a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 27 grudnia 2019 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję nr 74/247 dotyczącą przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych, w której ustanowiono otwarty międzyrządowy komitet ekspertów ad hoc, reprezentatywny dla wszystkich regionów, w celu opracowania kompleksowej konwencji międzynarodowej w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych.
(2) Unia przyjęła już zasady obejmujące niektóre, ale nie wszystkie elementy, które prawdopodobnie należy uwzględnić w celu włączenia do kompleksowej konwencji międzynarodowej w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych. Zasady te obejmują w szczególności instrumenty dotyczące prawa karnego materialnego 1 , współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych 2 i minimalnych norm w zakresie praw procesowych 3 , a także gwarancje ochrony danych i prywatności 4 . Ponadto, ponieważ wnioski ustawodawcze w dodatkowych powiązanych dziedzinach zostały już przedstawione i omówione, należy je również uwzględnić w zakresie, w jakim mają one na celu zwiększenie skuteczności unijnych ram prawnych.
(3) Z tego względu kompleksowa konwencja międzynarodowa w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych może wpłynąć na niektóre zasady Unii lub zmienić ich zakres stosowania.
(4) W celu ochrony integralności prawa Unii oraz zapewnienia spójności przepisów prawa międzynarodowego i prawa Unii konieczne jest, aby w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji Unii określonych w Traktatach i w odniesieniu do których Unia przyjęła zasady w negocjacjach dotyczących kompleksowej konwencji międzynarodowej w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych uczestniczyła Komisja wraz z państwami członkowskimi.
(5) W dniu 22 marca 2021 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie unijnej strategii cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę. Rada przypomniała w nich, że kilka aspektów negocjacji dotyczących kompleksowej konwencji międzynarodowej w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych może dotyczyć wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, podkreślając, że "popiera i promuje budapeszteńską Konwencję o cyberprzestępczości i bieżące prace nad drugim Protokołem dodatkowym do tej konwencji". Ponadto nadal angażuje się w wielostronną wymianę poglądów na temat cyberprzestępczości, w tym w ramach procesów związanych z Radą Europy, Biurem Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) i Komisją ds. Zapobiegania Przestępczości i Wymiaru Sprawiedliwości Sądownictwa Karnego (CCPCJ), aby zapewnić usprawnioną współpracę międzynarodową ukierunkowaną na przeciwdziałanie cyberprzestępczości, w tym wymianę najlepszych praktyk i wiedzy technicznej oraz wspieranie rozwijania zdolności, jednocześnie zapewniając poszanowanie, promowanie i ochronę praw człowieka i podstawowych wolności.
(6) Niniejsza decyzja nie powinna naruszać określonego w Traktatach podziału kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi, udziału państw członkowskich w negocjacjach dotyczących kompleksowej międzynarodowej konwencji w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w celach przestępczych oraz wszelkich późniejszych decyzji o zawarciu, podpisaniu lub ratyfikowaniu takiej konwencji.
(7) Wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji są skierowane do Komisji i w stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, mogą zostać zmienione lub rozwinięte.
(8) Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami i przedstawicielami państw członkowskich w Nowym Jorku i Wiedniu.
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 18 maja 2022 r. 5 .
(10) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: