KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. c) ppkt (i) i (iv),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Od pewnego czasu klęski żywiołowe lub niekorzystne zjawiska klimatyczne powodują coraz większe szkody w produkcji owoców i warzyw w Unii. W 2017 r. skorzystano z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2002 2 , i przyznano Łotwie specjalną pomoc na naprawę szkód spowodowanych rozległymi powodziami latem i jesienią 2017 r. W 2018 r. ze względu na intensywne opady deszczu i powodzie, które miały miejsce w niektórych częściach Unii (Estonia, Łotwa, Litwa i Finlandia), rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/108 3 przyznano środek nadzwyczajny w formie pomocy dla rolników. Wiosną 2021 r. w niektórych regionach kilku państw członkowskich (zwłaszcza w Hiszpanii, Francji, Włoszech) wystąpiły silne mrozy, które miały skutki dla niektórych produktów (brzoskwiń, nektaryn, jabłek i innych). W związku z tym straty w produkcji wyniosły ponad 50 %.
(2) Z uwagi na zwiększoną częstotliwość występowania klęsk żywiołowych lub niekorzystnych zjawisk klimatycznych potrzebne jest długoterminowe rozwiązanie dotyczące obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów, które zwiększyłoby odporność tych organizacji w przyszłości. Konieczna jest zmiana rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 4 poprzez zapewnienie elastyczności obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w Unii w przypadku, gdy dotkną ich klęski żywiołowe i zjawiska klimatyczne uniemożliwiające wykorzystanie produkcji do konsumpcji i przetwórstwa.
(3) Znaczne straty wartości produkcji sprzedanej spowodowane klęskami żywiołowymi lub niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi mają istotny wpływ na kwotę pomocy unijnej otrzymywanej przez organizacje producentów w kolejnym roku, ponieważ kwota pomocy unijnej jest obliczana jako odsetek wartości produkcji sprzedanej przez każdą organizację producentów. W przypadku utraty dużej części lub całości zbiorów organizacje producentów ryzykują utratę swojego uznania, ponieważ jednym z kryteriów uznania jest osiągnięcie pewnej minimalnej wartości produkcji sprzedanej, którą ustala się na poziomie krajowym. Oznacza to poniesienie podwójnej straty ekonomicznej, co może zagrozić długoterminowej stabilności organizacji producentów.
(4) Ze względu na zwiększoną częstotliwość występowania klęsk żywiołowych lub niekorzystnych zjawisk klimatycznych i wynikające z tego znacznie większe straty w produkcji, zabezpieczenie ustanowione w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, zgodnie z którym uznaje się, że wartość produkcji sprzedanej danego produktu stanowi 65 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia, jest niewystarczające.
(5) W związku z tym, a także ze względu na potrzebę zapewnienia stabilności gospodarczej i finansowej organizacji producentów, których dotyczą znaczne straty wartości produkcji sprzedanej spowodowane klęskami żywiołowymi lub niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi, próg obliczania wartości produkcji sprzedanej w danym okresie odniesienia należy podwyższyć. Biorąc pod uwagę istotne szkody spowodowane przez niedawne niekorzystne zjawiska klimatyczne, wartość produkcji sprzedanej w przypadku klęsk żywiołowych i niekorzystnych zjawisk klimatycznych określona w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 powinna zostać podwyższona do 85 %.
(6) Ponadto należy zapewnić rozwiązanie pozwalające uniknąć sytuacji, w których organizacje producentów, które inwestują w środki zapobiegawcze i mimo to ponoszą znaczne szkody w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób roślin lub inwazji szkodników, nie tylko ponoszą straty w wartości produkcji sprzedanej, ale również otrzymują mniejszą unijną pomoc finansową. W związku z tym wartość produkcji sprzedanej określoną w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 należy zwiększyć do 100 % w przypadku organizacji producentów, które udowodnią, że wprowadziły niezbędne środki zapobiegawcze przeciwko chorobom roślin, inwazjom szkodników, klęskom żywiołowym i niekorzystnym zjawiskom klimatycznym, takie jak systemy ogrzewania lub sieci zainstalowane na polach, systemy ubezpieczania lub fundusze wspólnego inwestowania.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891.
(8) Z uwagi na fakt, że programy operacyjne są realizowane w latach kalendarzowych, a obliczanie wartości produkcji sprzedanej, która determinuje maksymalną kwotę unijnej pomocy finansowej, opiera się na poprzednim roku kalendarzowym, konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej, w dniu następującym po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: