RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE ustanawiają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) należnego z tytułu dostarczanych mu towarów i świadczonych na jego rzecz usług, które są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy za świadczenie usług uznaje się użycie majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2429 2 Łotwa została upoważniona, do dnia 31 grudnia 2018 r., do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu, leasingu, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz przywozu samochodów osobowych o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3 500 kilogramów i mających nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy, jak również wydatków dotyczących ich konserwacji, naprawy i zakupu paliwa do tych samochodów. Upoważnienie zwalnia również podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich samochodów osobowych do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za świadczenie usług.
(3) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1921 3 przedłużono okres obowiązywania decyzji wykonawczej (UE) 2015/2429 do dnia 31 grudnia 2021 r.
(4) W piśmie z dnia 21 kwietnia 2021 r. Łotwa wystąpiła do Komisji z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) oraz art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w celu ograniczenia prawa do odliczania VAT w związku z wydatkami na niektóre samochody osobowe, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej ("wniosek").
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 10 czerwca 2021 r. Komisja przekazała wniosek pozostałym państwom członkowskim. W piśmie z dnia 14 czerwca 2021 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje, które uznaje za niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Zgodnie z wymogiem określonym w art. 6 ust. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2015/2429 Łotwa przedłożyła sprawozdanie zawierające przegląd stawki procentowej mającej zastosowanie do odliczenia VAT. Na podstawie dostępnych obecnie informacji, a mianowicie doświadczeń z kontroli podatkowej oraz danych statystycznych dotyczących prywatnego wykorzystywania samochodów osobowych, Łotwa twierdzi, że ograniczenie na poziomie 50 % jest nadal uzasadnione i pozostaje odpowiednie.
(7) Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ środka szczególnego na obciążenia administracyjne podatników i organów podatkowych poprzez upraszczanie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania wynikającego z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji, należy upoważnić Łotwę do dalszego stosowania tego środka.
(8) Przedłużenie obowiązywania środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie, tak aby można było ocenić jego skuteczność oraz stwierdzić, czy stawka procentowa jest odpowiednia.
(9) Jeżeli Łotwa uzna, że konieczne jest dalsze przedłużenie obowiązywania środka szczególnego na okres po 2024 r., powinna wraz z wnioskiem o przedłużenie przedstawić Komisji do dnia 31 marca 2024 r. sprawozdanie zawierające przegląd stosowanej stawki procentowej.
(10) Środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie spożycia i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2015/2429,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: