Rozporządzenie delegowane 2022/564 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/564
z dnia 19 listopada 2021 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 347/2013 ustanowiono ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania ("PWZ"), które są niezbędne do wdrożenia dziewięciu strategicznych geograficznych priorytetowych korytarzy infrastrukturalnych, określonych w dziedzinach energii elektrycznej, gazu i ropy naftowej, a także trzech ogólnounijnych priorytetowych obszarów infrastruktury w zakresie inteligentnych sieci, autostrad elektroenergetycznych i sieci przesyłu dwutlenku węgla.

(2) Lista PWZ jest ustanawiana co dwa lata. Ostatnią listę sporządzono w 2019 r. i weszła ona w życie w 2020 r. W związku z tym należy ją zastąpić.

(3) Projekty proponowane do umieszczenia na liście unijnej zostały ocenione przez grupy regionalne, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 347/2013, które potwierdziły, że projekty te spełniają kryteria określone w art. 4 tego rozporządzenia.

(4) Projekty regionalnych list PWZ zostały uzgodnione przez grupy regionalne na spotkaniach poświęconych kwestiom technicznym. Grupa regionalna ds. ropy naftowej postanowiła nie przedkładać projektu listy projektów w zakresie ropy naftowej do uwzględnienia na unijnej liście PWZ w świetle unijnych celów klimatycznych i celu zakładającego osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2. Po uzyskaniu w dniu 27 października opinii Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER") w sprawie spójnego stosowania kryteriów oceny oraz analizy kosztów i korzyści we wszystkich regionach organy decyzyjne grup regionalnych przyjęły listy regionalne w dniu 9 listopada. Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 347/2013 przed przyjęciem list regionalnych wszystkie proponowane projekty zostały zatwierdzone przez państwa członkowskie, do których terytoriów projekty te się odnoszą.

(5) W kwestii projektów zaproponowanych do umieszczenia na liście unijnej przeprowadzono konsultacje z organizacjami reprezentującymi odpowiednie zainteresowane strony, w tym producentów, operatorów systemów dystrybucyjnych, dostawców oraz organizacje konsumentów i organizacje działające na rzecz ochrony środowiska.

(6) PWZ powinny zostać wymienione według strategicznych priorytetów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej w porządku określonym w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 347/2013.

(7) PWZ powinny być umieszczane na liście jako samodzielne PWZ albo jako części klastra kilku PWZ ze względu na ich współzależność bądź (potencjalną) konkurencję między nimi.

(8) Lista unijna obejmuje projekty znajdujące się na różnych etapach rozwoju, w tym na etapie poprzedzającym studium wykonalności, w trakcie studium wykonalności, na etapie wydawania pozwoleń oraz w fazie budowy. W przypadku PWZ znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju niezbędne mogą być analizy mające na celu wykazanie wykonalności technicznej i ekonomicznej projektów oraz ich zgodności z prawodawstwem Unii, w tym z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W tym kontekście należy odpowiednio zidentyfikować ewentualne negatywne skutki oddziaływania na środowisko, ocenić je, a następnie albo je wyeliminować, albo złagodzić.

(9) Umieszczenie projektów na unijnej liście PWZ następuje bez uszczerbku dla wyników właściwej oceny oddziaływania na środowisko i procedury wydawania pozwoleń.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 347/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku VII do rozporządzenia (UE) nr 347/2013 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIK

Załącznik VII do rozporządzenia (UE) nr 347/2013 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK VII

UNIJNA LISTA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA (»LISTA UNIJNA«)

o której mowa w art. 3 ust. 4,

A. ZASADY STOSOWANE PRZY TWORZENIU LISTY UNIJNEJ

1) Klastry PWZ

Niektóre PWZ są elementem klastrów ze względu na ich współzależny, potencjalnie konkurencyjny lub konkurencyjny charakter. Ustanawia się następujące rodzaje klastrów PWZ:

a) klaster współzależnych PWZ określa się jako »klaster X, obejmujący następujące PWZ:«. Tego rodzaju klaster został stworzony w celu określenia PWZ, które są niezbędne do usunięcia tego samego wąskiego gardła o charakterze transgranicznym i które zapewniają synergię w przypadku wspólnej realizacji. W takim przypadku należy zrealizować wszystkie PWZ, aby osiągnąć ogólnounijne korzyści;

b) klaster potencjalnie konkurencyjnych PWZ określa się jako »klaster X, obejmujący co najmniej jeden spośród następujących PWZ:«. Tego rodzaju klaster odzwierciedla niepewność związaną z rozmiarami wąskiego gardła o transgranicznym charakterze. W takim przypadku nie zachodzi konieczność realizacji wszystkich projektów zawartych w klastrze. Do decyzji rynku pozostawia się ustalenie, czy realizacja obejmie jeden, kilka czy wszystkie PWZ, po spełnieniu niezbędnych wymogów w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i decyzji regulacyjnych. W kolejnych cyklach wskazywania PWZ ocenia się ponownie potrzebę realizacji projektów, w tym w odniesieniu do potrzeb w zakresie przepustowości; oraz

c) klaster konkurencyjnych PWZ określa się jako »klaster X, obejmujący jeden z następujących PWZ:«. Tego rodzaju klaster dotyczy tego samego wąskiego gardła. Jednakże rozmiar wąskiego gardła jest określony z większą pewnością niż w przypadku klastra potencjalnie konkurencyjnych PWZ i w związku z tym tylko jeden PWZ musi zostać zrealizowany. Do decyzji rynku pozostawia się ustalenie PWZ, który będzie realizowany po spełnieniu niezbędnych wymogów w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i decyzji regulacyjnych. O ile to konieczne, w kolejnych cyklach wskazywania PWZ ocenia się ponownie potrzebę realizacji projektów.

Wszystkie PWZ podlegają jednakowym prawom i obowiązkom wynikającym z rozporządzenia (UE) nr 347/2013.

2) Postępowanie wobec podstacji i tłoczni gazu

Podstacje i stacje back-to-back w przypadku energii elektrycznej oraz tłocznie gazu w przypadku gazu uznaje się za element PWZ, jeżeli są zlokalizowane geograficznie na liniach przesyłowych. Podstacje, stacje back-to-back i tłocznie gazu uznaje się za samodzielne PWZ i wyraźnie wymienia w liście unijnej, jeżeli ich położenie geograficzne nie pokrywa się z liniami przesyłowymi. Podlegają one prawom i obowiązkom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 347/2013.

3) Projekty, których nie uznaje się już za PWZ, i projekty, które stały się częścią innych PWZ

a) Kilku projektów ujętych na listach unijnych ustanowionych rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1391/2013, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/89, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/540 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/389 nie uznaje się już za PWZ z co najmniej jednego z następujących powodów:

– projekt został już uruchomiony lub zostanie uruchomiony do marca 2022 r. i dlatego nie byłby objęty przepisami rozporządzenia (UE) nr 347/2013,

– na podstawie nowych danych projekt nie spełnia kryteriów kwalifikowalności,

– projektodawca nie zgłosił go ponownie w procesie selekcji do przedmiotowej listy unijnej,

– państwo członkowskie, którego terytorium dotyczy projekt, nie zatwierdziło go, lub

– projekt został sklasyfikowany na niższej pozycji niż inne propozycje PWZ w procesie selekcji.

Projekty te (z wyjątkiem projektów, które już uruchomiono lub które mają być uruchomione do marca 2022 r.) mogą być brane pod uwagę do celów umieszczenia na kolejnej liście unijnej, jeżeli powody ich nieumieszczenia na obecnej liście unijnej staną się nieaktualne.

Takie projekty nie są projektami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania, ale są wymienione dla zachowania przejrzystości i jasności pod swoimi pierwotnymi numerami w załączniku VII pkt C jako »Pro- jekty, których nie uznaje się już za PWZ«.

b) Ponadto niektóre projekty włączone do list unijnych ustanowionych rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1391/2013 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/89 stały się podczas procesu realizacji integralnymi częściami innych PWZ (klastrów PWZ).

Takie projekty nie są już samodzielnymi projektami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania, ale są wymienione dla zachowania przejrzystości i jasności pod swoimi pierwotnymi numerami w załączniku VII pkt C jako »Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ«.

B. UNIJNA LISTA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA

1) Priorytetowy korytarz »Północnomorska sieć przesyłowa morskiej energii wiatrowej« (»NSOG«)

Nr Definicja
1.6 Połączenie międzysystemowe Francja-Irlandia między La Martyre (FR) a Great Island lub Knockraha (IE) [projekt obecnie znany jako »Celtic Interconnector«]
1.19 Jeden lub więcej węzłów na Morzu Północnym z połączeniami międzysystemowymi z państwami sąsiadującymi z Morzem Północnym (Dania, Niemcy, Niderlandy) [projekt obecnie znany jako »North Sea Wind Power Hub«]
1.21 Green Hydrogen Hub - instalacja do magazynowania energii za pomocą sprężonego powietrza (DK)

2) Priorytetowy korytarz »Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Zachodniej« (»NSI West Electricity«)

Nr Definicja
2.4 Połączenie międzysystemowe między Codrongianos (IT), Luccianą (Korsyka, FR) i Suvereto (IT) [projekt obecnie znany jako »SACOI 3«]
2.7 Połączenie międzysystemowe między Akwitanią (FR) a Krajem Basków (ES) [projekt obecnie znany jako »Biscay Gulf«]
2.9 Linia wewnętrzna między Osterath a Philippsburgiem (DE) w celu zwiększenia przepustowości na granicy zachodniej [projekt obecnie znany jako »Ultranet«]
2.10 Linia wewnętrzna między Brunsbuttel/Wilster a Gropgartach/Bergrheinfeld-West (DE) w celu zwiększenia przepustowości na granicy północnej i południowej [projekt obecnie znany jako »Suedlink«]
2.14 Połączenie międzysystemowe między Thusis/Sils (CH) a Verderio Inferiore (IT) [projekt obecnie znany jako »Greenconnector«]
2.16 Klaster linii wewnętrznych w Portugalii, obejmujący następujące PWZ:

2.16.1 Linia wewnętrzna między Pedralvą a Sobrado (PT), wcześniej wyznaczona między Pedralvą a Alfeną (PT)

2.16.3 Linia wewnętrzna między Vieira do Minho, Ribeira de Pena i Feirą (PT), wcześniej wyznaczona między Frades B, Ribeira de Pena i Feirą (PT)

2.17 Połączenia międzysystemowe Portugalia-Hiszpania między Beariz-Fontefria (ES), Fontefria (ES)-Ponte de Lima (PT) (wcześniej Vila Fria/Viana do Castelo) oraz Ponte de Lima-Vila Nova de Famalicào (PT) (wcześniej Vila do Conde) (PT), w tym podstacje w Beariz (ES), Fontefria (ES) i Ponte de Lima (PT)
2.18 Zwiększenie potencjału magazynowania energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo- pompowej w Kaunertal, Tyrol (AT)
2.23 Linie wewnętrzne na północnej granicy Belgii między Zandvliet a Lillo-Liefkenshoek (BE) oraz między Liefkenshoek i Mercator, łącznie z podstacją w Lillo (BE) [projekt obecnie znany jako »BRABO II + III«]
2.27 2.27.1 Połączenie międzysystemowe między Aragonią (ES) a departamentem Pireneje Atlantyckie (FR) [projekt obecnie znany jako »Pyrenean crossing 2«]

2.27.2 Połączenie międzysystemowe między Nawarrą (ES) a Landes (FR) [projekt obecnie znany jako »Pyrenean crossing 1«]

2.28 2.28.2 Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej Navaleo (ES)

2.28.5 Oczyszczanie - magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo- pompowej Velilla del Río Carrión (ES)

2.29 Elektrownia wodna Silvermines (IE)
2.30 Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej Riedl (DE)
2.31 Klaster linii wewnętrznych w Niemczech, obejmujący następujące PWZ:

2.31.1 Linia wewnętrzna między Emden-Wschód a Osterath w celu zwiększenia przepustowości z północnych Niemiec do Nadrenii

2.31.2 Linie wewnętrzne między Heide/West a Polsum w celu zwiększenia przepustowości z północnych Niemiec do Zagłębia Ruhry

2.31.3 Linie wewnętrzne między Wilhelmshaven a Uentrop w celu zwiększenia przepustowości z północnych Niemiec do Zagłębia Ruhry

2.32 Połączenie międzysystemowe między Lonny (FR) a Gramme (BE)
2.33 Połączenie międzysystemowe między Sycylią (IT) a węzłem w Tunezji (TU) [projekt obecnie znany jako »ELMED«] (nr 3.27 na czwartej liście PWZ)

3) Priorytetowy korytarz »Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowej« (»NSI East Electricity«)

Nr Definicja
3.1 Klaster Austria-Niemcy, obejmujący następujące PWZ:

3.1.1 Połączenie międzysystemowe między St. Peter (AT) a Isar (DE)

3.1.2 Linia wewnętrzna między St. Peter a Tauern (AT)

3.1.4 Linia wewnętrzna między Tyrolem Zachodnim a Zell-Ziller (AT)

3.10 Klaster Izrael-Cypr-Grecja [projekt obecnie znany jako »EUROASIA Interconnector«], obejmujący następujące PWZ:

3.10.1 Połączenie międzysystemowe między Haderą (IL) a Kofinou (CY)

3.10.2 Połączenie międzysystemowe między Kofinou (CY) a Korakią na Krecie (EL)

3.11 Klaster linii wewnętrznych w Czechach, obejmujący następujące PWZ:

3.11.1 Linia wewnętrzna między Vernerovem a Vitkovem (CZ)

3.11.2 Linia wewnętrzna między Vitkovem a Presticami (CZ)

3.11.3 Linia wewnętrzna między Presticami a Kocinem (CZ)

3.11.4 Linia wewnętrzna między Kocinem a Mirovką (CZ)

3.12 Linia wewnętrzna w Niemczech między Wolmirstedt a Isar w celu zwiększenia wewnętrznej zdolności przesyłowej północ-południe [projekt obecnie znany jako »SuedOstLink«]
3.14 Wzmocnienia wewnętrzne w Polsce [w ramach klastra obecnie znanego jako »GerPol Power Bridge«], obejmujące następujące PWZ:

3.14.2 Linia wewnętrzna między Krajnikiem a Baczyną (PL)

3.14.3 Linia wewnętrzna między Mikułową a Świebodzicami (PL)

3.14.4 Linia wewnętrzna między Baczyną a Plewiskami (PL)

3.22 Klaster Rumunia-Serbia [obecnie znany jako »Mid Continental East Corridor«], obejmujący następujące PWZ:

3.22.1 Połączenie międzysystemowe między Resitą (RO) a Pancevem (RS)

3.22.2 Linia wewnętrzna między Portile de Fier a Resitą (RO)

3.22.3 Linia wewnętrzna między Resitą a Timisoarą/Sacalaz (RO)

3.22.4 Linia wewnętrzna między Aradem a Timisoarą/Sacalaz (RO)

3.24 Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej w Amfilochii (EL)
3.28 Linia wewnętrzna w Austrii między Lienz a Obersielach

4) Priorytetowy korytarz »Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do energii elektrycznej« (»BEMIP Electricity«)

Nr Definicja
4.4 4.4.2 Linia wewnętrzna między Ekhyddan a Nybro/Hemsjo (SE)
4.5 4.5.2 Linia wewnętrzna między Stanisławowem a Ostrołęką (PL)
4.6 Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowych w Estonii
4.8 Integracja i synchronizacja systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z sieciami europejskimi, obejmująca następujące PWZ:

4.8.1 Połączenie międzysystemowe między Tartu (EE) a Valmierą (LV)

4.8.2 Linia wewnętrzna między Balti a Tartu (EE)

4.8.3 Połączenie międzysystemowe między Tsirguliiną (EE) a Valmierą (LV)

4.8.4 Linia wewnętrzna między Viru a Tsirguliiną (EE)

4.8.7 Linia wewnętrzna między Paide a Sindi (EE)

4.8.8 Linia wewnętrzna między Wilnem a Neris (LT)

4.8.9 Dalsze aspekty infrastrukturalne związane z realizacją synchronizacji systemów państw bałtyckich z kontynentalną siecią europejską

4.8.10 Połączenie międzysystemowe między Litwą a Polską [projekt obecnie znany jako »Harmony Link«]

4.8.13 Nowa podstacja 330 kV w Mūša (LT)

4.8.14 Linia wewnętrzna między Bitėnai a KHAE (LT)

4.8.15 Nowa podstacja 330 kV w Darbėnai (LT)

4.8.16 Linia wewnętrzna między Darbėnai a Bitėnai (LT)

4.8.18 Linia wewnętrzna między stacją Dunowo a stacją Żydowo Kierzkowo (PL)

4.8.19 Linia wewnętrzna między stacją Piła Krzewina a stacją Żydowo Kierzkowo (PL)

4.8.20 Linia wewnętrzna między stacją Krajnik a stacją Morzyczyn (PL)

4.8.21 Linia wewnętrzna między stacjami Morzyczyn-Dunowo-Słupsk-Żarnowiec (PL)

4.8.22 Linia wewnętrzna między stacjami Żarnowiec-Gdańsk/Gdańsk Przyjaźń-Gdańsk Błonia (PL)

4.8.23 Synchroniczne skraplacze zapewniające inercję, stabilność napięcia, stabilność częstotliwości oraz moc zwarciową na Litwie, Łotwie i w Estonii

4.10 Klaster Finlandia-Szwecja [obecnie znany pod nazwą »Third interconnection Finland-Sweden«], obejmujący następujące PWZ:

4.10.1 Połączenie międzysystemowe między północną Finlandią a północną Szwecją

4.10.2 Linia wewnętrzna między Keminmaa a Pyhanselka (FI)

4.11 Połączenie międzysystemowe między Łotwą a Szwecją przez Gotlandię [projekt obecnie znany jako »LaSGo Link«]

5) Priorytetowy korytarz »Gazowe połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Zachodniej« (»NSI West Gas«)

Nr Definicja
5.19 Przyłączenie Malty do europejskiej sieci gazowej - gazociąg łączący z Włochami w Gela

6) Priorytetowy korytarz »Gazowe połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie ŚrodkowoWschodniej i Południowo-Wschodniej« (»NSI East Gas«)

Nr Definicja
6.2 6.2.13 Rozwój i zwiększenie zdolności przesyłowej słowacko-węgierskiego połączenia międzysystemowego
6.8 Klaster Rozwój i zwiększenie zdolności infrastruktury w celu utworzenia bałkańskiej giełdy gazu, obejmujący następujące PWZ:

6.8.1 Połączenie międzysystemowe Grecja-Bułgaria [projekt obecnie znany jako »IGB«] między Komotini (EL) a Starą Zagorą (BG) oraz tłocznia gazu w Kipi (EL)

6.8.2 Niezbędna odbudowa, unowocześnienie i rozbudowa bułgarskiego systemu przesyłowego

6.8.3 Gazowe połączenie międzysystemowe Bułgaria-Serbia [projekt obecnie znany jako »IBS«]

6.20 Klaster Zwiększenie pojemności magazynowej w Europie Południowo-Wschodniej, obejmujący co najmniej jeden spośród następujących PWZ:

6.20.2 Rozbudowa podziemnego magazynu gazu Chiren (BG)

6.20.3 Podziemny magazyn gazu South Kavala oraz stacja pomiarowa i regulacyjna (EL) oraz jeden spośród następujących PWZ:

6.20.4 Magazyn w Depomures w Rumunii

6.20.7 Podziemny magazyn gazu Bilciuresti

6.24 Zwiększenie przepustowości między Rumunią a Węgrami [projekt obecnie znany jako »ROHU/BRUA «] w celu zapewnienia zdolności przesyłowej w obu kierunkach na poziomie 4,4 mld m3/rok, z uwzględnieniem nowych zasobów z Morza Czarnego:

6.24.4 ROHU/BRUA -

2. faza, obejmująca:

- rozwój zdolności przesyłowej w Rumunii na odcinku z Recas do Horii w kierunku Węgier do 4,4 mld m3/rok i rozbudowę tłoczni gazu w Podisor, Bibesti i Jupie

- rurociąg wybrzeże Morza Czarnego-Podisor (RO) w celu odbierania gazu z Morza Czarnego

- przepływ zwrotny Rumunia-Węgry: - tłocznię gazu w Csanadpalota (HU) w ramach 2. etapu na odcinku węgierskim

6.26 6.26.1 Klaster Chorwacja-Słowenia w Rogatec, obejmujący:

- połączenie międzysystemowe Chorwacja-Słowenia (Lucko-Zabok-Rogatec)

- tłocznię gazu Kidricevo, 2. faza modernizacji (SI)

- modernizację połączenia międzysystemowego Rogatec

6.27 LNG Gdańsk (PL)

7) Priorytetowy korytarz »Południowy korytarz gazowy« (»SGC«)

Nr Definicja
7.3 Klaster PWZ dotyczących infrastruktury w celu doprowadzenia gazu z nowych złóż gazu we wschodniej części regionu Morza Śródziemnego, obejmujący:

7.3.1 Gazociąg ze złóż gazu we wschodniej części regionu Morza Śródziemnego do Grecji kontynentalnej przez Cypr i Kretę [projekt obecnie znany jako »Gazociąg EastMed«] ze stacją pomiarową i regulacyjną w Megalopoli oraz zależne od niego następujące PWZ:

7.3.3 Morski gazociąg z Grecji do Włoch [projekt obecnie znany jako »Gazociąg Posejdon«]

7.3.4 Wzmocnienie wewnętrznych zdolności przesyłowych we Włoszech, w tym wzmocnienie wewnętrznych zdolności przesyłowych północ-południe [projekt obecnie znany jako »Adriatica Line«] oraz wzmocnienie wewnętrznych zdolności przesyłowych w regionie Apulia [rurociąg Matagiola-Massafra]

7.5 Rozwój infrastruktury gazowej na Cyprze [projekt obecnie znany jako »Cyprus Gas2EU«]

8) Priorytetowy korytarz »Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do gazu« (»BEMIP Gas«)

Nr Definicja
8.2 Klaster Rozbudowa infrastruktury we wschodniej części Morza Bałtyckiego, obejmujący następujące PWZ:

8.2.1 Rozbudowa połączenia międzysystemowego Łotwa-Litwa

8.2.4 Rozbudowa podziemnego magazynu gazu Inčukalns (LV)

8.3 Infrastruktura klastrowa, w tym następujące PWZ [projekt obecnie znany jako »Gazociąg Bałtycki«]:

8.3.1 Rozbudowa połączenia międzysystemowego Nybro: Polska-Dania

8.3.2 Połączenie międzysystemowe Polska-Dania

9) Priorytetowy korytarz »Połączenia dostawcze ropy naftowej w Europie Środkowo-Wschodniej« (»OSC«)

Nie przedłożono żadnych projektów w zakresie ropy naftowej do uwzględnienia na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

10) Priorytetowy obszar tematyczny »Stosowanie inteligentnych sieci«

Nr Definicja
10.4 Projekt ACON (CZ, SK) (Again COnnected Networks) wspiera integrację czeskiego i słowackiego rynku energii elektrycznej poprzez poprawę efektywności sieci dystrybucyjnych przy jednoczesnym zwiększeniu transgranicznych zdolności przesyłowych na poziomie operatorów systemów dystrybucyjnych.
10.7 Projekt Danube InGrid (HU, SK) ma na celu zwiększenie transgranicznej koordynacji zarządzania siecią elektroenergetyczną ze szczególnym uwzględnieniem inteligentniejszego gromadzenia i wymiany danych
10.10 Projekt CARMEN (HU, RO) ma na celu poprawę efektywności działania sieci dystrybucji i jakość usług oraz umożliwia bezpieczne przepływy energii elektrycznej z nowych źródeł energii odnawialnej.
10.11 Projekt Gabreta (CZ, DE) ma na celu zwiększenie optymalizacji systemu dzięki pozyskiwaniu i wymianie informacji w czasie rzeczywistym, poprawie pomiaru i monitorowania sieci oraz większej elastyczności i zdolności hostingowej w zakresie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych.
10.12 Projekt Green Switch (AT, HR, SI) ma na celu optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury i skuteczną integrację nowych technologii w celu zwiększenia zdolności hostingowych, skutecznej integracji nowych ładunków oraz poprawy jakości i bezpieczeństwa dostaw.

11) Priorytetowy obszar tematyczny »Autostrady elektroenergetyczne« Żaden projekt nie otrzymał dodatkowej etykiety jako projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania w kategorii »autostrady elektroenergetyczne«.

12) Priorytetowy obszar tematyczny »Transgraniczna sieć przesyłu dwutlenku węgla«

Nr Definicja
12.3 Projekt CO2 TransPorts ma na celu stworzenie infrastruktury ułatwiającej wychwytywanie, transport i składowanie CO2 na wielką skalę z Rotterdamu, Antwerpii i North Sea Port.
12.4 Projekt Northern Lights - projekt dotyczący komercyjnego połączenia do celów transgranicznego transportu CO2 między kilkoma europejskimi inicjatywami z zakresu wychwytywania CO2 (Zjednoczone Królestwo, Irlandia, Belgia, Niderlandy, Francja, Szwecja) oraz przewidujący transport wychwyconego CO2 statkami do składowiska znajdującego się na norweskim szelfie kontynentalnym.
12.5 Projekt Athos przewiduje stworzenie infrastruktury na potrzeby transportu CO2 z obszarów przemysłowych w Niderlandach i jest otwarty na przyjęcie dodatkowego CO2 z innych państw, takich jak Irlandia i Niemcy. Założeniem projektu jest rozwinięcie ogólnodostępnej transgranicznej interoperacyjnej infrastruktury transporotowej o wysokiej przepustowości.
12.7 Aramis - projekt, którego przedmiotem jest transgraniczny transport i składowanie CO2 (pozyskiwanie od emitentów z zaplecza lądowego portu w Rotterdamie i składowanie w miejscu zlokalizowanym na szelfie kontynentalnym Niderlandów)
12.8 Dartagnan - multimodalny hub na potrzeby wywozu CO2 z portu w Dunkierce i jego zaplecza lądowego (emitenci na obszarze Dunkierki we Francji, składowanie w miarę dostępności na terenach państw basenu Morza Północnego)
12.9 Połączenie międzysystemowe CCS Polska-UE (emitenci z klastra przemysłowego na obszarze wokół Gdańska w Polsce, składowanie w miarę dostępności na terenach państw basenu Morza Północnego)

C. LISTY »PROJEKTÓW, KTÓRE NIE SĄ JUŻ UZNAWANE ZA PWZ« I »PROJEKTÓW, KTÓRE STAŁY SIĘ INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ INNYCH PWZ«

1) Priorytetowy korytarz »Północnomorska sieć przesyłowa morskiej energii wiatrowej« (»NSOG«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
1.1.1
Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
1.1.2
1.1.3
1.2
1.3.1
1.3.2
1.4.1
1.4.2
1.4.3
1.5
1.7.1
1.7.2
1.7.3
1.7.4
1.7.5
1.8
1.9.1
1.9.2
1.9.3
1.9.4
1.9.5
1.9.6
1.10.1
1.10.2
1.11.1
1.11.2
1.11.3
1.11.4
1.12.1
1.12.2
1.12.3
1.12.4
1.12.5
1.13
1.14
1.15
1.16
1.17
1.18
1.20

2) Priorytetowy korytarz »Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Zachodniej« (»NSI West Electricity«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
2.1
2.2.1
2.2.2
2.2.3
2.3.1
2.3.2
2.5.1
2.5.2
2.6
2.8
2.11.1
2.11.2
2.11.3
2.12
2.13.1
2.13.2
2.14
2.15.1
2.15.2
2.15.3
2.15.4
2.16.2
2.19
2.20
2.21
2.22
2.24
2.25.1
2.25.2
2.26
2.28.3
2.28.4
Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ
Pierwotny numer PWZ przedmiotowego projektu Numer PWZ, do którego przedmiotowy projekt został włączony
2.1 3.1.4

3) Priorytetowy korytarz »Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowej« (»NSI East Electricity«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
3.1.3
3.2.1
3.2.3
3.3
3.4
3.5.1
3.5.2
3.6.1
3.6.2
3.7
3.8
3.9
3.11.5
3.13
3.14.1
3.15.1
3.15.2
3.16
3.17
3.18.1
3.18.2
3.19.2
3.19.3
3.20.1
3.20.2
3.21
3.23
3.25
3.26
Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ
Pierwotny numer PWZ przedmiotowego projektu Numer PWZ, do którego przedmiotowy projekt został włączony
3.27 2.33

4) Projekt priorytetowy »Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do energii elektrycznej« (»BEMIP Electricity«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
4.1
4.2
4.4.1
4.5.1
4.5.3
4.5.4
4.5.5
4.7
4.8.6
4.8.11
4.8.12
4.8.17
Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ
Pierwotny numer PWZ przedmiotowego projektu Numer PWZ, do którego przedmiotowy projekt został włączony
4.3 4.8.9
4.9 4.8.9

5) Priorytetowy korytarz »Gazowe połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Zachodniej« (»NSI West Gas«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
5.1.1
5.1.2
5.1.3
5.2
5.3
5.4.1
5.4.2
5.5.1
5.5.2
5.6
5.7.1
5.7.2
5.9
5.12
5.13
5.14
5.15.1
5.15.2
5.15.3
5.15.4
5.15.5
5.16
5.17.1
5.17.2
5.18
5.20
5.21
Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ
Pierwotny numer PWZ przedmiotowego projektu Numer PWZ, do którego przedmiotowy projekt został włączony
5.8.1 5.5.2
5.8.2 5.5.2

6) Priorytetowy korytarz »Gazowe połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie ŚrodkowoWschodniej i Południowo-Wschodniej« (»NSI East Gas«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
6.2.1
6.2.2
6.3
6.5.1
6.5.3
6.5.4
6.5.5
6.7
6.8.3
6.9.1
6.9.2
6.9.3
6.11
6.12
6.16
6.17
6.19
6.20.1
6.20.5
6.20.6
6.21
6.22.1
6.22.2
6.23
6.24.1
6.25.2
Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ
Pierwotny numer PWZ przedmiotowego projektu Numer PWZ, do którego przedmiotowy projekt został włączony
6.1.1 6.2.10
6.1.2 6.2.11
6.1.3 6.2.11
6.1.4 6.2.11
6.1.5 6.2.11
6.1.6 6.2.11
6.1.7 6.2.11
6.1.8 6.2.2
6.1.9 6.2.11
6.1.10 6.2.2
6.1.11 6.2.2
6.1.12 6.2.12
6.2.3 6.2.2
6.2.4 6.2.2
6.2.5 6.2.2
6.2.6 6.2.2
6.2.7 6.2.2
6.2.8 6.2.2
6.2.9 6.2.2
6.5.2 6.5.6
6.6 6.26.1
6.8.4 6.25.4
6.13.1 6.24.4
6.13.2 6.24.4
6.13.3 6.24.4
6.14 6.24.1
6.15.1 6.24.10
6.15.2 6.24.10
6.18 7.3.4
6.24.2 6.24.1
6.24.3 6.24.1
6.24.5 6.24.4
6.24.6 6.24.4
6.24.7 6.24.4
6.24.8 6.24.4
6.24.9 6.24.4
6.25.3 6.24.10
6.26.2 6.26.1
6.26.3 6.26.1
6.26.4 6.26.1
6.26.5 6.26.1
6.26.6 6.26.1

7) Priorytetowy korytarz »Południowy korytarz gazowy« (»SGC«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
7.1.1
7.1.2
7.1.3
7.1.5
7.1.7
7.2.1
7.2.2
7.2.3
7.4.1
7.4.2
Projekty, które stały się integralną częścią innych PWZ
Pierwotny numer PWZ przedmiotowego projektu Numer PWZ, do którego przedmiotowy projekt został włączony
7.1.6 7.1.3
7.1.4 7.3.3
7.3.2 7.5

8) Priorytetowy korytarz »Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do gazu« (»BEMIP Gas«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
8.1.2.1
8.1.2.2
8.1.2.3
8.1.2.4
8.2.3
8.4
8.5
8.6
8.8

9) Priorytetowy korytarz »Połączenia dostawcze ropy naftowej w Europie Środkowo-Wschodniej« (»OSC«)

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
9.1
9.2
9.3
9.4
9.5
9.6

10) Priorytetowy obszar tematyczny »Stosowanie inteligentnych sieci«

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
10.1
10.2
10.3
10.5
10.6
10.8
10.9

11) Priorytetowy obszar tematyczny »Autostrady elektroenergetyczne«

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
1.3
1.5
1.6
1.7
1.8
1.10
1.14
1.15
1.16
1.20
2.13

12) Priorytetowy obszar tematyczny »Transgraniczna sieć przesyłu dwutlenku węgla«

Numery PWZ, które nie są już uznawane za PWZ
12.1
12.2
12.6"
1 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.109.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/564 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania
Data aktu: 19/11/2021
Data ogłoszenia: 08/04/2022
Data wejścia w życie: 28/04/2022