Rozporządzenie wykonawcze 2021/2037 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zwolnień z obowiązków rejestracji zakładów akwakultury i prowadzenia dokumentacji przez podmioty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2037
z dnia 22 listopada 2021 r.
ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zwolnień z obowiązków rejestracji zakładów akwakultury i prowadzenia dokumentacji przez podmioty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 175 ust. 2 i art. 190,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące obowiązku podmiotów w zakresie rejestracji zakładów akwakultury oraz obowiązków w zakresie prowadzenia dokumentacji przez podmioty prowadzące zakłady akwakultury i przewoźników zwierząt wodnych. Ponadto rozporządzenie to przewiduje, że Komisja może ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące rodzajów zakładów akwakultury, które mogą zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymagania rejestracji, ponieważ stwarzają one nieistotne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób, a także przepisy wykonawcze dotyczące rodzajów zakładów akwakultury i przewoźników zwierząt wodnych, którzy mogą zostać zwolnieni przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia niektórych rodzajów dokumentacji. W związku z powyższym należy ustanowić takie przepisy niniejszym rozporządzeniem. Ponadto, ponieważ rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/691 2  przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w nim przepisy dotyczące zwierząt wodnych, definicje ustanowione w tym rozporządzeniu delegowanym powinny mieć również zastosowanie do celów niniejszego rozporządzenia.

(2) Definicja "zakładu" określona w art. 4 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/429 jest szeroka, podobnie jak definicja "akwakultury" określona w pkt 6 tego artykułu. Należy zatem skorzystać z uprawnienia przyznanego Komisji na mocy art. 175 ust. 2 tego rozporządzenia, aby umożliwić państwom członkowskim zwolnienie niektórych rodzajów zakładów akwakultury, które stwarzają nieistotne ryzyko, z wymagania rejestracji przez właściwy organ.

(3) Niektóre zakłady akwakultury, które są obiektami zamkniętymi lub które nie odprowadzają ścieków bezpośrednio do wód naturalnych, stwarzają niskie ryzyko zanieczyszczenia wód otwartych. Przy uwzględnieniu dodatkowych czynników, takich jak przemieszczanie zwierząt wodnych do zakładu akwakultury i z niego oraz gatunków, kategorii i liczby utrzymywanych tam zwierząt, niektóre z tych zakładów akwakultury można uznać za stwarzające nieistotne ryzyko rozprzestrzenienia się choroby, a zatem państwa członkowskie mogą je zwolnić z wymagania rejestracji.

(4) Ozdobne zwierzęta wodne są często utrzymywane jako zwierzęta domowe w pomieszczeniach, które nie są gospodarstwami domowymi. Takie pomieszczenia obejmuje definicja "zakładu" określona w art. 4 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/429. Analogicznie pomieszczenia, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane w celach opieki zdrowotnej i innych podobnych celach, są objęte definicją "zakładu". Zwierzęta akwakultury często są również utrzymywane w restauracjach w oczekiwaniu na zakup w celu spożycia przez ludzi, a czasem także w stawach lub zbiornikach w gospodarstwach domowych z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi. Jeżeli takie zakłady akwakultury są obiektami zamkniętymi lub nie odprowadzają ścieków bezpośrednio do wód naturalnych i nie przemieszczają zwierząt akwakultury, stwarzają one nieistotne ryzyko, a zatem państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwolnienia ich z wymagania rejestracji.

(5) W niektórych przypadkach, w zależności od rodzaju danego zakładu akwakultury, należy również spełnić dodatkowe wymogi, aby ograniczyć ryzyko choroby i umożliwić zwolnienie z wymagania rejestracji. Na przykład sklepy detaliczne, które sprzedają gatunki ozdobne indywidualnym opiekunom zwierząt domowych, lub obiekty rekreacyjne bądź gospodarstwa domowe, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane na zewnątrz w stawach lub zbiornikach stanowiących ich ostateczne miejsce przeznaczenia, powinny być zaopatrywane bezpośrednio z zakładu akwakultury zatwierdzonego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429, aby państwa członkowskie mogły zostać zwolnione z wymagania rejestracji.

(6) Zakłady akwakultury składające się z sadzów lub innych struktur, w których wcześniej żyjące dziko zwierzęta wodne są tymczasowo utrzymywane w wodach naturalnych w tej samej jednostce epidemiologicznej, w której zostały złowione, w oczekiwaniu na zebranie do celów spożycia przez ludzi, również stwarzają nieistotne ryzyko wystąpienia choroby i mogą zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymogu rejestracji.

(7) Prowadzenie dokumentacji jest ważne dla identyfikowalności zwierząt akwakultury. W pewnych okolicznościach można jednak przyznać zwolnienia z wymagania prowadzenia takiej dokumentacji przez podmioty, jeżeli ryzyko związane z danym rodzajem zakładu akwakultury jest niskie. Zakłady zarejestrowane zgodnie z art. 173 rozporządzenia (UE) 2016/429, które nie przemieszczają zwierząt akwakultury do innych zakładów akwakultury ani nie uwalniają ich do środowiska naturalnego, stwarzają niższy poziom ryzyka niż zakłady, które muszą zostać zatwierdzone zgodnie z art. 176 lub 177 tego rozporządzenia. Takie zarejestrowane zakłady akwakultury mogą zatem zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia określonej dokumentacji.

(8) Przewoźnicy niektórych kategorii zwierząt wodnych, które są transportowane w sposób zgodny z zasadami bioasekuracji, również mogą zostać zwolnieni przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia określonej dokumentacji. W niniejszym rozporządzeniu należy określić kategorie zwierząt wodnych i szczegółowe warunki, w jakich muszą być przewożone, jak również rejestry, z których są zwolnione.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące:

a)
rodzajów zakładów akwakultury stwarzających nieistotne ryzyko, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagania rejestracji zgodnie z art. 174 rozporządzenia (UE) 2016/429;
b)
rodzajów zakładów akwakultury i przewoźników stwarzających niskie ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagań prowadzenia dokumentacji przewidzianych w art. 186 i 188 rozporządzenia (UE) 2016/429.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/691.

Artykuł  3

Rodzaje zakładów akwakultury, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagania rejestracji

Rodzaje zakładów akwakultury, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagania rejestracji zgodnie z art. 174 rozporządzenia (UE) 2016/429 są następujące:

a)
zakłady akwakultury, które są obiektami zamkniętymi lub które nie odprowadzają ścieków bezpośrednio do wód naturalnych i nie przemieszczają zwierząt akwakultury do innych zakładów akwakultury ani nie uwalniają ich do środowiska naturalnego, i należą do jednego z następujących rodzajów zakładów akwakultury:
(i)
obiekty, w których zwierzęta ozdobne są utrzymywane jako ekspozycja w akwariach lub w stawach jako zwierzęta domowe;
(ii)
restauracje, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane w akwariach lub w stawach jako ekspozycja w oczekiwaniu na spożycie przez ludzi;
(iii)
zakłady, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane w celach opieki zdrowotnej do innych podobnych zastosowań;
(iv)
sklepy detaliczne utrzymujące zwierzęta akwakultury przeznaczone do celów ozdobnych, które są dostarczane bezpośrednio przez zakład akwakultury lub grupę zakładów akwakultury zatwierdzone zgodnie z art. 176 lub 177 rozporządzenia (UE) 2016/429 ("zatwierdzony zakład akwakultury") i które są sprzedawane bezpośrednio ostatecznemu posiadaczowi zwierząt domowych;
(v)
obiekty rekreacyjne na wolnym powietrzu, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane w stawach w celach estetycznych lub w celu zapewnienia jakości wody, i są dostarczane bezpośrednio przez zatwierdzony zakład akwakultury;
(vi)
gospodarstwa domowe, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane na wolnym powietrzu w stawach lub zbiornikach wyłącznie w celach konsumpcji własnej i są dostarczane bezpośrednio przez zatwierdzony zakład akwakultury;
b)
zakłady akwakultury składające się z sadzów lub innych struktur, w których wcześniej żyjące dziko zwierzęta wodne są tymczasowo utrzymywane w wodach naturalnych w tej samej jednostce epidemiologicznej, w której zostały złowione, w oczekiwaniu na zebranie do celów spożycia przez ludzi.
Artykuł  4

Rodzaje zakładów akwakultury i przewoźników, które państwa członkowskie mogą zwolnić z niektórych wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji

1. 
Zakłady akwakultury, które zgodnie z art. 186 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 mogą zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia dokumentacji dotyczącej wszystkich lub niektórych informacji wymienionych w art. 186 ust. 1 lit. c), d) i e) tego rozporządzenia, są to te zakłady akwakultury lub ich grupy, które spełniają następujące warunki:
a)
zostały zarejestrowane przez właściwy organ zgodnie z art. 173 rozporządzenia (UE) 2016/429; oraz
b)
nie przemieszczają zwierząt akwakultury do innych zakładów akwakultury ani nie uwalniają ich do środowiska naturalnego.
2. 
Przewoźnicy, którzy zgodnie z art. 188 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 mogą zostać zwolnieni przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia dokumentacji wszystkich lub niektórych informacji wymienionych w art. 188 ust. 1 tego rozporządzenia, są przewoźnikami następujących kategorii zwierząt wodnych, pod warunkiem że zwierzęta wodne są przemieszczane w zaplombowanych, szczelnych pojemnikach, które pozostają nieotwarte i nienaruszone od momentu załadunku do momentu rozładunku w ostatecznym miejscu przeznaczenia:
a)
zwierzęta akwakultury przeznaczone do celów ozdobnych;
b)
jaja i gamety zwierząt wodnych przeznaczone do celów akwakultury lub uwolnienia do środowiska naturalnego.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/691 z dnia 30 stycznia 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zakładów akwakultury i przewoźników zwierząt wodnych (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 345).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.416.80

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/2037 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zwolnień z obowiązków rejestracji zakładów akwakultury i prowadzenia dokumentacji przez podmioty
Data aktu: 22/11/2021
Data ogłoszenia: 23/11/2021
Data wejścia w życie: 13/12/2021