uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249 ust. 1,
(1) Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komisja musi również przestrzegać praw przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 . Jednocześnie Komisja musi zajmować się incydentami związanymi z bezpieczeństwem IT zgodnie z zasadami określonymi w art. 15 decyzji (UE, Euratom) 2017/46 2 .
(2) W celu zapewnienia bezpieczeństwa IT, tj. zachowania poufności, integralności i dostępności systemów teleinformatycznych oraz zbiorów danych, które są w nich przetwarzane, w odniesieniu do osób, mienia i informacji, Komisja, w szczególności za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej ds. Informatyki, wprowadziła środki przewidziane w decyzji (UE, Euratom) 2017/46 i w decyzji C(2017) 8841 final 3 . Środki te obejmują monitorowanie ryzyka związanego z bezpieczeństwem IT i wdrożonych środków bezpieczeństwa IT, zwracanie się do właścicieli systemów o wprowadzenie konkretnych środków bezpieczeństwa IT w celu ograniczenia ryzyka dla bezpieczeństwa IT dla systemów teleinformatycznych Komisji, a także zarządzanie incydentami związanymi z bezpieczeństwem IT.
(3) Dyrekcja Generalna ds. Informatyki realizuje działania i usługi w zakresie bezpieczeństwa IT Komisji i musi przetwarzać kilka kategorii danych osobowych w celu:
- przekazywania alarmów i ostrzeżeń dotyczących zdarzeń i incydentów związanych z bezpieczeństwem IT,
- reagowania na zdarzenia i incydenty związane z bezpieczeństwem IT oraz ich opanowania,
- ułatwiania dostępu do narzędzi i działań poprzez audyty bezpieczeństwa, oceny bezpieczeństwa i zarządzanie lukami w zabezpieczeniach,
- zwiększania świadomości pracowników Komisji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa,
- monitorowania i wykrywania zdarzeń i incydentów związanych z bezpieczeństwem IT oraz zapobiegania im,
- dokonywania przeglądu kont użytkowników uprzywilejowanych.
(4) W każdej operacji przetwarzania danych prowadzonej przez Komisję mogą wystąpić incydenty związane z bezpieczeństwem IT, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu systemów teleinformatycznych Komisji. Mogą one dotyczyć dowolnej kategorii danych osobowych przetwarzanych przez Komisję.
(5) W określonych sytuacjach może okazać się konieczne pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1725 z potrzebą skutecznego wykonywania przez Komisję jej zadań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa IT osób, mienia i informacji w Komisji na podstawie decyzji (UE, Euratom) 2017/46, a także z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 uprawnia Komisję do ograniczenia zastosowania art. 14-17, 19, 20 i 35 tego rozporządzenia, a także zasady przejrzystości określonej w jego art. 4 ust. 1 lit. a), o ile ich przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19 i 20 tego rozporządzenia.
(6) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania danych przeprowadzanych przez Komisję jako administratora danych w ramach wykonywania jej zadań polegających na zapewnieniu bezpieczeństwa IT osób, mienia i informacji w Komisji zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2017/46. W związku z tym powinna ona dotyczyć osób, których dotyczą dane należące do kategorii danych osobowych objętych wszystkimi tymi operacjami przetwarzania, tj. osób, które wchodzą w interakcję z dowolnymi systemami teleinformatycznymi Komisji.
(7) Dane osobowe są przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym w celu zapobieżenia bezprawnemu dostępowi do danych osobom spoza Komisji. Do różnych operacji przetwarzania mają zastosowanie różne okresy zatrzymywania danych, w zależności od rodzaju danych osobowych. Kwestię zatrzymywania dokumentacji w Komisji reguluje wspólny wykaz zatrzymywanych danych na poziomie Komisji (SEC(2019) 900), dokument regulacyjny w formie harmonogramu, w którym określono okresy zatrzymywania różnych rodzajów dokumentacji Komisji w celu ograniczenia zatrzymywania danych do tego, co jest konieczne.
(8) Komisja może być zmuszona do ograniczenia stosowania praw osób, których dane dotyczą, w celu ochrony swojego bezpieczeństwa wewnętrznego zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1725 (tj. w celu zachowania poufności, integralności i dostępności swoich systemów teleinformatycznych oraz zbiorów danych, które są w nich przetwarzane, swojego mienia i informacji). W szczególności Komisja może być zmuszona do uczynienia tego podczas:
- przekazywania alarmów i ostrzeżeń dotyczących zdarzeń i incydentów związanych z bezpieczeństwem IT,
- reagowania na zdarzenia i incydenty związane z bezpieczeństwem IT oraz ich opanowania; ułatwiania dostępu do narzędzi i działań poprzez audyty bezpieczeństwa, oceny bezpieczeństwa i zarządzanie lukami w zabezpieczeniach,
- zwiększania świadomości pracowników Komisji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa,
- monitorowania i wykrywania zdarzeń i incydentów związanych z bezpieczeństwem IT oraz zapobiegania im,
- dokonywania przeglądu kont użytkowników uprzywilejowanych.
(9) Do celów postępowania w przypadku incydentów związanych z bezpieczeństwem IT, o których mowa w art. 15 decyzji (UE, Euratom) 2017/46, Dyrekcja Generalna ds. Informatyki może wymieniać informacje z zespołem reagowania na cyberataki Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa.
(10) Aby zapewnić zgodność z art. 14-16 rozporządzenia (UE) 2018/1725, Komisja powinna informować wszystkie osoby fizyczne o działaniach, które wiążą się z przetwarzaniem ich danych osobowych i które mają wpływ na ich prawa. Powinna to uczynić w sposób przejrzysty i spójny, publikując na stronie internetowej Komisji notę o ochronie danych. W stosownych przypadkach Komisja powinna wprowadzić dodatkowe środki ochronne, aby indywidualnie i w odpowiedni sposób poinformować osoby, których dane dotyczą.
(11) Zastosowanie się do art. 14-16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ustanowionych na podstawie art. 15 decyzji (UE, Euratom) 2017/46 mogłoby ujawnić istnienie środków bezpieczeństwa IT, luk w zabezpieczeniach lub incydentów. Ujawnienie tych środków bezpieczeństwa IT, luk w zabezpieczeniach i incydentów zwiększa ryzyko obejścia ujawnionego środka bezpieczeństwa IT, wykorzystania ujawnionej luki oraz możliwości podważenia trwającej analizy incydentów związanych z bezpieczeństwem IT, ponieważ użytkownik lub podmiot działający w złych zamiarach mógłby przypadkowo lub celowo manipulować artefaktami. Mogłoby to poważnie zaszkodzić zdolności Komisji do zapewnienia bezpieczeństwa swoich systemów IT, a w szczególności do skutecznego reagowania w przyszłości na incydenty związane z bezpieczeństwem IT.
(12) Na podstawie art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja jest również uprawniona do ograniczenia stosowania praw osób, których dane dotyczą, w celu ochrony praw i wolności innych osób w związku ze zdarzeniami związanymi z bezpieczeństwem IT, które mogłyby zagrozić działaniom w zakresie bezpieczeństwa IT.
(13) Komisja może również być zmuszona do ograniczenia udzielania informacji osobom, których dane dotyczą, i ograniczenia stosowania innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymywanych od państw niebę- dącymi członkiem UE lub organizacji międzynarodowych, aby wywiązać się z obowiązku współpracy z tymi państwami lub organizacjami. Stanowi to część spoczywającego na Komisji obowiązku ochrony ważnego celu leżącego w ogólnym interesie publicznym UE, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1725. W pewnych okolicznościach konieczność ochrony praw podstawowych osoby, której dane dotyczą, może jednak przeważać nad interesem współpracy międzynarodowej.
(14) W związku z tym Komisja określiła powody wymienione w art. 25 ust. 1 lit. c), d) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 jako podstawę ograniczeń, których zastosowanie może być konieczne do operacji przetwarzania danych przeprowadzanych przez Dyrekcję Generalną ds. Informatyki w związku z realizacją działań i usług związanych z bezpieczeństwem IT na rzecz Komisji.
(15) Wszelkie ograniczenia, stosowane na podstawie niniejszej decyzji, powinny być konieczne i proporcjonalne, biorąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
(16) Komisja powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w sposób przejrzysty i każde zastosowanie ograniczeń odnotować w odpowiednim systemie rejestracji.
(17) Na podstawie art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie informacji, pominąć je lub go odmówić w oparciu o powody zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, jeżeli przekazanie tych informacji mogłoby w jakikolwiek sposób podważyć skutek tego ograniczenia. Dotyczy to w szczególności ograniczeń obowiązków przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu nałożonych ograniczeń w celu zapewnienia, aby prawa osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 były ograniczone tylko tak długo, jak długo takie ograniczenia są konieczne, aby umożliwić Komisji zapewnienie swojego bezpieczeństwa systemów IT i w szczególności zajęcie się incydentami związanymi z bezpieczeństwem IT.
(18) W przypadku gdy Komisja ogranicza stosowanie praw osób, których dane dotyczą, innych niż te, o których mowa w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, administrator danych powinien ocenić w poszczególnych przypadkach, czy powiadomienie o ograniczeniu naruszyłoby cel ograniczenia.
(19) Inspektor ochrony danych Komisji powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.
(20) Aby umożliwić Komisji natychmiastowe ograniczenie stosowania niektórych praw i obowiązków zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725, niniejsza decyzja powinna wejść w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(21) Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 16 września 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.450.149 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/2243 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw w kontekście przetwarzania danych osobowych do celów bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych Komisji |
Data aktu: | 15/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 05/01/2022 |