Decyzja 2022/549 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2022/549
z dnia 17 marca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z decyzją MC1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej "Konferencją Stron") na jej pierwszym posiedzeniu, Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.

(3) Zgodnie z art. 4 ust. 8 i art. 5 ust. 10 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. Konferencja Stron powinna dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji, i może rozważyć zmiany do tych załączników, biorąc pod uwagę propozycje przedłożone przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje udostępnione przez Sekretariat Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność dla Stron rozwiązań alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a które są wykonalne pod względem ekonomicznym i technicznym, przy jednoczesnym rozważeniu zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego.

(4) W dniu 30 kwietnia 2021 r. Unia przedłożyła Sekretariatowi Konwencji propozycję dotyczącą zmiany załączników A i B do Konwencji, zgodnie z jej art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 2 . Propozycja Unii dotycząca zmiany załącznika A do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z powiązanymi datami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci. Propozycja Unii dotycząca zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu wprowadzenie daty wycofania dla produkcji poliuretanu z zastosowaniem katalizatorów zawierających rtęć.

(5) Propozycje w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji zostały również przedłożone przez region Afryki oraz wspólnie przez Kanadę i Szwajcarię zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji.

(6) Konferencja Stron powinna rozważyć, na drugim etapie czwartego posiedzenia, jedynie przedłożenia w sprawie proponowanych zmian do załączników A i B do Konwencji dokonane przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji.

(7) Unia powinna poprzeć zmiany w załącznikach A i B do Konwencji, w zakresie, w jakim byłyby one zgodne z przedłożeniem Unii lub z dorobkiem prawnym Unii.

(8) Unia powinna również poprzeć zmiany w załączniku A do Konwencji dotyczące produktów z dodatkiem rtęci w stopniu, w jakim dotyczą one wycofywania produktów z dodatkiem rtęci, które nie są ani regulowane prawem Unii, ani produkowane w Unii. W zakresie, w jakim są one objęte przedłożeniem dokonanym przez region Afryki, Unia powinna również poprzeć zmiany w załączniku A do Konwencji, w zakresie, w jakim dotyczą one kompaktowych lamp fluorescencyjnych, liniowych lamp fluorescencyjnych z luminoforem trójpasmowym, lamp fluorescencyjnych z zimną katodą oraz lamp fluorescencyjnych z zewnętrzną elektrodą stosowanych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w odniesieniu do których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 3 .

(9) Na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron, które odbędzie się w dniach 21-25 marca 2022 r., Strony rozważą przyjęcie decyzji zmieniającej załączniki A i B do Konwencji w sprawie rtęci.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron, jako że proponowana decyzja, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na szczeblu krajowym lub regionalnym, lub na obu tych poziomach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji, polega na poparciu przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do Konwencji, która:

jest spójna z propozycją Unii przedłożoną Sekretariatowi Konwencji w dniu 30 kwietnia 2021 r., zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji; lub
jest zgodna z dorobkiem prawnym Unii; lub
dotyczy wycofywania produktów z dodatkiem rtęci, które nie są ani regulowane prawem Unii, ani produkowane w Unii; lub
dotyczy kategorii lamp zawierających rtęć, które są objęte przedłożeniem regionu Afryki dokonanym zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji i w odniesieniu do których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą 2011/65/UE.
Artykuł  2

W świetle rozwoju sytuacji na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron, przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
B. POMPILI
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
2 Decyzja Rady (UE) 2021/727 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie przedłożenia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji dotyczących zmiany załączników A i B do Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, w odniesieniu do produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 23).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.107.78

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/549 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji
Data aktu: 17/03/2022
Data ogłoszenia: 06/04/2022