PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 3 zobowiązano twórców detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP), przed udostępnieniem PRIIP inwestorom indywidualnym, do sporządzenia i publikacji dokumentu zawierającego kluczowe informacje.
(2) Art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1286/2014 (zwany dalej "przepisem przejściowym") przewiduje zwolnienie do dnia 31 grudnia 2021 r. spółek zarządzających zdefiniowanych w art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 , spółek inwestycyjnych, o których mowa w art. 27 tej dyrektywy, oraz osób doradzających w zakresie jednostek przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), o których mowa w art. 1 ust. 2 tej dyrektywy, lub je sprzedających, z obowiązków określonych w tym rozporządzeniu, a zatem z wymogu sporządzania dokumentu zawierającego kluczowe informacje. Zgodnie z art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1286/2014 w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje przepisy dotyczące formatu i treści dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów, określone w art. 78-81 dyrektywy 2009/65/WE, w odniesieniu do funduszy innych niż UCITS oferowanych inwestorom indywidualnym, przepis przejściowy stosuje się do spółek zarządzających, spółek inwestycyjnych i osób doradzających w zakresie jednostek takich funduszy lub je sprzedających inwestorom indywidualnym.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/653 5 uzupełnia rozporządzenie (UE) nr 1286/2014 poprzez ustanowienie regulacyjnych standardów technicznych w odniesieniu do prezentacji, treści i standardowego formatu dokumentu zawierającego kluczowe informacje, metody prezentacji ryzyka i zysku oraz obliczania kosztów, a także warunków i minimalnej częstotliwości dokonywania przeglądu informacji zamieszczonych w dokumencie zawierającym kluczowe informacje oraz warunków spełnienia wymogu przekazania dokumentu zawierającego kluczowe informacje inwestorom indywidualnym.
(4) W dniu 7 września 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/653 w odniesieniu do podstawowej metodyki i prezentacji scenariuszy dotyczących wyników, prezentacji kosztów i metodyki obliczania ogólnych wskaźników kosztów, prezentacji i treści informacji na temat wyników osiągniętych w przeszłości oraz prezentacji kosztów w odniesieniu do PRIIP oferujących wiele wariantów inwestycyjnych, a także dostosowania przepisu przejściowego dla twórców PRIIP oferujących jednostki funduszy, o których mowa w art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1286/2014, jako bazowe warianty inwestycyjne do przedłużonego obowiązywania przepisu przejściowego określonego w tym artykule. Datą rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia delegowanego jest dzień 1 lipca 2022 r., ale istotne jest uwzględnienie potrzeby zapewnienia spółkom zarządzającym, spółkom inwestycyjnym i osobom doradzającym w zakresie jednostek UCITS i jednostek funduszy innych niż UCITS lub je sprzedającym wystarczającej ilości czasu na przygotowanie się do wygaśnięcia przepisu przejściowego, a tym samym do spełnienia obowiązku sporządzania dokumentu zawierającego kluczowe informacje.
(5) Aby zaspokoić potrzebę zapewnienia wystarczającej ilości czasu na przygotowanie się do spełnienia obowiązku sporządzania dokumentu zawierającego kluczowe informacje, należy przedłużyć okres obowiązywania przepisu przejściowego do dnia 31 grudnia 2022 r.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1286/2014.
(7) Celem rozporządzenia (UE) nr 1286/2014 jest umożliwienie inwestorom indywidualnym podejmowania bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych. Pomimo dobrych intencji leżących u podstaw rozporządzenia (UE) nr 1286/2014, od czasu jego przyjęcia sformułowano wobec niego liczne uwagi, w tym w odniesieniu do potrzeby bardziej klarownej definicji "inwestora indywidualnego", zakresu produktów objętych zakresem stosowania tego rozporządzenia, wyeliminowania formy papierowej jako opcji domyślnej w przypadku gdy PRIIP oferowany jest osobiście, koncepcji "kolejnych transakcji" oraz przekazywania informacji przedumownych inwestorom profesjonalnym. Uwagami tymi należy pilnie się zająć, aby poprawić zaufanie inwestorów indywidualnych do rynków finansowych, z korzyścią zarówno dla przedsiębiorstw starających się pozyskać finansowanie, jak i - w perspektywie długoterminowej- dla inwestorów. Potrzebę przeprowadzenia szerzej zakrojonego przeglądu stwierdzono już w rozporządzeniu (UE) nr 1286/2014, a jej pilny charakter pozostaje bez zmian. Oczekuje się, że na podstawie takiego przeglądu - zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1286/2014 - Komisja przedłoży w trybie pilnym sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, dołączając do niego, w stosownym przypadku, wniosek mający zaradzić istniejącym ograniczeniom.
(8) Biorąc pod uwagę bardzo krótki okres pozostały do pierwotnej daty wygaśnięcia przepisu przejściowego, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie bezzwłocznie,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: