uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,
(1) Tabela 3 w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji stwarzających zagrożenie na podstawie kryteriów ustanowionych w częściach 2-5 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") zostały przedłożone wnioski o wprowadzenie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji oraz o zaktualizowanie lub usunięcie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych innych substancji. Komitet ds. Oceny Ryzyka Agencji (RAC) przyjął, po uwzględnieniu uwag otrzymanych od zainteresowanych stron, następujące opinie 2 w sprawie tych wniosków:
- Opinia z dnia 5 grudnia 2019 r. dotycząca 1,1,1-trimetylo-N-(trimetylosililo)-silanoaminy, produktów hydrolizy z krzemionką; pirogenicznego, syntetycznego i amorficznego, poddanego obróbce powierzchniowej ditlenku krzemu w postaci nanocząsteczkowej,
- opinia z dnia 4 maja 2020 r. dotycząca cyflutryny (ISO); a-cyjano-4-fluoro-3-fenoksybenzylo-3-(2,2-dichlorowi- nylo)-2,2-dimetylocyklopropanokarboksylanu,
- opinia z dnia 4 maja 2020 r. dotycząca beta-cyflutryny (ISO); masa reakcji rel-(R)-cyjano(4-fluoro-3-fenoksyfenylo)metylo-(1S,3S)-3-(2,2-dichloroetenylo)-2,2-dimetylocyklopropano-1-karboksylanu i rel-(R)-cyjano (4-fluoro-3-fenoksyfenylo)metylo (1S,3R)-3-(2,2-dichloroetenylo)-2,2-dimetylocyklopropano-1-karboksylanu,
- opinia z dnia 4 maja 2020 r. dotycząca acetampirydu (ISO); (1E)-N-[(6-chloropirydyn-3-ylo)metylo]-N'-cyjano-N-metyloetanoimidamidu; (E)-N1-[(6-chloro-3-pirydylo)metylo]-N2-cyjano-N1-metyloacetamidyny,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca telluru,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca ditlenku telluru,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca 2,2-dimetylopropan-1-olu, tribromo pochodnej; 3-bromo-2,2-bis (bromometylo)propan-1-olu,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca butotlenku piperonylu (ISO); eteru 2-(2-butoksyetoksy)etylo-6-pro-pylopiperonylowego,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca benzofenonu,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca akrylanu ekso-1,7,7-trimetylobicyklo[2.2.1]hept-2-ylu; akrylanu izobornylu,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca daminozydu (ISO); kwasu 4-(2,2-dimetylohydrazynylo)-4-oksobuta- nowego; kwasu N-dimetyloaminobursztynoamowego,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca klofentezyny (ISO); 3,6-bis(o-chlorofenylo)-1,2,4,5-tetrazyny,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca fluopikolidu (ISO); 2,6-dichloro-N-[3-chloro-5-(trifluorometylo)- 2-pirydylometylo]benzamidu,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca trichlorosilanu,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca kwasu 2-etyloheksanowego i jego soli,
- opinia z dnia 11 czerwca 2020 r. dotycząca ponownej oceny na wniosek Komisji Europejskiej toksyczności rozwojowej N-karboksymetyloiminobis(etylenonitrylo)tetra (kwasu octowego) (DTPA) oraz jego soli pentasodowych i pentapotasowych,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca bis(2-etyloheksanianu) dibutylocyny,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca di(octanu) dibutylocyny (ISO),
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca tetratlenku diboru i baru,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca chinoklaminy (ISO); 2-amino-3-chloronaftaleno-1,4-dionu,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca 4,4'-oksydi(benzenosulfonohydrazydu),
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca 4-sulfonohydrazydu toluenu,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca teofiliny; 3,7-Dihydro-1,3-dimetylo-1H-puryno-2,6-dionu,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca 1,3-bis(1-izocyjaniano-1-metyloetylo)benzenu; [m-TMXDI],
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca bis(izocyjanianometylo)benzenu; [m-XDI],
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca diizocyjanianu 2,4,6-triizopropylo-m-fenylenu,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca triamidu kwasu N-(2-nitrofenylo)fosforowego,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca kumenu,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca diakrylanu 2-etylo-2-[(1-oksoalilo)oksy]metylo]-1,3-propanodiylu; akrylanu 2,2-bis(akryloksymetylo)butylu; triakrylanu trimetylopropanu,
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca diizocyjanianu 1,5-naftalenu [zawierającego < 0,1 % (w/w) cząstek o średnicy aerodynamicznej poniżej 50 μm],
- opinia z dnia 17 września 2020 r. dotycząca diizocyjanianu 1,5-naftalenu [zawierającego ≥ 0,1 % (w/w) cząstek o średnicy aerodynamicznej poniżej 50 μm],
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca bromku amonu,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca 2,4,6-tri-tert-butylofenolu,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca pirydalilu (ISO); eteru 2,6-dichloro-4-(3,3-dichloroalliloksy) fenylo 3-[5-(trifluorometylo)-2-pirydyloksy]propylowego,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca soli sodowej 1-tlenku pirydyno-2-tiolu; pirytionu sodowego; pirytionu sodu,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca N-(5-chloro-2-izopropylobenzylo)-N-cyklopropylo-3-(difluoro-metylo)-5-fluoro-1-metylo-1H-pirazolo-4-karboksyamidu; izoflucypramu,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca 2-(2-metoksyetoksy)etanolu; eteru monometylowego glikolu dietylenowego,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca 4,4'-izopropylidenodifenolu; bisfenolu A,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca pendimetalinu (ISO); N-(1-etylopropylo)-2,6-dinitro-3,4-ksylidenu,
- opinia z dnia 8 października 2020 r. dotycząca dimoksystrobiny (ISO); (2E)-2-{2-[(2,5-dimetylofenoksy)metylo] fenylo}-2-(metoksyimino)-N-metyloacetamidu; (E)-2-(metoksyimino)- N-metylo-2-[ a -(2,5-ksylyloksy)-o-tolilo] acetamidu,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca 4,4'-sulfonylodifenolu; bisfenolu S,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca octanu 2-[N-etylo-4-[(5-nitrotiazolo-2-ilo)azo]-m-toluidyno]etylu; C.I. Disperse Blue 124,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca kwasu perfluoroheptanowego; kwasu tridekafluoroheptanowego,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca N-(izopropoksykarbonylo)-L-walilo-(3RS)-3-(4-chlorofenylo)-¡3-ala- ninianu metylu; walifenalatu,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca kwasu 6-[C12-18-alkilo-(rozgałęziony, nienasycony)-2,5-dioksopi-rolidyn-1-ylo]heksanowego, soli sodowych i tris(2-hydroksyetylo)amoniowych,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca kwasu 6-[(C10-C13)-alkilo-(rozgałęziony, nienasycony)-2,5-diokso- pirolidyn-1-ylo]heksanowego,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca kwasu 6-[C12-18-alkilo-(rozgałęziony, nienasycony)-2,5-dioksopi- rolidyn-1-ylo]heksanowego,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca 2,4,6-triamino-1,3,5-triazyny; melaminy,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca masy reakcji 3-(difluorometylo)-1-metylo-N-[(1RS,4SR,9RS)-1,2,3,4-tetrahydro-9-izopropylo-1,4-metanonaftalen-5-ylo]pirazolo-4-karboksyamidu oraz 3-(difluorometylo)-1-metylo-N-[(1RS,4SR,9SR)-1,2,3,4-tetrahydro-9-izopropylo-1,4-metanonaftalen-5-ylo] pirazolo-4-karboksyamidu [względna zawartość ≥ 78 % izomerów syn ≥ 15 % izomerów anti]; izopyrazamu,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca ekstraktu z margosy [z ziaren Azadirachta indica, ekstrahowanego za pomocą wody, a następnie przetworzonego za pomocą rozpuszczalników organicznych],
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca pentatlenku diwanadu; pentatlenku wanadu,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. dotycząca bentazonu (ISO); 2,2-ditlenek 3-izopropylo-2,1,3-benzotiadiazin- 4-onu,
- opinia z dnia 10 grudnia 2020 r. w sprawie ponownej oceny na wniosek Komisji Europejskiej nowych informacji na temat ostrej toksyczności inhalacyjnej 2-butoksyetanolu; eteru monobutylowego glikolu etylenowego (EGBE).
(3) Otrzymano dodatkowe informacje kwestionujące ocenę naukową przedstawioną w opinii RAC z dnia 11 czerwca 2020 r. dotyczącej kwasu 2-etyloheksanowego i jego soli; z dnia 11 czerwca 2020 r. dotyczącej ponownej oceny na wniosek Komisji Europejskiej toksyczności rozwojowej N-karboksymetyloiminobis(etylenonitrylo)tetra (kwasu octowego) (DTPA) oraz jego soli pentasodowych i pentapotasowych; z dnia 8 października 2020 r. dotyczącej bromku amonu; z dnia 10 grudnia 2020 r. dotyczącej pentatlenku diwanadu; z dnia 10 grudnia 2020 r. w sprawie ponownej oceny na wniosek Komisji Europejskiej nowych informacji na temat ostrej toksyczności inhalacyjnej 2-butoksyetanolu; eteru monobutylowego glikolu etylenowego (EGBE); oraz z dnia 10 grudnia 2020 r. dotyczącej melaminy.
(4) Informacje te zostały ocenione przez Komisję i nie zostały uznane za wystarczające, aby podać w wątpliwość analizę naukową zawartą w opiniach RAC. Należy zatem wprowadzić, zaktualizować lub usunąć zharmonizowaną klasyfikację i zharmonizowane oznakowanie przedmiotowych substancji na podstawie oceny dokonanej w tych opiniach.
(5) Po przekazaniu Komisji opinii RAC otrzymano dodatkowe informacje dotyczące ostrej toksyczności inhalacyjnej 1,1,1-trimetylo-N-(trimetylosililo)-silanoaminy, produktów hydrolizy z krzemionką; pirogenicznego, syntetycznego i amorficznego, poddanego obróbce powierzchniowej ditlenku krzemu w postaci nanocząsteczkowej. Klasyfikacja 1,1,1-trimetylo-N-(trimetylosililo)-silanoaminy, produktów hydrolizy z krzemionką; pirogenicznego, syntetycznego i amorficznego, poddanego obróbce powierzchniowej ditlenku krzemu w postaci nanocząsteczkowej w ramach kat. 2 jako substancji, która powoduje ostre skutki toksyczne na skutek inhalacji, zalecona w opinii RAC z dnia 5 grudnia 2019 r., nie powinna zostać uwzględniona w załączniku VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, ponieważ po przeprowadzeniu oceny nowych informacji naukowych Komisja doszła do wniosku, że klasyfikacja ta wymaga dalszej oceny RAC. Natomiast klasyfikacja tej substancji jako STOT RE 2, zalecana w opinii RAC z dnia 5 grudnia 2019 r., powinna zostać włączona do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, ponieważ nie otrzymano żadnych nowych informacji, które wymagałyby dalszej oceny tej klasyfikacji.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1272/2008.
(7) Nie należy natychmiast wymagać zgodności z nową lub zaktualizowaną zharmonizowaną klasyfikacją, ponieważ dostawcy będą potrzebować czasu na dostosowanie oznakowania i opakowań substancji i mieszanin do nowej lub zaktualizowanej klasyfikacji oraz na sprzedaż istniejących zapasów zgodnie z wcześniejszymi wymogami regulacyjnymi. Okres ten jest również niezbędny, aby zapewnić dostawcom wystarczająco dużo czasu na podjęcie działań wymaganych w celu zapewnienia ciągłej zgodności z innymi wymogami prawnymi w następstwie zmian wprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia. Dostawcy powinni jednak mieć możliwość stosowania nowych lub zaktualizowanych zharmonizowanych klasyfikacji oraz odpowiedniego dostosowania oznakowania i opakowań, na zasadzie dobrowolności, przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, tak aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska oraz zaoferować dostawcom wystarczającą elastyczność,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.129.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/692 zmieniające, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin |
Data aktu: | 16/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 03/05/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/12/2023, 23/05/2022 |