uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 92 ust. 4,
(1) Gorączka doliny Rift (RVF) jest nową wektorową odzwierzęcą chorobą dzikich i domowych przeżuwaczy, wywoływaną przez wirusa i stanowiącą potencjalne zagrożenie transgraniczne. RVF charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem poronień i umieralności neonatalnej u domowych przeżuwaczy. U ludzi choroba ta przebiega głównie w postaci zachorowania grypopodobnego, które u części pacjentów może się rozwinąć w zapalenie mózgu lub nawet ciężką chorobę wątroby z objawami krwotocznymi. RVF znajduje się w wykazie chorób zwierząt podlegających obowiązkowi zgłoszenia 2 opracowanym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE).
(2) W marcu 2019 r. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) opublikowało szybką ocenę ryzyka przywozu wirusa RVF i jego dalszego rozprzestrzeniania się w Unii i w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) w związku ze wzrostem liczby przypadków zgłaszanych na Majotcie 3 . W ocenie tej podkreślono, że chociaż ryzyko związane ze wspomnianymi ogniskami tej choroby jest bardzo niskie dla Unii i EOG, jeżeli chodzi o wprowadzenie wirusa RVF poprzez legalny handel zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego, to zagrożenie może stanowić nielegalny transport świeżego mięsa, niepasteryzowanego mleka i nieprzetworzonych produktów pochodzących od zakażonych przeżuwaczy w bagażu osobistym. ECDC stwierdziło, że gdyby wirus został wprowadzony do kontynentalnej części Unii i EOG, nie można wykluczyć dalszego przenoszenia choroby wśród zwierząt przez wektory.
(3) Ponadto w dniu 23 stycznia 2020 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię naukową w sprawie RVF 4 , w której stwierdził, że nie należy ignorować ryzyka rozprzestrzenienia się RVF w państwach sąsiadujących z Unią oraz ryzyka ewentualnego wprowadzenia zakażonych wektorów do Unii.
(4) Ryzyko wprowadzenia wirusa RVF do Unii oznacza, że Unia powinna ustanowić odpowiednie środki nadzoru i zwalczania tej choroby, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 5 , w którym ustanowiono ramy prawne w zakresie zapobiegania chorobom umieszczonym w wykazie i ich zwalczania. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 6 RVF uznaje się za chorobę kategorii A, D i E, w odniesieniu do której należy wprowadzić natychmiastowe środki likwidacji natychmiast po jej wykryciu.
(5) Unia wprowadziła odpowiednie środki nadzoru i zwalczania chorób przeciwko RVF w celu zapewnienia jej natychmiastowej likwidacji w przypadku wprowadzenia choroby do Unii. Aby środki te były nadal skuteczne, powinny one również obejmować odpowiednią gotowość i dostępne zasoby do walki z chorobą, uwzględniając również potencjał zoonotyczny tej choroby. W związku z tym uznaje się za konieczne zapewnienie wystarczających zdolności w zakresie przeprowadzania testów laboratoryjnych, ponieważ dobra jakość w tym względzie ma zasadnicze znaczenie dla wdrożenia środków nadzoru i zwalczania chorób, a co za tym idzie - dla uniknięcia wprowadzenia choroby do Unii.
(6) Do tej pory Unia nie ustanowiła laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. RVF. Wyznaczenie laboratorium referencyjnego ma zasadnicze znaczenie dla możliwości stosowania środków nadzoru i zwalczania chorób na podstawie dowodów naukowych i w sposób jednolity na całym terytorium Unii.
(7) Należy zatem ustanowić niniejszym rozporządzeniem laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. RVF, aby przyczynić się do zapewnienia skuteczności kontroli urzędowych i koordynowania wsparcia dla laboratoriów urzędowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.436.26 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2156 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez ustanowienie laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. gorączki doliny Rift |
Data aktu: | 17/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 27/12/2021 |