uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b), uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 2 lit. b), art. 54 ust. 4 lit. a) i b) oraz art. 90 lit. a), b) i c),
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy dotyczące tymczasowego zwiększania kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich, które to produkty i państwa wymieniono w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego, oraz ustanowiono specjalne warunki regulujące wprowadzanie do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksy- nami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego, które to produkty i państwa wymieniono w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego, a także określono przepisy dotyczące zawieszania wprowadzania do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz z niektórych państw trzecich, które to produkty i państwa wymieniono w załączniku IIa do tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) Ponieważ termin "żywność wieloskładnikowa" w art. 1 ust. 1 lit. b) ppkt (ii), art. 8, w tabeli 2 w załączniku II oraz w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 nie jest stosowany w takim samym rozumieniu jak w innych przepisach Unii, termin ten należy zastąpić terminem "żywność złożona z co najmniej dwóch składników".
(3) W celu zapewnienia jednolitego rozumienia i stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 do art. 2 tego rozporządzenia wykonawczego należy dodać definicję "państwa pochodzenia".
(4) Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w jego załącznikach I i II podlegają regularnemu przeglądowi nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji dotyczących ryzyka i niezgodności z przepisami Unii.
(5) W załączniku IIa do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 wymieniono żywność i pasze z niektórych państw trzecich podlegające zawieszeniu wprowadzania do Unii, o którym mowa w art. 11a tego rozporządzenia.
(6) Biorąc pod uwagę fakt, że rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 nie przewiduje wyraźnie okresu stosowania środków nadzwyczajnych w odniesieniu do produktów wymienionych w załączniku IIa, oraz biorąc pod uwagę, że środki te mają zostać wycofane lub zmienione w przypadku gdy dostępne będą nowe informacje dotyczące ryzyka i niezgodności z przepisami Unii, wykaz określony w załączniku IIa do niniejszego rozporządzenia powinien również podlegać regularnym przeglądom. Należy zatem zmienić art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(7) Występowanie i znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłaszanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ("RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w drugim semestrze 2020 r. w odniesieniu do żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wskazują, że wykazy określone w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 powinny zostać zmienione w celu ochrony zdrowia ludzi w Unii.
(8) W szczególności w przypadku przesyłek cytryn z Turcji dane wynikające z powiadomień w systemie RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie pozostałościami pestycydów, co wymaga zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ponadto w przypadku przesyłek orzeszków ziemnych z Brazylii informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie pozostałościami pestycydów, co wymaga zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Pozycje dotyczące obu tych towarów należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 z częstotliwością kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich ustaloną na poziomie 20 %.
(9) Ze względu na częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 oraz ze względu na dużą liczbę powiadomień w systemie RASFF należy zwiększyć do 20 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do pomarańczy, mandarynek, klementynek, wilkingów i podobnych hybryd cytrusowych, a także papryki słodkiej i papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. z Turcji.
(10) Ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 należy zwiększyć do 50 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do owoców chlebowca z Malezji i papryki (innej niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. z Ugandy.
(11) W związku z powiadomieniami w systemie RASFF dotyczącymi zanieczyszczenia pozostałościami tlenku etylenu, w odniesieniu do niektórych przesyłek ketmii jadalnej z Indii, do analizy, którą należy przeprowadzić na tym towarze, należy dodać tlenek etylenu, a częstotliwość kontroli bezpośrednich i identyfikacyjnych pod kątem obecności pozostałości pestycydów, w tym tlenku etylenu, przeprowadzanych na ketmii jadalnej z Indii na granicach Unii powinna zostać zwiększona do 20 %.
(12) Ze względu na częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 oraz ze względu na dużą liczbę powiadomień w systemie RASFF należy zwiększyć do 20 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do orzeszków ziemnych ze Stanów Zjednoczonych.
(13) Ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia salmonellą, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 należy zwiększyć do 50 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do nasion sezamu z Sudanu.
(14) Ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 należy zwiększyć do 50 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do liści winorośli z Turcji.
(15) W przypadku orzechów leszczyny i produktów wytwarzanych z orzechów leszczyny z Gruzji dostępne informacje wskazują na korzystną tendencję w zakresie stopnia zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami. Należy zmniejszyć do 20 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do orzechów leszczyny i produktów wytwarzanych z orzechów leszczyny z Gruzji. Orzechy leszczyny i produkty wytwarzane z orzechów leszczyny z Turcji i Azerbejdżanu wymieniono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami. W celu zapewnienia spójności w ograniczaniu ryzyka należy zmienić dotychczasową pozycję dotyczącą orzechów leszczyny i produktów wytwarzanych z orzechów leszczyny z Gruzji, tak aby obejmowała te same produkty co pozycja dotycząca produktów pochodzących z Turcji i Azerbejdżanu.
(16) Nasiona sezamu z Etiopii były przedmiotem zwiększonych kontroli urzędowych ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą od stycznia 2019 r. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie w odniesieniu do tych środków spożywczych wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzenie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(17) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do nasion sezamu z Etiopii. W szczególności wszystkim przesyłkom nasion sezamu z Etiopii powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują nieobecność salmonelli w 25 g, jak przewidziano w art. 10 ust. 2 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą nasion sezamu z Etiopii w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, a w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego należy dodać pozycję dotyczącą tych nasion.
(18) Papryka (słodka lub inna niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. ze Sri Lanki podlega od lipca 2017 r. zwiększonemu poziomowi kontroli urzędowych pod kątem obecności aflatoksyn. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie w odniesieniu do tych środków spożywczych wskazują na utrzymujący się wysoki poziom niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzenie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(19) Konieczne jest zatem, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, ustanowienie specjalnych warunków w odniesieniu do papryki (słodkiej lub innej niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. ze Sri Lanki. W szczególności wszystkim przesyłkom tego towaru ze Sri Lanki powinno towarzyszyć świadectwo urzędowe stwierdzające, że z produktów pobrano próbki i przeanalizowano je pod kątem obecności aflatoksyn, a wszystkie wyniki wskazują, że nie przekroczono odpowiednich najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą papryki (słodkiej lub innej niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. ze Sri Lanki w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, a w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego należy dodać pozycję dotyczącą tej papryki.
(20) W odniesieniu do pistacji ze Stanów Zjednoczonych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami dostępne informacje wskazują na ogólnie zadowalający stopień zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już zatem uzasadniony w przypadku tego towaru i należy skreślić dotyczącą go pozycję z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(21) W celu zapewnienia skutecznej ochrony przed potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia wynikającymi z zanieczyszczenia orzeszków ziemnych aflatoksynami w kolumnach o nagłówkach "Żywność i pasze (zamierzone zastosowanie)" i "Kod CN" w tabeli 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy dodać terminy "włączając mieszanki" oraz kody CN dla mieszanek w wierszach odnoszących się do orzeszków ziemnych inaczej przetworzonych lub zakonserwowanych.
(22) Należy ustanowić okres przejściowy dla przesyłek nasion sezamu z Etiopii oraz przesyłek papryki (słodkiej lub innej niż słodka) z rodzaju Capsicum spp. ze Sri Lanki, którym nie towarzyszy świadectwo urzędowe, ale które były już objęte kontrolami urzędowymi w punkcie kontroli granicznej zgodnie ze zharmonizowanymi wskaźnikami częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 przed zmianą niniejszego rozporządzenia.
(23) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793 ustanowiono wymogi dotyczące wzoru świadectwa urzędowego do celów wprowadzania do Unii przesyłek żywności i paszy wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(24) Aby dostosować świadectwa urzędowe do celów wprowadzania do Unii ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2235 4 dla różnych kategorii towarów i zapewnić spójność z nowymi wymogami w zakresie certyfikacji zawartymi w świadectwach urzędowych, należy zmienić wzór świadectwa urzędowego i uwagi dotyczące wypełniania tego świadectwa określone w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(25) Aby zapewnić spójność i jasność, należy w całości zastąpić załączniki I, II, IIa oraz IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793.
(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.387.78 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1900 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002 |
Data aktu: | 27/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 03/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 23/11/2021 |