a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 168 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 "określanie polityki dotyczącej zdrowia" oraz "organizacja i świadczenie usług zdrowotnych i opieki medycznej" pozostają kompetencjami krajowymi. Za podejmowanie decyzji w sprawie strategii śledzenia obecności SARS-CoV-2 w swoich populacjach odpowiedzialne są zatem państwa członkowskie, które uwzględniają przy tym swoją sytuację epidemiologiczną i społeczną.
(2) Jak ogłoszono w dniu 11 listopada 2020 r. 2 , Komisja zamierza zaproponować utworzenie organu ds. gotowości i reagowania na sytuacje nadzwyczajne w dziedzinie zdrowia (HERA), który wzmocni gotowość i zdolność reagowania Unii w przypadku nowych i pojawiających się transgranicznych zagrożeń dla zdrowia ludzi. Zadaniem HERA będzie umożliwienie Unii i jej państwom członkowskim szybkiego wdrażania najbardziej zaawansowanych środków medycznych i innych środków zapobiegawczych w sytuacjach stanu zagrożenia zdrowia publicznego poprzez objęcie całego łańcucha wartości od koncepcji do dystrybucji i wykorzystania.
(3) W tym roku Komisja rozpoczyna szereg działań przygotowawczych, które umożliwią HERA podjęcie działalności i posłużą jako plan długoterminowej gotowości Unii na sytuacje stanu zagrożenia zdrowia publicznego. W dniu 17 lutego 2021 r. Komisja przyjęła europejski plan gotowości w zakresie obrony biologicznej "Inkubator HERA", który obejmuje wniosek dotyczący natychmiastowego działania w celu przygotowania Europy na zwiększone zagrożenie wariantami SARS-CoV-2 3 .
(4) Nowe warianty wirusa ewoluują i rozprzestrzeniają się w Europie i na całym świecie. Większa zdolność do przenoszenia się i tendencja niektórych z nich do zaostrzania przebiegu choroby stanowią wyzwanie dla naszej zdolności reagowania na wirusa. Ważne jest zatem, aby jak najszybciej wykorzystać wszelkie dostępne środki do wykrywania tych wariantów w celu zapewnienia odpowiedniego i szybkiego reagowania.
(5) Jednym z obszarów działania, na którym inkubator HERA ma się skupić, jest szybkie wykrywanie obecnych i przyszłych niepokojących wariantów SARS-CoV-2. Doświadczenia państw członkowskich w tej dziedzinie pokazały, że nadzór nad SARS-CoV-2 i jego wariantami w ściekach może stanowić opłacalne, szybkie i wiarygodne źródło informacji na temat rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2 w populacji oraz że może stanowić cenną część rozszerzonego nadzoru genomowego i epidemiologicznego.
(6) Monitorowanie ścieków należy uznać za podejście uzupełniające i niezależne do strategii nadzoru i testów związanych z COVID-19. Jak podkreślono w zaleceniu Komisji z dnia 28 października 2020 r. w sprawie strategii przeprowadzania testów na obecność COVID-19, w tym szybkich testów antygenowych 4 , solidne strategie przeprowadzania testów i wystarczające zdolności testowania to zasadnicze aspekty gotowości i reagowania na COVID-19. Jak podkreślono również w komunikacie Komisji z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie ochrony przed COVID-19 w okresie zimowym 5 oraz z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wspólnej walki z pandemią COVID-19 6 , testy pozostają kluczowym elementem monitorowania, ograniczania i łagodzenia pandemii COVID-19. W związku z tym należy pilnie zaktualizować krajowe strategie przeprowadzania testów, aby uwzględnić nowe warianty, gdyż ma to zasadnicze znaczenie dla strategii zwalczania COVID-19. Nadzorowanie SARS-CoV-2 w ściekach może dostarczyć ważnych uzupełniających i niezależnych informacji na potrzeby procesu podejmowania decyzji w zakresie zdrowia publicznego w kontekście trwającej pandemii COVID-19. W związku z tym monitorowanie ścieków musi być bardziej systematycznie włączane do krajowych strategii testowania służących wykrywaniu wirusa SARS-CoV-2.
(7) W dniu 30 listopada 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zorganizowała konsultacje ekspertów na temat potrzeb w zakresie zdrowia publicznego związanych z nadzorem nad SARS-CoV-2 w ściekach 7 , stwierdzając, że nadzór nad SARS-CoV-2 w ściekach może dostarczyć organom zdrowia publicznego istotnych uzupełniających i niezależnych informacji. Nie powinien on jednak zastąpić istniejących podejść i strategii w zakresie testowania COVID-19. Nadzór nad ściekami jest narzędziem obserwacji tendencji, a nie narzędziem do wyciągania niepodważalnych wniosków na temat częstości występowania COVID-19 wśród ludności. Na różnych etapach epidemii może on służyć różnym celom.
(8) Dokładniej rzecz ujmując, nadzór nad ściekami może być wykorzystywany do celów zapobiegawczych lub do wczesnego ostrzegania, gdyż wykrycie wirusa w ściekach należy traktować jako sygnał możliwej (ponownej) fali pandemii. Analogicznie - wyniki wskazujące na brak wirusa w ściekach mogą wskazywać na to, że obszar zamieszkały, z którego pochodzą, można uznać za strefę o niższym ryzyku. Analiza tendencji w wynikach jest cenna również przy monitorowaniu skuteczności wprowadzonych środków ograniczenia przenoszenia wirusa. Monitorowanie tendencji w zakresie stężenia wariantów SARS-CoV-2 w ściekach może zatem stanowić podstawę opracowywania środków w zakresie gotowości i reagowania.
(9) W związku z tym ogromne znaczenie ma wprowadzenie przez państwa członkowskie skutecznych systemów nadzorowania ścieków, zapewniających szybkie przekazywanie odpowiednich danych właściwym organom ds. zdrowia. Doświadczenie pokazuje, że nowy system nadzorowania ścieków można utworzyć w ciągu maksymalnie sześciu miesięcy, gdyż operatorzy ścieków są przyzwyczajeni do monitorowania różnych parametrów w swoich instalacjach.
(10) Aby zapewnić wiarygodność i porównywalność gromadzonych danych, należy udostępnić i stosować w praktyce wspólne metody pobierania próbek, pomiaru i analizy.
(11) Ogromne znaczenie ma wspieranie wymiany najlepszych praktyk między państwami członkowskimi, ale też z państwami trzecimi, które mogą nie mieć łatwego dostępu do danych pochodzących z przyjętych praktyk w zakresie testowania. Dlatego trzeba zachęcać państwa członkowskie do udziału w przyszłej europejskiej platformie wymiany.
(12) W razie potrzeby oraz w celu przyspieszenia i wsparcia realizacji działań określonych w niniejszym zaleceniu udostępnione zostaną fundusze UE na wsparcie działań nadzorowania ścieków oraz na zapewnienie systematycznej analizy obecności wariantów w ściekach. Umożliwi to państwom członkowskim przyspieszenie wdrażania monitorowania i analizy ścieków, zapewniając jednocześnie regularną analizę SARS-CoV-2 i jego wariantów w ściekach.
(13) Chociaż infrastruktura służąca do gromadzenia danych na potrzeby monitorowania ścieków koncentruje się na nadzorze nad SARS-CoV-2 w kontekście trwającej pandemii wywierającej wpływ na zdrowie publiczne, wartość dodana wprowadzenia zalecanego systemu i procedur nadzoru będzie wykraczać poza nadzór nad SARS-CoV-2. Zapewni on w przyszłości wczesne ostrzeganie przed wystąpieniem ognisk innych niepokojących patogenów lub zagrożeń stwarzanych przez inne substancje zanieczyszczające rosnącego ryzyka.
(14) W związku z trwającym obecnie przeglądem dyrektywy Rady 91/271/EWG 8 ważne jest zebranie od państw członkowskich informacji na temat ich doświadczeń w zakresie monitorowania parametrów istotnych dla zdrowia w ściekach. Pomoże to w określeniu parametrów istotnych dla zdrowia, które należy regularnie monitorować w ściekach.
(15) Niniejsze zalecenie jest częścią zestawu środków dotyczących COVID-19 przyjętych przez Komisję, jak zapowiedziano w jej komunikacie w sprawie wspólnej drogi do bezpiecznego ponownego otwarcia Europy z dnia 17 marca 2021 r. Działania, do których niniejsze zalecenie zachęca, należy interpretować w kontekście szerszej inicjatywy Unii i będą one opierać się na najlepszych praktykach wdrożonych przez państwa członkowskie i kraje na całym świecie. Opierają się one również na ustaleniach z projektu Komisji dotyczącego nadzorowania ścieków 9 oraz na wynikach konsultacji WHO w sprawie potrzeb w zakresie zdrowia publicznego związanych z nadzorowaniem SARS-CoV-2 w ściekach 10 .
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Cel zalecenia