uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczo- nych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 3 akapit pierwszy i trzeci oraz art. 42 ust. 2 lit. a), b) i d), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2 ustanowiono środki wykonawcze do ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009 przepisów dotyczących zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, w tym wzory świadectw zdrowia i wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych.
(2) W szczególności w rozdziale II załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono szczegółowe wymogi dotyczące przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych do zastosowań poza łańcuchem paszowym dla zwierząt gospodarskich innych niż zwierzęta futerkowe. Takie przesyłki muszą być zgodne między innymi z zasadami określonymi w tabeli 2 zawartej w sekcji 1 tego rozdziału.
(3) Dokładniej rzecz ujmując, wiersz 14 w tabeli 2 zawiera między innymi wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych do zastosowań poza łańcuchem paszowym, w tym przesyłek futra do produkcji produktów pochodnych, materiałów kategorii 3, o których mowa w art. 10 lit. n) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o zmianę wiersza 14 w tabeli 2 w celu włączenia wykazu państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii futra do produkcji produktów pochodnych. Nie istnieje wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii produktów ze zwierząt futerkowych, ale w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404 3 ustanowiono wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych. Po dokonaniu oceny wniosku przez państwa członkowskie w wierszu 14 tabeli 2 należy uwzględnić wykaz państw trzecich, z których futro przeznaczone do produkcji produktów pochodnych może być przywożone do Unii. Ponieważ państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii świeżego mięsa zwierząt kopytnych, zapewniają wysoki poziom kontroli urzędowych oraz ochronę zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, wskazane jest, aby zezwolić na przywóz futra do produkcji produktów pochodnych z tych państw trzecich.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(5) Ponadto w rozdziale 3(F) i rozdziale 8 załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono wzory świadectw zdrowia na potrzeby przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych, odpowiednio, do produkcji karmy dla zwierząt domowych oraz do stosowania poza łańcuchem paszowym lub w charakterze próbek handlowych. Te wzory świadectw zdrowia zawierają między innymi wymóg, aby zwierzęta, z których uzyskano produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, pozostawały w jednym gospodarstwie przez 40 dni przed ubojem. Z punktu widzenia zdrowia zwierząt taki 40-dniowy okres pobytu przedubojowego zapewnia bezpieczeństwo nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przy ich przywozie do Unii. Brak pryszczycy bez prowadzenia szczepień jest najkorzystniejszym statusem zdrowia zwierząt zgodnie z normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), a państwa trzecie posiadające ten status zdrowia zwierząt są upoważnione do przywozu do Unii i tranzytu przez terytorium Unii przesyłek świeżego mięsa bez takiego 40-dniowego okresu pobytu, pod warunkiem że spełniają one wszystkie pozostałe wymagania w zakresie zdrowia zwierząt. Niektóre państwa trzecie, które są wolne od pryszczycy bez przeprowadzania szczepień, zwróciły się do Komisji o zezwolenie na przywóz do Unii nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego bez 40-dniowego okresu pobytu przedubojowego. Warunki dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego należy dostosować do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania do Unii świeżego mięsa, ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić wzory świadectw zdrowia dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do produkcji karmy dla zwierząt domowych, określone w rozdziale 3(F) załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do stosowania poza łańcuchem paszowym lub w charakterze próbek handlowych, określone w rozdziale 8 załącznika XV do tego rozporządzenia.
(7) Ponadto rozdział V załącznika VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 zawiera wymóg, że produkty pochodne z materiału kategorii 1 lub kategorii 2 należy trwale znakować znacznikiem chemicznym, aby zapobiec ich przedostaniu się do łańcucha paszowego i zapewnić kontrole urzędowe pasz. Znakowanie znacznikiem chemicznym nie jest wymagane w przypadku tłuszczów wytopionych kategorii 3. Konieczne jest zatem sprostowanie błędnego sformułowania we wzorze świadectwa zdrowia określonym w rozdziale 10(B) załącznika XV do wspomnianego rozporządzenia w odniesieniu do przywozu tłuszczów wytopionych nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi do niektórych zastosowań poza łańcuchem paszowym, przeznaczonych do wysyłki do Unii Europejskiej lub tranzytu przez jej terytorium.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(9) Aby uniknąć wszelkich zakłóceń handlu, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć okres przejściowy, podczas którego towary, których dotyczą zmiany wprowadzone w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 na mocy niniejszego rozporządzenia, nadal powinny być dopuszczone do przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium, pod warunkiem że towary te spełniają wymagania ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 przed wprowadzeniem zmian na mocy niniejszego rozporządzenia.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.384.84 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/1891 zmieniające załączniki XIV i XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych |
Data aktu: | 26/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 18/11/2021 |