uwzględniając Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 1 ust. 2 oraz art. 3 protokołu 1 do tego porozumienia,
uwzględniając akt prawny, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13 załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"),
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("rozporządzenie (UE) 2016/429") 1 ,
zmienione i dostosowane do Porozumienia EOG dostosowaniami szczególnymi i sektorowymi, o których mowa w załączniku I do tego Porozumienia, w szczególności jego art. 226, art. 266 ust. 2 i art. 270 ust. 2,
uwzględniając akt prawny, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13j załącznika I do Porozumienia EOG,
rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/990 z dnia 28 kwietnia 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymogów w zakresie zdrowia zwierząt i certyfikacji na potrzeby przemieszczania zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt wodnych w obrębie terytorium Unii (rozporządzenie delegowane (UE) 2020/990) 2 ,
dostosowane do Porozumienia EOG, poprzez dostosowania sektorowe, o których mowa w załączniku I do tego porozumienia, w szczególności jego art. 13 ust. 2 lit. c),
uwzględniając akt prawny, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13k załącznika I do Porozumienia EOG,
rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2002 z dnia 7 grudnia 2020 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób umieszczonych w wykazie, formatów i procedur dotyczących przedkładania unijnych programów nadzoru i programów likwidacji choroby i sprawozdawczości w ich zakresie oraz wnioskowania o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby, a także komputerowego systemu informacyjnego ("rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2002") 3 ,
uwzględniając akt prawny, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13m załącznika I do Porozumienia EOG,
rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2236 z dnia 16 grudnia 2020 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 i (UE) 2017/625 w odniesieniu do wzorów świadectw zdrowia zwierząt na potrzeby wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek zwierząt wodnych i niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt wodnych, urzędowej certyfikacji dotyczącej takich świadectw oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1251/2008 ("rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2236") 4 ,
dostosowane do Porozumienia EOG dostosowaniami sektorowymi, o których mowa w załączniku I do Porozumienia EOG, w szczególności jego art. 6 i rozdziałami 1, 2, 3 lub 5 załącznika I,
dostosowany do Porozumienia EOG przez pkt 4 lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG,
(1) Rozporządzenie (UE) 2016/429, rozporządzenie delegowane (UE) 2020/990, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2002 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2236 zaczęły obowiązywać w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("państwa EOG") od dnia 21 kwietnia 2021 r.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono nowe ramy prawne dotyczące zapobiegania chorobom przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz zwalczania takich chorób. Art. 226 ust. 1 stanowi, że Norwegia i Islandia mogą przyjmować środki krajowe w celu zapobiegania wprowadzeniu lub kontroli rozprzestrzeniania się choroby innej niż choroba umieszczona w wykazie, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, jeżeli choroba ta stanowi znaczące ryzyko dla zdrowia zwierząt wodnych w rzeczonym państwie EOG. Choroby inne niż choroba umieszczona w wykazie, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2016/429, obejmują choroby zwierząt wodnych nieujęte w żadnej z kategorii chorób umieszczonych w wykazie na podstawie art. 9 ust. 1 ("choroby nieumieszczone w wykazie"), a także zakażenie herpeswirusem koi umieszczone w wykazie, w odniesieniu do którego istnieje potrzeba nadzoru w ramach EOG zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. e rozporządzenia (UE) 2016/429.
(3) Takie środki krajowe nie mogą wykraczać poza to, co jest właściwe i konieczne, aby zapobiec wprowadzeniu lub kontrolować rozprzestrzenianie się danej choroby w Norwegii lub Islandii, w zależności od przypadku.
(4) Art. 226 ust. 2, 3 i 4 tego samego rozporządzenia zobowiązuje Norwegię i Islandię do powiadomienia Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") z wyprzedzeniem o wszelkich proponowanych środkach krajowych oraz stanowi, że Urząd zatwierdza takie środki krajowe, w przypadku gdy wprowadzenie ograniczeń przemieszczania między Norwegią lub Islandią a innymi państwami EOG jest konieczne, aby zapobiec wprowadzeniu lub kontrolować rozprzestrzenianie się danej choroby, biorąc pod uwagę ogólne oddziaływanie danej choroby na EOG oraz podjęte środki.
(5) Aby chronić status zdrowotny Norwegii i Islandii, o ile w państwach tych obowiązują zatwierdzone środki krajowe dotyczące danej choroby na podstawie art. 226 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429, przesyłki gatunków zwierząt wodnych podatnych na daną chorobę przemieszczanych do i w obrębie Norwegii lub Islandii ("odpowiednie przesyłki") muszą pochodzić z państwa EOG lub jego części, które są wolne od tych chorób. Przesyłkom tym musi towarzyszyć świadectwo urzędowe potwierdzające status obszaru wolnego od choroby.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 2 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/990 podmioty zapewniają, aby świadectwa zdrowia zwierząt dla odpowiednich przesyłek zawierały stwierdzenie, że zwierzęta wodne odpowiednich gatunków spełniają gwarancje zdrowia niezbędne do spełnienia tych środków krajowych.
(7) Świadectwa zdrowia zwierząt potwierdzające miejsce pochodzenia odpowiednich przesyłek uwzględniono w odpowiednich wzorach świadectw urzędowych dotyczących przemieszczania zwierząt wodnych między państwami EOG określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2236 i mają być stosowane w przypadku odpowiednich przesyłek.
(8) Norweskie lub islandzkie środki krajowe zatwierdzone na podstawie art. 226 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 powinny mieć zastosowanie tylko tak długo, jak długo pozostają odpowiednie i konieczne do zapobiegania wprowadzeniu lub kontroli rozprzestrzeniania się danej choroby w danym państwie. Aby umożliwić Urzędowi regularną ocenę odpowiedniości i konieczności takich środków oraz umożliwić w razie potrzeby zmianę środków, Norwegia i Islandia powinny przesyłać Urzędowi sprawozdanie roczne zawierające szczegółowe informacje o funkcjonowaniu tych środków w poprzednim roku. Wszelkie tego typu sprawozdania roczne i inne stosowne sprawozdania powinny zawierać pewne informacje określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002.
(9) Programy likwidacji choroby zatwierdzone zgodnie z art. 226 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 powinny w rozsądnym okresie doprowadzić do poprawy sytuacji związanej z chorobą. W celu zapewnienia spójności okres ten nie powinien być dłuższy niż okres, w którym ma zostać zakończony program likwidacji choroby, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429. Okres stosowania programu likwidacji choroby zatwierdzonego zgodnie z art. 226 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 nie powinien zatem przekraczać 6 lat od daty jego pierwszego zatwierdzenia przez Urząd. W należycie uzasadnionych przypadkach oraz na wniosek Norwegii lub Islandii Urząd powinien mieć możliwość przedłużenia okresu stosowania programu likwidacji choroby o kolejne 6 lat. Ten maksymalny okres stosowania ma zapewnić wystarczający czas na zakończenie realizacji programu likwidacji choroby, a jednocześnie zapobiec nieproporcjonalnym i długotrwałym zakłóceniom przemieszczania zwierząt wodnych w obrębie EOG.
(10) Decyzją nr 58/16/COL-D z dnia 3 marca 2016 r. ("decyzja nr 58/16/COL-D") Urząd zatwierdził środki krajowe Norwegii mające na celu ograniczenie wpływu zakażenia wywoływanego przez Gyrodactylus salaris na obszarach Norwegii uznanych za wolne od tej choroby, zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE 5 . Rozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla dyrektywę 2006/88/WE będącą podstawą prawną dla decyzji nr 58/16/COL-D oraz niektórych aktów prawnych, których dotyczy ta decyzja (rozporządzenia (WE) nr 1251/2008 6 oraz decyzji Komisji nr 2010/221/WE 7 ). W celu zapewnienia jasności niniejsza decyzja uchyla decyzję nr 58/16/COL-D.
(11) Urząd, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską, ocenił środki krajowe mające na celu ograniczenie wpływu zakażenia Gyrodactylus salaris (choroba niewymieniona w wykazie) zgłoszonego przez Norwegię zgodnie z art. 226 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 (dok. nr 1207866), biorąc pod uwagę normy Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) 8 oraz ogólny wpływ rzeczonej choroby i zgłoszonych środków na EOG.
(12) Urząd jest przekonany, że Norwegia opracowała skuteczny program zwalczania dla tych obszarów Norwegii, które pozostają zakażone Gyrodactylus salaris. Ponadto Urząd jest przekonany, że Norwegia utrzymała status obszaru wolnego od choroby dla obszarów Norwegii uznanych za wolne od Gyrodactylus salaris na mocy decyzji nr 58/16/COL-D i wykazała status obszaru wolnego od choroby we wszystkich innych obszarach Norwegii nieobjętych programem likwidacji choroby. Urząd jest również przekonany, że Norwegia wykazała stosowność i konieczność środków krajowych ustanawiających ograniczenia przemieszczania, aby zapobiec wprowadzeniu lub kontrolować rozprzestrzenianie się choroby. Środki krajowe zostały zatem zatwierdzone przez Urząd niniejszą decyzją zgodnie z art. 226 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/429.
(13) Decyzją delegowaną nr 201/21/COL (dokument nr 1212279) Urząd należycie przedłożył Komitetowi projekt decyzji zgodnie z art. 226 ust. 3 i art. 266 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429. Komitet zatwierdził projekt decyzji. Projekt decyzji jest zatem zgodny z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na podstawie decyzji delegowanej nr 130/20/COL, | |
Hogni S. KRISTJÁNSSON | za Melpo-Menie JOSEPHIDES |
Odpowiedzialny członek Kolegium | zatwierdzającą jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.399.8 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 203/21/COL w sprawie zatwierdzenia środków krajowych Norwegii i Islandii mających na celu ograniczenie wpływu niektórych chorób zwierząt wodnych zgodnie z art. 226 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 oraz uchylająca decyzję nr 58/16/COL-D |
Data aktu: | 16/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/11/2021 |