uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/109 1 określono uprawnienia do połowów na rok 2022 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii.
(2) W dniu 21 grudnia 2021 r. Unia uzgodniła ze Zjednoczonym Królestwem dużą liczbę całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) na 2022 r. w odniesieniu do stad wymienionych w załączniku 35 do Umowy o handlu i współpracy między Unią a Zjednoczonym Królestwem 2 (zwanej dalej "umową o handlu i współpracy"). Wyniki konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole, który został zatwierdzony przez Radę w dniu 21 grudnia 2021 r. i podpisany tego samego dnia przez szefa delegatury Zjednoczonego Królestwa i przedstawiciela Komisji w imieniu Unii, zgodnie z art. 498 ust. 6 umowy o handlu i współpracy oraz z decyzją Rady (UE) 2021/1875 3 .
(3) Pisemny protokół jest wynikiem konsultacji przeprowadzonych przez Unię ze Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 498 ust. 2, art. 498 ust. 4 lit. a)-d) i art. 498 ust. 6 umowy o handlu i współpracy, z celami i zasadami określonymi w art. 2, 3, 28 i 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 , z art. 4 i 5 rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 5 i (UE) 2018/973 6 oraz z decyzją (UE) 2021/1875.
Stanowisko Unii opierało się podczas konsultacji na najlepszych dostępnych opiniach naukowych przedstawionych przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES) zgodnie z art. 494 ust. 3 lit. c) umowy o handlu i współpracy.
(4) Należy zatem zastąpić tymczasowe TAC ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2022/109 zgodnie z uprawnieniami do połowów uzgodnionymi w pisemnym protokole oraz wdrożyć inne środki funkcjonalnie powiązane z uprawnieniami do połowów również uzgodnione w pisemnym protokole.
(5) Uprawnienia do połowów na 2022 r. umożliwią prowadzenie długoterminowej zrównoważonej środowiskowo działalności połowowej, ukierunkowanej na korzyści gospodarcze, społeczne i w zakresie zatrudnienia oraz przyczyniającej się do dostępności dostaw żywności, w tym promowania równych warunków działania dla unijnych podmiotów gospodarczych, w przypadkach gdy stada są eksploatowane wspólnie ze Zjednoczonym Królestwem.
(6) Istnieją pewne stada, dla których ICES, porównując ich stan z maksymalnym podtrzymywalnym połowem (MSY), wydała opinię naukową zalecającą brak połowów. W przypadku ustalenia TAC dla tych stad na poziomie wskazanym w tych opiniach naukowych obowiązek wyładunku wszystkich połowów, złowionych zarówno w wodach Unii, jak i w wodach Zjednoczonego Królestwa, w tym przyłowów z tych stad w połowach wielogatunkowych, doprowadziłby do występowania zjawiska "gatunków dławiących". W celu osiągnięcia równowagi między potrzebą kontynuowania tych połowów wielogatunkowych ze względu na potencjalnie poważne skutki społeczno-gospodarcze w przypadku ich całkowitego przerwania a potrzebą osiągnięcia dobrego stanu biologicznego tych stad, a także biorąc pod uwagę trudności w prowadzeniu połowów wszystkich stad w ramach połowów wielogatunkowych przy jednoczesnym uwzględnieniu MSY, Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że należy ustanowić szczególne TAC na przyłowy z tych stad. Te TAC powinny być określone na poziomie, który spowoduje spadek śmiertelności tych stad i będzie stanowił zachętę do poprawy selektywności i unikania przyłowów. Poziomy uprawnień do połowów w odniesieniu do tych stad należy określić zgodnie z pisemnym protokołem, aby zapewnić równe warunki działania dla unijnych podmiotów gospodarczych, umożliwiając przy tym znaczącą odbudowę biomasy tych stad.
(7) Ponieważ biomasa pewnych stad molwy niebieskiej (BLI/12INT, BLI/24, BLI/03 A), dorsza (COD/5BE6 A, COD/7XAD34), śledzia (HER/7G-K) i witlinka (WHG/07 A) jest poniżej granicznego punktu odniesienia biomasy (Blim), Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły w pisemnym protokole, że art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do tych stad nie może być stosowany do transferów z 2021 r. na 2022 r., tak by połowy w 2022 r. nie przekroczyły TAC ustalonych dla tych stad. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły również, że to samo dotyczy jednego stada kolenia pospolitego (DGS/15X14), które jest gatunkiem objętym zakazem połowów na mocy art. 18 ust. 1 lit. o) rozporządzenia (UE) 2022/109.
(8) Unia dążyła wraz ze Zjednoczonym Królestwem do osiągnięcia najwyższego możliwego poziomu zbieżności w stosowaniu obowiązku wyładunku, w tym wyłączeń de minimis i wyłączeń z uwagi na przeżywalność, aby zapewnić zgodność z celami w zakresie ochrony i równe warunki działania. Uprawnienia do połowów uzgodnione ze Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do stad gatunków objętych obowiązkiem wyładunku powinny uwzględniać fakt, że co do zasady odrzuty nie są już dozwolone. Ilości, które w drodze wyjątku mogą nadal być odrzucane podczas stosowania obowiązku wyładunku, będą zatem odejmowane od zalecanych przez ICES poziomów całkowitych połowów.
(9) Unia i Zjednoczone Królestwo zgodziły się kontynuować podejście opracowane w odniesieniu do ochrony północnego stada labraksa (Dicentrarchus labrax), jak określono w art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/92 7 . Zgodnie z tym podejściem ogólna presja połowową na stado ma zostać utrzymana na poziomie niższym lub równym zalecanemu przez ICES. Należy zatem nadal określić na 2022 r. środki ograniczające połowy w odniesieniu do tego stada w rejonach ICES 4b, 4c, 7a i 7d-7h. W świetle opinii przedstawionej przez ICES Unia i Zjednoczone Królestwo zgodziły się na zwiększenie limitów połowowych w odniesieniu do działalności połowowej przy użyciu haków i lin oraz sieci usidlających na palach. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły również zmianę limitów dla włoków i niewodów z miesięcznych na dwumiesięczne. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły również, że priorytetowo potraktują usprawnienie narzędzia ICES do oceny labraksa europejskiego, aby umożliwić obliczanie prognoz na podstawie modeli MSY. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły ponadto, że konieczne jest utrzymanie obowiązujących środków ograniczających połowy mających zastosowanie do połowów rekreacyjnych. Ponieważ tymczasowe limity połowowe są obecnie zastępowane limitami połowowymi na cały rok, odpowiednie środki w zakresie ograniczenia połowów powinny również obejmować okres od dnia 1 kwietnia do dnia 31 grudnia 2022 r.
(10) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 przewidziano utrzymanie sezonowych zamknięć w 2022 r. w odniesieniu do połowów dobijaków (Ammodytes spp.) przy użyciu niektórych narzędzi ciągnionych w rejonach ICES 2a i 3a oraz podobszarze ICES 4. Ponieważ tymczasowy TAC obejmujący okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2022 r. zos- taje obecnie zastąpiony ostatecznym TAC na cały rok, obowiązujący okres zamknięcia powinien również obejmować okres od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia 2022 r.
(11) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 TAC dla dobijaka w rejonach ICES 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 został ustalony na poziomie zerowym do czasu opublikowania przez ICES odpowiedniej opinii naukowej, którą udostępniono w dniu 25 lutego 2022 r. Zgodnie z procedurą przewidzianą w umowie o handlu i współpracy Unia przeprowadziła dwustronne konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem w sprawie poziomu uprawnień do połowów dobijaka w rejonach ICES 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 na 2022 r. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły całkowity dopuszczalny połów w wysokości 167 558 ton, który zostanie rozdzielony na wszystkie siedem obszarów zarządzania dobijakami. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły również monitorowanie TAC w obszarach zarządzania 1r i 4 oraz kontynuację obowiązywania przypisów określających procentowy udział przyłowów w odniesieniu do połowów witlinka i makreli. Ponadto Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że przenoszenie niewykorzystanych kwot połowowych między latami powinno mieć zastosowanie na poziomie obszaru zarządzania. W przypadku dobijaka w obszarze zarządzania 4 (SAN/234_4) Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły ponadto, że w 2022 r. można poławiać nie więcej niż 800 ton niewykorzystanej kwoty przyznanej na 2021 r.
