Rozporządzenie delegowane 2021/1898 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 przez określenie liczby i nazw zmiennych dla dziedziny korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla roku odniesienia 2022

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1898
z dnia 20 lipca 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 przez określenie liczby i nazw zmiennych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2022
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zaspokojenia potrzeb statystycznych w odniesieniu do odpowiednich tematów szczegółowych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1700 Komisja powinna określić liczbę i nazwy zmiennych dla zbioru danych w dziedzinie "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2022.

(2) Liczba zmiennych, które mają być zbierane na mocy niniejszego rozporządzenia, nie może przekraczać o więcej niż 5 % liczby zmiennych zbieranych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" w dniu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2019/1700,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Liczbę i nazwy zmiennych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2022 przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lipca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Liczba i nazwy zmiennych dla dziedziny "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych" dla roku odniesienia 2022

Temat Temat szczegółowy Identyfikator zmiennej Nazwa zmiennej/opis zmiennej
01. Informacje techniczne - 15 obowiązkowych zmiennych technicznych, - 2 opcjonalnie zmienne techniczne Informacje na temat zbierania danych REFYEAR Rok badania
Informacje na temat zbierania danych INTDATE Data odniesienia - data pierwszego wywiadu
Informacje na temat zbierania danych STRATUM_ID Warstwa
Informacje na temat zbierania danych PSU Jednostka losowania pierwszego stopnia
Oznakowanie HH_ID Identyfikator gospodarstwa domowego
Oznakowanie IND_ID Indywidualny identyfikator
Oznakowanie HH_REF_ID Identyfikator gospodarstwa domowego, do którego należy respondent
Wagi HH_WGHT Waga gospodarstwa domowego
Wagi IND_WGHT Waga danej osoby
Charakterystyka wywiadu GODZINA Czas trwania wywiadu
Charakterystyka wywiadu INT_TYPE Rodzaj wywiadu
Lokalizacja PAŃSTWO Państwo zamieszkania
Lokalizacja GEO_NUTS1 Region zamieszkania
Lokalizacja GEO_NUTS2 (opcjonalnie) Region zamieszkania (opcjonalnie)
Lokalizacja GEO_NUTS3 (opcjonalnie) Region zamieszkania (opcjonalnie)
Lokalizacja DEG_URBA Stopień urbanizacji
Lokalizacja GEO_DEV Położenie geograficzne
Temat Temat szczegółowy Identyfikator zmiennej Nazwa zmiennej/opis zmiennej
02.Charakterystyka osób i gospodarstw domowych

- 7 zbieranych zmiennych

- 1 zmienna pochodna, - 7 zmiennych opcjonalnych

Demografia SEX Płeć
Demografia YEARBIR Rok urodzenia
Demografia PASSBIR Po ostatnim dniu urodzin
Demografia AGE Wiek w ukończonych latach
Obywatelstwo i pochodzenie migracyjne CITIZENSHIP Państwo głównego obywatelstwa
Obywatelstwo i pochodzenie migracyjne CNTRYB Państwo urodzenia
Skład gospodarstwa domowego HH_POP Wielkość gospodarstwa domowego (liczba członków gospodarstwa domowego)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_16_24 (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku od 16 do 24 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_16_24S (opcjonalnie) Liczba uczących się członków gospodarstwa domowego w wieku od 16 do 24 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_25_64 (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku od 25 do 64 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_POP_65_MAX (opcjonalnie) Liczba członków gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 65 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD Liczba dzieci poniżej 16 roku życia
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD_14_15 (opcjonalnie) Liczba dzieci w wieku od 14 do 15 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD_5_13 (opcjonalnie) Liczba dzieci w wieku od 5 do 13 lat (opcjonalnie)
Skład gospodarstwa domowego HH_CHILD_LE_4 (opcjonalnie) Liczba dzieci w wieku nieprzekraczającym 4 lat (opcjonalnie)
03.Uczestnictwo w rynku pracy - 5 zbieranych zmiennych - 3 zmienne opcjonalnie Główny status na rynku pracy (samoocena) MAINSTAT Główny status na rynku pracy (samoocena)
Podstawowe cechy wykonywanej pracy STAPRO Status zatrudnienia w głównej pracy
Podstawowe cechy wykonywanej pracy NACE1D (opcjonalnie) Działalność gospodarcza jednostki lokalnej w głównej pracy (opcjonalnie)
Podstawowe cechy wykonywanej pracy ISCO2D Zawód w głównej pracy
Podstawowe cechy wykonywanej pracy OCC_ICT Specjalista z dziedziny technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) czy nie
Podstawowe cechy wykonywanej pracy OCC_MAN Pracownik fizyczny czy nie
Podstawowe cechy wykonywanej pracy EMPST_WKT (opcjonalnie) Główna praca w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy (samoocena) (opcjonalnie)
Czas trwania umowy EMPST_CONTR (opcjonalnie) Rodzaj umowy w głównym miejscu pracy (opcjonalnie)
04.Poziom i charakterystyka wykształcenia - 1 zbierana zmienna

- 1 zmienna pochodna

Poziom wykształcenia ISCEDD Poziom wykształcenia (najwyższy ukończony poziom kształcenia)
Poziom wykształcenia ISCED Zagregowany poziom wykształcenia
5. Zdrowie: stan zdrowia i niepełnosprawność, dostęp do opieki zdrowotnej, jej dostępność i korzystanie z niej oraz uwarunkowania zdrowia

- 1 zbierana zmienna

Elementy minimalnego europejskiego modułu zdrowia GALI Ograniczenie aktywności z powodu problemów zdrowotnych
06. Dochody, spożycie i elementy zasobności, w tym zadłużenie

- 1 zbierana zmienna

Miesięczne dochody gospodarstwa domowego ogółem HH_IQ5 Całkowity bieżący średni miesięczny dochód netto
07. Udział w społeczeństwie informacyjnym - 119 zbieranych zmiennych

- 3 zmienne pochodne

- 14 zmienne opcjonalnie

Dostęp do ICT IACC Dostęp gospodarstwa domowego do internetu w domu (za pomocą dowolnego urządzenia)
Korzystanie i częstotliwość korzystania z ICT IU Ostatni przypadek korzystania z internetu, w dowolnym miejscu i za pomocą dowolnego urządzenia
Korzystanie i częstotliwość korzystania z ICT IFUS Średnia częstotliwość korzystania z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy
Aktywność w internecie IUEM Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do wysyłania i odbierania poczty elektronicznej
Aktywność w internecie IUPH1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do połączeń telefonicznych online (w tym połączeń wideo)
Aktywność w internecie IUSNET Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w serwisach społecznościowych (tworzenie profilu użytkownika, zamieszczanie wiadomości lub inny rodzaj aktywności)
Aktywność w internecie IUCHAT1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do komunikacji natychmiastowej (wymiana wiadomości za pomocą komunikatorów)
Aktywność w internecie IUIF Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do wyszukiwania informacji o towarach lub usługach
Aktywność w internecie IUNW1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do czytania wiadomości, gazet lub czasopism informacyjnych online
Aktywność w internecie IUPOL2 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do wyrażania opinii w sprawach obywatelskich lub politycznych na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych
Aktywność w internecie IUVOTE Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w konsultacjach lub głosowaniach online mających na celu rozwiązanie kwestii obywatelskich lub politycznych (np. miejskie planowanie przestrzenne, podpisanie petycji)
Aktywność w internecie IUMUSS1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do słuchania muzyki (np. radia internetowego, muzyki przesyłanej strumieniowo) lub ściągania jej
Aktywność w internecie IUSTV Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do oglądania telewizji strumieniowej (na żywo lub z nadajnika) od nadawców telewizyjnych (np. [przykłady krajowe])
Aktywność w internecie IUVOD Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo na żądanie oferowanych przez serwisy komercyjne
Aktywność w internecie IUVSS Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do oglądania treści wideo oferowanych przez serwisy udostępniania treści
Aktywność w internecie IUPDG Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do grania w gry lub pobierania gier
Aktywność w internecie IUPCAST (opcjonalnie) Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do słuchania lub pobierania podcastów (opcjonalnie)
Aktywność w internecie IHIF Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji związanych ze zdrowiem (dotyczących np. obrażeń ciała, chorób, żywienia, poprawy stanu zdrowia)
Aktywność w internecie IUMAPP Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do umówienia się na wizytę u lekarza za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji (np. szpitala lub przychodni),
Aktywność w internecie IUAPR Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celu prywatnym do uzyskania dostępu do własnych danych medycznych
Aktywność w internecie IUOHC Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do korzystania z innych usług zdrowotnych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zamiast konieczności udania się do szpitala lub odbycia wizyty u lekarza (np. w celu pobrania recepty lub konsultacji przez internet)
Aktywność w internecie IUSELL Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do sprzedaży towarów lub usług na stronie internetowej lub za pośrednictwem aplikacji
Aktywność w internecie IUBK Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy w celach prywatnych do bankowości internetowej (w tym bankowości mobilnej)
Aktywność w internecie IUOLC Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez uczestnictwo w kursie internetowym
Aktywność w internecie IUOLM Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez korzystanie z materiałów edukacyjnych dostępnych online, niestanowiących pełnych kursów (np. materiałów audiowizualnych, seminariów internetowych, podręczników elektronicznych, aplikacji lub platform edukacyjnych)
Aktywność w internecie IUOCIS1 Korzystanie z internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do celów edukacyjnych, zawodowych lub prywatnych przez komunikowanie się z osobami prowadzącymi szkolenie lub studentami/uczniami z wykorzystaniem narzędzi internetowych opartych na plikach audio lub wideo
Aktywność w internecie IUOFE Zajęcia edukacyjne w kształceniu formalnym, w których respondent uczestniczył w ciągu ostatnich 3 miesięcy (np. szkoła lub uniwersytet)
Aktywność w internecie IUOW Zajęcia edukacyjne w kształceniu formalnym, w których respondent uczestniczył w ciągu ostatnich 3 miesięcy, w celach związanych z pracą
Aktywność w internecie IUOPP Zajęcia edukacyjne, w których respondent uczestniczył w ciągu ostatnich 3 miesięcy, na potrzeby prywatne
Kontakty z organami publicznymi IGOVIP Działalność za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych polegająca na dostępie respondenta do informacji o sobie przechowywanych przez organy publiczne lub służby publiczne
Kontakty z organami publicznymi IGOVIDB Działalność za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych, polegająca na dostępie respondenta do informacji pochodzących z publicznych baz danych lub rejestrów (takich jak informacje o dostępności książek w bibliotekach publicznych, do rejestrów katastralnych, rejestrów przedsiębiorstw)
Kontakty z organami publicznymi IGOV12IF Działalność za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy w celach prywatnych polegająca na dostępie respondenta do informacji (np. o usługach, świadczeniach, uprawnieniach, przepisach, godzinach otwarcia)
Kontakty z organami publicznymi IGOVIX W ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie uzyskał dostępu do żadnych danych osobowych ani baz danych ani nie uzyskał żadnych informacji za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych
Kontakty z organami publicznymi IGOV12FM Pobieranie/drukowanie urzędowych formularzy przez respondenta ze strony internetowej lub aplikacji organów lub służb publicznych w celach prywatnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Kontakty z organami publicznymi IGOVAPR Umówienie się na spotkanie lub dokonanie rezerwacji przez respondenta za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji z organami publicznymi lub służbami publicznymi w celach prywatnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy (np. rezerwacja książki w bibliotece publicznej, spotkanie z urzędnikiem rządowym lub państwowym świadczeniodawcą opieki zdrowotnej)
Kontakty z organami publicznymi IGOVPOST (opcjonalnie) Otrzymywanie przez respondenta wszelkich oficjalnych komunikatów lub dokumentów przesłanych przez organy publiczne za pośrednictwem konta respondenta na stronie internetowej lub aplikacji (nazwa usługi, jeżeli ma to zastosowanie w danym państwie) organów lub służb publicznych (takich jak powiadomienia o grzywnach lub fakturach, pismach) doręczanie wezwań sądowych, dokumentów sądowych, [przykłady krajowe]) w celach prywatnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Należy wykluczyć korzystanie z wiadomości lub powiadomień opartych na wiadomościach e-mail lub SMS, że dany dokument jest dostępny (opcjonalnie).
Kontakty z organami publicznymi IGOVTAX1 Składanie przez respondenta w ciągu ostatnich 12 miesięcy własnej deklaracji podatkowej za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji
Kontakty z organami publicznymi IGOVODC Działalność prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych, polegająca na złożeniu przez respondenta wniosku o wydanie urzędowych dokumentów lub zaświadczeń (takich jak dyplom, świadectwo urodzenia, ślubu, rozwodu, zgonu, zezwolenie na pobyt, wyciąg z rejestru policyjnego lub karnego, [przykłady krajowe])
Temat Temat szczegółowy Identyfikator zmiennej Nazwa zmiennej/opis zmiennej
Kontakty z organami publicznymi IGOVBE Działalność prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych w celach prywatnych, polegająca na złożeniu przez respondenta wniosku o świadczenia lub uprawnienia (takich jak emerytura, zasiłek dla osób bezrobotnych, świadczenie na dziecko, zapisy do szkół, uczelni wyższych [przykłady krajowe])
Kontakty z organami publicznymi IGOVRCC Działalność prowadzona w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych lub służb publicznych, w celach prywatnych, polegająca na składaniu przez pozwanego innych wniosków, roszczeń lub skarg (takich jak zgłoszenie kradzieży policji, wniesienie skargi do sądu, złożenie wniosku o pomoc prawną, wszczęcie postępowania w sprawie roszczenia cywilnego przed sądem, [przykłady krajowe])
Kontakty z organami publicznymi IRGOVNN Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał żadnych wniosków o wydanie jakichkolwiek dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych - respondent nie potrzebował domagać się żadnych dokumentów ani wnosić żadnych roszczeń
Kontakty z organami publicznymi IRGOVLS Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie jakichkolwiek dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych - brak umiejętności lub wiedzy (np. respondent nie potrafił skorzystać ze strony/aplikacji internetowej lub było to zbyt skomplikowane)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVSEC Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie jakichkolwiek dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych - obawy o bezpieczeństwo danych osobowych lub niechęć do płacenia przez internet (z uwagi na oszustwa związane z kartą kredytową)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVEID (opcjonalnie) Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie jakichkolwiek dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych - brak podpisu elektronicznego, aktywowanej identyfikacji elektronicznej lub innego instrumentu do identyfikacji elektronicznej (wymaganych do skorzystania z usług) [przykłady krajowe] (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVOP Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie jakichkolwiek dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych - inna osoba zrobiła to za respondenta (np. konsultant, doradca, krewny)
Kontakty z organami publicznymi IRGOVOTH Powody, dla których w ciągu ostatnich 12 miesięcy respondent nie składał wniosku o wydanie jakichkolwiek dokumentów urzędowych ani nie zgłaszał żadnych roszczeń za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych - inny powód
Kontakty z organami publicznymi IGOVANYS Respondent kontaktował się z organami publicznymi
Kontakty z organami publicznymi IIGOVDU Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - korzystanie ze strony internetowej lub aplikacji było trudne (np. nie była ona dla użytkownika łatwa w obsłudze, brzmienie nie było jasne, procedura nie była odpowiednio wyjaśniona)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVTP Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - problemy techniczne napotkane podczas korzystania ze strony internetowej lub aplikacji (np. długie ściąganie, zamknięcie strony internetowej)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVEID (opcjonalnie) Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - problemy z użyciem podpisu elektronicznego lub identyfikacji elektronicznej (elD) (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVPAY (opcjonalnie) Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - respondent nie był w stanie zapłacić za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji (np. z powodu braku dostępu do wymaganych metod płatności) (opcjonalnie)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVMOB Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - respondent nie był w stanie uzyskać dostępu do usługi za pomocą smartfona/tableta (np. z powodu niekompatybilności wersji urządzenia lub braku odpowiedniej aplikacji)
Kontakty z organami publicznymi IIGOVOTH Problemy związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - inne problemy
Kontakty z organami publicznymi IIGOVX Respondent nie miał żadnych problemów związanych z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji organów publicznych/służb publicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Handel elektroniczny IBUY Ostatni zakup lub zamówienie towarów lub usług online na użytek prywatny
Handel elektroniczny BCLOT1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny odzieży (w tym odzieży sportowej), butów lub akcesoriów (takich jak torby/torebki, biżuteria) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BSPG Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny artykułów sportowych (z wyłączeniem odzieży sportowej) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BCG Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny zabawek lub artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci (takich jak pieluszki, butelki, wózki dziecięce) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BFURN1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny mebli, akcesoriów domowych (takich jak dywany czy zasłony) lub artykułów ogrodniczych (takich jak narzędzia czy rośliny) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BMUSG Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny nagrań muzycznych na płytach CD, winylowych itp. od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BFLMG Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny filmów lub seriali na płytach DVD, Blu-ray itp. od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BBOOKNLG Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny drukowanych książek, czasopism lub gazet od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BHARD1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny komputerów, tabletów, telefonów komórkowych lub akcesoriów do nich od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BEEQU1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny elektroniki użytkowej (takiej jak telewizory, wieże stereo, aparaty fotograficzne, zestawy typu soundbar, inteligentne głośniki, asystenci wirtualni) lub sprzętu gospodarstwa domowego (takiego jak pralki) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BMED1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny lekarstw lub suplementów diety takich jak witaminy (z wyłączeniem odnawiania recept przez internet) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BFDR Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny dostaw z restauracji lub od sieci szybkiej obsługi, lub usług cateringowych od przedsiębiorstw lub osób prywatnych
Handel elektroniczny BFDS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny żywności lub napojów ze sklepów lub od dostawców zestawów gotowych składników do samodzielnego przygotowywania posiłków od przedsiębiorstw lub osób prywatnych
Handel elektroniczny BCBW Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny kosmetyków, produktów do makijażu lub pielęgnacji ciała od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BCPH Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny produktów do prania i czyszczenia lub do higieny osobistej (takich jak szczoteczki do zębów, chusteczki, detergenty, ścierki do czyszczenia) od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BBMC Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny rowerów, motorowerów, samochodów lub innych pojazdów albo części zamiennych do nich od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BOPG Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny innych dóbr materialnych od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BPG_ANY Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny innych z wymienionych dóbr materialnych od przedsiębiorstw lub osób prywatnych (w tym artykułów używanych)
Handel elektroniczny BPG_DOM Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu towarów od krajowych sprzedawców (od przedsiębiorstw lub osób prywatnych)
Handel elektroniczny BPG_EU Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu towarów od sprzedawców z innych państw UE (od przedsiębiorstw lub osób prywatnych)
Handel elektroniczny BPG_WRLD Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu towarów od sprzedawców z pozostałych państw świata (od przedsiębiorstw lub osób prywatnych)
Handel elektroniczny BPG_UNK Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu towarów od sprzedawców, których kraj pochodzenia jest nieznany (od przedsiębiorstw lub osób prywatnych)
Handel elektroniczny BPG_PP Towary zakupione od osób prywatnych za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji
Handel elektroniczny BMUSS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek prywatny muzyki jako usługi strumieniowej lub do pobrania
Handel elektroniczny BFLMS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek prywatny filmów lub seriali jako usługi strumieniowej lub do pobrania
Handel elektroniczny BBOOKNLS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek prywatny ebooków, czasopism lub gazet internetowych
Handel elektroniczny BGAMES Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek prywatny gier internetowych lub gier do pobrania na smartfony, tablety, komputery lub konsole do gier
Handel elektroniczny BSOFTS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek prywatny oprogramowania komputerowego lub innego oprogramowania do pobrania, w tym aktualizacji
Handel elektroniczny BHLFTS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek publiczny aplikacji związanych z ochroną zdrowia lub utrzymaniem sprawności fizycznej (z wyłączeniem aplikacji bezpłatnych)
Handel elektroniczny BAPP Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub subskrypcji na użytek prywatny innych aplikacji (związanych np. z nauką języków, podróżowaniem lub pogodą) (z wyłączeniem aplikacji bezpłatnych)
Handel elektroniczny BSTICK Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny biletów na imprezy sportowe
Handel elektroniczny BCTICK Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny biletów na imprezy kulturalne lub inne (takie jak bilety do kina, na koncerty, targi)
Handel elektroniczny BSIMC Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny abonamentów internetowych lub na telefony komórkowe
Handel elektroniczny BSUTIL Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny abonamentów na dostawę energii elektrycznej, wody, energii cieplnej, wywóz śmieci lub podobne usługi
Handel elektroniczny BHHS Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny usług dla gospodarstwa domowego (takich jak sprzątanie, opieka nad dziećmi, prace remontowe lub ogrodnicze) (w tym również od osób prywatnych)
Handel elektroniczny BHHS_PP Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny usług dla gospodarstwa domowego od osób prywatnych
Handel elektroniczny BTPS_E Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny usług transportowych od przedsiębiorstwa transportowego, takich jak przejazd lokalnymi autobusami, podróż samolotem bądź koleją lub przejazdy taksówkami
Handel elektroniczny BTPS_PP Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny usług transportowych od osób prywatnych
Handel elektroniczny BRA_E Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do wynajęcia na użytek prywatny zakwaterowania od przedsiębiorstw takich jak hotele lub biura podróży
Handel elektroniczny BRA_PP Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do wynajęcia na użytek prywatny lokum od osób prywatnych
Handel elektroniczny BOTS (opcjonalnie) Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu na użytek prywatny wszelkich innych usług (z wyłączeniem usług finansowych i ubezpieczeniowych) (opcjonalnie)
Handel elektroniczny BFIN_IN1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu w celach prywatnych polis ubezpieczeniowych, w tym ubezpieczenia podróżnego, również w pakiecie, na przykład z biletem lotniczym
Handel elektroniczny BFIN_CR1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zaciągania w celach prywatnych pożyczek lub kredytów hipotecznych bądź uzyskania kredytu w bankach lub innych instytucjach finansowych
Handel elektroniczny BFIN_SH1 Korzystanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy z internetu za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji do zakupu lub sprzedaży w celach prywatnych akcji, obligacji, udziałów w funduszach lub innych aktywów finansowych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DEM Korzystanie z podłączonych do internetu: termostatu, licznika zużycia, oświetlenia, wtyczek lub innych rozwiązań internetowych służących do zarządzania energią w mieszkaniu respondenta do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DSEC Korzystanie z podłączonych do internetu: systemu alarmowego w mieszkaniu, wykrywacza dymu, kamer bezpieczeństwa, zamków do drzwi lub innych rozwiązań internetowych służących do ochrony lub zabezpieczenia mieszkania respondenta do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DHA Korzystanie z podłączonych do internetu urządzeń gospodarstwa domowego, takich jak roboty do odkurzania, lodówki, piekarniki, ekspresy do kawy, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DVA Korzystanie z wirtualnego asystenta w postaci inteligentnego głośnika lub aplikacji do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DX Respondent nie korzystał z żadnych urządzeń podłączonych do internetu w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BDK Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - respondent nie wiedział, że takie urządzenia lub system istnieją
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BNN Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - respondent nie miał potrzeby korzystania z takich podłączonych do internetu urządzeń ani systemów
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCST Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - zbyt wysokie koszty
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BLC Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - brak kompatybilności z innymi urządzeniami lub systemami
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BLSK Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - brak umiejętności posługiwania się tymi urządzeniami lub systemami
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCPP Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - obawy respondenta związane z korzystaniem z tych urządzeń lub systemów dotyczące ochrony danych osobowych i prywatności
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCSC Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - obawy związane z bezpieczeństwem (np. że system zostanie zhakowany)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BCSH Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - obawy związane z bezpieczeństwem lub zdrowiem (np. że posługiwanie się urządzeniem lub systemem może prowadzić do wypadku, obrażeń lub problemów zdrowotnych)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_BOTH Powody, dla których respondent nie korzystał z żadnych podłączonych do internetu urządzeń w celu zarządzania energią, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa lub ochrony, posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego lub wirtualnym asystentem do celów prywatnych - inne powody
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_IUTV Korzystanie w domu respondenta z telewizji internetowej do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_IUGC Korzystanie w domu respondenta w celach prywatnych z podłączonej do internetu konsoli do gry
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_IUHA Korzystanie w domu respondenta w celach prywatnych z podłączonego do internetu domowego systemu audio lub inteligentnych głośników
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DCS Korzystanie z podłączonych do internetu: inteligentnych zegarków, opasek fitness, gogli lub zestawów słuchawkowych, lokalizatorów, akcesoriów, odzieży lub obuwia, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DHE Korzystanie z podłączonych do internetu urządzeń do monitorowania ciśnienia krwi, poziomu cukru, masy ciała (takich jak inteligentne wagi) lub innych podłączonych do internetu urządzeń do ochrony zdrowia i opieki medycznej, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DTOY Korzystanie z podłączonych do internetu zabawek, takich jak roboty zabawki (w tym edukacyjne) lub lalki, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_DCAR Korzystanie z samochodu z wbudowanym bezprzewodowym połączeniem internetowym, do celów prywatnych
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_USE Respondent korzystał z internetu rzeczy
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PSEC Problemy napotkane w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - problemy związane z bezpieczeństwem lub prywatnością (np. zhakowanie urządzenia lub systemu, generowane przez te urządzenia lub systemy problemy z ochroną informacji o respondencie i jego rodzinie)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PSHE Problemy napotkane w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - problemy związane z bezpieczeństwem lub zdrowiem (np. używanie urządzenia lub systemu prowadzi do wypadku, obrażeń lub problemów zdrowotnych)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PDU Problemy napotkane w związku ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu - trudności w korzystaniu z urządzenia (np. ustawienie, instalacja, podłączenie, parowanie urządzenia)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_POTH Problemy napotkane we wspomnianych urządzeniach lub systemach podłączonych do internetu - inne problemy (takie jak problemy z połączeniem lub obsługą posprzedażową)
Łączność z internetem w dowolnym miejscu IOT_PX Respondent nie napotkał żadnych problemów ze wspomnianymi urządzeniami lub systemami podłączonymi do internetu
Wyniki korzystania ECO_DMOB Sposób, w jaki respondent korzystał ze swojego telefonu komórkowego lub smartfona, który zastąpił lub z którego przestał korzystać
Wyniki korzystania ECO_DLT Sposób, w jaki respondent korzystał ze swojego laptopa lub tableta, który zastąpił lub z którego przestał korzystać
Wyniki korzystania ECO_DPC Sposób, w jaki respondent korzystał ze swojego komputera stacjonarnego, który zastąpił lub z którego przestał korzystać
Wyniki korzystania ECO_PP (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - cena (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PHD (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - parametry twardego dysku (pojemność, szybkość), szybkość procesora (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PECD (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował komputer komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - ekologiczne cechy urządzenia, np. trwałość, możliwość aktualizowania i naprawy, oszczędne wykorzystanie materiałów; przyjazne dla środowiska materiały wykorzystywane do pakowania itp. (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PEG (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - możliwość wydłużenia okresu posługiwania się urządzeniem poprzez wykupienie przedłużonej gwarancji (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PEE (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - wydajność energetyczna urządzenia (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PTBS (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - oferowany przez producenta lub sprzedawcę system zwrotu (np. producent lub sprzedawca bez dodatkowych kosztów odbiera urządzenie, kiedy stało się ono już przestarzałe, lub oferuje zniżkę przy kupnie nowego) (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PX (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - respondent nie brał pod uwagę żadnej z wymienionych cech (opcjonalnie)
Wyniki korzystania ECO_PBX (opcjonalnie) Cechy uznawane przez respondenta za ważne, gdy ostatnio kupował telefon komórkowy lub smartfon, tablet, laptopa lub komputer stacjonarny - respondent nigdy nie kupił żadnego z wymienionych urządzeń (opcjonalnie)
1 Dz.U. L 261 I z 14.10.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.387.58

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1898 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 przez określenie liczby i nazw zmiennych dla dziedziny korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla roku odniesienia 2022
Data aktu: 20/07/2021
Data ogłoszenia: 03/11/2021
Data wejścia w życie: 23/11/2021