Rozporządzenie wykonawcze 2021/331 w sprawie zgłaszania nadużyć popełnianych przez komercyjne podmioty pośredniczące świadczące usługi składania wniosków o zezwolenie na podróż na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/331
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie zgłaszania nadużyć popełnianych przez komercyjne podmioty pośredniczące świadczące usługi składania wniosków o zezwolenie na podróż na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 5 oraz art. 16 ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż ("ETIAS") dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy do celów wjazdu i pobytu na terytorium państw członkowskich.

(2) W celu uzyskania zezwolenia na podróż wniosek składa bezpośrednio wnioskodawca bądź osoba trzecia lub komercyjny podmiot pośredniczący, jeżeli zostały upoważnione przez wnioskodawcę do złożenia wniosku w jego imieniu.

(3) W kontekście porównywalnych systemów zezwoleń na podróż wiadomo, że komercyjne podmioty pośredniczące dopuszczają się nadużyć. Nadużycia te mogą przybierać różne formy, takie jak: próby wprowadzenia wnioskodawców w błąd, tak aby sądzili, że strona internetowa podmiotu jest oficjalną ogólnodostępną stroną internetową lub aplikacją na urządzenia mobilne służącą do składania wniosku, co stwarza fałszywe wrażenie, że dodatkowa opłata naliczana przez komercyjny podmiot pośredniczący jest obowiązkowym elementem procesu składania wniosków, a nie dobrowolnie ponoszoną ceną za skorzystanie z usługi komercyjnej; wykorzystywanie danych osobowych lub finansowych dostarczonych przez wnioskodawcę w celu dokonania oszustwa; naliczanie nieracjonalnie wysokiej ceny za usługę lub niezłożenie wniosku w imieniu wnioskodawcy w wymaganym terminie lub formacie bądź niezapewnienie odpowiedniej jakości wniosku.

(4) W celu umożliwienia wykrywania nadużyć i zapobiegania ich powtórzeniu należy udostępnić internetowy formularz pozwalający na zgłaszanie nadużyć ze strony komercyjnych podmiotów pośredniczących za pomocą specjalnej ogólnodostępnej strony internetowej i aplikacji na urządzenia mobilne. Aby zwrócić uwagę na możliwość zgłoszenia nadużycia i ułatwić takie zgłoszenie, informacje dotyczące procesu zgłoszenia należy umieścić w widoczny sposób na ogólnodostępnej stronie internetowej i w aplikacji na urządzenia mobilne. Formularz powinien zawierać standardowe pola, a także rubrykę, w której użytkownik jest proszony o wpisanie szczegółowych informacji na temat zachowania stanowiącego nadużycie.

(5) W celu zapewnienia, aby wnioskodawcy byli odpowiednio poinformowani o charakterze i celu systemu zgłaszania nadużyć, w formularzu należy wyjaśnić, że system ten służy do celów monitorowania, nie gromadzi żadnych danych osobowych, nie stanowi kanału do odwołania się od decyzji w sprawie wniosków ani nie zastępuje korzystania ze środków zaskarżenia na mocy prawa administracyjnego, cywilnego lub karnego.

(6) Jednostka centralna ETIAS powinna otrzymywać i oceniać takie zgłoszenia, uwzględniając podobieństwa zgłaszanych nadużyć i powtarzające się nadużycia. Jednostka centralna ETIAS powinna w razie potrzeby regularnie składać Komisji sprawozdania na temat zgłoszonych nadużyć i dokonanych ocen. Komisja powinna uwzględniać te oceny przy opracowywaniu kampanii informacyjnych, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) 2018/1240. Na podstawie tych ocen jednostka centralna ETIAS powinna odpowiednio aktualizować informacje dla ogółu społeczeństwa, o których mowa w art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1240, w szczególności informacje dla wnioskodawców.

(7) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej ("TUE") i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2018/1240 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Jednak ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2018/1240 opiera się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania powiadomiła w dniu 21 grudnia 2018 r. o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego.

(8) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 2 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.

(9) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 3 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 4 .

(10) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 6 .

(11) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 8 .

(12) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany odpowiednio w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. oraz art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.

(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 4 września 2020 r.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic (ETIAS),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Formularz zgłoszenia nadużycia

1. 
Zgłoszenia nadużycia ze strony komercyjnego podmiotu pośredniczącego dokonuje się za pomocą formularza zawierającego informacje i spełniającego wymogi techniczne określone w pkt 1-7 załącznika.
2. 
Formularz można wypełnić w dowolnym języku urzędowym Unii.
3. 
Przed złożeniem formularza wnioskodawca jest proszony o potwierdzenie, że rozumie ogólne warunki dotyczące zgłaszania nadużyć, w tym fakt, iż wnioskodawca nie powinien podawać jakichkolwiek danych osobowych w swoim zgłoszeniu, oraz cele, w których wykorzystywane są udostępnione informacje, oraz że wyraża zgodę na te warunki i cele, jak określono w pkt 7 załącznika.
4. 
Złożony formularz jest automatycznie przesyłany do jednostki centralnej ETIAS.
Artykuł  2

Dodatkowe dokumenty

Maksymalną liczbę i rozmiar dodatkowych dokumentów, jakie można załączyć do zgłoszenia, określa się w specyfikacjach technicznych, o których mowa w art. 73 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1240.

Artykuł  3

Powiadomienie wnioskodawcy

1. 
Powiadomienie o otrzymaniu zgłoszenia nadużycia pojawia się automatycznie na ekranie wnioskodawcy. Wnioskodawca ma możliwość lokalnego zapisania lub wydrukowania potwierdzenia otrzymania zgłoszenia.
2. 
Powiadomienie obejmuje co najmniej:
a)
potwierdzenie otrzymania zgłoszenia oraz potwierdzenie daty i godziny złożenia formularza;
b)
przypomnienie wszelkich istotnych informacji dotyczących składania wniosku o zezwolenie na podróż, o których mowa w art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1240;
c)
informacje o tym, że zgłoszenie nadużycia służy do monitorowania i ulepszania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż. Mechanizm zgłaszania nadużyć nie służy natomiast do składania skarg w indywidualnych przypadkach ani nie zastępuje dochodzenia roszczeń w postępowaniu administracyjnym, cywilnym lub karnym, które mogą być przewidziane w obowiązującym prawie krajowym.
Artykuł  4

Zadania jednostki centralnej ETIAS

1. 
Do zadań jednostki centralnej ETIAS należy:
a)
monitorowanie, przetwarzanie i analizowanie wszystkich zgłoszeń nadużyć;
b)
publikowanie na specjalnej ogólnodostępnej stronie internetowej oraz w aplikacji na urządzenia mobilne istotnych informacji na temat zapobiegania nadużyciom.
2. 
Raz w roku jednostka centralna ETIAS przedkłada Komisji sprawozdanie, które zawiera co najmniej:
a)
zanonimizowany opis zgłoszonych przypadków nadużyć ze wskazaniem ich podobieństw, nadużyć powtarzających się, zauważonych tendencji i cech nadużyć;
b)
przegląd działań podjętych w celu dostosowania informacji dla ogółu społeczeństwa i wnioskodawców.
Artykuł  5

Szczególne środki bezpieczeństwa

Formularz służący do zgłaszania nadużyć opracowuje się i wdraża w taki sposób, aby zapewnić poufność, integralność, dostępność, ochronę danych osobowych oraz niezaprzeczalność transakcji, zgodnie z decyzją Komisji (UE, Euratom) 2017/46 10 . Jego wdrożenie techniczne i organizacyjne spełnia wymogi planu bezpieczeństwa europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż, o którym mowa w art. 59 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1240, oraz jest zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych i bezpieczeństwa mającymi zastosowanie do ogólnodostępnej strony internetowej i aplikacji na urządzenia mobilne, o których to przepisach mowa w art. 16 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1240.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

FORMULARZ ZGŁOSZENIA NADUŻYCIA ZE STRONY KOMERCYJNEGO PODMIOTU POŚREDNICZĄCEGO SKŁADAJĄCEGO WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA PODRÓŻ W IMIENIU WNIOSKODAWCY
1.
Wprowadzenie
a)
Formularz zgłoszenia nadużycia ze strony komercyjnego podmiotu pośredniczącego powinien mieć następujący tytuł:

Formularz zgłoszenia nadużycia ze strony komercyjnego podmiotu pośredniczącego składającego wniosek o zezwolenie na podróż w imieniu wnioskodawcy

b)
Na początku formularza należy umieścić następujące informacje:

Proszę wypełnić niniejszy formularz, aby zgłosić nadużycie, jakiego doświadczył Pan/doświadczyła Pani ze strony komercyjnego podmiotu pośredniczącego składającego wniosek o zezwolenie na podróż w Pana/Pani imieniu.

Podane informacje zostaną wykorzystane do monitorowania i ulepszania systemu ETIAS.

Proszę nie wprowadzać żadnych danych osobowych w niniejszym formularzu niezależnie od tego, czy są to Państwa dane, czy dane jakiejkolwiek innej osoby.

c)
Formularz musi zawierać pola wymagające wprowadzenia informacji, umożliwiające wpisanie informacji określonych w poniższej tabeli (choć niekoniecznie w podanej kolejności) zgodnie ze wskazanymi normami, formatami i wymogami.
2.
Okoliczności nadużycia
Okoliczności nadużycia Norma Format Wymóg wypełnienia
Wnioskodawca musi mieć możliwość wskazania, czyjego skarga dotyczy co najmniej jednej z następujących okoliczności:

- wnioskodawca świadomie upoważnił

komercyjny podmiot pośredniczący do złożenia wniosku w jego imieniu

- wnioskodawca samodzielnie wypełnił

wniosek, nie wiedząc, że dokonuje tego za pośrednictwem strony internetowej prowadzonej przez komercyjny podmiot pośredniczący, a nie oficjalnej strony UE

- inne

Nie dotyczy Pola do zaznaczenia Pole obowiązkowe
Jeżeli w pytaniu o "okoliczności nadużycia" zaznaczono odpowiedź "inne". Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy i łączniki.

[dopuszczalna liczba znaków: 255]

Pole obowiązkowe
3.
Dane osoby podróżującej zgłaszającej nadużycie
Dane Norma Format Wymóg wypełnienia
Kraj urodzenia ISO 3166-1 Lista wyboru zawierająca wszystkie państwa, w tym już nieistniejące Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nieznany"".

Obywatelstwo ISO 3166-1 Lista wyboru zawierająca wszystkie państwa, w tym już nieistniejące Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nieznane".

Grupa wiekowa Nie dotyczy 18-25

26-40

41-55

> 55

Pole nieobowiązkowe
Płeć Pola do zaznaczenia: Mężczyzna/ Kobieta/Inna Pole nieobowiązkowe
4.
Szczegółowe informacje na temat nadużycia
Szczegółowe informacje na temat nadużycia Norma Format Wymóg wypełnienia
Data nadużycia Nie dotyczy DD

miesiąc słownie/RRRR r.

Pole nieobowiązkowe

Pole obowiązkowe

Opis i konsekwencje nadużycia Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy i łączniki. [dopuszczalna liczba znaków: do określenia] Pole obowiązkowe
Otrzymano zezwolenie na podróż Nie dotyczy Pola do zaznaczenia: tak/nie/nie wiem Pole obowiązkowe
Całkowita opłata za zezwolenie na podróż i usługi pośrednictwa Nie dotyczy Tekst dowolny (cyfry i waluta) Pole obowiązkowe

należy umożliwić wybór opcji "nie dotyczy"

Metoda płatności Nie dotyczy Tekst dowolny Pole obowiązkowe

należy umożliwić wybór opcji "nie dotyczy"

5.
Informacje dotyczące komercyjnego podmiotu pośredniczącego
Informacje Norma Format Wymóg wypełnienia
Nazwa handlowa komercyjnego podmiotu pośredniczącego Tekst dowolny; dozwolone znaki: litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy i łączniki. Inne znaki specjalne: "!", "@", "#", "USD", "&", "*". "?". Pole obowiązkowe
Główny przedmiot działalności handlowej Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy i łączniki. Inne znaki specjalne: "!", "@", "#", "USD", "&", ..*". ..?". Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres strony internetowej Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, ukośniki i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

E-mail Nie dotyczy nazwa@domena Pole obowiązkowe

należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/"

Numer telefonu służbowego ITU T, E.123

i E.164 (kody państw)

Lista wyboru zawierająca wszystkie kody państw oraz tekst dowolny (tylko cyfry) Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy - Ulica Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy, ukośniki i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy:

- Numer domu

Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, ukośniki i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy:

- Numer mieszkania

Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, ukośniki i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy:

- Drugi wiersz adresu

Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy, ukośniki i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy:

- Miejscowość

Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, apostrofy i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy:

- Kod pocztowy

Nie dotyczy Tekst dowolny; dozwolone znaki: wyłącznie litery alfabetu łacińskiego A-Z, cyfry, spacje, znaki diakrytyczne, ukośniki i łączniki. Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

Adres pocztowy: - Państwo ISO 3166-1 Lista wyboru zawierająca kraje, terytoria zależne i obszary specjalne Pole obowiązkowe

Należy umożliwić wybór opcji "nie dotycz/".

6.
Dokumenty uzupełniające
Dokumenty uzupełniające Norma Format Wymóg wypełnienia
Wnioskodawcy należy zapewnić możliwość załączenia dokumentów na poparcie zgłoszenia.

Wnioskodawca musi potwierdzić, że dokumenty, które załącza, nie zawierają żadnych danych osobowych albo że utajnił dane osobowe przed załadowaniem dokumentów.

Nie dotyczy Pole do załadowania załącznika

Pole do zaznaczenia

Rozmiar i liczba dodatkowych plików, które można załadować

Dopuszczalne formaty: PDF; JPEG;

PNG.

7.
Powiadomienie i wyrażenie zgody
Powiadomienie i wyrażenie zgody Norma Format Wymóg wypełnienia
Przed złożeniem wniosku wnioskodawca powinien mieć możliwość potwierdzenia, że:

(i) rozumie, że podane informacje zostaną wykorzystane do monitorowania i ulepszania systemu ETIAS;

(ii) rozumie, że mechanizm zgłaszania nadużyć nie stanowi procedury odwoławczej od odmowy, unieważnienia lub cofnięcia zezwolenia na podróż, które można przypisać działaniu komercyjnego podmiotu

pośredniczącego. Nie służy on także do składania skarg w indywidualnych przypadkach ani nie zastępuje dochodzenia roszczeń w postępowaniu cywilnym lub karnym, które mogą być przewidziane w obowiązującym prawie krajowym;

(iii) został poinformowany, że w zgłoszeniu nie należy umieszczać żadnych danych osobowych, a jeżeli mimo to w zgłoszeniu pojawią się dane osobowe, wyraża zgodę na ich utajnienie.

Nie dotyczy Pole do zaznaczenia Pole obowiązkowe
1 Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1.
2 Decyzja Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
3 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
4 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
5 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
6 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
7 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
8 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2017/46 z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Komisji Europejskiej (Dz.U. L 6 z 11.1.2017, s. 40).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.65.47

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/331 w sprawie zgłaszania nadużyć popełnianych przez komercyjne podmioty pośredniczące świadczące usługi składania wniosków o zezwolenie na podróż na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240
Data aktu: 24/02/2021
Data ogłoszenia: 25/02/2021
Data wejścia w życie: 17/03/2021