uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 2, art. 10 ust. 4 i art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie (UE) 2019/1241 ("rozporządzenie w sprawie środków technicznych") w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. W jego załączniku VI ustanawia się przepisy szczegółowe dotyczące środków technicznych ustanowionych na poziomie regionalnym dla wód Unii na wodach północnozachodnich.
(2) Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia i Niderlandy mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w wodach północnozachodnich. Te państwa członkowskie przedstawiły pierwszą wspólną rekomendację w maju 2020 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację w lipcu 2020 r. Stosując się do opinii STECF, Komisja zwróciła się do państw członkowskich o dostosowanie wspólnej rekomendacji do oceny naukowej. W związku z tym w dniu 14 grudnia 2020 r. państwa członkowskie przedstawiły zmienioną wspólną rekomendację.
(3) W oczekiwaniu na przyjęcie środków zaproponowanych we wspólnej rekomendacji w drodze aktu delegowanego, w art. 15-17 rozporządzenia Rady (UE) 2021/92 2 ustanowiono środki zaradcze w rozumieniu planu MAP dla wód zachodnich, mające na celu zmniejszenie przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i na obszarach przyległych, oraz dodatkowe środki techniczne mające na celu zmniejszenie przyłowów dorszowatych w Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji. Środki te są funkcjonalnie związane z poziomami TAC dla gatunków poławianych w połowach wielogatunkowych, ponieważ bez tych środków takie poziomy TAC trzeba by zmniejszyć, aby zapewnić możliwość odbudowy stad stanowiących przyłów.
(4) Część wód północnozachodnich nie jest już wodami Unii, w związku z czym UE i Zjednoczone Królestwo muszą rozpocząć konsultacje w sprawie wspólnych środków. Chociaż UE i Zjednoczone Królestwo nie osiągnęły porozumienia w sprawie dostosowanych środków technicznych powiązanych funkcjonalnie, konieczne jest dalsze stosowanie istniejących środków technicznych powiązanych funkcjonalnie, ustanowionych w art. 15-17 rozporządzenia (UE) 2021/92, które umożliwiły ustalanie TAC gatunków docelowych na poziomach zaproponowanych w tym rozporządzeniu bez narażania na szwank stanu stad podlegających nieuniknionym przyłowom w wodach Unii, ze świadomością, że osiągnięcie porozumienia na początku 2022 r. będzie priorytetem Unii. Wszelkie środki techniczne ustanowione w porozumieniu z państwami trzecimi na rok 2022 będą musiały zostać wdrożone do prawa UE poprzez obowiązujące ramy prawne.
(5) Równolegle do trwających negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem zainteresowane państwa członkowskie: Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia i Niderlandy przedłożyły w dniu 30 kwietnia 2021 r. nową wspólną rekomendację, która powiela wspólną rekomendację przedłożoną w 2020 r., z uwzględnieniem nowej specyfikacji w rejonie ICES 7a (Morze Irlandzkie). W tej wspólnej rekomendacji zaproponowano utrzymanie tych środków w mocy do czasu osiągnięcia porozumienia ze Zjednoczonym Królestwem.
(6) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zawarcie w jednym akcie prawnym istniejących przepisów dotyczących środków technicznych, które zostały w przeszłości przyjęte jako część planów dotyczących odrzutów dla wód północnozachodnich, środków technicznych odpowiadających środkom ustanowionym w art. 15-17 rozporządzenia (UE) 2021/92, a ponadto środków dotyczących nowego narzędzia połowowego dla Morza Irlandzkiego, zawartych we wspólnej rekomendacji z 2021 r.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3 i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(8) W oparciu o informacje dostarczone przez państwa członkowskie STECF ocenił 4 (5 dowody przedstawione przez grupy regionalne na poparcie środków technicznych zawartych we wspólnej rekomendacji.
(9) Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu oceniono zgodnie z art. 2 ust. 2 oraz art. 15 i 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że wnioski są zgodne z art. 15 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(10) W dniu 16 lipca 2021 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa.
(11) We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczegółowe środki mające na celu zmniejszenie przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i obszarach przyległych w oparciu o środki zaradcze obowiązujące w 2020 r. 6 Te szczególne środki dotyczą włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7f, 7 g, części 7h na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej oraz części 7j na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej, jak również poławiających włokami dennymi statków, których połowy mierzone przed odrzutami składają się co najmniej w 20 % z plamiaka. STECF stwierdził 7 , że proponowane narzędzia są bardziej selektywne niż środki opisane w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(12) We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne warunki dla Morza Celtyckiego w odniesieniu do składu połowów, w szczególności do sytuacji, w której przyłowy dorsza atlantyckiego nie przekraczają 1,5 %. STECF niechętnie ustanawia warunki oparte na progach przyłowów, biorąc pod uwagę zły stan stad w tych obszarach. STECF zauważył jednak również 8 , że nawet jeśli zasada przyłowu dorsza atlantyckiego na poziomie 1,5 % nie zostałaby przekroczona w żadnym rejsie połowowym, alternatywne narzędzia połowowe określone we wspólnej rekomendacji byłyby nadal bardziej selektywne niż narzędzia podstawowe w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(13) We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne środki techniczne w odniesieniu do włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7f-7k oraz w obszarze na zachód od 5° długości geograficznej zachodniej w rejonie ICES 7e. STECF stwierdził, że proponowane środki są bardziej selektywne niż środki opisane w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(14) We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne warunki na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził 9 , że ogólnie rzecz biorąc, proponowane warianty są bardziej selektywne lub co najmniej równoważne narzędziom określonym w odstępstwach dotyczących połowów ukierunkowanych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. W odniesieniu do podwójnego worka włoka STECF ocenił badanie podstawowe w poprzednich sprawozdaniach 10 i stwierdził, że zasadniczo ma on potencjał ograniczenia przyłowów niepożądanych gatunków przy jednoczesnym utrzymaniu połowów gatunków docelowych. Państwa członkowskie powinny przedstawić dodatkowe specyfikacje do oceny STECF nie później niż do dnia 1 maja 2022 r. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(15) We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne warunki na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 55 % witlinka lub łącznie w ponad 55 % żabnicę, morszczuka europejskiego lub smuklicę. Chociaż STECF jest niechętny wprowadzeniu warunków dotyczących składu połowów 11 , stwierdza, że proponowane środki są nadal bardziej selektywne niż poziom podstawowy wprowadzony rozporządzeniem w sprawie środków technicznych. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(16) We wspólnej rekomendacji zaproponowano konkretne środki techniczne w wodach na zachód od Szkocji. STECF stwierdził, że proponowane narzędzia prawdopodobnie poprawią selektywność dorsza atlantyckiego, plamiaka i wit- linka. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(17) We wspólnej rekomendacji zaproponowano wprowadzenie na Morzu Irlandzkim szczególnych środków technicznych w odniesieniu do włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci worka włoka równym lub większym niż 70 mm i mniejszym niż 100 mm, których połowy obejmują w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził 12 , że narzędzia te prawdopodobnie zmniejszą połowy dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka w porównaniu ze środkami ustanowionymi w rozporządzeniu w sprawie środków technicznych. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(18) We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne środki techniczne na Morzu Irlandzkim dla statków o długości całkowitej równej lub większej niż 12 metrów, poławiających włokami dennymi lub niewodami, ze szczególnym uwzględnieniem łącznego składu połowów plamiaka, dorsza atlantyckiego i rajokształtnych. Ogólnie rzecz bio- rąc, STECF uznał 13 (14 , że narzędzia zaproponowane we wspólnej rekomendacji są bardziej selektywne niż narzędzia opisane w rozporządzeniu w sprawie środków technicznych. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(19) Ta wspólna rekomendacja obejmuje na 2021 r. specyfikację narzędzia połowowego dla włoków dennych i niewodów w rejonie ICES 7a (Morze Irlandzkie) na podstawie selektywności równoważnej z podstawowym narzędziem połowowym określonym w rozporządzeniu (UE) 2019/1241 dla tego obszaru i połowu. STECF ocenił nowe dowody naukowe stanowiące podstawę zmiany wspólnej rekomendacji w czerwcu 2021 r., stwierdzając, że selektywność narzędzi połowowych jest podobna do selektywności podstawowych narzędzi połowowych.
(20) We wspólnej rekomendacji zasugerowano harmonizację minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony (MCRS) w przypadku kilku gatunków poławianych w ramach połowów rekreacyjnych w wodach północnozachodnich z minimalnym rozmiarem odniesienia do celów ochrony mającym zastosowanie do połowów komercyjnych. Szereg gatunków uwzględnionych we wspólnej rekomendacji w sprawie harmonizacji MCRS jest sklasyfikowanych przez ICES jako uszczuplone lub ICES uważa, że połowy rekreacyjne mają znaczący wpływ na ich ogólną śmiertelność połowową. Ponadto wiele z tych samych gatunków przepływa z wód południowozachodnich (SWW) i Morza Północnego (NS) do wód północnozachodnich, a w SWW i NS MCRS dla tych gatunków zostały już zharmonizowane między połowami komercyjnymi i rekreacyjnymi. STECF przeanalizował dostarczone dowody i stwierdził 15 , że środek ten prawdopodobnie wzmocni ochronę osobników młodocianych określonych gatunków ryb morskich. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(21) W celu optymalizacji modeli eksploatacji, zwiększenia selektywności narzędzi połowowych i ograniczenia niezamierzonych połowów należy zatem przyjąć środki techniczne przedłożone przez państwa członkowskie.
(22) Ponieważ środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu dla statków rybackich oraz na podobną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.465.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2324 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w zakresie środków technicznych dotyczących niektórych połowów dennych i pelagicznych w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji |
Data aktu: | 23/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/12/2021 |