a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia powinna dążyć do zapewnienia wysokiego stopnia współpracy we wszelkich dziedzinach stosunków międzynarodowych, co ma służyć, między innymi, utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z celami i zasadami Karty Narodów Zjednoczonych.
(2) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła europejską strategię bezpieczeństwa, w której wskazano globalne wyzwania i zagrożenia oraz zaapelowano o międzynarodowy porządek oparty na określonych regułach, którego podstawą będą skuteczny multilateralizm i dobrze funkcjonujące instytucje międzynarodowe.
(3) Konwencja o zakazie użycia, składowania, produkcji i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz ich zniszczeniu (zwana dalej "konwencją") weszła w życie 1 marca 1999 r. Stanowi ona jedyny kompleksowy instrument międzynarodowy zapewniający kompleksową reakcję na położenie kresu cierpieniu i ofiarom powodowanym przez miny przeciwpiechotne, w tym zakazu ich używania, składowania, produkcji, handlu nimi, ich przekazywania oraz zapewnienia ich rozminowywania, a także do pomocy ofiarom. Od dnia 1 czerwca 2013 r. wszystkie państwa członkowskie są stronami konwencji.
(4) W dniu 23 czerwca 2008 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2008/487/WPZiB 1 wspierające powszechne stosowanie i wprowadzanie w życie konwencji.
(5) W dniu 3 grudnia 2009 r. podczas drugiej konferencji przeglądowej konwencji państwa-strony (zwane dalej "państwami-stronami") przyjęły Plan działania z Kartageny na lata 2010-2014 dotyczący powszechnego stosowania i wprowadzania w życie wszystkich aspektów konwencji. Na dziesiątym posiedzeniu państw stron w 2010 r państwa-strony konwencji przyjęły także "Wytyczne państw-stron dla jednostki wsparcia dla wdrażania konwencji", w których uzgodniły, że jednostka wspierająca realizację konwencji (zwana dalej "jednostką wspierającą") powinna doradzać państwom-stronom i udzielać im wsparcia technicznego w zakresie powszechnego stosowania i wprowadzania w życie konwencji, ułatwiać komunikację między państwami-stronami oraz propagować komunikację i wymianę informacji na temat konwencji zarówno w stosunku do państw niebędących stronami, jak i społeczeństwa. Na czternastym posiedzeniu państw-stron w 2015 r. państwa-strony przyjęły decyzję w sprawie poprawy zarządzania finansowego i przejrzystości działań jednostki wspierającej. W decyzji tej określono warunki, na jakich jednostka wspierająca może prowadzić działania lub realizować projekty, które nie widnieją w jej rocznym budżecie, w tym zainicjowane przez państwa-strony lub państwa niebędące stronami konwencji.
(6) W dniu 13 listopada 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/700/WPZiB 2 wspierającą realizację planu działania z Cartageny na lata 2010-2014.
(7) W dniu 27 czerwca 2014 r. podczas trzeciej konferencji przeglądowej konwencji, państwa-strony przyjęły plan działania z Maputo na lata 2014 - 2019, mający na celu poczynienie znacznych i trwałych postępów we wprowadzaniu w życie konwencji w okresie 2014-2019 oraz wspólnie zadeklarowały, że będą dążyły do osiągnięcia celów konwencji "w jak najpełniejszym zakresie do roku 2025".
(8) W swoich konkluzjach z 16 i 17 czerwca 2014 r. na temat trzeciej konferencji przeglądowej konwencji Rada przypomniała, że cała Unia dąży do realizacji celów konwencji oraz że Unia i jej państwa członkowskie od dawna popierają rozminowywanie oraz niszczenie składowanych min przeciwpiechotnych, a także popierają pomoc dla ofiar wybuchów tych min. W konkluzjach tych ponownie zapewniono o niesłabnącym poparciu Unii dla państw-stron w pełnej i skutecznej realizacji tej konwencji oraz przypomniano o zobowiązaniu Unii do propagowania powszechnego stosowania konwencji, zapewniania zasobów w celu finansowania działań dotyczących min oraz zapewniania konkretnej i trwałej pomocy ofiarom wybuchu min przeciwpiechotnych oraz rodzinom i społecznościom tych ofiar.
(9) W dniu 4 sierpnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1428 3 , w sprawie wsparcia realizacji planu działania z Maputo na lata 2014-2019.
(10) W dniu 25 czerwca 2019 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące stanowiska UE w sprawie zaostrzenia zakazu stosowania min przeciwpiechotnych w świetle 4. konferencji przeglądowej konwencji o zakazie stosowania min przeciwpiechotnych, która odbędzie się w Oslo w dniach 25-29 listopada 2019 r. Rada uznała, że konwencja - dwadzieścia lat po jej wejściu w życie - stanowi sukces w dziedzinie dyplomacji rozbrojeniowej i odzwierciedla wartości reprezentowane przez Unię: międzynarodowy porządek oparty na zasadach, którego fundamentem jest poszanowanie praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego. Ponadto, Rada przyznała, że celów konwencji nie udało się jeszcze w pełni osiągnąć.
(11) Na 4. konferencji przeglądowej konwencji, która odbyła się w Oslo w 2019 r., państwa-strony przyjęły Plan działania z Oslo na lata 2020-2024. Plan działania z Oslo określa działania, jakie państwa-strony powinny podjąć w latach 2020-2024, by wspierać realizację konwencji w oparciu o osiągnięcia poprzednich planów działania. W ramach swojego mandatu jednostka wspierająca realizację konwencji ma przynieść państwom-stronom pomoc w realizacji ich zobowiązań wynikających z konwencji oraz ich zobowiązań w ramach Planu działania z Oslo na lata 20202024,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