uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Epidemia COVID-19 i nadzwyczajne środki niezbędne do ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa i ochrony życia ludzkiego spowodowały w Unii Europejskiej duży i przedłużający się wstrząs gospodarczy. W trzecim kwartale 2020 r. PKB UE był o niemal 4,2 % niższy w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku. Od drugiej połowy 2020 r. nastąpiło silne, ale niepełne odbicie; oczekuje się jednak, że nawrót zakażeń doprowadzi do umiarkowanego spadku i opóźni odbudowę gospodarki do drugiej połowy 2021 r. 1 .
(2) Reakcja polityczna na pandemię COVID-19 zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym, odegrała zasadniczą rolę w ograniczaniu społeczno-gospodarczych skutków pandemii COVID-19. Stosowanie rozwiązań polegających na pracy w zmniejszonym wymiarze czasu i podobnych środków służących utrzymaniu miejsc pracy pomogło do tej pory powstrzymać wzrost bezrobocia powodowanego spadkiem aktywności gospodarczej. Na szczeblu UE stopa bezrobocia wzrosła między pierwszym a trzecim kwartałem 2020 r. o mniej niż jeden punkt procentowy. Działania polityczne korzystały z elastycznego finansowania z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w ramach inicjatyw inwestycyjnych w odpowiedzi na koronawirusa (CRII 2 i CRII Plus 3 ) oraz z europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE) 4 .
(3) W przyszłości wynikające z kryzysu zmiany struktury konsumpcji oraz dwojaka transformacja - ekologiczna i cyfrowa, wspierane przez Europejski Zielony Ład 5 i europejską strategię cyfrową 6 , przekształcą nasze gospodarki. W niektórych sektorach sytuacja może się przez jakiś czas częściowo lub w ogóle nie poprawić, a przedsiębiorstwa mogą wyjść z kryzysu w trudnej sytuacji finansowej 7 . Chociaż Europejski Zielony Ład wyznacza naszą strategię wzrostu i oczekuje się, że przejście na bardziej ekologiczną gospodarkę doprowadzi do powstania w całej UE do 2050 r. nawet 2 mln dodatkowych miejsc pracy 8 , miejsca pracy w niektórych sektorach i regionach będą zagrożone likwidacją. Zmiany te mogą w perspektywie krótkoterminowej doprowadzić do wzrostu bezrobocia, natomiast tworzenie nowych miejsc pracy wysokiej jakości może wymagać czasu, w zależności od perspektyw gospodarczych i dostępności wykwalifikowanej siły roboczej. Rosnące bezrobocie i wzrost bierności zawodowej oznaczałyby utratę umiejętności, co mogłoby mieć negatywne skutki dla zainteresowanych osób i dla całej gospodarki. Bez skutecznych środków podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowywania istnieje ryzyko, że bezrobocie będzie się utrzymywać.
(4) W przypadku braku odpowiedniej reakcji politycznej młodzi ludzie prawdopodobnie zapłacą najwyższą cenę. Między pierwszym a trzecim kwartałem 2020 r. 9 wzrost stopy bezrobocia młodzieży w stosunku do ogólnej stopy bezrobocia potroił się. Pokolenie to może w nadchodzących latach zostać dotknięte opóźnionym wejściem na rynek pracy.
(5) Kryzys może również negatywnie wpłynąć na sytuację na rynku pracy grup w defaworyzowanych lub niedostatecznie na tym rynku reprezentowanych, takich jak kobiety, starsi pracownicy, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby z niepełnosprawnościami, osoby mieszkające na obszarach wiejskich i oddalonych, osoby LGBTIQ, Romowie i inne mniejszości etniczne lub rasowe szczególnie zagrożone wykluczeniem lub dyskryminacją, a także osoby ze środowisk migracyjnych. W szczególności, jakkolwiek średni wskaźnik zatrudnienia kobiet w UE jest obecnie wyższy niż kiedykolwiek wcześniej, wiele kobiet nadal napotyka bariery utrudniające wejście na rynek pracy i pozostanie na nim, a wskaźniki zatrudnienia kobiet należy poprawić 10 .
(6) Konieczne jest strategiczne podejście na szczeblu unijnym i krajowym w celu stopniowego przejścia od środków nadzwyczajnych, wprowadzanych w kontekście pandemii, do środków niezbędnych do ułatwienia procesu realokacji siły roboczej i kapitału w procesie odbudowy. UE i państwa członkowskie powinny działać wspólnie w celu wspierania dynamicznego, sprzyjającego zatrudnieniu i włączeniu społecznemu ożywienia gospodarczego oraz ułatwienia na europejskim rynku pracy transformacji ekologicznej i cyfrowej. Należy zwrócić uwagę na ryzyko stopniowego wycofywania środków nadzwyczajnych bez wprowadzenia skutecznych nowych strategii politycznych wspierających pracowników i przedsiębiorstwa w okresie ożywienia gospodarczego.
(7) Aby wspierać zmiany stanu na rynku pracy w kontekście ożywienia gospodarczego i dwojakiej transformacji, potrzebne są spójne aktywne polityki rynku pracy, obejmujące tymczasowe zachęty do zatrudniania i zmiany pracy, polityki w zakresie umiejętności oraz doskonalenie służb zatrudnienia (dalej "skuteczne aktywne wspieranie zatrudnienia" lub "środki EASE"), przy pełnym wykorzystaniu dostępnych na ten cel unijnych środków finansowych.
(8) Terminowe i dobrze zaprojektowane wsparcie na rzecz zatrudnienia może przynieść korzyści pracownikom i przedsiębiorstwom oraz gospodarce i całemu społeczeństwu. Jeżeli pracownicy w sektorach gospodarki dotkniętych kryzysem będą odpowiednio wcześnie i aktywnie wspierani, jest bardziej prawdopodobne, że znajdą oni wysokiej jakości miejsca pracy w sektorach rozwijających się, takich jak ekologiczny i cyfrowy, czy też w sektorach charakteryzujących się innowacyjnymi modelami biznesowymi, ale także w gospodarce społecznej i w sektorach, w których brakuje wykwalifikowanej siły roboczej, takich jak sektor zdrowia i opieki.
(9) Tymczasowe zachęty do zatrudniania na rynku pracy mogą skutecznie wspierać tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy w warunkach ograniczonego wzrostu gospodarczego na początkowych etapach ożywienia gospodarki. Powinny one być ukierunkowane i opracowane w taki sposób, aby ułatwić zmianę zatrudnienia i tworzenie nowych miejsc pracy, które nie powstałyby w przypadku braku tych zachęt. Populacja docelowa może obejmować grupy szczególnie wrażliwe i niedostatecznie reprezentowane, w tym wchodzących na rynek pracy młodych ludzi. W szczególności wspieranie przygotowania zawodowego może być skutecznym narzędziem rozwijania potrzebnych na rynku pracy umiejętności i pomagania młodym ludziom w znalezieniu zatrudnienia. Ponadto zachęty do zmiany pracy, sprzyjające zatrudnianiu przez nowych pracodawców pracowników zagrożonych zwolnieniem, mogą przyczynić się do ułatwienia tej zmiany i zwiększenia podaży wykwalifikowanej siły roboczej w rozwijających się sektorach. Wspieranie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży, kobiet i przedsiębiorców społecznych, może z pożytkiem uzupełniać takie środki, w tym wspierać je w stawianiu czoła niektórym z największych wyzwań stojących przed MŚP, takimi jak obowiązki regulacyjne, opóźnienia w płatnościach i dostęp do finansowania.
(10) Literatura ekonomiczna pokazuje, że zachęty do zatrudniania mogą wiązać się z większym średnim wzrostem zatrudnienia niż inne rodzaje aktywnej polityki rynku pracy. Oprócz programów szkoleniowych to one przynoszą najlepsze średnio- i długoterminowe skutki, ponieważ poprawiają umiejętności pracowników i zwiększają ich szanse na zatrudnienie. Zachęty do zatrudniania i zmiany pracy w połączeniu ze szkoleniem w miejscu pracy mogą być skuteczniejsze w zapewnianiu przydatnych na rynku pracy umiejętności niż inne środki na rzecz szkolenia. Ryzyko, że zachęty te mogą przyczyniać się do tworzenia miejsc pracy, które i tak zostałyby stworzone, można ograniczyć przez ukierunkowanie i stałe monitorowanie potrzeb w zakresie zatrudnienia. Ponadto ryzyko to jest mniejsze w kontekście kryzysu, gdyż istnieje większe prawdopodobieństwo, że środki w zakresie zatrudniania i przekwalifikowywania będą miały pozytywny wpływ 11 .
(11) Ukierunkowane na potrzeby rynku pracy możliwości podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania mogą w kontekście istotnych zmian strukturalnych na rynkach pracy przynieść korzyści wszystkim przedsiębiorstwom i pracownikom, a w szczególności tym zwolnionym lub zagrożonym zwolnieniem. Środki takie powinny opierać się na odpowiednich danych na temat umiejętności i zindywidualizowanym podejściu, przy zapewnieniu pracownikom indywidualnych uprawnień do szkoleń. Ważną rolę mogą odgrywać krótkie kursy szkoleniowe i mogą one być zakończone otrzymaniem zaświadczenia o mikrokwalifikacjach, mogą też stanowić wsparcie dla partnerstwa między podmiotami publicznymi i prywatnymi.
(12) Skutecznym strategiom wspierającym zmianę pracy powinna towarzyszyć dobrze funkcjonująca pomoc służb zatrudnienia, dysponujących wzmocnionymi zdolnościami instytucjonalnymi i zdolnych do zapewniania osobom poszukującym pracy dostosowanego do ich potrzeb wsparcia, w tym poprzez zwiększone wykorzystanie narzędzi cyfrowych.
(13) Europejskie ramy jakości i skuteczności programów przygotowania zawodowego 12 oraz ramy jakości staży 13 zawierają wytyczne i najlepsze praktyki, które będą tym bardziej istotne w kontekście odbudowy. Należy szczególnie wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w zakresie zapewniania przygotowania zawodowego, w tym poprzez czasowe bonusy związane z rekrutacją lub, w stosownych przypadkach, redukcję kosztów pracy.
(14) Partnerzy społeczni mają do odegrania kluczową rolę we wspieraniu odbudowy naszych gospodarek, przyczyniając się jednocześnie do niwelowania - poprzez dialog - skutków społecznych pandemii oraz jej skutków dla zatrudnienia, a także do stawiania czoła wyzwaniom związanym z dwojaką transformacją. Unijne ramy jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji promują między innymi zaangażowanie partnerów społecznych w działania restrukturyzacyjne, w przewidywanie zmian i określanie potrzeb w zakresie umiejętności.
(15) W kontekście restrukturyzacji przedsiębiorstw kluczowe znaczenie będzie miało ułatwienie realokacji siły roboczej. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 14 gwarantuje, że rentowne przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, aby mogły kontynuować działalność, mają dostęp do skutecznych narzędzi wczesnego ostrzegania i ram restrukturyzacji zapobiegawczej. Unijne ramy jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji 15 określają dobre praktyki przewidywania potrzeb w zakresie umiejętności i szkoleń w procesach restrukturyzacji przedsiębiorstw.
(16) Nowa strategia przemysłowa dla Europy 16 ma na celu stworzenie konkurencyjnego, neutralnego dla klimatu, czystego, opartego na obiegu zamkniętym i cyfrowego przemysłu europejskiego. Skupia się ona na europejskich ekosystemach przemysłowych, które obejmują wszystkie podmioty działające w łańcuchu wartości: od przedsiębiorstw po środowisko akademickie, jednostki badawcze, usługodawców i dostawców. Identyfikacja ekosystemów może zapewnić użyteczne ramy dla mapowania potrzeb w zakresie umiejętności.
(17) Zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych każdy ma prawo do wsparcia na rzecz poprawy perspektyw zatrudnienia lub samozatrudnienia, w tym wsparcia w poszukiwaniu pracy i szkoleniu, przy czym warunki zatrudnienia powinny być zgodne z kryteriami jakości 17 .
(18) Promowanie włączenia społecznego wymaga zapewnienia równych szans w procesie zmiany stanu na rynku pracy, bez względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Należy nadal koncentrować się na osobach dorosłych o niskich kwalifikacjach czy umiejętnościach oraz na osobach ze środowisk migracyjnych. Podobnie żadne terytorium nie powinno w UE pozostać nieuwzględ- nione, od dużych miast po obszary wiejskie, przybrzeżne lub oddalone, w tym w najbardziej oddalonych regionach.
(19) Pakiet wsparcia na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 18 został przyjęty w związku z trudnościami, z jakimi borykają się młodzi ludzie w całej UE, aby zapewnić im możliwość dostępu do stabilnej integracji na rynku pracy. W odpowiedzi państwa członkowskie przyjęły dwa zalecenia Rady dotyczące wzmocnienia zarówno gwarancji dla młodzieży 19 , jak i kształcenia i szkolenia zawodowego 20 , i obecnie je wdrażają.
(20) Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 21 zawiera kompleksowy plan wspierania rozwoju większej liczby lepszych umiejętności w celu ułatwienia przystosowania się do zmieniającego się rynku pracy. Ponadto w pakcie na rzecz umiejętności 22 zachęca się organizacje publiczne i prywatne do połączenia sił i podjęcia konkretnych działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania ludzi w Europie.
(21) Pakiety środków EASE będą najskuteczniejsze, jeśli będą wspierane odpowiednimi warunkami ramowymi, w tym nowoczesnymi instytucjami rynku pracy, usunięciem przeszkód dla inwestycji, wejścia na rynek, wzrostu i wyjścia przedsiębiorstw, skutecznym systemem ulg podatkowych, dobrze funkcjonującą administracją publiczną, w ogólnym kontekście zrównoważonych finansów publicznych. Realizacja odnośnych zaleceń dla poszczególnych krajów, przyjętych przez Radę w ramach europejskiego semestru, jest tym istotniejsza dla wspierania ożywienia gospodarczego i utrwalenia jego skutków.
(22) Sprostanie wyzwaniom rynku pracy w kontekście ożywienia gospodarczego i dwojakiej transformacji wymaga przeznaczenia odpowiednich zasobów na finansowanie środków EASE. Zgodnie z zasadą horyzontalną państwa członkowskie muszą zagwarantować, że nie będzie podwójnego finansowania z programów i instrumentów unijnych. Muszą one również dopilnować, aby te środki wsparcia były w stosownych przypadkach opracowywane w sposób zapewniający zgodność z zasadami pomocy państwa.
(23) Aktywne instrumenty rynku pracy i działania mające na celu zwiększenie zdolności publicznych służb zatrudnienia mogą się kwalifikować do wsparcia z funduszy strukturalnych, zwłaszcza z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) 23 i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) 24 , jak również z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji 25 , Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla zwolnionych pracowników (EFG) 26 , Wsparcia na rzecz odbudowy służącej spójności oraz terytoriom Europy (REACT-EU) 27 oraz z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej 28 . Państwa członkowskie mogą również skorzystać ze wsparcia z Instrumentu Wsparcia Technicznego (TSI) 29 w zakresie opracowywania i wdrażania reform w dziedzinie umiejętności i aktywnej polityki rynku pracy.
(24) Środki określone w niniejszym zaleceniu, mające na celu wspieranie tworzenia miejsc pracy i zatrudnienia, zwłaszcza te, które dotyczą odpowiednich wyzwań wskazanych w powiązanych zaleceniach dla poszczególnych krajów, mogą być wspierane z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach spójnych pakietów reform i inwestycji. Środki EASE zaproponowane przez państwa członkowskie w ich planach odbudowy i zwiększania odporności powinny być zgodne z kryteriami kwalifikowalności i oceny określonymi w rozporządzeniu ustanawiającym Instrument 30 . Co do zasady, z instrumentu nie można finansować powtarzających się wydatków, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków; można finansować jedynie reformy i inwestycje, które mają trwały wpływ i prowadzą do zmian strukturalnych w administracji lub w odpowiednich obszarach polityki. Finansowanie w ramach Instrumentu będzie udzielane wyłącznie po wydanej przez Komisję pozytywnej ocenie zaproponowanych przez państwo członkowskie poszczególnych środków, zatwierdzeniu planów przez Radę oraz zadowalającej realizacji powiązanych celów pośrednich i końcowych.
(25) W konkluzjach Rady w sprawie europejskiego semestru 2021 31 zachęca się państwa członkowskie do uwzględnienia w swoich planach odbudowy i zwiększania odporności istotnych reform i inwestycji w dziedzinie rynku pracy, polityki społecznej, opieki zdrowotnej oraz kształcenia i szkolenia. W wytycznych Komisji dla państw członkowskich w sprawie planów 32 podkreślono, że powinny one być okazją do promowania zdecydowanej reakcji politycznej poprzez wspieranie przejścia w polityce zatrudnienia z utrzymania zatrudnienia na tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy oraz wspieranie możliwości zmiany pracy, w celu ułatwienia i przyspieszenia zmian strukturalnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W imieniu Komisji | |
Nicolas SCHMIT | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.80.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2021/402 w sprawie skutecznego aktywnego wspierania zatrudnienia w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 (EASE) |
Data aktu: | 04/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 08/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 04/03/2021 |