uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 2,
(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/715 2 ustanowiono środki w odniesieniu do owoców Citrus L., Fortu- nella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd innych niż owoce Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka ("określone owoce"), pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, w celu zapobieżenia wprowadzeniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa ("określony agrofag"). Ta decyzja wykonawcza traci moc w dniu 31 marca 2022 r.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 3 ustanowiono, w części A załącznika II, wykaz agrofa- gów kwarantannowych dla Unii, których występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. Celem rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jest zapobieganie wprowadzaniu, zadomawianiu się i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów na terytorium Unii.
(3) Określony agrofag jest wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. Wymieniono go również jako agrofaga priorytetowego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1702 4 .
(4) Od 2016 r. państwa członkowskie zgłosiły szereg niezgodności wynikających z obecności określonego agrofaga w przywozie do Unii określonych owoców pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju. W związku z tym należy utrzymać i zaktualizować środki określone w odniesieniu do każdego z tych państw w decyzji wykonawczej (UE) 2016/715; aby zapewnić przejrzystość, środki te należy ująć w formie rozporządzenia.
(5) Ponadto w 2021 r. zaobserwowano dużą liczbę niezgodności wynikających z obecności określonego agrofaga na określonych owocach pochodzących z Zimbabwe. Tak duża liczba niezgodności w przypadku Zimbabwe wskazuje, że środki ustanowione w pkt 60 załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 nie są wystarczające, aby zapewnić brak określonego agrofaga na określonych owocach z Zimbabwe; w związku z tym konieczne jest objęcie określonych owoców pochodzących z Zimbabwe zakresem środków tymczasowych przeciwko określonemu agrofagowi ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Aby zapewnić skuteczniejsze zapobieganie wprowadzaniu określonego agrofaga na terytorium Unii oraz biorąc pod uwagę doświadczenia zgromadzone podczas stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2016/715, konieczne jest ustanowienie dodatkowych środków dotyczących określonych owoców pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki, Urugwaju i Zimbabwe.
(7) Środki te są niezbędne, aby zagwarantować fakt pochodzenia określonych owoców z miejsc produkcji i punktów produkcji zarejestrowanych w krajowych organizacjach ochrony roślin ("KOOR") Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki, Urugwaju lub Zimbabwe, i zatwierdzonych przez te organizacje. Są one również niezbędne, aby zapewnić oznaczanie owoców kodem identyfikacyjnym, który w razie wykrycia określonego agrofaga umożliwi prześledzenie pochodzenia owoców do miejsca produkcji. Środki te są również konieczne do zapewnienia, aby określone owoce pochodziły z punktów produkcji, w których nie stwierdzono występowania określonego agrofaga w poprzednim i bieżącym sezonie handlowym.
(8) KOOR Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki, Urugwaju lub Zimbabwe powinny również weryfikować prawidłowe stosowanie zabiegów polowych, ponieważ okazało się to najskuteczniejszym sposobem zapewniania braku występowania określonego agrofaga w określonych owocach.
(9) Określonym owocom powinno również towarzyszyć świadectwo fitosanitarne zawierające datę inspekcji, liczbę opakowań z każdego miejsca produkcji oraz kody identyfikacyjne. Państwa członkowskie powinny podawać kody identyfikacyjne, zgłaszając niezgodności w elektronicznym systemie powiadamiania.
(10) W następstwie zmiany wymogów dotyczących przywozu określonych owoców pochodzących z Argentyny w 2021 r., w wyniku której decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 zmieniono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/682 5 , pobieranie próbek w celu potwierdzenia prawidłowego stosowania środków ochrony roślin na polach powinno odzwierciedlać niezgodności stwierdzone podczas inspekcji polowych lub w zakładach pakowania przed wywozem lub podczas kontroli przesyłek w punktach kontroli granicznej w Unii. Jest to konieczne do zagwarantowania doboru próby na podstawie analizy ryzyka.
(11) Biorąc pod uwagę dużą liczbę niezgodności dotyczących określonych owoców pochodzących z Republiki Południowej Afryki zgłoszonych przez państwa członkowskie w 2021 r., należy zaostrzyć wymogi dotyczące pobierania próbek w porównaniu z odpowiednimi wymogami określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2016/715, aby umożliwić wykrywanie określonego agrofaga na określonych owocach na różnych etapach w zakładzie pakowania, do momentu, gdy są one gotowe do wywozu.
(12) Od 2019 r. liczba niezgodności zgłoszonych przez państwa członkowskie w odniesieniu do określonych owoców pochodzących z Brazylii i Urugwaju jest niska, co oznacza, że stosowanie przez te państwa środków przewidzianych w decyzji wykonawczej (UE) 2016/715 zapobiegło wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa. W związku z tym środki te powinny nadal mieć zastosowanie do tych dwóch państw. Utrzymanie obowiązku Urugwaju w zakresie przeprowadzania badań pod katem zakażenia utajonego w odniesieniu do pomarańczy odmiany "Walencja" nie jest już jednak konieczne, ponieważ od 2016 r. liczba niezgodności dotyczących określonych agrofagów na tych określonych owocach znacznie spadła.
(13) Z dokonanej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oceny zagrożenia agrofagiem 6 wynika, że przywóz określonych owoców przeznaczonych wyłącznie do przetwarzania powoduje mniejsze ryzyko przeniesienia określonego agrofaga na odpowiednią roślinę żywicielską, ponieważ owoce te podlegają kontrolom urzędowym w Unii i muszą spełniać szczególne wymogi dotyczące przemieszczania, przetwarzania, składowania, pojemników, opakowań i etykietowania. W związku z tym możliwe jest dopuszczenie takiego przywozu na mniej rygorystycznych warunkach.
(14) Po przeprowadzeniu kontroli bezpośrednich, o których mowa w art. 49 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 7 , określone owoce przeznaczone wyłącznie do przetwarzania powinny zostać bezpośrednio i niezwłocznie przewiezione do zakładów przetwórczych lub do miejsc składowych, aby w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko fitosanitarne.
(15) Aby dać KOOR, właściwym organom i zainteresowanym podmiotom profesjonalnym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz aby zapewnić stosowanie tych wymogów natychmiast po wygaśnięciu decyzji wykonawczej (UE) 2016/715, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2022 r.
(16) Aby zapewnić podmiotom w Brazylii, Urugwaju i Zimbabwe wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych przepisów, w przypadku określonych owoców pochodzących z tych państw wymóg, aby określone owoce były produkowane w punkcie produkcji, w którym nie wykryto określonego agrofaga na określonych owocach w poprzednim sezonie wegetacyjnym i wywozowym lub podczas urzędowych inspekcji w tych państwach lub podczas kontroli przesyłek wprowadzanych do Unii w poprzednim sezonie wegetacyjnym i wywozowym, powinien mieć zastosowanie dopiero od dnia 1 kwietnia 2023 r. Takie odroczenie stosowania nie jest konieczne w przypadku Argentyny lub Republiki Południowej Afryki, które potwierdziły, że stosują już taki wymóg.
(17) Ryzyko fitosanitarne dotyczące określonych owoców, spowodowane obecnością określonego agrofaga w Argentynie, Brazylii, Republice Południowej Afryki, Urugwaju i Zimbabwe oraz przywozem określonych owoców z tych państw trzecich do Unii nadal zmienia się w zależności od roku i państwa trzeciego pochodzenia. Należy zatem kontynuować jego analizę, uwzględniając najnowsze osiągnięcia techniczne i naukowe w zakresie zapobiegania określonemu agrofagowi i jego zwalczania. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć charakter tymczasowy i powinno wygasnąć w dniu 31 marca 2025 r., aby możliwe było przeprowadzenie jego przeglądu.
(18) Ze względu na fakt, że decyzja wykonawcza (UE) 2016/715 wygasa w dniu 31 marca 2022 r., oraz aby handel określonymi owocami odbywał się zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia niezwłocznie po tym wygaśnięciu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.117.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/632 ustanawiające tymczasowe środki w odniesieniu do określonych owoców pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki, Urugwaju i Zimbabwe w celu zapobieżenia wprowadzeniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim agrofaga Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa |
Data aktu: | 13/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 19/04/2022 |
Data wejścia w życie: | 22/04/2022, 01/04/2023, 01/04/2022 |