RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej mają podlegać przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności "Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID)", stanowiącemu załącznik C do COTIF.
(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID.
(4) Zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) oraz art. 33 § 5 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) może przyjąć zmiany do załącznika do RID.
(5) W trakcie swojej 57. sesji w dniu 24 maja 2022 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii.
(7) Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.
(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, a zatem można je poprzeć.
(9) Może być konieczne uzgodnienie niewielkich zmian w dokumentach, o których mowa w załączniku na szczeblu technicznym na 14. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 23 maja 2022 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych opracowanych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: