Decyzja wykonawcza 2021/462 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/467

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/462
z dnia 15 marca 2021 r.
ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/467

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 1571)

(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 2  państwa członkowskie, które chcą uczestniczyć w unijnym programie pomocy na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych ("program dla szkół") muszą przedłożyć Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku wniosek o pomoc unijną odnoszący się do następnego roku szkolnego i, w stosownych przypadkach, zaktualizowany wniosek o pomoc unijną dotyczący trwającego roku szkolnego.

(2) Aby zapewnić skuteczną realizację programu dla szkół, kwoty pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół rozdzielane pomiędzy uczestniczące państwa członkowskie należy określić na podstawie kwot wskazanych we wnioskach o pomoc unijną złożonych przez te państwa członkowskie oraz z uwzględnieniem przeniesień pomiędzy wstępnymi przydziałami danego państwa członkowskiego, o których mowa w art. 23a ust. 4 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 3 .

(3) Wszystkie państwa członkowskie przedstawiły Komisji wnioski o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r., określając wnioskowaną kwotę pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół, lub dotyczącą obydwu części tego programu. W przypadku Belgii, Francji, Cypru i Szwecji wnioskowane kwoty objęły przeniesienia pomiędzy wstępnymi przydziałami.

(4) Aby maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych funduszy, pomoc Unii, o którą nie wnioskowano, należy ponownie rozdzielić pomiędzy te państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół, które w swoich wnioskach o pomoc unijną wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich wstępny przydział, jeżeli byłyby dostępne dodatkowe zasoby.

(5) We wnioskach o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r. Szwecja wystąpiła o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Słowenia i Słowacja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół. Żadne państwo członkowskie nie wystąpiło o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na mleko dla szkół.

(6) Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie należy określić ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r.

(7) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/467 4  ustalono ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół dla państw członkowskich pragnących uczestniczyć w programie dla szkół w okresie od dnia 1 sierpnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. Niektóre państwa członkowskie zaktualizowały wnioski o pomoc unijną w odniesieniu do wyżej określonego roku szkolnego. Dania, Niemcy, Luksemburg i Niderlandy poinformowały o przeniesieniach pomiędzy ostatecznym przydziałem pomocy na owoce i warzywa dla szkół a ostatecznym przydziałem pomocy na mleko dla szkół. Belgia, Hiszpania, Niderlandy i Portugalia wnioskowały o kwotę niższą niż kwota ostatecznego przydziału pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół. Czechy, Niemcy, Estonia, Cypr, Luksemburg, Węgry, Malta, Austria, Słowacja i Szwecja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół. Zjednoczone Królestwo nie zadeklarowało żadnych wydatków do dnia 27 października 2020 r. zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 5  i zgodnie z art. 137 ust. 1 akapit pierwszy Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej utraciło prawo do ostatecznego przydziału pomocy unijnej. W związku z tym, w celu zapewnienia jasności, należy skreślić ostateczny przydział dla Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do roku szkolnego 2020/2021 w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2020/467.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/467.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół, rozdzielonej pomiędzy państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r., jest określony w załączniku I.

Artykuł  2

Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2020/467 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Janusz WOJCIECHOWSKI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  6  

Rok szkolny 2021/2022

Państwo członkowskie Ostateczny przydział środków na program »Owoce i warzywa w szkole« Ostateczny przydział środków na program »Mleko w szkole«
w EUR w EUR
Belgia 3 230 459 1 203 200
Bułgaria 2 145 718 1 020 451
Czechy 3226951 1 735 131
Dania 1 855 734 1 534 837
Niemcy 20 366 688 9 383 750
Estonia 452595 717 717
Irlandia 1 821 202 982 594
Grecja 3 218 885 1 550 685
Hiszpania 13 201 323 6 515 747
Francja 17 990 469 17 123 194
Chorwacja 1 390 733 800 354
Włochy 17 125 311 8 003 535
Cypr 390 044 400 177
Łotwa 651270 723117
Litwa 926264 1 065 344
Luksemburg 295 887 198 000
Węgry 3 112 572 1 864 327
Malta 294025 198 217
Niderlandy 6 050 424 1 520 849
Austria 2 312 457 1 100 486
Polska 11 944 322 10 204 507
Portugalia 3 283 397 2 220 981
Rumunia 6866848 10 399 594
Słowenia 570 670 320 141
Słowacja 1 760 660 967 713
Finlandia 1 599 047 3 824 689
Szwecja 0 9 140 844
Ogółem 126 083 956 94720180

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK I

Rok szkolny 2020/2021
(w EUR)
Państwo członkowskie Ostateczny przydział środków na program »Owoce i warzywa w szkole« Ostateczny przydział środków na program »Mleko w szkole«
Belgia 2 492 459 838 200
Bułgaria 2 562 226 1 145 871
Czechy 4480135 2238 476
Dania 2 252 207 1 575 880
Niemcy 28 192 170 10 549 255
Estonia 614857 894 110
Irlandia 2 238 463 1 029 094
Grecja 3218885 1 550 685
Hiszpania 13 933 247 5 408 792
Francja 17 990469 17123194
Chorwacja 1 636 896 874 426
Włochy 20 493 267 9016105
Cypr 390 044 400177
Łotwa 769 194 736 593
Litwa 1 089 604 1 082 982
Luksemburg 405 816 163 802
Węgry 4115191 2 928 629
Malta 340 277 248 458
Niderlandy 7164078 320 849
Austria 3 191 266 1 250 119
Polska 14 394 215 10 941 915
Portugalia 1 250 000 2 220 981
Rumunia 7866848 10 771 254
Słowenia 701 580 359 649
Słowacja 2 373 573 1 633 772
Finlandia 1 599 047 3 824 689
Szwecja 0 10 217 369
Ogółem 145 756 013 99345326"
1 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/467 z dnia 25 marca 2020 r. ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą C(2019) 2249 final (Dz.U. L 98 z 31.3.2020, s. 34).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
6 Załącznik I zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2022/493 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.100.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 marca 2022 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.92.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/462 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2021 r. do dnia 31 lipca 2022 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/467
Data aktu: 15/03/2021
Data ogłoszenia: 17/03/2021
Data wejścia w życie: 17/03/2021