Rozporządzenie wykonawcze 2021/2248 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w odniesieniu do szczegółów elektronicznego interfejsu między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku, a także w odniesieniu do danych, które mają być przesyłane za pomocą tego interfejsu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2248
z dnia 16 grudnia 2021 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w odniesieniu do szczegółów elektronicznego interfejsu między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku, a także w odniesieniu do danych, które mają być przesyłane za pomocą tego interfejsu 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 2 , w szczególności jego art. 34 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020 zobowiązuje Komisję do opracowania elektronicznego interfejsu ("interfejs") umożliwiającego przesyłanie danych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym, o którym mowa w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Ten system informacyjny i komunikacyjny znany jest jako system informacyjny i komunikacyjny służący do celów nadzoru rynku ("ICSMS"). Interfejs ma za zadanie ułatwienie komunikacji między organami celnymi a organami nadzoru rynku w celu kontroli produktów wprowadzanych na terytorium Unii zgodnie z art. 25-28 rozporządzenia (UE) 2019/1020. Jego stosowanie pozo- staje dobrowolne zgodnie z art. 26 ust. 4 tego rozporządzenia.

(2) W celu ułatwienia przygotowania systemów elektronicznych i spójnej wymiany informacji konieczne jest określenie standardowych zestawów danych, które mają być przesyłane, w określonej formie i w określony sposób, za pomocą interfejsu. Te zestawy danych powinny odzwierciedlać wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2019/1020 w odniesieniu do kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii. Powinny one jednak być wystarczająco elastyczne, aby umożliwić państwom członkowskim uwzględnienie wszystkich istotnych przypadków z wykorzystaniem danych lub pól danych, które są odpowiednie dla każdego przypadku.

(3) Aby ograniczyć obciążenie administracyjne organów celnych, dane przesyłane z krajowych systemów celnych do ICSMS powinny być, w miarę możliwości, łatwo dostępne z tych systemów. Niemniej jednak weryfikacja zgodności produktu przez organy nadzoru rynku wymaga wprowadzenia dodatkowych elementów danych do krajowych systemów celnych.

(4) W przypadku gdy państwa członkowskie korzystają z interfejsu, powinny one podlegać szczególnym wymogom proceduralnym w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania systemów elektronicznych.

(5) W przypadku gdy stosowanie niniejszego rozporządzenia wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, powinno się ono odbywać zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych, w szczególności z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  i (UE) 2018/1725 4 . W niniejszym rozporządzeniu należy określić pewne specyfikacje dotyczące przetwarzania danych osobowych. Specyfikacje te powinny być w przyszłości spójne ze specyfikacjami określonymi w ramach unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, w odniesieniu do którego Komisja przedstawiła wniosek w dniu 28 października 2020 r. 5 . Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych mogą zatem zostać poddane przeglądowi w świetle przyszłych ram prawnych regulujących unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł.

(6) Dane przesyłane za pośrednictwem interfejsu powinny być poufne i nie powinny pozostawać w interfejsie dłużej niż jest to konieczne do ich przesłania.

(7) Zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020 interfejs powinien zostać wdrożony w terminie czterech lat od dnia przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Tworzenie systemów elektronicznych jest złożonym zadaniem technicznym wymagającym od państw członkowskich i Komisji poniesienia nakładów finansowych, jak i nakładów czasu. Oczekuje się, że proces tworzenia interfejsu potrwa cztery lata. Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć do czasu udostępnienia interfejsu.

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 22 października 2021 r.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 43 rozporządzenia (UE) 2019/1020,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"system informacyjny i komunikacyjny do celów nadzoru rynku" lub "ICSMS" oznacza system informacyjny i komunikacyjny dotyczący nadzoru rynku przewidziany w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
b) 6
 "interfejs" oznacza elektroniczny interfejs, o którym mowa w art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020, ustanowiony w ramach unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX) przewidzianego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 7 .
Artykuł  2

Dane, które mają być przesyłane

1. 
Do celów powiadamiania organów nadzoru rynku o zawieszeniu dopuszczenia produktu do obrotu zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020 przesyłane dane obejmują:
a)
odpowiednie dane dostępne z krajowych systemów celnych, w tym dane ze zgłoszenia celnego, wymienione w sekcji 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia;
b)
dodatkowe dane, które należy wprowadzić do krajowych systemów celnych, wymienione w sekcji 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W przypadku gdy organy nadzoru rynku zwracają się do organów celnych o utrzymanie zawieszenia dopuszczenia produktu do obrotu, informują organy celne o ich zgodzie na takie dopuszczenie lub zwracają się do organów celnych o niedopuszczenie produktu do obrotu zgodnie z art. 27 i 28 rozporządzenia (UE) 2019/1020, przesyłane dane obejmują:
a)
decyzję organów nadzoru rynku dotyczącą dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia produktu do obrotu lub ich wniosek o utrzymanie zawieszenia, zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
b)
informacje na temat działań następczych w związku z informacjami, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu, zarówno ze strony organów celnych, jak i organów nadzoru rynku, zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Do celów wniosku organów nadzoru rynku o zawieszenie dopuszczenia produktu do obrotu na podstawie art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz odpowiedzi organów celnych przesyła się dane określone w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Procedura

1. 
W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z interfejsu, organy celne łączą krajowe systemy celne z tym interfejsem, testują połączenie i zapewniają, aby systemy te pozostawały interoperacyjne z tym interfejsem.
2. 
W przypadku gdy powiadomienia i wnioski, o których mowa w art. 26 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2019/1020, przekazywane są za pomocą ICSMS i interfejsu zgodnie z art. 26 ust. 4 tego rozporządzenia, zastosowanie mają następujące przepisy:
a)
organy celne wprowadzają do swoich krajowych systemów celnych dane, które mają być przesłane, w przypadku gdy takie dane nie są jeszcze obecne, oraz zezwalają na przesyłanie tych danych za pośrednictwem interfejsu do ICSMS;
b)
organy nadzoru rynku wprowadzają do ICSMS dane, które mają być przesłane, i zezwalają na ich przesłanie za pośrednictwem interfejsu do krajowych systemów celnych odpowiednich organów celnych;
c)
po zatwierdzeniu przesłania danych, o których mowa w lit. a) i b) niniejszego ustępu, interfejs przesyła te dane do innego systemu;
d)
każde późniejsze przesłanie danych dotyczących powiadomień i wniosków odbywa się za pośrednictwem interfejsu.
3. 
Jeżeli organy nadzoru rynku nie odpowiedzą na powiadomienie w terminie określonym w art. 27 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1020, ICSMS przesyła krajowym systemom celnym za pośrednictwem interfejsu automatyczny komunikat wskazujący, że produkt może zostać dopuszczony do obrotu, jeżeli spełnione zostały wszystkie pozostałe wymogi i formalności związane z takim dopuszczeniem.
Artykuł  4  8

 (uchylony)

Artykuł  5  9

 (uchylony)

Artykuł  6  10

 (uchylony)

Artykuł  7

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 grudnia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 1

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 1, obejmują grupy i elementy określone w sekcjach 1 i 2.
1.
Dane z krajowych systemów celnych, w tym dane ze zgłoszenia celnego, jeżeli są one dostępne

Informacje o towarach

a)
kod klasyfikacji celnej, w tym kod podpozycji systemu zharmonizowanego, kod Nomenklatury scalonej określony w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 11  oraz kod TARIC;
b)
opis towarów;
c)
masa towarów;
d)
ilość towarów;
e)
odpowiednie dokumenty uzupełniające.

Informacje o podmiotach gospodarczych

f)
eksporter;
g)
sprzedający;
h)
importer;
i)
kupujący;
j)
zgłaszający.

Pochodzenie i miejsce przeznaczenia towarów

k)
kraj przeznaczenia;
l)
kraj pochodzenia;
m)
kraj wysyłki;
n)
kraj eksportera;
o)
rodzaj transportu na granicy.

Informacje administracyjne

p)
główny numer referencyjny zgłoszenia celnego;
q)
numer pozycji towarowej;
r)
data przyjęcia zgłoszenia;
s)
wskazanie zgłoszeń zawierających zredukowany zestaw danych;
t)
właściwy urząd celny, w tym urząd celny przedstawienia i kontrolny urząd celny w stosownych przypadkach;
u)
dane dotyczące procedury celnej.

W przypadku gdy elementy danych wymienione w niniejszej sekcji składają się z kodów numerycznych lub alfanumerycznych powszechnie stosowanych przez organy celne, interfejs tworzy się w taki sposób, aby mógł on pobierać z systemów celnych i przesyłać do ICSMS odpowiednie informacje tekstowe odpowiadające tym kodom.

2.
Dodatkowe dane wprowadzane do krajowych systemów celnych
a)
powody zawieszenia, zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 (obowiązkowo we wszystkich przypadkach);
b)
informacje o produkcie, np. nazwa, nazwa handlowa lub zarejestrowany znak towarowy, model, numer EAN, numer seryjny (jeżeli jest dostępny);
c)
unijny akt prawny lub unijne akty prawne, do których odnosi się domniemany brak zgodności (obowiązkowo we wszystkich przypadkach);
d)
główna kategoria danych produktów, zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. c) pkt (viii) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1121 12  (obowiązkowo we wszystkich przypadkach);
e)
informacje, o których mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020, dotyczące podmiotu gospodarczego (obowiązkowe, jeżeli wymóg ma zastosowanie, a dane są dostępne);
f)
zdjęcia produktu i, w stosownych przypadkach, jego opakowania, na przykład przedstawiające informacje o produkcie, oznakowanie zgodności, etykietę lub wzbudzające podejrzenia elementy (jeżeli są dostępne);
g)
inne istotne dokumenty, na przykład faktury, deklaracja zgodności, sprawozdania z badań (jeżeli są dostępne);
h)
organ lub organy nadzoru rynku, które mają zostać powiadomione, wybrane z wykazu organów nadzoru rynku wyznaczonych przez państwa członkowskie i wprowadzonych do ICSMS zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020 (obowiązkowo we wszystkich przypadkach).

ZAŁĄCZNIK  II

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a)

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), zawierają następujące dodatkowe elementy:
a)
wskazanie, czy organy nadzoru rynku:
1)
zatwierdzają dopuszczenie produktu do obrotu. Organy nadzoru rynku wskazują unijny akt prawny lub unijne akty prawne Unii, na podstawie których dokonano oceny produktów, jak również główną kategorię danych produktów zgodnie z załącznikiem I sekcja 2 lit. d);
2)
występują z wnioskiem o utrzymanie zawieszenia dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić organom nadzoru rynku lub organom celnym podjęcie stosownych działań. Organy nadzoru rynku wskazują unijny akt prawny lub unijne akty prawne, na podstawie których dokonywana jest ocena produktów, jak również główną kategorię danych produktów zgodnie z załącznikiem I sekcja 2 lit. d); lub
3)
wymagają od organów celnych, aby nie dopuszczały produktu do obrotu, ponieważ stwarza on poważne zagrożenie lub jest niezgodny z mającymi zastosowanie przepisami unijnymi. Organy nadzoru rynku wskazują powody, dla których produkt nie jest zgodny z przepisami lub stwarza poważne zagrożenie, naruszone unijne akty prawne, jak również główną kategorię danych produktów zgodnie z załącznikiem I sekcja 2 lit. d). Organy nadzoru rynku mogą wskazać, czy sprzeciwiają się późniejszemu zgłoszeniu produktu do procedury celnej innej niż dopuszczenie do obrotu. Organy nadzoru rynku mogą również wskazać, czy i dlaczego uważają, że produkt należy zniszczyć lub w inny sposób sprawić, że stanie się on niezdatny do użytku, w ramach art. 28 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
b)
informacje administracyjne, w tym główny numer referencyjny zgłoszenia celnego, numer pozycji towarowej, numer rejestracji w ICSMS oraz funkcjonalne dane kontaktowe odpowiedzialnego organu nadzoru rynku.

ZAŁĄCZNIK  III

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b)

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b), zawierają następujące dodatkowe elementy:
a)
w przypadku gdy utrzymano zawieszenie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić organom celnym podjęcie konkretnych działań:
wynik takich działań;
b)
w przypadku gdy utrzymano zawieszenie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić organom nadzoru rynku podjęcie konkretnych działań:
pola danych określone w załączniku II;
c)
w przypadku gdy organy nadzoru rynku zażądały od organów celnych, aby nie dopuściły produktu do obrotu:
informacje od organów celnych na temat sytuacji produktu w następstwie odmowy dopuszczenia do obrotu, w tym informacje o tym, czy został on zniszczony lub w inny sposób uczyniono go niezdatnym do użytku, został objęty procedurą celną inną niż dopuszczenie do obrotu, lub został powrotnie wywieziony, lub
jeżeli podmiot gospodarczy odwoła się od odmowy dopuszczenia produktu do obrotu, informacje na temat tego odwołania oraz, w razie potrzeby, wniosek o ponowną ocenę przez organy nadzoru rynku.

ZAŁĄCZNIK  IV

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 3

Dane, o których mowa w art. 2 ust. 3, zawierają następujące elementy:
a)
wnioski organów nadzoru rynku o zawieszenie dopuszczenia produktu do obrotu, z podaniem właściwego organu, głównego numeru referencyjnego zgłoszenia celnego, opisu produktu i powodów złożenia wniosku;
b)
odpowiedzi organów celnych określające właściwy organ oraz informację, czy produkt zidentyfikowano, a dopuszczenie go do obrotu zawieszono.
1 Tytuł aktu zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/2216 z dnia 6 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2216) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2024 r.
2 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 952/2013, COM(2020) 673 final.
6 Art. 1 lit. b zmieniona przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/2216 z dnia 6 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2216) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2024 r.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2399/oj).
8 Art. 4 uchylony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/2216 z dnia 6 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2216) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2024 r.
9 Art. 5 uchylony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/2216 z dnia 6 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2216) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2024 r.
10 Art. 6 uchylony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/2216 z dnia 6 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2216) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2024 r.
11 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1121 z dnia 8 lipca 2021 r. określające szczegółowo dane statystyczne, które państwa członkowskie mają przekazywać na temat kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 37).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.453.38

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/2248 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w odniesieniu do szczegółów elektronicznego interfejsu między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku, a także w odniesieniu do danych, które mają być przesyłane za pomocą tego interfejsu
Data aktu: 16/12/2021
Data ogłoszenia: 17/12/2021
Data wejścia w życie: 16/12/2025, 06/01/2022