uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 2 w przypadku środków ochrony indywidualnej zgodnych z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częściami takich norm, domniemywa się, że spełniają one zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Pismem M/031, zatytułowanym "Zlecenie normalizacji dla CEN/CENELEC dotyczące norm w zakresie środków ochrony indywidualnej", Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i sporządzenie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy Rady 89/686/EWG 3 .
(3) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 CEN opracował kilka nowych norm i dokonał rewizji niektórych obowiązujących norm zharmonizowanych.
(4) W dniu 19 listopada 2020 r. upłynął okres ważności wniosku o normalizację M/031 i został on zastąpiony nowym wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 7924 4 .
(5) Jako że do rozporządzenia (UE) 2016/425 przeniesiono zasadnicze wymogi dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa mające zastosowanie do środków ochrony indywidualnej, określone w dyrektywie 89/686/EWG, projekty norm zharmonizowanych opracowanych na podstawie wniosku o normalizację M/031 są objęte wnioskiem o normalizację ustanowionym decyzją wykonawczą C(2020) 7924. Odniesienia do nich należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W związku z tym można w drodze wyjątku przyjąć, że takie normy opracowane i opublikowane przez CEN i CENELEC podczas okresu przejściowego między wnioskiem o normalizację M/031 i wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 nie zawierają wyraźnego odniesienia do wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(6) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN i CENELEC sporządziły następujące normy zharmonizowane: EN 17109:2020 dotyczącą indywidualnych systemów bezpieczeństwa dla torów linowych, EN ISO 20320:2020 dotyczącą ochraniaczy nadgarstków stosowanych w snowboardingu, zmianę EN ISO 27065:2017/A1:2019 do normy zharmonizowanej EN ISO 27065:2017 dotyczącą wymagań dotyczących skuteczności odzieży ochronnej użytkowanej przez pracowników stosujących pestycydy i pozostałych pracowników mających z nimi kontakt oraz EN 61482-2:2020 dotyczącą odzieży ochronnej przed zagrożeniami termicznymi spowodowanymi łukiem elektrycznym na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425.
(7) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał rewizji norm zharmonizowanych EN 469:2005 zmienionych normą EN 469:2005/ A1:2006 i sprostowanych normami EN 469:2005/AC:2006 i EN 1149-5:2008, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 5 . Przedmiotowa rewizja zaowocowała przyjęciem norm zharmonizowanych: EN 469:2020 dotyczącej wymagań użytkowych dotyczących odzieży ochronnej przeznaczonej do akcji przeciwpożarowych oraz, odpowiednio, EN 1149-5:2018 dotyczącej właściwości elektrostatycznych odzieży ochronnej.
(8) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał rewizji norm zharmonizowanych EN 13595-1:2002 oraz EN 13595-3:2002, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 6 . Przedmiotowa rewizja zaowocowała przyjęciem norm zharmonizowanych: EN 17092-2:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy AAA, EN 17092-3:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy AA, EN 17092-4:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy A, EN 17092-5:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy B oraz EN 17092-6:2020 dotyczącej wyrobów odzieżowych ochronnych dla motocyklistów klasy C.
(9) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał rewizji norm zharmonizowanych EN 1150:1999 oraz EN 13356:2001, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 7 . Przedmiotowa rewizja zaowocowała przyjęciem normy zharmonizowanej EN 17353:2020 dotyczącej sprzętu o zwiększonej widzialności w sytuacjach o umiarkowanym ryzyku.
(10) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane i poddane rewizji przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(11) Normy zharmonizowane EN 17109:2020, EN ISO 20320:2020, EN ISO 27065:2017/A1:2019, EN 469:2020, EN 1149-5:2018, EN 17092-2:2020, EN 17092-3:2020, EN 17092-4:2020, EN 17092-5:2020, EN 17092-6:2020, EN 17353:2020 oraz EN 61482-2:2020, a także zmiana EN ISO 27065:2017/A1:2019 do normy EN ISO 27065:2017 spełniają wymagania, które mają obejmować i które zostały określone w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Konieczne jest zatem wycofanie odniesień do normy zharmonizowanej EN 469:2005, zmienionej normą EN 469:2005/A1:2006 i sprostowanej normami, EN 469:2005/AC:2006, EN 1149-5:2008, EN 13595-1:2002, EN 13595-3:2002, EN 1150:1999, EN 13356:2001 i EN ISO 27065:2017 z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej z uwagi na to, że normy te zostały znowelizowane.
(13) Załącznik I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/668 8 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425, natomiast załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/668 zawiera wykaz norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w terminach określonych w tym załączniku.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/668.
(15) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania znowelizowanych i zmienionych norm, należy odroczyć stosowne wycofanie odniesień do norm wymienionych w załączniku II.
(16) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.77.35 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/395 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/668 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących właściwości elektrostatycznych odzieży ochronnej, odzieży ochronnej dla strażaków i motocyklistów, odzieży ochronnej dla snowboardzistów i odzieży ochronnej noszonej przez pracowników stosujących pestycydy i przez pozostałych pracowników mających z nimi kontakt, sprzętu o zwiększonej widzialności w sytuacjach o umiarkowanym ryzyku, sprzętu alpinistycznego oraz odzieży ochronnej przed zagrożeniami termicznymi spowodowanymi łukiem elektrycznym |
Data aktu: | 04/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 05/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2021 |