uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Produkcja niektórych produktów rolnych i przemysłowych w Unii jest niewystarczająca, aby zaspokoić szczególne potrzeby przemysłu w Unii wykorzystującego te produkty. W związku z tym zaopatrzenie rynku Unii w te produkty jest uzależnione od przywozu z państw trzecich. Najpilniejsze potrzeby Unii w zakresie przedmiotowych produktów powinny być zaspokajane niezwłocznie, na najkorzystniejszych warunkach. W związku z tym autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii (zwane dalej "kontyngentami") o preferencyjnych stawkach celnych kontyngentu powinny zostać otwarte w granicach stosownych wielkości kontyngentu w taki sposób, aby nie powodowało to zakłócenia rynków takich produktów ani trudności w uruchamianiu lub rozwoju produkcji w Unii.
(2) Niezbędne jest zapewnienie wszystkim importerom w Unii równego i nieprzerwanego dostępu do kontyngentów oraz zapewnienie nieprzerwanego stosowania stawek celnych kontyngentu, ustanowionych dla tych kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu przedmiotowych produktów do wszystkich państw członkowskich, aż do wyczerpania kontyngentów.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 1 przewiduje utworzenie systemu zarządzania kontyngentami, który zapewnia równy i nieprzerwany dostęp do kontyngentów oraz nieprzerwane stosowanie stawek celnych kontyngentu zgodnie z porządkiem chronologicznym dat przyjęcia zgłoszeń o dopuszczenie do obrotu. Komisja oraz państwa członkowskie powinny zatem zarządzać kontyngentami otwartymi na mocy niniejszego rozporządzenia zgodnie z tym systemem.
(4) Wielkości kontyngentu są wyrażane najczęściej w uzupełniających jednostkach miary wagi. W przypadku niektórych produktów, dla których otwarty został kontyngent, wielkość kontyngentu ustalana jest w innych uzupełniających jednostkach miary. Jeżeli w przypadku takich produktów nie podano uzupełniającej jednostki miary w Nomenklaturze scalonej określonej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 (zwanej dalej "Nomenklaturą scaloną"), może zaistnieć niepewność co do stosowanej uzupełniającej jednostki miary. Aby zapewnić przejrzystość oraz lepszą jakość zarządzania kontyngentami, należy zatem określić, że w celu skorzystania z tych kontyngentów w zgłoszeniu do dopuszczenia do obrotu należy podać dokładną ilość przywożonych produktów z zastosowaniem uzupełniającej jednostki miary wielkości kontyngentu, określonej dla tych produktów w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Konieczne jest wyjaśnienie, że wszelkie mieszaniny, preparaty lub produkty składające się z różnych składników zawierających produkty objęte kontyngentami powinny być wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia, ponieważ jedynie produkty opisane w niniejszym rozporządzeniu powinny podlegać kontyngentom.
(6) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1388/2013 3 było wielokrotnie zmieniane. Ponadto, ponieważ kody Nomenklatury scalonej zostały zaktualizowane rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1832 4 , konieczne byłoby wprowadzenie szeregu zmian do rozporządzenia Rady (UE) nr 1388/2013. W związku z tym, w celu zapewnienia jasności i przejrzystości, rozporządzenie to należy zastąpić w całości.
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności dla osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest wspieranie handlu między państwami członkowskimi i państwami trzecimi, konieczne i właściwe jest przyjęcie przepisów w celu zrównoważenia różnych interesów handlowych podmiotów gospodarczych w Unii, bez zmiany unijnego harmonogramu dotyczącego działań podejmowanych w ramach Światowej Organizacji Handlu. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(8) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych kontyngentów taryfowych i ich zawieszeń, kontyngenty dotyczące produktów wymienionych w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2022 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
A. VIZJAK | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/972 z dnia 17 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/2563 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.330.109) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/1191 z dnia 16 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.158.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2880 z dnia 19 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2880) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1829 z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1829) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/3213 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3213) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.458.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/2283 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1388/2013 |
Data aktu: | 20/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 23/12/2021 |