uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 2 lit. b) oraz art. 54 ust. 4 lit. a) i b),
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego, oraz w sprawie wprowadzenia specjalnych warunków regulujących wprowadzanie do Unii niektórych przesyłek żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksy- nami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami, oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w załącznikach I i II do tego rozporządzenia wykonawczego podlegają przeglądowi w regularnych odstępach czasu nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji związanych z zagrożeniami dla zdrowia ludzi i niezgodnością z przepisami Unii, takich jak dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, a także dane i informacje dotyczące przesyłek oraz wyniki kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przekazane Komisji przez państwa członkowskie.
(3) Występowanie i znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłaszanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ("RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 i informującego o poważnym bezpośrednim lub pośrednim zagrożeniu dla zdrowia ludzi w związku z paszą lub żywnością, oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w pierwszym semestrze 2021 r. w odniesieniu do żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wskazują, że wykazy określone w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 powinny zostać zmienione w celu ochrony zdrowia ludzi w Unii.
(4) Od stycznia 2019 r. orzeszki ziemne i produkty wytwarzane z orzeszków ziemnych z Argentyny były przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii nie stanowi poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest konieczne dalsze obowiązywanie wymogu, aby każdej przesyłce towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzeszków ziemnych z Argentyny w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i przenieść ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego, utrzymując poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 5 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(5) Od stycznia 2019 r. orzechy leszczyny i produkty wytwarzane z orzechów leszczyny z Azerbejdżanu są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii nie stanowi poważnego zagrożenia dla zdrowia ludzi. W związku z tym nie jest konieczne dalsze obowiązywanie wymogu, aby każdej przesyłce towarzyszyło świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005. Jednocześnie państwa członkowskie powinny nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzechów leszczyny z Azerbejdżanu w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i przenieść ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego, utrzymując poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(6) Od stycznia 2019 r. pieprz czarny (Piper nigrum) z Brazylii jest przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą. Kontrole urzędowe tych środków spożywczych przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(7) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do przywozu pieprzu czarnego (Piper nigrum) z Brazylii. W szczególności do wszystkich przesyłek pieprzu czarnego z Brazylii należy dołączać świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują brak salmonelli w 25 g. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą pieprzu czarnego z Brazylii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(8) W odniesieniu do przesyłek melonów Galia (Cucumis melo var. reticulatus) z Hondurasu dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem przez Salmonella Braenderup. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tych towarów z Hondurasu. Towary te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(9) Słodka papryka (Capsicum annum) z Chin była przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą od stycznia 2019 r. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. W związku z tym zwiększone kontrole urzędowe na poziomie 20 % przesyłek wprowadzanych do Unii nie są już uzasadnione w odniesieniu do tego towaru. Państwa członkowskie powinny jednak nadal przeprowadzać kontrole w celu zapewnienia utrzymania obecnego poziomu zgodności. Należy zatem zmienić odpowiednią pozycję w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i zmniejszyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich do poziomu 10 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(10) Od stycznia 2019 r. oberżyny (Solanum melongena) z Republiki Dominikańskiej są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tych środków spożywczych przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(11) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, wprowadzenie specjalnych warunków w odniesieniu do oberżyn (Solanum melongena) z Republiki Dominikańskiej. W szczególności wszystkim przesyłkom tego towaru z Republiki Dominikańskiej powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz w przesyłkach żywności i paszy wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą oberżyn (Solanum melongena) z Republiki Dominikańskiej w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz utrzymać częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 % przesyłek wprowadzanych do Unii.
(12) Od stycznia 2010 r. papryka z rodzaju Capsicum i wspięga chińska z Republiki Dominikańskiej są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tych środków spożywczych przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(13) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, wprowadzenie specjalnych warunków w odniesieniu do papryki z rodzaju Capsicum i wspięgi chińskiej z Republiki Dominikańskiej. W szczególności wszystkim przesyłkom papryki z rodzaju Capsicum i wspięgi chińskiej z Republiki Dominikańskiej powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz w przesyłkach żywności i paszy wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą papryki z rodzaju Capsicum i wspięgi chińskiej z Republiki Dominikańskiej w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz utrzymać częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 50 %.
(14) W odniesieniu do przesyłek moringi olejodajnej (Moringa oleifera) z Indii dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu tego towaru z Indii. Takie towary należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 %.
(15) W odniesieniu do przesyłek papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum z Indii w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto dużą częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do takich przesyłek, do 20 %.
(16) W odniesieniu do przesyłek ryżu z Indii i Pakistanu dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie aflatoksynami i ochratoksyną A. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu takich przesyłek. Pozycje dotyczące tych towarów z Indii i Pakistanu należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 %.
(17) W odniesieniu do przesyłek wąkrotki azjatyckiej (Centella asiatica) i alternantery bezszypułkowej (Alternanthera sessilis) ze Sri Lanki dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu takich przesyłek. Pozycje dotyczące tych towarów ze Sri Lanki należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 %.
(18) Od kwietnia 2021 r. orzechy leszczyny i produkty wytwarzane z orzechów leszczyny z Turcji są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. Kontrole urzędowe tych środków spożywczych przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tego towaru i należy skreślić dotyczącą go pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(19) W odniesieniu do przesyłek grejpfrutów z Turcji dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu takich przesyłek. Pozycje dotyczące tego towaru z Turcji należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich na poziomie 10 %.
(20) Od stycznia 2020 r. mandarynki (włącznie z tangerynami i satsumami), klementynki, wilkingi i podobne hybrydy cytrusowe oraz pomarańcze z Turcji są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Kontrole urzędowe tych środków spożywczych przeprowadzane przez państwa członkowskie wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzanie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(21) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, wprowadzenie specjalnych warunków w odniesieniu do mandarynek i pomarańczy z Turcji. W szczególności wszystkim przesyłkom mandarynek (włącznie z tangerynami i satsumami), klementynek, wilkingów i podobnych hybryd cytrusowych oraz pomarańczy z Turcji powinno towarzyszyć urzędowe świadectwo stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz w przesyłkach żywności i paszy wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Pozycję dotyczącą mandarynek i pomarańczy z Turcji w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy zatem skreślić i przenieść do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich do 20 %.
(22) W odniesieniu do przesyłek nasion kminu rzymskiego i suszonego oregano z Turcji dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem alkaloidami pirolizydynowymi. Konieczne jest zatem wprowadzenie wymogu zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przy wprowadzaniu takich przesyłek. Pozycje dotyczące tych towarów z Turcji należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i określić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich przesyłek wprowadzanych do Unii na poziomie 10 %.
(23) W odniesieniu do pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykryto dużą częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. Należy zatem zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do takich przesyłek, do 20 %.
(24) Ryzyko wynikające z zanieczyszczenia orzeszków ziemnych aflatoksynami dotyczy również pasty z orzeszków ziemnych. W związku z tym, aby zapewnić skuteczną ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia wynikającymi z zanieczyszczenia pasty z orzeszków ziemnych aflatoksynami, w kolumnach: "Żywność i pasze (zamierzone zastosowanie)" i "Kod CN" w załączniku I oraz w tabeli 1 w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy dodać kategorię "pasta z orzeszków ziemnych" oraz odpowiednie kody CN dla pasty z orzeszków ziemnych w odniesieniu do pozycji dotyczących orzeszków ziemnych z Argentyny, Boliwii, Brazylii, Chin, Madagaskaru, Senegalu i Stanów Zjednoczonych w załączniku I oraz z Egiptu, Ghany, Gambii, Indii i Sudanu w załączniku II.
(25) Od października 2020 r. nasiona sezamu z Indii są przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, w tym tlenkiem etylenu. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie i dostępne informacje wskazują na poprawę zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do pozostałości pestycydów innych niż tlenek etylenu. W związku z tym zwiększony poziom kontroli urzędowych przesyłek nasion sezamu pod kątem możliwego zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, które można analizować metodami wielopozostałościowymi, nie jest już konieczny w odniesieniu do tego towaru. Należy zatem odpowiednio zmienić odpowiednią pozycję w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(26) Dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie tlenkiem etylenu, co wymaga zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Tlenek etylenu jest sklasyfikowany jako mutagen kategorii 1B, substancja rakotwórcza kategorii 1B i substancja działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 5 . Ponadto tlenek etylenu nie został zatwierdzony jako substancja czynna do stosowania w środkach ochrony roślin w Unii.
(27) W odniesieniu do przesyłek chleba świętojańskiego, śluzów i zagęszczaczy, nawet modyfikowanych, pochodzących z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Maroka, pasty przyprawowej z Meksyku i papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum z Ugandy wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na występowanie zanieczyszczenia tlenkiem etylenu.
(28) W związku z tym, aby zapewnić skuteczną ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia wynikającymi z zanieczyszczenia tych towarów, przesyłki chleba świętojańskiego, śluzów i zagęszczaczy, nawet modyfikowanych, pochodzących z chleba świętojańskiego lub nasion chleba świętojańskiego z Maroka, pasty przyprawowej z Meksyku i papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum z Ugandy powinny zatem zostać włączone do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, z częstotliwością kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich ustaloną na poziomie 10 %.
(29) Biorąc pod uwagę liczbę otrzymanych powiadomień RASFF, należy ustanowić specjalne warunki dotyczące przesyłek gumy ksantanowej z Chin, chleba świętojańskiego (w tym śluzów i zagęszczaczy pochodzących z chleba świętojańskiego), gumy guar, kilku przypraw, węglanu wapnia i suplementów diety zawierających składniki roślinne z Indii, suplementów diety zawierających składniki roślinne i makaronów błyskawicznych typu noodle z Korei Południowej, chleba świętojańskiego (w tym śluzów i zagęszczaczy pochodzących z chleba świętojańskiego) z Malezji i Turcji oraz makaronów błyskawicznych typu noodle z Wietnamu. Ze względu na ryzyko zanieczyszczenia tlenkiem etylenu przesyłkom tych produktów powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz w przesyłkach żywności i paszy wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wykazują zgodność z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tlenku etylenu. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. W związku z tym pozycje dotyczące przesyłek gumy ksantanowej z Chin, chleba świętojańskiego (w tym śluzów i zagęszczaczy pochodzących z chleba świętojańskiego), gumy guar, kilku przypraw, węglanu wapnia i suplementów diety zawierających składniki roślinne z Indii, suplementów diety zawierających składniki roślinne i makaronów błyskawicznych typu noodle z Korei Południowej, chleba świętojańskiego (w tym śluzów i zagęszczaczy pochodzących z chleba świętojańskiego) z Malezji i Turcji oraz makaronów błyskawicznych typu noodle z Wietnamu powinny zostać włączone do załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, z częstotliwością kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich ustaloną na poziomie 20 %.
(30) Aby zapewnić spójność i jasność, załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy w całości zastąpić tekstem określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(31) Należy przewidzieć okres przejściowy dla przesyłek pieprzu czarnego (Piper nigrum) z Brazylii, bakłażanów (Solanum melongena), słodkiej papryki (Capsicum annuum), papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum i wspięgi chińskiej (Vigna unguiculata ssp. sesquipedalis, Vigna unguiculata ssp. unguiculata) z Republiki Dominikańskiej oraz mandarynek (włącznie z tangerynami i satsumami), klementynek, wilkingów i podobnych hybryd cytrusowych oraz pomarańczy z Turcji, którym nie towarzyszy świadectwo urzędowe, ale które były już objęte kontrolami urzędowymi w punkcie kontroli granicznej zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami Unii.
(32) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793.
(33) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.453.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2246 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002 |
Data aktu: | 15/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 06/01/2022 |