uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 2 , w szczególności jego art. 34 ust. 8,
(1) Art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020 zobowiązuje Komisję do opracowania elektronicznego interfejsu ("interfejs") umożliwiającego przesyłanie danych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym, o którym mowa w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Ten system informacyjny i komunikacyjny znany jest jako system informacyjny i komunikacyjny służący do celów nadzoru rynku ("ICSMS"). Interfejs ma za zadanie ułatwienie komunikacji między organami celnymi a organami nadzoru rynku w celu kontroli produktów wprowadzanych na terytorium Unii zgodnie z art. 25-28 rozporządzenia (UE) 2019/1020. Jego stosowanie pozo- staje dobrowolne zgodnie z art. 26 ust. 4 tego rozporządzenia.
(2) W celu ułatwienia przygotowania systemów elektronicznych i spójnej wymiany informacji konieczne jest określenie standardowych zestawów danych, które mają być przesyłane, w określonej formie i w określony sposób, za pomocą interfejsu. Te zestawy danych powinny odzwierciedlać wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2019/1020 w odniesieniu do kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii. Powinny one jednak być wystarczająco elastyczne, aby umożliwić państwom członkowskim uwzględnienie wszystkich istotnych przypadków z wykorzystaniem danych lub pól danych, które są odpowiednie dla każdego przypadku.
(3) Aby ograniczyć obciążenie administracyjne organów celnych, dane przesyłane z krajowych systemów celnych do ICSMS powinny być, w miarę możliwości, łatwo dostępne z tych systemów. Niemniej jednak weryfikacja zgodności produktu przez organy nadzoru rynku wymaga wprowadzenia dodatkowych elementów danych do krajowych systemów celnych.
(4) W przypadku gdy państwa członkowskie korzystają z interfejsu, powinny one podlegać szczególnym wymogom proceduralnym w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania systemów elektronicznych.
(5) W przypadku gdy stosowanie niniejszego rozporządzenia wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, powinno się ono odbywać zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych, w szczególności z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 i (UE) 2018/1725 4 . W niniejszym rozporządzeniu należy określić pewne specyfikacje dotyczące przetwarzania danych osobowych. Specyfikacje te powinny być w przyszłości spójne ze specyfikacjami określonymi w ramach unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, w odniesieniu do którego Komisja przedstawiła wniosek w dniu 28 października 2020 r. 5 . Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych mogą zatem zostać poddane przeglądowi w świetle przyszłych ram prawnych regulujących unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł.
(6) Dane przesyłane za pośrednictwem interfejsu powinny być poufne i nie powinny pozostawać w interfejsie dłużej niż jest to konieczne do ich przesłania.
(7) Zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020 interfejs powinien zostać wdrożony w terminie czterech lat od dnia przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Tworzenie systemów elektronicznych jest złożonym zadaniem technicznym wymagającym od państw członkowskich i Komisji poniesienia nakładów finansowych, jak i nakładów czasu. Oczekuje się, że proces tworzenia interfejsu potrwa cztery lata. Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć do czasu udostępnienia interfejsu.
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 22 października 2021 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 43 rozporządzenia (UE) 2019/1020,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.453.38 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2248 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w odniesieniu do szczegółów elektronicznego interfejsu między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku, a także w odniesieniu do danych, które mają być przesyłane za pomocą tego interfejsu |
Data aktu: | 16/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 16/12/2025, 06/01/2022 |