uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2, art. 32 ust. 2, art. 37a ust. 2 i art. 37b ust. 4,
(1) Tytuł XII rozdział 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 , który przewiduje procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw, został zmieniony dyrektywą Rady (UE) 2020/285 3 .
(2) Dyrektywą (UE) 2020/285 zmieniono również rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (VAT). Art. 17 ust. 1 lit. g), art. 21 ust. 2b, art. 32 ust. 1 oraz art. 37a i 37b tego rozporządzenia dotyczą w szczególności przechowywania informacji dotyczących tej procedury szczególnej, zautomatyzowanego wniosku o informacje oraz przekazywania tych informacji. Środki niezbędne w celu zastosowania się do tych zmian mają być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.
(3) W celu ułatwienia korzystania ze zautomatyzowanego wniosku o informacje konieczne jest określenie praktycznych szczegółów i specyfikacji dotyczących dostępu, jaki państwo członkowskie ma przyznać właściwemu organowi każdego innego państwa członkowskiego do informacji, takich jak dane identyfikacyjne i wartość dostaw towarów lub świadczenia usług dokonanych przez podatnika korzystającego z procedury szczególnej stosowanej przez państwo członkowskie, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług.
(4) Aby zapewnić jednolitą wymianę informacji, o których mowa w art. 37a ust. 1 i art. 37b ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, Komisja ma za zadanie przyjąć praktyczne ustalenia dotyczące takiej wymiany, w tym wspólnej wiadomości elektronicznej. Pozwoliłoby to na opracowanie jednolitych specyfikacji technicznych i funkcjonalnych, jako że ich podstawę stanowiłyby ramy regulacyjne.
(5) W szczególności te praktyczne ustalenia powinny zapewniać skuteczne przekazywanie i przetwarzanie informacji, które dotyczą rejestracji małych przedsiębiorstw i są niezbędne do tego, by mogły one korzystać z procedury szczególnej poza państwem członkowskim siedziby, ponieważ państwa członkowskie musiałyby zmodyfikować swoje interfejsy elektroniczne, które obecnie są zaprojektowane pod kątem procedury umożliwiającej przyznanie zwolnienia wyłącznie przedsiębiorstwom mającym siedzibę w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny, tak aby informacje można było wymieniać w jednolity sposób.
(6) Informacje dotyczące zmian danych identyfikacyjnych, takich jak wykluczenie ze stosowania procedury szczególnej, powinny być również wymieniane w jednolity sposób, aby umożliwić państwom członkowskim monitorowanie prawidłowego stosowania procedury szczególnej na ich terytorium oraz zwalczanie oszustw. W tym celu należy dokonać wspólnych ustaleń dotyczących elektronicznej wymiany wspomnianych wyżej informacji.
(7) W celu ograniczenia do minimum obciążenia administracyjnego spoczywającego na podatnikach, przy jednoczesnym zapewnieniu monitorowania prawidłowego stosowania procedury szczególnej, konieczne jest ustanowienie pewnych minimalnych wymogów dotyczących interfejsu elektronicznego w przypadku składania powiadomień przez podatników. Nie powinno się jednak uniemożliwiać państwom członkowskim wprowadzania dodatkowych funkcji w celu dalszego zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
(8) Praktyczne ustalenia należy przyjąć także po to, aby ułatwić przekazywanie szczegółowych informacji na temat środków zatwierdzonych przez każde państwo członkowskie w ramach transpozycji art. 167a, tytułu XI rozdział 3 i tytułu XII rozdział 1 dyrektywy 2006/112/WE.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia, od którego stosuje się art. 17 ust. 1 lit. g), art. 21 ust. 2b, art. 32 ust. 1 oraz art. 37a i 37b rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.407.27 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2007 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw |
Data aktu: | 16/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 07/12/2021 |