a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/593 2 Włochy zostały upoważnione do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE (zwanej dalej "środkiem szczególnym") w celu wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego dla wszystkich podatników mających siedzibę na terytorium Włoch, z wyjątkiem podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 tej dyrektywy.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 31 marca 2021 r., Włochy wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania odstępstwa od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE, aby móc w dalszym ciągu stosować obowiązek fakturowania elektronicznego. Ponadto w swoim wniosku Włochy zwróciły się o zezwolenie na rozszerzenie zakresu środka szczególnego na podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 tej dyrektywy.
(3) Pismami z dnia 10 września 2021 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Włochy. Pismem z dnia 13 września 2021 r. Komisja powiadomiła Włochy, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Włochy twierdzą, że wdrożony obowiązkowy system fakturowania elektronicznego, który przekazuje wszystkie wystawione faktury za pośrednictwem systemu "Sistema di Interscambio" zarządzanego przez włoski urząd skarbowy, w pełni osiągnął swoje cele, a mianowicie zwalczanie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania, uproszczenie przestrzegania przepisów podatkowych oraz zwiększenie skuteczności poboru podatków, ograniczając tym samym koszty administracyjne ponoszone przez przedsiębiorstwa.
(5) Włochy uważają, że rozszerzenie zakresu środka szczególnego na podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE, zwiększyłoby możliwości włoskiego urzędu skarbowego w zakresie zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylania się od opodatkowania, ponieważ urząd ten miałby pełny obraz faktur wystawionych przez wszystkich podatników. Ponadto umożliwiłoby to włoskiemu urzędowi skarbowemu kontrolowanie, czy podatnicy ci spełniają wymogi i warunki korzystania z tego zwolnienia.
(6) Włochy twierdzą, że wnioskowane rozszerzenie zakresu środka szczególnego nie pociągnie za sobą znacznych kosztów dla podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE. Aby ograniczyć takie koszty, Włochy udostępniły bezpłatnie szereg rozwiązań w zakresie przygotowywania i przekazywania faktur elektronicznych, takich jak pakiet oprogramowania do instalacji na komputerach i aplikacja na urządzenia mobilne. Ponadto wdrożeniu faktur elektronicznych towarzyszy zniesienie innych wymogów, takich jak przekazywanie danych na fakturze dotyczących transakcji krajowych, składanie deklaracji statystycznej dotyczącej zakupów wewnątrz UE oraz przekazywanie szczegółowych informacji na temat umów zawartych przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie leasingu, dzierżawy i najmu. Wdrożenie faktur elektronicznych umożliwiło również świadczenie na rzecz podatników dodatkowych usług, takich jak wstępnie wypełniona ewidencja zakupów i sprzedaży, harmonogram okresowego rozliczania VAT, wstępnie wypełnione roczne deklaracje VAT oraz wstępnie wypełnione formularze płatności, w tym dotyczące podatków, które mają zostać zapłacone, skompensowane lub zgłoszone do zwrotu, przy czym pierwszeństwo przyznaje się podatnikom korzystającym z fakturowania elektronicznego. Środki te powinny zapewnić proporcjonalność środka szczególnego.
(7) Środek szczególny powinien być ograniczony w czasie, co umożliwi monitorowanie jego wpływu na zwalczanie oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz na podatników, w szczególności tych korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE.
(8) Jeżeli Włochy uznają, że przedłużenie okresu obowiązywania środka szczególnego jest konieczne, powinny przedłożyć Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie zawierające ocenę środka szczególnego pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz uproszczenia poboru podatku. Sprawozdanie to powinno również zawierać ocenę wpływu środka na podatników, w szczególności tych, którzy korzystają ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE.
(9) Środek szczególny nie powinien mieć wpływu na prawo klienta do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.
(10) Środek szczególny nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/593,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: