uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 62 i 65,
(1) W art. 60 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanowiono zasady określania niepreferencyjnego pochodzenia towarów. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu towary całkowicie uzyskane w jednym kraju lub na jednym terytorium uznaje się za pochodzące z tego kraju lub terytorium. W celu uściślenia sposobu określania niepreferencyjnego pochodzenia produktów roślinnych, które należy uznać za całkowicie uzyskane w jednym państwie lub na jednym terytorium, konieczna jest zmiana art. 31 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 2 w celu doprecyzowania, że produkty roślinne muszą być nie tylko zebrane, ale również uprawiane wyłącznie w danym kraju lub na danym terytorium.
(2) W celu dostosowania określania niepreferencyjnego pochodzenia produktów, których przetwarzanie lub obróbka nie są ekonomicznie uzasadnione, objętych lub nieobjętych załącznikiem 22-01 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, konieczna jest zmiana art. 33 akapit trzeci tego rozporządzenia, aby doprecyzować, że kryterium dotyczące określenia większej części użytych materiałów powinno opierać się na masie lub wartości tych materiałów. Doprecyzowania takiego należy dokonać zgodnie z Nomenklaturą Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów przyjętego przez organizację powołaną na mocy Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, podpisanej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r. ("System Zharmonizowany").
(3) Zgodnie z art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 minimalnych operacji nie uznaje się za istotne ekonomicznie uzasadnione przetwarzanie lub obróbkę do celów nadania niepreferencyjnego pochodzenia. W związku z tym, w przypadkach gdy ostatnie przekształcenie towarów polega na minimalnej operacji, konieczne jest ustanowienie metody umożliwiającej określenie niepreferencyjnego pochodzenia danych towarów. Należy uzupełnić art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, aby określić, że towary te powinny zostać uznane za poddane ostatniej istotnej obróbce lub przetworzeniu w kraju lub na terytorium, z którego pochodzi większa część materiałów, na podstawie masy albo wartości materiałów, stosownie do danego działu Systemu Zharmonizowanego.
(4) Zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 podstawowe części zamienne do użytku w towarach wymienionych w poszczególnych sekcjach Nomenklatury scalonej uprzednio dopuszczone do swobodnego obrotu w Unii uznaje się za mające to samo pochodzenie co te towary, jeżeli włączenie podstawowych części zamiennych na etapie produkcji nie zmieniłoby ich pochodzenia. Dla zachowania spójności definicja "podstawowych części zamiennych" podana w art. 35 ust. 3 tego rozporządzenia powinna zostać zmieniona w celu usunięcia odniesienia do towarów uprzednio wywiezionych w lit. a) tego przepisu.
(5) Załącznik 22-01 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 określa szczegółowe reguły określania państwa, w którym dane towary zostały poddane ostatniemu istotnemu przetworzeniu w rozumieniu art. 32 tego rozporządzenia. Reguły przewidziane w tym załączniku mają zastosowanie do towarów w nim wymienionych na podstawie ich klasyfikacji w Systemie Zharmonizowanym. System Zharmonizowany został zmieniony w wersji z 2022 r., dlatego należy odpowiednio zaktualizować załącznik 22-01.
(6) W załączniku 22-03 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 określono warunki uznawania produktów za pochodzące z krajów korzystających do celów ogólnego systemu preferencji taryfowych ("GSP"). Reguły przewidziane w tym załączniku mają zastosowanie do tych produktów w szczególności na podstawie ich klasyfikacji w Systemie Zharmonizowanym. System Zharmonizowany został zmieniony w wersji z 2022 r., dlatego należy odpowiednio zaktualizować załącznik 22-03.
(7) W załączniku 22-04 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 wymieniono materiały wyłączone z kumulacji regionalnej w kontekście GSP. Reguły przewidziane w tym załączniku mają zastosowanie do tych materiałów, w szczególności na podstawie ich klasyfikacji w Systemie Zharmonizowanym. System Zharmonizowany został zmieniony w wersji z 2022 r., dlatego należy odpowiednio zaktualizować załącznik 22-04.
(8) Wersja Systemu Zharmonizowanego z 2022 r. będzie miała zastosowanie dopiero od dnia 1 stycznia 2022 r., dlatego zmiany załączników 22.01, 22.03 i 22.04 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 wynikające z wersji Systemu Zharmonizowanego z 2022 r. powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.396.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1934 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących pochodzenia towarów |
Data aktu: | 30/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 30/11/2021 |