. W odniesieniu do takich przesyłek wprowadzanych do Unii z Indii, Malezji i Turcji częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich powinna zostać ustalona na poziomie 20 %.
(22) W odniesieniu do przypraw z Indii kod CN 0910 obejmuje towary w postaci korzeni, kwiatów i liści, takie jak korzeń kurkumy. Ze względu na fakt, że podczas kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z tabelą w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 nie wykryto zanieczyszczenia tlenkiem etylenu, takie towary mogą zostać wyłączone ze zwiększonych kontroli urzędowych. W związku z tym w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy wskazać, że jedynie suszone przyprawy z Indii powinny podlegać kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej, z częstotliwością kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich ustaloną na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(23) W odniesieniu do makaronu błyskawicznego typu noodle z Korei Południowej i Wietnamu, w celu zapewnienia jasności co do rodzaju makaronów podlegających zwiększonym kontrolom oraz wyłączenia z kontroli urzędowych innych rodzajów makaronu, takich jak makaron pszenny, makaron jajeczny, nitki i inne rodzaje takich produktów, które nie mogą być klasyfikowane jako makaron błyskawiczny i które są zgłaszane w ramach tego samego kodu CN 1902 30 10, w kolumnach zatytułowanych "Żywność i pasze (zamierzone zastosowanie)", "Kod CN" i "Podpozycja TARIC" w odpowiednich pozycjach w tabeli w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zawrzeć wyjaśnienie.
(24) Aby zapewnić spójność i jasność, załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy w całości zastąpić tekstem określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(25) Aby umożliwić wprowadzanie do Unii przesyłek, które przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia zostały już wysłane z państwa pochodzenia lub z innego państwa trzeciego, jeżeli państwo to jest inne niż państwo pochodzenia, oraz aby uwzględnić możliwość uzyskania wiedzy na temat niniejszego rozporządzenia i jego przestrzegania, dla przesyłek oleju palmowego z Ghany, mieszanin dodatków do żywności zawierających mączkę chleba świętojańskiego lub gumę guar z Indii oraz mieszanin dodatków do żywności zawierających mączkę chleba świętojańskiego z Malezji i Turcji, którym nie towarzyszą wyniki pobierania próbek i analiz ani świadectwo urzędowe, należy przewidzieć okres przejściowy. Jednocześnie zdrowie publiczne nadal jest chronione w odniesieniu do takich przesyłek oleju palmowego z Ghany, ponieważ nadal podlegają one kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim z częstotliwością 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793.
(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: