uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 7,
(1) Do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/856 (EBC/2015/12) 2 należy wprowadzić szereg zmian. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości należy sporządzić przekształconą wersję wytycznych (UE) 2015/856 (EBC/2015/12).
(2) W ramach wykonywania zadań powierzonych Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) i właściwym organom krajowym państw członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 EBC i właściwe organy krajowe przestrzegają zasad niezależności, odpowiedzialności i przejrzystości oraz spełniają najwyższe standardy etyki zawodowej i uczciwości, co obejmuje brak tolerancji dla niewłaściwych zachowań i nadużyć. Ramy zarządzania chroniące te zasady i standardy są kluczowym elementem zapewniającym wiarygodność Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego i mają zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania zaufania nadzorowanych podmiotów, kontrahentów polityki pieniężnej i obywateli Unii.
(3) Mając to na uwadze, Rada Prezesów przyjęła w 2015 r. wytyczne (UE) 2015/856 (EBC/2015/12), w których określono podstawy wspólnych zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (zwane dalej "zasadami etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego"), które chronią wiarygodność i reputację Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, jak również zaufanie społeczne do uczciwości i bezstronności członków organów i pracowników EBC oraz właściwych organów krajowych państw członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym.
(4) Rada Prezesów jest zdania, że w celu utrzymania najwyższych standardów etyki zawodowej i uczciwości należy dalej rozwijać istniejące wspólne minimalne standardy i zasady mające na celu zapobieganie wykorzystywaniu informacji wewnętrznych i niewłaściwemu wykorzystywaniu niepublicznych informacji Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, a także zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi. W tym kontekście Rada Prezesów uważa, że ważne jest, aby EBC i właściwe organy krajowe przyjęły środki mające na celu unikanie nawet pozorów istnienia wykorzystywania informacji poufnych, niewłaściwego wykorzystywania informacji niepublicznych lub ewentualnych konfliktów interesów. Jakkolwiek EBC i właściwe organy krajowe powinny mieć pewną swobodę w definiowaniu najodpowiedniejszych ram dla takich środków, dla odpowiedniej ochrony reputacji Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego ważne jest jednocześnie, aby zestaw skoordynowanych środków, w szczególności w odniesieniu do prywatnych transakcji finansowych o krytycznym znaczeniu, miał zastosowanie co najmniej do pracowników EBC i właściwych organów krajowych podczas wykonywania zadań Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Takie skoordynowane środki powinny mieć również zastosowanie do członków organu wewnętrznego pełniącego funkcje administracyjne lub konsultacyjne związane bezpośrednio lub pośrednio z realizacją zadań Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego wykonywanych przez właściwe organy krajowe.
(5) Aby dodatkowo chronić zaufanie ze strony nadzorowanych podmiotów i obywateli Unii co do tego, że pracownicy EBC i właściwych organów krajowych, a także członkowie ich organów, działają z zachowaniem pełnej bezstronności zawodowej, należy unikać sytuacji postrzeganych jako konflikty interesów. W związku z tym pracownicy i członkowie organów, którzy mają dostęp do informacji wrażliwych z punktu widzenia rynku, powinni podlegać szczególnym zasadom i standardom przy przeprowadzaniu prywatnych transakcji finansowych, w szczególności gdy transakcje te dotyczą podmiotów regulowanych.
(6) Jako że zasady etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego mają zastosowanie wyłącznie do wykonywania zadań nadzorczych, aby zapewnić jak największą spójność standardów uczciwości i dobrego zarządzania we wszystkich krajowych bankach centralnych i właściwych organach krajowych Rada Prezesów przyjęła wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) 3 ustanawiające podstawy zasad etyki Eurosystemu (zwane dalej "zasadami etyki Eurosystemu") mające zastosowanie do wykonywania zadań Eurosystemu przez KBC.
(7) Zasady ustanowione w wytycznych (UE) 2015/856 (EBC/2015/12) zostały uzupełnione praktykami wdrażania zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (Ethics Framework for the SSM Implementation Practices) 4 zatwierdzonymi przez Radę Prezesów i transponowanymi do wewnętrznych zasad i praktyk przyjętych przez EBC i właściwe organy krajowe. Praktyki wdrażania zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, w tym w szczególności praktyka wdrażania nr 4 dotycząca funkcji zgodności z prawem, powinny zostać włączone do zmienionych zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego w sposób zabezpieczający zasadę autonomii organizacyjnej poszczególnych właściwych organów krajowych.
(8) W celu zapewnienia, aby zasady etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego cały czas odzwierciedlały odpowiednie standardy i najlepsze praktyki uwzględniające aktualny stan wiedzy w społeczności nadzorczej oraz wśród instytucji unijnych, wytyczne (UE) 2015/856 (EBC/2015/12) przewidują regularne przeglądy dokonywane przez Radę Prezesów. Wejście w życie Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego 5 (zwanego dalej "jednolitym kodeksem") dodatkowo wzmocniło jednolite standardy etyki zawodowej dla wszystkich członków organów EBC wysokiego szczebla i ich zastępców. W związku z powyższym Rada Prezesów uważa, że konieczne jest dostosowanie istniejących standardów do zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
(9) W celu zapewnienia międzyinstytucjonalnego forum wymiany informacji na temat etyki i zgodności oraz kwestii związanych z wdrażaniem wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) i wytycznych (UE) 2015/856 (EBC/2015/12) Rada Prezesów powołała grupę zadaniową ds. standardów etyki i zgodności (Ethics and Compliance Officers Task Force, ECTF). W świetle rosnącego znaczenia tych kwestii i wynikającej z tego potrzeby dążenia do jak najambitniejszych standardów na poziomie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz wspierania spójnego wdrażania zasad etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego Rada Prezesów uznała za stosowne powierzenie grupie zadaniowej ECTF rozszerzonych obowiązków i przekształcenie jej w stałą Konferencję ds. Etyki i Zgodności (Ethics and Compliance Conference, ECC). Te rozszerzone obowiązki powinny umożliwić Jednolitemu Mechanizmowi Nadzorczemu odpowiednie reagowanie na wyzwania związane z dynamicznym charakterem standardów etyki zawodowej i dobrego zarządzania.
(10) Aby zapewnić ogólną spójność tych zasad etycznych, należy dalej rozwijać główne koncepcje dotyczące konfliktu interesów, przyjmowania prezentów i korzystania z gościnności oraz zakazu nadużywania informacji niepublicznych, określone w wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) i (UE) 2015/856 (EBC/2015/12), a także dostosować je do jednolitego kodeksu. W szczególności należy rozszerzyć procedury weryfikacji przed zatrudnieniem i ograniczenia po okresie zatrudnienia, które obecnie obejmują pracowników wyższego szczebla Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego podlegających bezpośrednio poziomowi zarządu, tak aby skutecznie przeciwdziałać zjawisku bezpośredniego przechodzenia pracowników nadzoru bankowego do sektora prywatnego, w szczególności uczestników rynku finansowego.
(11) Jakkolwiek zasady etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego mają zastosowanie wyłącznie do wykonywania zadań nadzorczych, pożądane jest jednak, aby EBC i właściwe organy krajowe stosowały równoważne standardy wobec członków swoich organów, swoich pracowników i innych osób wykonujących zadania nie dotyczące Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
(12) Przepisy niniejszych wytycznych pozostają bez uszczerbku dla mającego zastosowanie ustawodawstwa krajowego, w szczególności prawa pracy.
(13) Postanowienia niniejszych wytycznych powinny pozostawać bez uszczerbku dla jednolitego kodeksu i wymogów etycznych ustanowionych w określonych dziedzinach, spełniających co najmniej standardy ustanowione w zasadach etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.454.21 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2021/50 (2021/2256) określające zasady etyki Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 02/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 17/12/2021, 01/06/2023 |