KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania i odmowy udzielenia takich zezwoleń. W art. 10 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Dyrektywą 70/524/EWG dopuszczono ditlenek tytanu bez ograniczeń czasowych jako dodatek barwiący (substancje barwiące dopuszczone przepisami wspólnotowymi do barwienia środków spożywczych) stosowany w karmie dla kotów i psów. Pod pewnymi warunkami został on również dopuszczony bez ograniczeń czasowych w odniesieniu do pasz zwierzęcych dla wszystkich gatunków zwierząt, z wyjątkiem kotów i psów. Produkt ten został następnie wpisany do rejestru dodatków paszowych jako istniejący produkt zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę ditlenku tytanu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o zaklasyfikowanie tego dodatku w kategorii "dodatki sensoryczne" i do grupy funkcjonalnej "barwniki - substancje, które dodają kolorów lub przywracają kolory w paszach". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) W opinii z dnia 5 maja 2021 r. 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zauważył, że nie może ocenić bezpieczeństwa ditlenku tytanu dla gatunków docelowych, konsumentów i środowiska ze względu na brak konkretnych danych dotyczących jego stosowania jako dodatku paszowego oraz biorąc pod uwagę, że nie można wykluczyć genotoksyczności cząstek ditlenku tytanu, co budzi potencjalne obawy co do bezpieczeństwa dodatku dla gatunków docelowych (zwłaszcza dla zwierząt długożyjących i zwierząt reprodukcyjnych), konsumentów i użytkowników. Wobec braku badań nad ditlenkiem tytanu Urząd nie mógł ocenić wpływu dodatku na oczy i skórę. Urząd zauważył ponadto, że ditlenek tytanu może być rakotwórczy dla pracowników w przypadku dostania się do dróg oddechowych oraz że skoro nie można wykluczyć genotoksyczności cząstek ditlenku tytanu, należy ją uznać za dodatkowe potencjalne zagrożenie dla użytkowników mających styczność z dodatkiem. Urząd zweryfikował także sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(5) Z opinii Urzędu z dnia 5 maja 2021 r. wynika zatem, że nie ustalono, iż ditlenek tytanu nie ma negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, zdrowie ludzi lub na środowisko, gdy jest stosowany jako dodatek paszowy w grupie funkcjonalnej "barwniki - substancje, które dodają kolorów lub przywracają kolory w paszach".
(6) Ocena ditlenku tytanu dowodzi więc, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nie są spełnione i w związku z tym należy odmówić udzielenia zezwolenia na stosowanie ditlenku tytanu jako dodatku paszowego należącego do grupy funkcjonalnej "barwniki - substancje, które dodają kolorów lub przywracają kolory w paszach".
(7) W związku z tym dodatek paszowy ditlenek tytanu i zawierającą go paszę należy jak najszybciej wycofać z obrotu. Należy jednak wprowadzić krótki okres na wycofanie z obrotu istniejących zapasów tych produktów, aby umożliwić podmiotom gospodarczym właściwe przeprowadzenie obowiązkowego wycofania.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: