uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 4 lit. b) i art. 33,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Instrument") jest zapewnienie skutecznego i znaczącego wsparcia finansowego na rzecz szybszej realizacji zrównoważonych reform i związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich. Instrument jest specjalnym narzędziem opracowanym w celu złagodzenia negatywnych społecznych i gospodarczych skutków i konsekwencji kryzysu związanego z COVID-19 w Unii.
(2) Instrument wspiera ożywienie gospodarcze i społeczne oraz przyczynia się m.in. do zwalczania ubóstwa, nierówności i bezrobocia, tworzenia stabilnych miejsc pracy wysokiej jakości, poprawy zdolności w zakresie opieki zdrowotnej oraz lepszej polityki dla następnego pokolenia, w tym w obszarze kształcenia i szkolenia.
(3) Instrument będzie w szczególności wspierać państwa członkowskie we wdrażaniu środków zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych oraz inicjatywami UE w dziedzinie zatrudnienia, edukacji, opieki zdrowotnej i spraw społecznych, zwłaszcza z planem działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych 2 oraz zaleceniem w sprawie skutecznego aktywnego wspierania zatrudnienia w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 (EASE) 3 , komunikatem w sprawie wspierania zatrudnienia ludzi młodych 4 i zaleceniem w sprawie pomostu do zatrudnienia - wzmocnienia gwarancji dla młodzieży 5 , zaleceniem w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 6 , zaleceniem ustanawiającym europejską gwarancję dla dzieci 7 , ze strategią na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 8 , z europejskim programem na rzecz umiejętności służącym zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 9 , europejskim obszarem edukacji 10 i planem działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 11 , unijnym planem działania przeciwko rasizmowi na lata 2020-2025 12 , unijnymi ramami strategicznymi na rzecz równouprawnienia, włączenia społecznego i udziału Romów 13 , ze strategią na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 14 , strategią na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025 15 , z komunikatem w sprawie budowania Europejskiej Unii Zdrowotnej 16 , ze strategią farmaceutyczną dla Europy 17 i z europejskim planem walki z rakiem 18 .
(4) W tym kontekście istotne jest umożliwienie sprawozdawczości dotyczącej finansowanych w ramach Instrumentu reform i inwestycji, które mają wymiar społeczny. Zgodnie z art. 29 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/241 Komisja jest uprawniona do określenia metodyki sprawozdawczości w zakresie wydatków socjalnych, w tym wydatków na dzieci i młodzież, w ramach Instrumentu.
(5) Zgodnie z art. 31 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/241 sprawozdanie roczne Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady powinno zawierać informacje na temat wydatków finansowanych z Instrumentu w ramach sześciu filarów, o których mowa w art. 3, z uwzględnieniem wydatków socjalnych, w tym wydatków na dzieci i młodzież.
(6) Metodyka powinna obejmować dwa etapy: po pierwsze każda reforma i inwestycja ujęta w planie odbudowy i zwiększania odporności państwa członkowskiego o podstawowym wymiarze społecznym powinna być powiązana przez Komisję, w razie potrzeby w porozumieniu z tym państwem członkowskim, z jednym z dziewięciu obszarów polityki społecznej w ramach czterech szerszych kategorii społecznych określonych w załączniku; po drugie każdy środek o charakterze społecznym, który koncentruje się na dzieciach i młodzieży oraz na równouprawnieniu płci, ponieważ w rozporządzeniu (UE) 2021/241 podkreśla się kwestię równości płci, powinien zostać oznaczony, co pozwoli na szczegółową sprawozdawczość dotyczącą wydatków przeznaczanych odpowiednio na dzieci i młodzież oraz na wspieranie równouprawnienia płci.
(7) Biorąc pod uwagę, że metodyka sprawozdawczości w zakresie wydatków socjalnych powinna do dnia 31 grudnia 2021 r. być gotowa do funkcjonowania, a także w celu umożliwienia szybkiego zastosowania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.429.79 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2105 w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przez określenie metodyki sprawozdawczości w zakresie wydatków socjalnych |
Data aktu: | 28/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 01/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 02/12/2021 |