(12) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 przewidziano uprawnienia do połowów na 2022 r. w odniesieniu do śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) w Morzu Północnym. Te uprawnienia do połowów należy dostosować do historycznego klucza przydziału uprawnień dla Szwecji, określonego w art. 121 ust. 1 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Szwecji do Unii Europejskiej 8 , zmienionego decyzją Rady 95/1/WE, Euratom, EWWiS 9 .
(13) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 określono tymczasowy TAC dla sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w pod- obszarze ICES 8, mający zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 30 czerwca 2022 r. w oczekiwaniu na opinię naukową. ICES wydała dotyczącą tego stada opinię naukową na 2022 r. w dniu 17 grudnia 2021 r. TAC dla tego stada na 2022 r. należy zatem zmienić zgodnie z tą opinią.
(14) Rozporządzeniem (UE) 2022/109 określono na pierwszy kwartał 2022 r. tymczasową kwotę unijną w wysokości 4 500 ton dla flot unijnych poławiających dorsza atlantyckiego (Gadus morhua) w wodach Spitsbegenu (Svalbardu) oraz w wodach międzynarodowych w podobszarze ICES 1 i w rejonie ICES 2b. Ponieważ trwają rozmowy z Norwegią na temat równego i niedyskryminacyjnego dostępu do wód Svalbardu dla flot unijnych poławiających dorsza atlantyckiego w tym obszarze, Unia powinna przedłużyć okres obowiązywania tej kwoty unijnej w wysokości 4 500 ton do dnia 30 kwietnia 2022 r.
(15) Unijna kwota dla tuńczyka białego (Thunnus alalunga) w Morzu Śródziemnym została tymczasowo określona w dniu 10 lutego 2022 r. przez grupę roboczą Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT), której zadaniem jest określenie klucza przydziału na poziomie ICCAT, zgodnie z pkt 3 zalecenia ICCAT 21-06, i będzie podlegała zatwierdzeniu przez ICCAT na jej dorocznym posiedzeniu w 2022 r. Unijną kwotę dla tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym i jej wewnętrzny przydział należy wprowadzić do prawa Unii. Ponadto Unia powiadomiła ICCAT o swoich decyzjach dotyczących okresów zamkniętych i roku odniesienia co do ograniczenia zdolności połowowej, które ma być stosowane do unijnych połowów tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym. Te decyzje powinny zostać wprowadzone do prawa Unii.
(16) Ograniczenia nakładu połowowego dla statków unijnych poławiających tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thyn- nus) w obszarze objętym konwencją ICCAT oraz maksymalna ilość tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli, a także maksymalna wprowadzana ilość tuńczyka błękitnopłetwego, opierają się na informacjach zawartych w rocznym planie połowowym, rocznym planie zarządzania zdolnością połowową i rocznym planie zarządzania hodowlą tuńczyka błękitnopłetwego. Państwa członkowskie przedstawiły te plany Komisji, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1627 10 . Nakład połowowy oraz maksymalna ilość tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli, a także maksymalna wprowadzana ilość tuńczyka błękitno- płetwego są następnie zgłaszane przez Komisję sekretariatowi ICCAT za pośrednictwem unijnego planu zarządzania połowami i zdolnością połowową w celu omówienia i zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 3 marca 2022 r. ICCAT zatwierdziła unijny plan zarządzania połowami i zdolnością połowową. Nakład połowowy oraz maksymalną ilość tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli, a także maksymalną wprowadzaną ilość tuńczyka błękitnopłet- wego określone w tym planie należy wprowadzić do prawa Unii.
(17) Kwoty dla poszczególnych państw członkowskich w odniesieniu do niektórych stad zostały ustalone na podstawie całkowitej kwoty unijnej na 2022 r. określonej przez ICCAT przed ewentualnymi przeniesieniami niewykorzystanych kwot. Unijna kwota uprawnień do połowów w odniesieniu do tych stad została dostosowana podczas dorocznego posiedzenia ICCAT w listopadzie 2021 r. zgodnie z kilkoma zaleceniami ICCAT, na podstawie których Unia może, na wniosek, przenieść ustalony odsetek niewykorzystanej kwoty uprawnień do połowów z 2020 r. na 2022 r. Kwoty dla poszczególnych państw członkowskich w odniesieniu do tych stad powinny uwzględniać przeniesienia niewykorzystanych kwot unijnych dozwolonych przez ICCAT przed rozpoczęciem okresów połowu w odniesieniu do tych stad. Należy zatem zmienić kwoty w odniesieniu do północnego tuńczyka białego (Thunnus alalunga) (ALB/AN05N), południowego tuńczyka białego (ALB/AS05N), opastuna (Thunnus obesus) w Oceanie Atlantyckim (BET/ATLANT), włócznika (Xiphias gladius) w Oceanie Atlantyckim, na północ od 5° N (SWO/AN05N) oraz włócz- nika w Oceanie Atlantyckim na południe od 5° N (SWO/AS05N), z uwzględnieniem zasady względnej stabilności. Ponadto należy utrzymać niektóre środki funkcjonalnie związane z uprawnieniami do połowów w celu przestrzegania międzynarodowych zobowiązań Unii.
(18) Należy zmienić liczby w pkt 6 załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2022/109 w celu uwzględnienia umów zawartych między niektórymi państwami członkowskimi w sprawie tymczasowego transferu między sobą - wyłącznie na 2022 r. - pewnych ilości tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli i ich wprowadzanej ilości. O zmianach tych powiadomiono ICCAT w unijnym planie hodowli i nie mają one wpływu na całkowitą maksymalną ilość tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli, a także maksymalną wprowadzaną ilość tuńczyka błękitnopłetwego, w obszarze objętym konwencją ICCAT.
(19) Na 10. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. Regionalna Organizacja ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO) przyjęła limity połowowe dla ostroboka peruwiańskiego (Trachurus murphyi) i utrzymała zwiady rybackie dotyczące antarów (Dissostichus spp.). Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(20) Na dorocznym posiedzeniu w 2021 r. Komisja ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC) zmieniła uprzednio przyjęte środki ochrony i zarządzania. Rozporządzeniem (UE) 2022/109 wprowadzono już te środki do prawa Unii, z wyjątkiem zmienionych limitów połowowych dla tuńczyka żółtopłetwego (Thunnus albacares). Sekretariat IOTC potwierdził zmienione limity połowowe dla tuńczyka żółtopłetwego w dniu 17 grudnia 2021 r. po upływie okresu na zgłoszenie sprzeciwu. Zmienione limity połowowe nie ograniczają się już do sejnerów i obecnie obejmują wszystkie narzędzia połowowe wykorzystywane do połowów tuńczyka żółtopłetwego. Te zmienione limity połowowe należy wprowadzić do prawa Unii. Ponieważ zainteresowane państwa członkowskie nie osiągnęły jeszcze porozumienia w sprawie najwłaściwszego sposobu podziału zmienionych limitów połowowych, należy przydzielić jedynie wstępną część kwoty Unii, a pozostałą część należy przydzielić w drodze późniejszej zmiany rozporządzenia (UE) 2022/109 po osiągnięciu porozumienia między państwami członkowskimi.
(21) Aby chronić niektóre gatunki przed połowami, Unia i Zjednoczone Królestwo zgodziły się utrzymać istniejące wykazy gatunków objętych zakazem połowów.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/109.
(23) Limity połowowe, które wprowadzono w rozporządzeniu (UE) 2022/109, mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące limitów połowowych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia. Takie zastosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa ani zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone lub nie zostały jeszcze wyczerpane. Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
J.-Y. LE DRIAN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.104.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2022/515 zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/109 w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mających zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii |
Data aktu: | 31/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2022, 01/01/2022 |