a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 288/2014 3 określono wzory programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".
(2) W art. 92b rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2221 4 , określono szczegółowe ustalenia dotyczące wdrażania dodatkowych zasobów udostępnionych z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna". W szczególności przewidziano w nim, że państwa członkowskie mogą przydzielić dodatkowe zasoby na nowy cel tematyczny "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność" na lata 2021 i 2022.
(3) Art. 92b ust. 8 akapit drugi stanowi, że dodatkowe zasoby mogą zostać przydzielone na nowe osie priorytetowe w ramach istniejących programów w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz w ramach istniejących programów współpracy transgranicznej w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna". Dodatkowe zasoby mogą zostać również przydzielone na nowe specjalne programy operacyjne w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia".
(4) W związku ze szczególnymi ustaleniami wykonawczymi mającymi na celu ułatwienie zmian w istniejących programach operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz istniejących programów współpracy transgranicznej w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", a także w celu ułatwienia przygotowania nowych specjalnych programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", zgodnie z art. 92b ust. 9 i 10, należy odpowiednio zmienić wzory programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" w załączniku I oraz programów operacyjnych w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 288/2014.
(5) Ze względu na możliwość tymczasowego stosowania stopy współfinansowania w wysokości 100 % do wydatków zadeklarowanych we wnioskach o płatność w roku obrachunkowym rozpoczynającym się w dniu 1 lipca 2020 r. i kończącym się w dniu 30 czerwca 2021 r. dla jednej lub więcej osi priorytetowych w ramach programu wspieranego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego lub Funduszu Spójności zgodnie z art. 25a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, wzory programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" określone w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 288/2014 oraz wzory programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" określone w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 288/2014 powinny być odpowiednio zmienione.
(6) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 288/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. ustanawiające zasady, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, w odniesieniu do wzoru dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1299/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" w odniesieniu do wzoru dla programów EWT w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 87 z 22.3.2014, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2221 z dnia 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w celu zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 30).
5 W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono w stosownych przypadkach podział zasobów REACT-EU (art. 92a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013), tj. EFRR REACT-EU, EFS REACT-EU i YEI REACT-EU.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
7 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
8 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
9 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 470).
11 Podział na kategorie regionów nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
12 W odniesieniu do EFS oraz EFS REACT-EU wykaz ten obejmuje wspólne wskaźniki produktu, dla których ustalono wartość docelową, oraz wszystkie specyficzne dla programu wskaźniki produktu.
13 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
14 W przypadku gdy Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych jest realizowana w ramach osi priorytetowej, cele pośrednie i końcowe wyznaczone dla tej inicjatywy należy odróżnić od innych celów pośrednich i końcowych dla osi priorytetowej zgodnie z aktami wykonawczymi, o których mowa w art. 22 ust. 7 akapit piąty rozporządzenia (EU) nr 1303/2013, ponieważ środki przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególna alokacja i odpowiadające mu wsparcie z EFS) są wyłączone z rezerwy wykonania.
15 Kwoty obejmują ogólną kwotę wsparcia Unii (główną alokację oraz alokację z rezerwy wykonania).
16 To pole nie jest wymagane w przypadku programu operacyjnego lub osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
17 Pozycja wymagana, gdy jest to obiektywnie uzasadnione z uwagi na zakres przedsięwzięcia oraz gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu operacyjnego przekracza 15 mln EUR.
18 Kwoty obejmują ogólną kwotę wsparcia Unii (główną alokację oraz alokację z rezerwy wykonania).
19 Należy wypełnić dla każdej osi priorytetowej (oraz jej części), w ramach której wdrażana jest Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
20 Niniejsza tabela jest generowana automatycznie na podstawie tabel dotyczących kategorii interwencji sporządzonych w ramach każdej osi priorytetowej.
21 W przypadku programu operacyjnego lub zmiany programu w celu ustanowienia co najmniej jednej oddzielnej osi priorytetowej dla celu tematycznego "Wspieranie naprawy sytuacji kryzysowych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej, cyfrowej i odpornej odbudowy gospodarki" ta część jest wymagana wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedniego wsparcia.
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 289).
23 To pole nie jest wymagane w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
24 Jeśli program obejmuje więcej niż jedną kategorię regionu, konieczny może być podział według kategorii regionu.
25 To pole nie jest wymagane w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
26 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
27 Tabele 25 i 26 obejmują wyłącznie mające zastosowanie ogólne i tematyczne warunki wstępne, które w ogóle nie zostały spełnione lub zostały częściowo spełnione (zob. tabela 24) w momencie przedłożenia programu.
28 To pole nie jest wymagane w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
29 To pole nie jest wymagane w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
30 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku programu operacyjnego związanego z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
31 Wartość docelową można przedstawić łącznie (mężczyźni + kobiety) albo w podziale na płeć.
32 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
33 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
34 Niniejszy załącznik nie ma zastosowania w przypadku programów operacyjnych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
35 Zasoby "REACT-EU" to dodatkowe zasoby udostępnione na programowanie w ramach EFRR w celu zapewnienia pomocy w ramach celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-UE)" oraz pomocy technicznej (art. 92a i 92b rozporządzenia (UE) nr1303/2013). W tabelach w niniejszym załączniku przedstawiono podział dodatkowych zasobów REACT-UE tam, gdzie jest to konieczne.
36 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259).
38 To pole nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
39 Ta sekcja nie ma zastosowania w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
40 To pole nie jest wymagane w przypadku osi priorytetowych związanych z celem tematycznym "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".
41 Pozycja wymagana, gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu EWT przekracza 15 mln EUR.
42 Pozycja wymagana, gdy jest to obiektywnie uzasadnione z uwagi na zakres przedsięwzięcia oraz gdy wsparcie Unii na pomoc techniczną w ramach programu operacyjnego przekracza 15 mln EUR.
43 Europejski Bank Inwestycyjny.
44 Niniejsza tabela jest generowana automatycznie na podstawie tabel dotyczących kategorii interwencji sporządzonych w ramach każdej osi priorytetowej.
45 W przypadku zmiany programu w celu ustanowienia co najmniej jednej osi priorytetowej dla celu tematycznego "Wspieranie naprawy sytuacji kryzysowych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej, cyfrowej i odpornej odbudowy gospodarki" ta część jest wymagana wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedniego wsparcia.
46 Niewymagane dla INTERACT i ESPON.
47 Nie dotyczy URBACT, INTERACT i ESPON.
48 Nie dotyczy URBACT, INTERACT i ESPON.
49 Nie dotyczy INTERACT i ESPON.
50 Nie ma zastosowania w przypadku celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność".