uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) i b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 2 , w szczególności jego art. 8 i art. 18 ust. 1 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1405/2006 3 , w szczególności jego art. 7, art. 11 ust. 3 i art. 14 ust. 1 akapit drugi,
(1) Ze względu na pandemię COVID-19 oraz znaczne ograniczenia przemieszczania, jakie wprowadzono w państwach członkowskich, we wszystkich państwach członkowskich wystąpiły nadzwyczajne trudności administracyjne w odniesieniu do planowania i wykonywania w wymaganym terminie wymaganej liczby kontroli na miejscu.
(2) Ze względu na bezprecedensowy charakter tych okoliczności należało złagodzić te trudności poprzez ustanowienie odstępstw od różnych rozporządzeń wykonawczych mających zastosowanie w dziedzinie wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/532 4 zawiera odstępstwa między innymi od rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) nr 809/2014 5 , (UE) nr 180/2014 6 i (UE) nr 181/2014 7 .
(4) Art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 i art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 stanowią, że we wszystkich stosownych przypadkach zainteresowane państwa członkowskie korzystają ze zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli przy przeprowadzaniu kontroli szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa w regionach najbardziej oddalonych Unii i na mniejszych wyspach Morza Egejskiego. Odstępstwa określone w rozdziale I rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532 w odniesieniu do kontroli - przeprowadzanych w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli - płatności bezpośrednich oraz zasady wzajemnej zgodności mają zatem odpowiednio zastosowanie do tych kontroli.
(5) Niektóre kontrole na miejscu dotyczące szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa w regionach najbardziej oddalonych Unii i na mniejszych wyspach Morza Egejskiego są jednak przeprowadzane poza zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli, odstępstwa przewidziane w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532 wydawały się jednak niewystarczające, aby zaradzić napotkanym trudnościom wpływającym na dokładność i terminowość kontroli na miejscu, zwłaszcza biorąc pod uwagę oddalenie geograficzne regionów najbardziej oddalonych.
(6) Należy zatem rozszerzyć odstępstwa, o których mowa w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532, na możliwość wykorzystania alternatywnych dowodów lub zmodyfikowania harmonogramu, pod warunkiem że mogą one służyć weryfikacji prawidłowego wdrażania środków przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiedniego poziomu pewności.
(7) Ponieważ w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 niniejsze rozporządzenie przewiduje dodatkowe odstępstwo od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 ze względu na pandemię COVID-19, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i być stosowane z mocą wsteczną od tego samego dnia co rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532.
(8) Art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że państwa członkowskie zapewniają minimalny poziom kontroli na miejscu niezbędny do skutecznego zarządzania ryzykiem i w razie potrzeby podwyższają ten minimalny poziom. Biorąc pod uwagę charakter tych obowiązków i proporcjonalność działań kontrolnych w warunkach pandemii COVID-19, państwa członkowskie korzystające z odstępstw przewidzianych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/532 powinny mieć możliwość nieuwzględniania, w odniesieniu do kolejnego roku składania wniosków, wyników przeprowadzonych kontroli. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020, należy stosować poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.56.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/238 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014, jeśli chodzi o kontrolę szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii i mniejszych wysp Morza Egejskiego |
Data aktu: | 16/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2021 |
Data wejścia w życie: | 17/02/2021, 20/04/2020 |