uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 ust. 4 i art. 166 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Art. 165 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że działanie Unii zmierza między innymi do zachęcania młodzieży do uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy.
(2) W Planie z Bratysławy z dnia 16 września 2016 r. 27 szefów państw lub rządów zobowiązało się "zagwarantować młodzieży więcej możliwości", w szczególności poprzez unijne wsparcie dla państw członkowskich w zakresie walki z bezrobociem wśród młodzieży oraz wzmocnienie unijnych programów skierowanych do młodzieży.
(3) W deklaracji rzymskiej z dnia 25 marca 2017 r. przywódcy 27 państw członkowskich, Rada Europejska, Parlament Europejski i Komisja zobowiązały się dążyć do "Unii, w której młodzi ludzie mają dostęp do kształcenia i szkolenia najwyższej jakości i mogą uczyć się i znajdować zatrudnienie na całym kontynencie".
(4) W strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, opartej na rezolucji Rady z dnia 26 listopada 2018 r. 3 , uznano, że osoby młode są architektami własnego życia, przyczyniają się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i wzbogacają ambicje Unii. Uznano w niej również, że polityka wobec młodzieży może przyczynić się do stworzenia przestrzeni, w której osoby młode mogą korzystać z możliwości i identyfikować się z wartościami Unii. Poprzednie europejskie lata, takie jak Europejski Rok Kolei 2021, Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018, Europejski Rok Obywateli 2013-2014 i Europejski Rok Wolontariatu 2011, oferują cenne doświadczenia, które powinny stanowić podstawę przyszłych działań mających na celu zaangażowanie osób młodych w kształtowanie jej przyszłości i przyszłości Europy oraz wzmocnienie pozycji młodych osób.
(5) NextGenerationEU, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 4 , zapewnia przyspieszenie zielonej transformacji i transformacji cyfrowej oraz przewiduje możliwość wspólnego wyjścia z pandemii COVID-19 na silniejszej pozycji. NextGenerationEU ponownie otwiera perspektywy pełne możliwości dla osób młodych, w tym wysokiej jakości miejsca pracy i dostosowanie się do przemian społecznych. Unia dąży do tego, aby osoby młode były w pełni zaangażowane we wdrażanie NextGenerationEU, zwiększając ich rolę w zielonej transformacji i transformacji cyfrowej.
(6) Przewodnicząca Komisji zapowiedziała w swoim orędziu o stanie Unii w dniu 15 września 2021 r., że Komisja zaproponuje, aby rok 2022 został ogłoszony Europejskim Rokiem Młodzieży (zwanym dalej "Europejskim Rokiem"). Podkreślając ufność wynikającą z inspiracji, którą czerpie od młodych Europejczyków, w przyszłość Europy, przewodnicząca Komisji dodała, że "jeśli chcemy kształtować Unię zgodnie z oczekiwaniami młodzieży, musimy zagwarantować jej udział w kształtowaniu przyszłości Europy". Europa potrzebuje wizji, zaangażowania i uczestnictwa wszystkich osób młodych, aby budować lepszą przyszłość, a także musi dać osobom młodym możliwości na przyszłość, która jest bardziej zielona, bardziej cyfrowa i w większym stopniu sprzyja włączeniu społecznemu. Dlatego też przewodnicząca zaproponowała, aby "poświęcając młodym ludziom ten rok, docenić ich wielkie poświęcenie dla innych".
(7) Europejski Rok powinien zapoczątkować proces refleksji nad przyszłością młodzieży i jej aktywnym udziałem w budowaniu przyszłości Europy. Z tego względu polityki dotyczące młodzieży powinny być włączane do głównego nurtu wszystkich odpowiednich polityk Unii.
(8) Aktywne uczestnictwo osób młodych w procesach demokratycznych ma kluczowe znaczenie dla teraźniejszości i przyszłości Europy i jej demokratycznych społeczeństw. Zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie wspierania świadomości demokratycznej i demokratycznego zaangażowania młodych ludzi w Europie 5 oraz z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wzmacniania zarządzania wielopoziomowego przy promowaniu uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych 6 , komunikatem Komisji z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji, a także rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2015 r. w sprawie reformy prawa wyborczego w Unii Europejskiej 7 Europejski Rok ma zatem na celu pobudzenie aktywnego zaangażowania osób młodych w demokratyczne życie Europy, w tym przez wspieranie działań na rzecz uczestnictwa osób młodych z różnych środowisk w takich procesach, jak Konferencja w sprawie przyszłości Europy, promowanie inicjatyw w zakresie uczestnictwa obywatelskiego i wolontariatu, a tym samym zwiększanie wiedzy o wspólnych wartościach i prawach podstawowych Unii oraz o europejskiej historii i kulturze, zbliżanie osób młodych do decydentów na poziomach lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz przyczynianie się do procesu integracji europejskiej.
(9) W rezolucji ONZ z dnia 25 września 2015 r. zatytułowanej "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030" (zwanej dalej "Agendą 2030") uznano istotną rolę młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmiany na arenie międzynarodowej oraz stwierdzono, że należy wspierać młodych ludzi, aby "mogli zrealizować swoje nieskończone możliwości podejmowania działań na rzecz stworzenia lepszego świata". Europejski Rok stanowi konkretny wkład w realizację Agendy 2030, w której podkreślono, że "dzieci oraz młode kobiety i młodzi mężczyźni odgrywają kluczową rolę w procesie zmian", i powinien stać się kolejnym impulsem do realizacji Agendy 2030, drogi do zrównoważonego rozwoju oraz zdolności osób młodych do kształtowania teraźniejszości i przyszłości nie tylko Unii, ale także krajów partnerskich Unii i całej naszej planety.
(10) Zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 5 czerwca 2020 r. w sprawie młodzieży w działaniach zewnętrznych, w których podkreślono wkład młodych pokoleń w budowanie silniejszych, pełnoprawnych, pokojowych i demokratycznych społeczeństw, Europejski Rok powinien przyczynić się do zwiększenia uczestnictwa młodzieży w działaniach zewnętrznych Unii we wszystkich politykach, stworzyć nowe możliwości kształcenia, uczenia się i wymiany, rozwoju partnerstw i dialogu między młodzieżą z Unii i z krajów partnerskich, w tym z Partnerstwa Wschodniego, Bałkanów Zachodnich i Południowego Sąsiedztwa, przyczynić się do wykorzystania w jak największym stopniu istniejących platform dialogu z młodzieżą i partnerstw takich jak centrum współpracy młodzieży z UA i UE i unijna rada konsultacyjna ds. młodzieży, oraz zwiększyć rolę zaangażowania młodzieży w komunikację strategiczną i działania w zakresie dyplomacji publicznej.
(11) Europejskie cele młodzieżowe, które są integralną częścią strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 i które zostały opracowane przez osoby młode na rzecz osób młodych w ramach procesu unijnego dialogu młodzieżowego, są świadectwem gotowości wielu młodych Europejczyków do udziału w określaniu kierunku, w którym powinien podążać rozwój Unii.
(12) Europejski Rok powinien przyczynić się do pomyślnego wdrożenia pierwszej zasady Europejskiego filaru praw socjalnych 8 , w której podkreślono, że "każda osoba ma prawo do edukacji włączającej, charakteryzującej się dobrą jakością, szkoleń i uczenia się przez całe życie". W związku z tym Europejski Rok powinien przyczynić się do osiągnięcia do 2025 r. widocznych postępów w tworzeniu europejskiego obszaru edukacji, którego celem jest stymulowanie osób młodych do samorealizacji osobistej, społecznej i zawodowej oraz wspieranie edukacji obywatelskiej przez stworzenie prawdziwej europejskiej przestrzeni uczenia się oraz usunięcie barier na drodze ku automatycznemu wzajemnemu uznawaniu stopni, kwalifikacji i okresów nauki w Unii. Europejski Rok powinien również uwzględniać sytuację społeczną i dobrostan młodych ludzi, a także przyczyniać się do pomyślnego wdrożenia trzeciej zasady europejskiego filaru praw socjalnych, w której podkreślono, że "każdy ma prawo do równego traktowania i równych szans w dziedzinie zatrudnienia, ochrony socjalnej, edukacji, a także dostępu do towarów i usług dostępnych dla społeczeństwa".
(13) Europejski Rok powinien wspierać starania Unii na rzecz rozszerzenia możliwości zatrudnienia dla osób młodych w ramach planu odbudowy po zakończeniu pandemii COVID-19, jak określono w rezolucji Parlamentu Europejskiego z 8 października 2020 r. w sprawie gwarancji dla młodzieży 9 , w której podkreśla się, że środki izolacji spowodowały nagłe zakłócenia w formalnym i pozaformalnym kształceniu, a także nieformalnym uczeniu się osób młodych, ich stażach, praktykach, przygotowaniu zawodowym i w pracy, oraz wpłynęły na ich dochody, potencjał zarobkowy i dobrostan, w tym na ich zdrowie, a w szczególności na zdrowie psychiczne. Zarówno w tej rezolucji, jak i w rezolucji z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie silnej Europy socjalnej na rzecz sprawiedliwej transformacji 10 Parlament Europejski potępił praktykę bezpłatnych staży niezwiązanych z nabywaniem kwalifikacji edukacyjnych jako formę wyzysku młodych pracowników i naruszania ich praw. W swojej rezolucji z dnia 17 grudnia 2020 r. Parlament Europejski wezwał również Komisję do przedstawienia ram prawnych służących do skutecznego i wykonalnego zakazu takich bezpłatnych staży, praktyk i przygotowania zawodowego.
(14) Europejski Rok powinien stać się kolejnym impulsem do tworzenia możliwości wysokiej jakości zatrudnienia młodzieży w ramach inicjatywy na rzecz wspierania zatrudnienia ludzi młodych, w tym dzięki zaleceniu Rady z dnia 30 października 2020 r. dotyczącym wzmocnionej gwarancji dla młodzieży 11 oraz w ramach nowej inicjatywy Aim, Learn, Master, Achieve (ALMA) zaproponowanej przez Komisję, która ma być realizowana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 12 . Inicjatywa ALMA powinna być transgranicznym programem mobilności młodzieży dla osób w niekorzystnej sytuacji, niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się.
(15) Europejski Rok powinien przyczynić się do uznawania pracy z młodzieżą oraz do realizacji celów rezolucji Rady z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie ram tworzenia europejskiego programu pracy z młodzieżą 13 (zwanego dalej "europejskim programem pracy z młodzieżą") i procesu z Bonn, a tym samym do wzmocnienia struktur pracy z młodzieżą, aby stały się one zrównoważone i bardziej odporne we wszystkich częściach Unii oraz w wymiarze współpracy transgranicznej. Europejski Rok powinien również promować walidację kompetencji nabytych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w tym poprzez pracę z młodzieżą, przy jednoczesnym uznaniu wysokiej wartości uczenia się w pracy z młodzieżą obok kształcenia formalnego oraz potrzeby wzmocnienia powiązań między pracą z młodzieżą a kształceniem formalnym.
(16) W rezolucji z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie wpływu COVID-19 na młodzież i sport 14 Parlament Europejski podkreślił szczególnie dotkliwy wpływ pandemii COVID-19 na młodzież niekształcącą się, niepracującą ani nieszkolącą się oraz zwrócił uwagę na potrzebę rozwiązania problemów, z jakimi borykają się młodzi ludzie ze szczególnie wrażliwych grup społecznych, w tym młodzi ludzie z niepełnosprawnościami. Zauważył również, że od wybuchu pandemii COVID-19 stale rośnie bezrobocie i ubóstwo wśród młodzieży, a także wezwał Komisję i państwa członkowskie do wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków w celu przeciwdziałania katastrofalnym skutkom dla zatrudnienia ludzi młodych. Przypomniał również o roli wolontariatu w zdobywaniu umiejętności życiowych i zawodowych młodych ludzi oraz uznał, że w Europejskim Korpusie Solidarności, ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/888 15 , młodzi ludzie mogliby poszerzyć swoje możliwości poza swoim lokalnym środowiskiem.
(17) Pandemia COVID-19 wywarła głęboki wpływ społeczny i gospodarczy na nasze społeczeństwo jako całość oraz doprowadziła do bezprecedensowego wzrostu problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, zwłaszcza wśród młodych ludzi. W związku z tym Europejski Rok powinien promować dyskusję oraz rozwój zrównoważonych rozwiązań, w tym środków zapobiegawczych, aby pomóc w stawieniu czoła tym wyzwaniom.
(18) W ramach Europejskiego Roku należy wspierać wprowadzenie w życie europejskiego programu pracy z młodzieżą oraz konkluzji Rady z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie młodych ludzi i przyszłości pracy 16 , z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie cyfrowej pracy z młodzieżą 17 oraz z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą 18 .
(19) Odzwierciedlając znaczenie przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu i katastrofom naturalnym zgodnie z zobowiązaniami Unii do wdrożenia Porozumienia paryskiego przyjętego w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu 19 (zwanego dalej "porozumieniem paryskim") i do osiągnięcia celów ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz Europejskiego konsensusu w sprawie rozwoju, Europejski Rok powinien przyczynić się do włączenia działań związanych z klimatem i przyrodą do głównego nurtu polityki oraz do realizacji celów określonych w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowanym "Europejski Zielony Ład" w sposób sprawiedliwy i sprzyjający włączeniu społecznemu, misji "Horyzont Europa", zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 20 , oraz pakietu "Gotowi na 55" zawartego w komunikacie Komisji z dnia 14 lipca 2021 r. zatytułowanym "Gotowi na 55: osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej", w szczególności przez zachęcanie osób młodych do formułowania własnych inicjatyw i kreatywnych pomysłów na osiągnięcie odpowiednich celów, a tym samym uznanie kreatywnego i innowacyjnego potencjału oraz zdolności osób młodych.
(20) Europejski Rok powinien stać się kolejnym impulsem dla rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2020 r. w sprawie skutecznych środków ekologizacji programów Erasmus+ i Kreatywna Europa oraz Europejskiego Korpusu Solidarności 21 , w której podkreśla się, że program Erasmus+, dzięki wspieraniu formalnego i pozaformalnego kształcenia, uczenia się i szkolenia oraz przez działania na rzecz uczestnictwa młodzieży, ma kluczowe znaczenie dla podnoszenia świadomości wśród Europejczyków, w szczególności wśród młodych pokoleń, w celu zachęcania ich do aktywnego i świadomego zajmowania stanowiska w sprawie zrównoważonego rozwoju i odpowiednich strategii politycznych oraz do stawania się zaangażowanymi i świadomymi przyszłymi obywatelami. W rezolucji tej Parlament Europejski podkreślił również zasadniczą rolę młodzieży i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w dzieleniu się najlepszymi praktykami oraz w realizacji projektów podnoszących wiedzę młodych pokoleń na temat zrównoważonego rozwoju.
(21) Europejski Rok powinien opierać się na synergii z wydarzeniami i inicjatywami europejskimi, takimi jak Europejskie Spotkanie Młodzieży, Europejski Tydzień Młodzieży, Europejska Stolica Młodzieży, Europejska Stolica Kultury, Dzień Europy i Europejskie Dni Dziedzictwa oraz kampania Rady Europy "Młodzież na rzecz demokracji, demokracja dla młodzieży", a także dążyć do synergii z tymi wydarzeniami i inicjatywami.
(22) W swoim orędziu o stanie Unii przewodnicząca Komisji podkreśliła, że "Europa potrzebuje wszystkich młodych ludzi". Realizując swoje cele, Europejski Rok powinien w pełni sprzyjać włączeniu społecznemu oraz aktywnie promować uczestnictwo młodych ludzi z różnych środowisk i o mniejszych możliwościach oraz z regionów najbardziej oddalonych, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/1877 22 .
(23) Ważne jest, aby Europejski Rok przyczyniał się do zwiększenia wśród osób młodych zainteresowania życiem demokratycznym i procesami wyborczymi oraz aktywnego w nich uczestnictwa, w szczególności na poziomie Unii. Według badania powyborczego Eurobarometr przeprowadzonego przez Parlament Europejski w 2019 r. w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2019 r. frekwencja wyborcza wśród osób młodych była znacznie wyższa (42 %), niż w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. (28 %). Należy dalej zachęcać do poprawy frekwencji wśród osób młodych.
(24) Europejski Rok jest silnie zakorzeniony w zasadach uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"). Celem działań i działalności w ramach Europejskiego Roku jest w szczególności zapewnienie pełnej równości płci oraz przestrzegania prawa do niedyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, a także wspieranie stosowania Karty. W strategii UE na rzecz praw dziecka, zawartej w komunikacie Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zatytułowanym "Strategia UE na rzecz praw dziecka", oraz w europejskiej gwarancji dla dzieci, ustanowionej zaleceniem Rady (UE) 2021/1004 23 , wyznaczono nowe standardy reprezentacji dzieci i młodzieży oraz uznano, że dzieci i osoby młode są aktywnymi obywatelami i inicjatorami zmian.
(25) Aby zapewnić skuteczne i sprawne wdrożenie Europejskiego Roku, należy w jak największym stopniu wykorzystywać już istniejące mechanizmy realizacji. Aby zoptymalizować wartość dodaną Europejskiego Roku oraz stworzyć dodatkowe pozytywne skutki dla młodzieży, należy dążyć do synergii i komplementarności w szczególności między Europejskim Rokiem a programami Unii, w tym programami o zasięgu międzynarodowym skierowanymi specjalnie do osób młodych, programami niemającymi charakteru transnarodowego ani międzynarodowego, w szczególności programami dotyczącymi kształcenia i szkolenia, sportu, kultury i mediów, młodzieży oraz jej zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, a także solidarności, wolontariatu, zatrudnienia i włączenia społecznego, badań naukowych i innowacji, przemysłu i przedsiębiorstw, polityki cyfrowej, rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w przypadku gdy koncentrują się one na młodych rolnikach, środowiska i klimatu, polityki spójności, migracji, bezpieczeństwa oraz współpracy międzynarodowej i rozwoju. Należy również dążyć do synergii i komplementarności między Europejskim Rokiem a działaniami podejmowanymi przez państwa członkowskie. Synergie i komplementarność powinny opierać się na takich unijnych programach i działaniach podejmowanych przez państwa członkowskie.
(26) Przez stworzenie środowiska promującego cele Europejskiego Roku na poziomach unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym można osiągnąć większą synergię i lepsze wykorzystanie zasobów. W tym celu Komisja powinna w odpowiednim czasie przedstawiać informacje Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i państwom członkowskim, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz organom i stowarzyszeniom działającym w dziedzinie młodzieży na poziomie Unii oraz ściśle z nimi współpracować. Aby zapewnić działaniom przygotowanym na Europejski Rok europejski wymiar, zachęca się również państwa członkowskie, aby ze sobą współpracowały.
(27) Koordynacja Europejskiego Roku na poziomie Unii powinna umożliwić jego współtworzenie. Komisja powinna zwoływać wspólne lub oddzielne spotkania z zainteresowanymi stronami i przedstawicielami organizacji lub podmiotów zajmujących się problematyką związaną z młodzieżą, oraz z koordynatorami krajowymi, aby pomóc we współtworzeniu i realizacji Europejskiego Roku na poziomie Unii. Koordynator UE ds. młodzieży powinien odgrywać kluczową rolę w tych spotkaniach i w kontaktach z różnymi zainteresowanymi stronami i przedstawicielami organizacji lub podmiotów zajmujących się problematyką związaną z młodzieżą.
(28) Europejski Rok powinien również koncentrować się na działaniach i działalności, które mogą przynieść potencjalną europejską wartość dodaną. Pojęcie "europejskiej wartości dodanej" należy rozumieć szeroko i wykazywać na różne sposoby, na przykład w przypadku gdy działania lub działalność mają charakter transnarodowy, w szczególności w odniesieniu do współpracy mającej na celu osiągnięcie trwałego skutku systemowego, lub gdy przyczyniają się do kształtowania tożsamości europejskiej, świadomości i poczucia odpowiedzialności osób młodych za wartości i prawa podstawowe Unii, w tym równość płci, oraz zdolności do uczestniczenia w unijnej demokracji przedstawicielskiej i uczestniczącej.
(29) Europejski Rok powinien promować rozpowszechnianie dobrych praktyk, podejmowanie prac badawczych oraz zbieranie danych, statystyk i innych informacji jakościowych lub ilościowych na temat sytuacji ludzi młodych w Unii, w tym na temat skutków pandemii COVID-19, z wykorzystaniem źródeł takich jak serwis internetowy Youth Wiki, sprawozdanie UE na temat młodzieży oraz wskaźnik jakości życia osób młodych.
(30) Na poziomie Unii alokację finansową niezbędną do wdrożenia niniejszej decyzji należy określić w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027. Minimalny budżet operacyjny na wdrożenie niniejszej decyzji powinien wynosić 8 mln EUR. Dodatkowe wsparcie finansowe na rzecz Europejskiego Roku powinno być zapewnione przez odpowiednie programy i instrumenty unijne, z zastrzeżeniem dostępności finansowania, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. Finansowanie Europejskiego Roku nie powinno powodować negatywnego wpływu na finansowanie projektów w ramach bieżących programów unijnych oraz powinno mieć na celu zapewnienie trwałej spuścizny Europejskiego Roku po 2022 r. Bez uszczerbku dla uprawnień władzy budżetowej oraz zgodnie z art. 314 TFUE, finansowanie tej spuścizny powinno zostać określone w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027.
(31) Ponieważ cele niniejszej decyzji nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki proponowanego działania możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(32) Z uwagi na wpływ pandemii COVID-19 na osoby młode i w związku z tym na pilną potrzebę, aby w ramach celu Europejskiego Roku uhonorować, wspierać i angażować osoby młode w perspektywie po zakończeniu pandemii COVID-19, należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, TFUE i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(33) W związku ze skutkami pandemii COVID-19, konieczne jest terminowe stosowanie niniejszej decyzji w celu zapewnienia szybkiej realizacji Europejskiego Roku. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz powinna być stosowana od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
D.M. SASSOLI | A. LOGAR |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.462.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/2316 w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży |
Data aktu: | 22/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 29/12/2021 |