uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 5, art. 17 ust. 2 akapit drugi i art. 19 ust. 1 akapit pierwszy,
mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 576/2013 ustanowiono wymogi dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie do przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych, w tym ptaków, o których mowa w części B załącznika I do tego rozporządzenia (ptaki domowe), i przewidziano możliwość przyjęcia profilaktycznych środków zdrowotnych w drodze aktów delegowanych w celu ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego przed chorobami i zakażeniami, które mogą się rozprzestrzeniać wskutek przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego.
(2) W rozporządzeniu (UE) nr 576/2013 przewidziano również, że profilaktyczne środki zdrowotne muszą opierać się na odpowiednich, wiarygodnych i zweryfikowanych informacjach naukowych i być stosowane proporcjonalnie do zagrożenia dla zdrowia publicznego lub dla zdrowia zwierząt dotyczącego rozprzestrzeniania się tych chorób lub zakażeń za pośrednictwem transgranicznego przemieszczania ptaków domowych.
(3) W celu uproszczenia i przejrzystości przepisów unijnych, a także ułatwienia ich stosowania i uniknięcia ich powielania, przepisy dotyczące przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego należy ustanowić w jednym akcie, a nie w szeregu odrębnych aktów zawierających wzajemne odniesienia. Podejście to jest również zgodne z obecnym podejściem w dziedzinie prawodawstwa Unii dotyczącego zdrowia zwierząt, takim jak podejście przyjęte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 2 , które sprzyja usprawnieniu przepisów unijnych w celu ułatwienia ich stosowania i zmniejszenia obciążenia administracyjnego.
(4) Grypa ptaków jest zakaźną chorobą wirusową ptaków, która może mieć negatywny wpływ na zdrowie zwierząt i zdrowie publiczne. W szczególności zakażenie drobiu domowego wirusem grypy ptaków powoduje rozwój jednej z dwóch postaci tej choroby, o różnej zjadliwości. Postać o niskiej zjadliwości wywołuje zwykle jedynie łagodne objawy, natomiast postać o wysokiej zjadliwości jest przyczyną bardzo wysokiej śmiertelności u większości gatunków drobiu. W związku z tym choroba ta może mieć bardzo poważny wpływ na rentowność hodowli drobiu. Ponadto, mimo że grypa ptaków jest najczęściej spotykana u ptactwa, w niektórych warunkach zakażenie może wystąpić także u ludzi, chociaż ryzyko takiego zakażenia jest zwykle bardzo niskie.
(5) W następstwie pierwszego wystąpienia w 2005 r. przypadku wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 u ptaka żyjącego w niewoli wprowadzonego do Unii w decyzji Komisji 2005/759/WE 3 ustanowiono środki ochronne mające na celu zapobieganie wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków w wyniku przemieszczania do Unii ptaków domowych towarzyszących swoim właścicielom. Decyzję 2005/759/WE uchylono i zastąpiono decyzją Komisji 2007/25/WE 4 ze względu na utrzymujące się zagrożenia dla zdrowia zwierząt, jakie stwarza takie przemieszczanie. Decyzja 2007/25/WE została następnie zmieniona z powodu zmian sytuacji epidemiologicznej w Unii, a okres jej stosowania przedłużano kilka razy, ostatni raz decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/2107 5 . Decyzja 2007/25/WE straci zatem ważność w dniu 31 grudnia 2021 r.
(6) Jednak biorąc pod uwagę, że globalne zagrożenie grypą ptaków wzrosło w ostatnich latach i nie oczekuje się poprawy sytuacji epidemiologicznej w najbliższej przyszłości, należy ustanowić stałe środki ochronne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 576/2013 w celu zapewnienia, by przemieszczanie o charakterze niehandlowym ptaków domowych do Unii nie stwarzało ryzyka wprowadzenia i rozprzestrzeniania się wirusa grypy ptaków.
(7) Niektóre terytoria i państwa trzecie stosują przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt w odniesieniu do przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych na ich terytorium, które są równoważne przepisom ustanowionym w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym można uznać, że przemieszczanie o charakterze niehandlowym ptaków domowych z tych terytoriów i państw trzecich do Unii stanowi minimalne zagrożenie dla zdrowia zwierząt w Unii, a przepisy dotyczące przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych ustanowione w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych z tych konkretnych terytoriów i państw trzecich do Unii.
(8) Aby zapobiec sytuacjom, w których przemieszczanie o charakterze handlowym ptaków do Unii jest oszukańczo upozorowane jako przemieszczanie o charakterze niehandlowym, należy ograniczyć maksymalną liczbę ptaków domowych, które mogą towarzyszyć swojemu właścicielowi lub osobie upoważnionej, do pięciu ptaków domowych w trakcie jednorazowego przemieszczenia o charakterze niehandlowym. Biorąc pod uwagę, że większa liczba ptaków stwarza większe ryzyko wprowadzenia i rozprzestrzenienia się wirusa grypy ptaków, za jednorazowe przemieszczenie o charakterze niehandlowym ptaków domowych nie należy uznawać przemieszczania do Unii więcej niż pięciu ptaków domowych i takie przemieszczanie nie powinno być objęte zakresem przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu. Takie przemieszczanie powinno natomiast nadal odbywać się zgodnie z wymogami dotyczącymi wprowadzania na terytorium Unii ptaków żyjących w niewoli określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 6 i podlegać kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 7 .
(9) Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące środków identyfikacji ptaków domowych, które mają zostać przemieszczone do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego, aby zapewnić możliwość powiązania danego ptaka domowego i odpowiedniego dokumentu identyfikacyjnego.
(10) W swojej opinii naukowej na temat grypy ptaków opublikowanej po raz pierwszy w dniu 16 października 2017 r. 8 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że wymogi dotyczące zdrowia zwierząt ustanowione w decyzji 2007/25/WE są skuteczne w zakresie zmniejszania ryzyka wprowadzenia do Unii wirusa grypy ptaków w wyniku przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państw członkowskich z terytoriów lub państw trzecich. W związku z tym wymogi dotyczące zdrowia zwierząt określone w tej decyzji należy stosować jako podstawę wymogów ustanawianych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) W ramach profilaktycznych środków zdrowotnych dotyczących przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do Unii należy przewidzieć kilka wariantów wymogów dotyczących ich wprowadzenia, w tym izolację przed takim przemieszczaniem o charakterze niehandlowym albo w miejscu przeznaczenia, a także testy przed przemieszczeniem w kierunku podtypów H5 i H7 wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz szczepienia przeciwko podtypom H5 i H7 wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków.
(12) Wariant dotyczący izolacji przed przemieszczaniem o charakterze niehandlowym do Unii powinien być jednak dozwolony wyłącznie w przypadku ptaków domowych pochodzących z terytoriów lub państw trzecich, które oceniono pod kątem grypy ptaków i innych chorób istotnych dla gatunków ptaków. W związku z tym wariant ten powinien być ograniczony do państw trzecich lub terytoriów wymienionych w tabeli zawartej w części 1 załącznika V, załącznika XIV lub załącznika XIX do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404 9 do celów wprowadzania do Unii, odpowiednio, drobiu i materiału biologicznego drobiu, świeżego mięsa drobiu i ptaków łownych lub jaj i produktów jajecznych.
(13) Ponadto jeżeli chodzi o możliwość izolacji ptaków domowych w miejscu przeznaczenia, izolację tę należy przeprowadzać wyłącznie w zakładzie, który jest w stanie zagwarantować status zdrowia zwierząt. W związku z tym wariant ten musi wiązać się z wymogiem umieszczenia ptaków domowych w zakładzie kwarantanny zatwierdzonym zgodnie z art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035 10 .
(14) W celu dalszego ograniczania ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa grypy ptaków w Unii w wyniku przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych z terytoriów lub państw trzecich należy zakazać udziału takich ptaków w pokazach, targach, wystawach lub innych imprezach gromadzących ptaki przez odpowiedni okres po ich wprowadzeniu do Unii. W związku z tym należy ustalić wymóg, zgodnie z którym w trakcie tego okresu ptaki domowe pozostają w izolacji pod kontrolą urzędową, zgodnie z kontrolą urzędową, o której mowa w art. 35 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 576/2013.
(15) Zgodność z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu powinna być poświadczona przez urzędowego lekarza weterynarii terytorium lub państwa trzeciego wysyłki lub ewentualnie poświadczona przez upoważnionego lekarza weterynarii, a następnie zatwierdzona przez właściwy organ terytorium lub państwa trzeciego wysyłki zgodnie ze świadectwem weterynaryjnym określonym w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1938 11 , które należy stosować wspólnie z przepisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Aby uniknąć luki prawnej w przepisach dotyczących przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytoriów lub państw trzecich, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r., ponieważ przepisy w nim określone zastępują szereg przepisów obecnie określonych w decyzji 2007/25/WE, która ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.396.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1933 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 w odniesieniu do przepisów dotyczących przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego |
Data aktu: | 14/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 30/11/2021 |