uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 185 i art. 188 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W celu osiągnięcia jak największego wpływu finansowania unijnego oraz najskuteczniejszego wkładu w realizację celów politycznych Unii rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 3 ustanowiono program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa", który zapewnia ramy polityczne i prawne dotyczące partnerstw europejskich, w których uczestniczą partnerzy z sektora prywatnego lub publicznego. Partnerstwa europejskie stanowią kluczowy element podejścia politycznego w ramach programu "Horyzont Europa". Ustanowiono je w celu realizacji zobowiązań i priorytetów Unii określonych w programie "Horyzont Europa" oraz zapewnienia wyraźnego wpływu na Unię, jej obywateli i środowisko, który to cel można skuteczniej osiągnąć w ramach partnerstwa, za pomocą strategicznej wizji podzielanej i realizowanej przez partnerów, a nie tylko przez samą Unię.
(2) W szczególności oczekuje się, że partnerstwa europejskie w ramach filaru II "Globalne wyzwania i europejska konkurencyjność przemysłowa" programu "Horyzont Europa" (zwanego dalej "filarem II") odegrają istotną rolę w osiągnięciu strategicznych celów dotyczących szybszej realizacji oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju, zobowiązań Unii wynikających z porozumienia paryskiego przyjętego na podstawie Ramowej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu 4 (zwanego dalej "porozumieniem paryskim"), a także transformacji w kierunku zielonej i cyfrowej Europy, przy jednoczesnym przyczynianiu się do odbudowy, która będzie odporna ze społecznego, gospodarczego i środowiskowego punktu widzenia. Partnerstwa europejskie mają kluczowe znaczenie dla podejmowania złożonych wyzwań transgranicznych, które wymagają zintegrowanego podejścia. Umożliwiają zajęcie się niedoskonałościami transformacyjnymi, systemowymi i rynkowymi poprzez zebranie szerokiego grona podmiotów ze wszystkich łańcuchów wartości, obszarów badań naukowych i innowacji oraz ekosystemów przemysłowych w celu wypracowania wspólnej wizji oraz przełożenia jej na konkretne plany działania i skoordynowaną realizację działań. Ponadto umożliwiają skupienie wysiłków i zasobów na wspólnych priorytetach z myślą o rozwiązywaniu złożonych przyszłych wyzwań, z korzyścią dla społeczeństwa.
(3) Aby zrealizować priorytety i wywrzeć wpływ, partnerstwa europejskie należy tworzyć przy szerokim zaangażowaniu odpowiednich zainteresowanych stron z całej Europy, w tym przemysłu, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji badawczych, podmiotów realizujących misję publiczną na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym fundacji, wspierających badania naukowe i innowacje lub prowadzących działalność w tym zakresie. Partnerstwa europejskie należy również wykorzystywać jako jeden ze środków służących wzmocnieniu współpracy i synergii na poziomie międzynarodowym wśród partnerów z sektora prywatnego i partnerów z sektora publicznego oraz między nimi, w tym poprzez łączenie programów badań naukowych i innowacji oraz transgraniczne inwestycje w badania naukowe i innowacje, co przynosi wzajemne korzyści społeczeństwu i przedsiębiorstwom.
(4) Należy ustanowić europejskie partnerstwo w dziedzinie metrologii. Partnerstwo takie jest przewidziane jako skuteczniejszy środek realizacji niż zwykłe zaproszenia do składania wniosków lub współfinansowane partnerstwo na podstawie programów prac przygotowanych w ramach powiązanych klastrów filaru II.
(5) Europejskie partnerstwo w dziedzinie metrologii (zwane dalej "partnerstwem w dziedzinie metrologii") powinno realizować swoje zadania i cele w jasny, prosty i elastyczny sposób, aby zwiększyć swoją atrakcyjność dla przemysłu, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i innych zainteresowanych stron.
(6) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować i nagradzać doskonałość naukową oraz wspierać absorpcję i systematyczne wykorzystywanie wyników badań naukowych i innowacji uzyskanych w Unii, w tym poprzez zapewnienie, by najnowsze osiągnięcia naukowe i wyniki podstawowych badań naukowych były uwzględniane przy realizacji jego działań. Powinno również dążyć do tego, by zapewnić uwzględnianie i wykorzystywanie rezultatów jego działań przez przemysł i innowatorów, a ostatecznie, przez społeczeństwo.
(7) Aby zagwarantować doskonałość naukową i zgodnie z art. 13 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować wolność akademicką we wszystkich państwach uczestniczących, w szczególności swobodę prowadzenia badań naukowych, a także promować najwyższe standardy rzetelności naukowej.
(8) Zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2021/695 każde państwo członkowskie oraz każde państwo trzecie stowarzyszone z programem "Horyzont Europa" powinno być uprawnione do uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii. W celu zapewnienia komplementarności w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz z innymi państwami sąsiadującymi inne państwa trzecie powinny mieć możliwość uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii pod warunkiem zawarcia z Unią odpowiedniej umowy międzynarodowej o współpracy naukowej i technologicznej oraz wyrażenia zgody przez państwa uczestniczące.
(9) W oparciu o wnioski wyciągnięte z oceny śródokresowej "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 5 w programie "Horyzont Europa" wprowadzono bardziej strategiczne, spójne i ukierunkowane na skutki podejście do partnerstw europejskich. Rozporządzenie (UE) 2021/695 przewiduje możliwość bardziej skutecznego wykorzystania zinstytucjonalizowanych partnerstw europejskich, w szczególności poprzez skupienie się na jasnych celach, wynikach i skutkach, które można osiągnąć do 2030 r., oraz poprzez zapewnienie wyraźnego wkładu w powiązane priorytety i polityki Unii. Dla promowania innowacji i badań naukowych w innych obszarach, wywarcia większego wpływu i zapewnienia wykorzystania rezultatów we wszystkich stosownych obszarach, w których rozwój technologiczny jest powiązany z metrologią, takich jak cyfryzacja, sztuczna inteligencja, energia, inteligentna opieka zdrowotna, klimat, autonomiczny ruch drogowy i gospodarka o obiegu zamkniętym, kluczowe znaczenie będą miały: ścisła współpraca, komplementarność i synergie z innymi stosownymi programami i inicjatywami na poziomie unijnym, krajowym i regionalnym, w tym z Europejską Radą ds. Badań Naukowych i Europejską Radą ds. Innowacji oraz w szczególności z innymi partnerstwami europejskimi.
(10) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 555/2014/UE 6 Unia wniosła wkład finansowy na rzecz Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii (EMPIR) odpowiadający wkładowi państw uczestniczących w EMPIR, jednak w kwocie nieprzekraczającej 300 000 000 EUR, na czas trwania programu "Horyzont 2020". Ocena okresowa EMPIR przeprowadzona w lipcu 2017 r. stanowiła podstawę do sugestii utworzenia nowej inicjatywy.
(11) Wkład finansowy Unii w partnerstwo w dziedzinie metrologii powinien być uzależniony od złożenia przez państwa uczestniczące formalnych zobowiązań do wniesienia wkładu finansowego w realizację partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz od wywiązania się przez nie z tych zobowiązań. Wkłady państw uczestniczących powinny obejmować wkład na poczet kosztów administracyjnych dotyczących realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii, z zastrzeżeniem pułapu w wysokości 5 % jego budżetu. Państwa uczestniczące powinny zobowiązać się do zwiększenia, w razie potrzeby, swojego wkładu na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii poprzez ustanowienie rezerwowej zdolności finansowania, aby zapewnić możliwość finansowania przez te państwa ich podmiotów krajowych, krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów uczestniczących w działaniach partnerstwa w dziedzinie metrologii. Wspólna realizacja partnerstwa w dziedzinie metrologii wymaga ustanowienia struktury wykonawczej. Wkładem finansowym Unii należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz z odpowiednimi przepisami dotyczącymi zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 .
(12) Partnerstwo w dziedzinie metrologii, dostosowane do priorytetów politycznych Unii, w tym do Europejskiego Zielonego Ładu, Gospodarki służącej ludziom oraz Europy na miarę ery cyfrowej, należy realizować przez okres dziesięciu lat, od roku 2021 do roku 2031. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno obejmować nowe działania wykraczające poza inicjatywę EMPIR, a w szczególności rozwój europejskich sieci metrologicznych, które powinny być tworzone w sposób otwarty i przejrzysty celem reagowania na pilne wyzwania społeczne i środowiskowe oraz zaspokajania potrzeb metrologicznych związanych z powstającymi technologiami i innowacjami. Zdolności metrologiczne zapewniane za pośrednictwem tych sieci powinny być równoważne i porównywalne z pozostałymi wiodącymi światowymi systemami metrologicznymi i powinny wykazywać doskonałość na światowym poziomie. Zaproszenia do składania wniosków w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii należy ogłaszać podczas realizacji programu "Horyzont Europa" oraz powinny one być otwarte, przejrzyste i konkurencyjne. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować cyrkulację talentów i rozwój umiejętności, w tym poprzez możliwości zdobywania i zmiany kwalifikacji.
(13) Działania w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii powinny być realizowane zgodnie z celami i priorytetami w zakresie badań naukowych i innowacji zawartymi w programie "Horyzont Europa" oraz z zasadami i warunkami ogólnymi określonymi w art. 10 rozporządzenia (UE) 2021/695 i załączniku III do tego rozporządzenia, wspierając między innymi absorpcję innowacyjnych rozwiązań w europejskim przemyśle, w szczególności przez MŚP, a ostatecznie, przez społeczeństwo.
(14) Należy ustanowić pułap wkładu finansowego Unii w partnerstwie w dziedzinie metrologii na czas trwania programu "Horyzont Europa". W ramach tego pułapu wkład finansowy Unii powinien być maksymalnie równy wkładowi państw uczestniczących, aby uzyskać znaczny efekt dźwigni i zapewnić silniejszą integrację programów państw uczestniczących.
(15) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno być finansowane z programów unijnych w ramach wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 określonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 8 . Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695 partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno charakteryzować się jasnym podejściem opartym na cyklu życia. W celu odpowiedniej ochrony interesów finansowych Unii należy ustanowić partnerstwo w dziedzinie metrologii na okres kończący się w dniu 31 grudnia 2031 r., aby umożliwić mu wykonywanie obowiązków związanych z wdrażaniem dotacji do czasu ukończenia ostatnich rozpoczętych działań pośrednich.
(16) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 celem ogólnym programu "Horyzont Europa" jest osiągnięcie naukowego, technologicznego, gospodarczego i społecznego oddziaływania w wyniku inwestycji Unii w badania naukowe i innowacje, aby wzmocnić bazę naukową i technologiczną Unii i przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Unii we wszystkich państwach członkowskich, w tym w jej przemyśle, zrealizować strategiczne priorytety Unii, przyczynić się do realizacji celów i polityk Unii, sprostać globalnym wyzwaniom, w tym osiągać oenzetowskie cele zrównoważonego rozwoju poprzez kierowanie się zasadami Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i zgodnie z porozumieniem paryskim, a także wzmocnić europejską przestrzeń badawczą.
(17) Państwa uczestniczące osiągnęły porozumienie w sprawie utworzenia struktury wykonawczej na potrzeby poprzednich inicjatyw, mianowicie Europejskiego Programu Badań Metrologicznych (EMRP) i EMPIR. W 2007 r. utworzono EURAMET e.V. (EURAMET), regionalną europejską organizację ds. metrologii i stowarzyszenie nienastawione na zysk, utworzoną na gruncie prawa niemieckiego, która miała pełnić rolę tej jednostki. EURAMET wypełnia także zadania i obowiązki związane z szerszą harmonizacją metrologii na poziomie europejskim i globalnym. Członkami EURAMET mogą być wszystkie krajowe instytuty metrologiczne w Europie, natomiast wyznaczone instytuty europejskie mogą być podmiotami stowarzyszonymi. Członkostwo w EURAMET nie jest uzależnione od istnienia krajowych programów badań metrologicznych. Ponieważ zgodnie ze sprawozdaniem z oceny okresowej EMPIR stwierdzono, że struktura zarządzania EURAMET charakteryzuje się efektywnością i wysoką jakością realizacji EMRP i EMPIR, należy wykorzystać EURAMET również do realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii. EURAMET powinien zatem zarządzać wkładem finansowym Unii.
(18) Wkłady finansowe na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii powinny być zarządzane centralnie przez EURA- MET zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/695. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości przekazywania przez uczestniczące państwa bezpośrednich wkładów finansowych wyznaczonym krajowym instytutom metrologicznym na podstawie skoordynowanego podejścia za pośrednictwem komitetu partnerstwa w dziedzinie metrologii.
(19) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno dążyć do skutecznego promowania równych szans dla wszystkich, a w szczególności zapewniać, w jak największym stopniu, równowagę płci we właściwych organach partnerstwa w dziedzinie metrologii, a także w panelach oceniających i w innych odpowiednich organach doradczych.
(20) Zgodnie z art. 49 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/695 i odpowiednimi zasadami dotyczącymi grup ekspertów Komisji, Komisja powinna wybierać członków Grupy Sterującej partnerstwa w dziedzinie metrologii, w szczególności z należytym uwzględnieniem istotnych przypadków ujawniania wszelkich konfliktów interesów.
(21) Aby osiągnąć cele partnerstwa w dziedzinie metrologii EURAMET powinien zapewniać wsparcie finansowe głównie w formie dotacji przyznawanych uczestnikom działań wybranych na poziomie EURAMET. EURAMET odpowiada za dokonanie wyboru wspomnianych działań w drodze otwartych, przejrzystych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno dokładać wszelkich starań, by zwiększyć widoczność zaproszeń do składania wniosków, publikując je terminowo na portalu "Horyzont Europa" dla uczestników oraz szeroko promując i rozpowszechniając zaproszenia do składania wniosków, z myślą o zwiększeniu uczestnictwa nowych podmiotów. Lista rankingowa powinna być wiążąca na potrzeby wyboru wniosków oraz przydziału finansowania z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów finansowych państw uczestniczących na poczet projektów badawczych i powiązanych działań. Zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 i programem prac "Horyzont Europa", roczny program prac powinien móc zawierać - wśród zasad dotyczących postępowania z wnioskami, które uzyskały taką samą punktację - warunki dotyczące udziału MŚP, płci i różnorodności geograficznej. W przypadku działań finansowanych z wkładów państw uczestniczących na rzecz europejskich sieci metrologicznych, finansowane działania powinny również wchodzić w zakres odpowiedzialności EURAMET.
(22) Udział w działaniach pośrednich finansowanych w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii podlega przepisom rozporządzenia Rady (UE) 2021/695. Ze względu jednak na szczególne potrzeby operacyjne partnerstwa w dziedzinie metrologii, w szczególności w zakresie tworzenia przyszłych europejskich sieci metrologicznych i zarządzania nimi oraz ułatwiania odpowiedniego udziału finansowego państw uczestniczących, powinna istnieć możliwość ograniczenia roli koordynatora w działaniach pośrednich - od przedłożenia wniosku do zakończenia projektu - do krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów państw uczestniczących, w przypadku gdy jest to bezwzględnie konieczne i z uwzględnieniem ewentualnego doradztwa Grupy Sterującej.
(23) Wkłady państw uczestniczących należy zapewnić za pośrednictwem finansowania instytucjonalnego z ich krajowych instytutów metrologicznych i ich wyznaczonych instytutów. Szeroki zakres działań leżących u podstaw partnerstwa powinien przyczyniać się do realizacji celów partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz zostać przedstawiony w rocznych programach prac wraz z powiązaniami z kosztami operacyjnymi i wydatkami. Wkłady powinny pokrywać między innymi koszty usług, które bezpośrednio zapewniają kalibracje, i innych usług zgodnych z Międzynarodowym Układem Jednostek Miar. Wkłady państw uczestniczących powinny także obejmować wkład finansowy na poczet kosztów administracyjnych partnerstwa w dziedzinie metrologii.
(24) Aby zapewnić otwartość, przejrzystość i dostępność partnerstwa w dziedzinie metrologii, zaproszenia do składania wniosków należy również ogłaszać w sposób przyjazny dla użytkownika na jednym portalu dla uczestników oraz za pośrednictwem innych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont Europa" zarządzanych przez Komisję. Z myślą o współpracy z zainteresowanymi stronami i społeczeństwem oraz o przyciągnięciu nowych podmiotów spośród szerokiego grona zainteresowanych stron z sektora badań i przemysłu, w tym MŚP, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji badawczych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno prowadzić szeroki zakres działań informacyjnych, łącznie z upowszechnianiem i wykorzystywaniem rezultatów, działaniami promocyjnymi i podnoszącymi świadomość oraz promowaniem partnerstwa w dziedzinie metrologii poza Unią.
(25) Funkcjonowanie modelu finansowania w odniesieniu do zasady dopasowania unijnych i pozaunijnych środków finansowych należy poddać ponownej ocenie w trakcie przeprowadzania oceny śródokresowej partnerstwa w dziedzinie metrologii, aby zapewnić przestrzeganie zasady dopasowania dla wkładów finansowych państw uczestniczących.
(26) Należy chronić interesy finansowe Unii z zastosowaniem proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizowanie, odzyskiwanie środków utraconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, poprzez nakładanie kar administracyjnych i finansowych.
(27) Aby chronić interesy finansowe Unii, Komisja powinna mieć prawo do zakończenia lub zawieszenia wnoszenia wkładu finansowego Unii lub jego proporcjonalnego zmniejszenia, jeżeli partnerstwo w dziedzinie metrologii realizowane jest niewłaściwie, jedynie częściowo lub z opóźnieniem bądź jeżeli państwo uczestniczące nie wnosi swojego wkładu w finansowanie partnerstwa w dziedzinie metrologii, wnosi go jedynie częściowo lub z opóźnieniem. Prawa te należy przewidzieć w umowie o przyznanie wkładu, która ma zostać zawarta między Unią a EURAMET.
(28) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich, których to dotyczy. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Przy prowadzeniu audytów należy w stosownych przypadkach uwzględnić szczególne cechy programów krajowych. Audyty odbiorców środków finansowych Unii zapewnianych zgodnie z niniejszą decyzją powinny zapewnić ograniczenie obciążenia administracyjnego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.
(29) Na wniosek Komisji, Parlamentu Europejskiego, Rady lub Trybunału Obrachunkowego, EURAMET oraz państwa uczestniczące powinni przedstawiać Komisji wszelkie informacje, które musi ona uwzględnić w swojej ocenie partnerstwa w dziedzinie metrologii.
(30) Komisja powinna przeprowadzić ocenę śródokresową nie później niż w 2025 r. dotyczącą przede wszystkim jakości i efektywności partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz postępów w osiąganiu wyznaczonych celów, a także przeprowadzić ocenę końcową nie później niż w 2030 r. oraz powinna opublikować i upowszechnić wyniki i wnioski z tych ocen. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695 partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno charakteryzować się jasnym podejściem opartym na cyklu życia, być zawarte na czas określony i przewidywać warunki stopniowego wycofywania finansowania ze środków programu "Horyzont Europa". W tym celu w ocenach należy ocenić przydatność i spójność ewentualnego przedłużenia.
(31) Celem niniejszej decyzji jest uczestnictwo Unii w partnerstwie w dziedzinie metrologii, aby wesprzeć jego cele ogólne. Skala i złożoność wymogów w zakresie metrologii oznacza konieczność inwestycji wykraczających poza podstawowe budżety badawcze krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów. Doskonałość wymagana w badaniach dotyczących najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie metrologii i w opracowywaniu takich rozwiązań jest rozproszona w różnych państwach, dlatego też nie można jej osiągnąć, działając tylko na poziomie krajowym. Ponieważ cele niniejszej decyzji nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii poprzez zintegrowanie krajowych wysiłków w ramach spójnego podejścia europejskiego, zbliżenie odrębnych krajowych programów badawczych, wspieranie tworzenia wspólnych strategii badań i finansowania na poziomie transgranicznym oraz osiąganie masy krytycznej wymaganych podmiotów i inwestycji, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(32) Aby zapewnić ciągłość udzielania wsparcia w odpowiednim obszarze polityki, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
D.M. SASSOLI | A. LOGAR |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.427.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/2084 w sprawie uczestnictwa Unii w Europejskim Partnerstwie w dziedzinie Metrologii podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich |
Data aktu: | 24/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/11/2021, 01/12/2021 |