uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 i art. 13 ust. 3,
po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych,
(1) Niektóre wzory określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE, Euratom) 2018/194 2 stosowane przez państwa członkowskie w celu przekazywania informacji Komisji należy zaktualizować i poprawić, aby uwzględnić doświadczenia zdobyte w ostatnich latach związane ze stosowaniem tych wzorów. W tym celu wzory w załącznikach I, II, III i V do tej decyzji wykonawczej, stosowane do przekazywania sprawozdań dotyczących rachunków, o których mowa w art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, oraz sprawozdań dotyczących należności nieściągalnych odpowiadających należnościom z tytułu zasobów własnych, o których mowa w art. 13 ust. 3 tego rozporządzenia, należy zastąpić nowymi wzorami.
(2) Decyzją Rady (UE, Euratom) 2020/2053 3 wprowadzono stawkę zatrzymania w wysokości 25 % na pokrycie kosztów związanych z poborem tradycyjnych zasobów własnych. Konieczne jest zatem odzwierciedlenie tej stawki zatrzymania we wzorach stosowanych przez państwa członkowskie przy przekazywaniu sprawozdań miesięcznych dotyczących konta A, jak określono w załącznikach I i II do decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2018/194. Wzory w załącznikach I i II do tej decyzji wykonawczej powinny również jasno wskazywać różne stawki, które należy stosować, w zależności od terminu udostępnienia kwoty do budżetu Unii.
(3) W związku z zaawansowanym wycofywaniem opłat wyrównawczych od cukru zgodnie z art. 124 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 4 możliwe jest uproszczenie wzorów określonych w załącznikach I i III do decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2018/194 poprzez połączenie wszystkich podkategorii tych opłat.
(4) Sprawozdanie z załącznika V, o którym mowa w art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, powinno zawierać wszystkie informacje niezbędne do pełnego zbadania przyczyn, które nie pozwoliły państwom członkowskim na udostępnienie kwot, których nieściągalność stwierdzono lub które uznaje się za nieściągalne, przekraczających 100 000 EUR, w tym działania, jakie podjęły państwa członkowskie w celu odzyskania odnośnych kwot. Sprawozdania przedłożone na podstawie decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2018/194 niekiedy nie są jednak prawidłowo wypełnione lub są niespójne z innymi dostępnymi informacjami i z tego powodu odnośne państwa członkowskie proszone są o przekazanie dodatkowych informacji. W związku z tym w istniejących formularzach należy uwzględnić kilka wyjaśnień, np. dotyczących kwot korekty zapisywanych na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014 oraz wskazania instrumentów prawnych stosowanych jako podstawa przymusowego odzyskania środków zgodnie z prawem krajowym.
(5) Aby zapewnić państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmian wprowadzonych we wzorach określonych w załącznikach I, II i III do decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2018/194, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania tych zmian.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE, Euratom) 2018/194,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.104.153 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/523 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE, Euratom) 2018/194 w odniesieniu do kosztów poboru i wzorów sprawozdań dotyczących rachunków należności z tytułu zasobów własnych oraz formularza sprawozdania dotyczącego należności nieściągalnych |
Data aktu: | 31/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2022, 21/04/2022 |